Författare Ämne: Att välja det är fint!  (läst 1923 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Att välja det är fint!
« skrivet: fre 22 feb 2008 12:08:21 »

Måste gratulera regeringen Reinfeldt och framför allt näringsminister Maud Olofsson till att leva upp till vallöftet om öppen rekrytering till statliga toppjobb. Löftet att tillsättningen skall ske utifrån kompetens och inte politiska ”meriter” i rätt parti.

Nu när man ville tillsätta sin ”gamla polare” och tidigare regeringskollega Mikael Odenberg som VD för Svenska Kraftnät så gjorde man inte som sossarna brukade göra, tillsatte direkt utan här var det en ordentlig urvalsprocess. Man anlitade dessutom en konsult för att ta hand om rekryteringen. Konsulten fick sedan en lista med tänkbara kandidater som bestod av en person som politikerna valt.

Tycker det här skiljer sig på ett avgörande sätt från sossarnas kompisrekryteringar. Här har man ju låtit en helt oberoende konsult välja person. Visserligen fanns det bara en att välja på men lika förbaskat personen har inte valt av sina kompisar utan av en konsult. Dessutom tycker jag det stämmer med arbetslinjen, konsulten har ju fått sysselsättning och det måste vara en svår uppgift att göra ett sådant val.

Det enda jag är kritisk till är att man borde ha haft minst två konsulter för den här svåra uppgiften. Detta för att skaffa sig en mer nyanserad bild över kandidaten innan han tillsätts.

Det är bara att gratulera regeringen Reinfeldt till den radikala förändringen av tillsättningspolitiken och ytterligare ett uppfyllt vallöfte.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Att välja det är fint!
« Svar #1 skrivet: fre 22 feb 2008 14:56:36 »
Det här är ju jättebra egentligen. Det kan ge rena valfrihetsrevolutionen. Det vill säga helt fritt från val. I nästa steg kan vi ha konsulter som väljer åt oss i riksdagsvalen. Dagens regering skickar över en lista på sig själva och låter sig sedan bli valda av konsulter. Det kan skapas ett speciellt valdepartement med proffsväljande konsulter.

Nästa steg blir att ersätta själva regeringen med konsulter. Då slipper vi alla val. Konsulterna väljer sig själva helt enkelt, som en modern perpetuum mobile. Det går bara runt och runt man föds till detta. Varför har ingen kommit på detta tidigare? Första steget är nu taget nu väntar vi på nästa.