Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 271349 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Dagens filosofiska funderingar
« skrivet: tor 21 feb 2008 12:28:10 »
”Kulturjournalistiken kan inte alltid vara ett teparty där varje sandwich smörats med samförstånd.” Detta citat kommer från Ã…sa Linderborg som enligt dagens Expressen just fått Björn Nilsson priset.

Tar vi nu och översätter det till hela samhället och inte bara inom kultursektorn så blir det intressant. Vi kan inte alla sitta med en drink i handen och tugga på nötter rostade i en bunke med koncensus.

Vi kan inte heller alla sitta på muggen torkandes oss i ändan med toapapperet Leni. Nej ibland måste det få rivas i ordentligt. Då kommer toapapperet från Novosibirsk med träflisor stickandes ut att ge oss den välbehövliga känslan av att rättmätigt kunna klaga och gnälla på sakernas tillstånd.

I detta sammanhang så vill man gärna citera någon. Låt oss ta följande läsvärda citat: ”Om alla människor fick nya kläder varenda dag så skulle ingen någonsin bli deprimerad.” Kan detta vara lösningen på våra existentiella funderingar. Kan det vara så att botemedlet mot svåra konflikter finns i detta enkla budskap. Jag tror inte det för jag såg att trots att Britta Spjut spenderat 7,9 millioner i månaden på konsumtion så mår hon inte bra.

Då väcker det naturligtvis nästa stora fråga: Vad har då Britta köpt? Kan svaret vara att hon är dålig på att shoppa rätt? Mycket talar för det. Då skulle lösningen på världsproblemen kunna vara en kurs i shopping. Varför inte lägga in en sådan på skolschemat redan från första klass? Då skulle vi få ett samhälle med bra konsumtionsenheter vilket är precis vad vi behöver. Med detta lilla enkla tips till major Björklund vill jag nu avsluta dagens filosofiska funderingar.


Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #1 skrivet: fre 22 feb 2008 01:04:37 »
Vem f*n är Britta Spjut?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #2 skrivet: fre 22 feb 2008 01:56:10 »
Reggis har kanske gått o nattat men jag antar att hon avser Britney Spears.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #3 skrivet: fre 22 feb 2008 02:12:16 »
Aha, Britta Spjut med den slagdängan "Slå mej älskling en gång till", nu hänger jag med
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #4 skrivet: fre 22 feb 2008 09:53:23 »
Dagens stora nyhet måste vara Reinfeldts förslag att slopa spärren för personval, Guuud va intressant. Ja det känns som en verklig utveckling av demokratin att var fjärde år få möjlighet att sätta ett kryss i en ruta framför en viss av partierna på förhand framtagen person. Det händer något i gamla Svedala minsann.

Detta får mig odelat att tänka på Fanjunkare Björklund och hans lovvärda modernisering av den Svenska skolan. Denna förvandling av våra skolor från en flumskola med diffusa kunskapsmål till en riktiga kunskapsskolor, hurra. Nu kan alla ungar andas ut, ni behöver inte tänka längre, för det är flum utan, att rabbla utantill det är kunskaper. Har hört att första lektionen i skolan så skall barnen få lära sig namnet på alla ministrar utantill. När det är klart så skall ungarna få lyssna på högläsning ur boken ”Fanjunkare Björklunds öden och äventyr”.

Enligt uppgift så skall Fanjunkare Björklund ha fått idén från Kina. Där ingår ofta kända politikers livsöden på skolschemat. ”Ja man vill ju vara en förebild”, lär Fanjunkare Björklund ha svarat.

Den här typen av flum som källkritik och övningar i kritiskt tänkande sätter bara griller i huvudet på barnen. Nej då är det bättre att kunna rabbla Folkpartiets riksdagsmän sedan år 1900 utantill samt deras födelsedata. Det kan man ha verklig nytta av i stället för att ifrågasätta olika saker.

Den samlade informationen i samhället ökar explosionsartat. Den fördubblas per 2,5 år. Det innebär att om 2,5 år så kommer det att finnas dubbelt så mycket information du kan ta del av. Att i det sammanhanget lära barn att tolka och kritiskt granska innan man accepterar vad som står är dömt att misslyckas. Nej svälj vad som står där och koncentrera dig i stället på väsentligheter som Folkpartiets partiprogram i stället, det mår du bättre av. Glöm inte att målet är att du skall bli en nyttig kugge i vår globala marknadsekonomi. Kuggar de skall absolut inte tänka utan göra som man säger. Det är demokrati.   

Ja det var dagens filosofiska funderingar.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #5 skrivet: fre 22 feb 2008 15:11:29 »
Min filosofiska fundering är: Måste det inte till lugn och ro i klassrummen, för att kunskaper ska kunna inhämtas? Som jag ser det, är det det allra viktigaste. Ungarna måste först få lära sig hur man umgås på normalt sätt. Vissa kan det hemifrån. Men de dras med i det allmänna kaos som råder inom skolans väggar.

Sedan kan undervisningen börja. Hur ser ni andra på det?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #6 skrivet: fre 22 feb 2008 16:04:35 »
Kadaverdiciplin och strikta strukturer är det enda rätta. OBS, jag är inte ironisk.

Fanjunkarn är helt klart inne på rätt väg. Kombinera det sedan med mp:s vision om skriftliga omdömen så kanske det kan börja likna nåt.

Hälsningar

f d lärare som brände ut sig i flumskolan och som medvetet placerat sina barn i waldorfskola - utan kavaverdiciplin, men med konstnärlighet, små klasser och struktur. (Man kan inte få allt.) Funkade bra med två barn, sämre med det tredje, som skulle ha behövt ännu mer struktur.

Allt går.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #7 skrivet: fre 22 feb 2008 16:27:40 »
Kadaverdiciplin och strikta strukturer är det enda rätta. OBS, jag är inte ironisk.
Instämmer och jag är inte heller ironisk  ;D
Är still going strong-lärare med ordning i grupperna och struktur på undervisningen. De elever som skulle klara ett "mycket fritt" arbetssätt överlever och utvecklas. De elever som har bekymmer på olika sätt mår förträffligt av struktur och utvecklas de också. I "flumundervisning" mår dessa elever oftast dåligt och irrar omkring i ett " vad var det jag skulle göra".
Missförstå inte nu. Jag står inte med pekpinnen i högsta hugg  ;D Man kan individualisera.......till en viss gräns med 28 elever i en grupp.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #8 skrivet: sön 24 feb 2008 19:06:02 »
Jag vidhåller att detta tjat om disciplin till 99,99 % beror på att lärarna inte kan entusiasmera sina elever och då uppstår disciplinära svårigheter på grund av uttråkning.

Är då detta lärarnas fel? Nej det är för att lärarna inte får den ”näring” de behöver. Vem sjutton kan vara inspirerande år ut och år in, ingen skulle jag vilja påstå. Därför måste lärarna kontinuerligt få ”näring” genom vidareutbildning och andra stimulansåtgärder. En underhållande lärare har inga disciplinproblem.

Samhället förändras i en takt som mänskligheten aldrig tidigare upplevt. Vi befinner oss mitt i ett paradigmskifte. Då kan inte skolan stå still ungefär som kyrkan mitt i byn utan den måste förändras och utvecklas med samhället. Skolan består i princip av sina lärare. Det måste sättas till resurser för deras personliga utveckling. Lärare måste få ett betalt friår då och då för att utvecklas och hänga med.

Att som Furir Björklund börja prata om något så gammaldags som ”kunskapsskolan” och disciplin i detta sammanhang får mig att undra var han lever någonstans. Har han helt fastnat i sin egen ungdoms skola? Förstår han inte hur samhället utvecklas utan lever kvar på dinosauriernas tid.

Dagens föråldrade skola som Furir Björklund till och med vill utveckla bakåt är inte vad en modern nation behöver.



Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #9 skrivet: sön 24 feb 2008 19:38:28 »
Minns min bäste lärare genom alla skolor mycket väl.Det var där-och dåvarande rektorn som hade sju
timmar latinundervisning per vecka.Naturligtvis var det inte speciellt svårt för honom att motivera sig inför denna uppgift i sht som alla eleverna aktivt valt ämnet och var intresserade av det.Den andra läraren i klassiska språk tvingades fylla ut sitt schema med tyska och historia utöver gammalgrekiska.
En gång hade vi henne som vikarie och hon nämnde att det var ett välkommet avbrott i lunken.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #10 skrivet: sön 24 feb 2008 22:11:39 »
Vi befinner oss mitt i ett paradigmskifte.

Det har snackats om paradigmskifte i 20 år. Jag tycker det mest är en klyscha.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #11 skrivet: sön 24 feb 2008 23:34:51 »
Det har snackats om paradigmskifte i 20 år. Jag tycker det mest är en klyscha.

... och jag tycker att det är en klyscha att påstå att paradigmskiftet är en klyscha. Det är nästan så tjockt i luften att det är påtagbart, nya rön och tankegångar vinner mark och ändras i ett... och som vanligt inför ett paradigmskifte så är tillvaron anomisk, och något annat kan man väl inte säga idag? Eller tycker du att vi erfar en social kontroll? (inte att förväxla med att det finns de som VILL uppnå social kontroll, men det är väl snarare ett ypperligt bevis på att detta är en avsaknad..).

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #12 skrivet: mån 25 feb 2008 09:33:31 »
JJ, då vet du inte vad det är. Det är klart att vi lever mitt i ett paradigmskifte. Det är alltid så att det är först med distans till det hela ett paradigmskifte kan konstateras. Vi som lever i det märker bara att förändringar av olika slag går väldigt snabbt. Det gäller såväl teknik, uppfinningar och annat men även åsikter och ideal.

Det märks framför allt på att skillnaden på hur olika generationer lever. Skillnaderna är idag gigantiska jämfört med var det var för låt oss säga 100 år sedan. Då var de kunskaper som den äldre generationen hade fortfarande användbara hos den yngre generationen och skillnaden på sättet att leva var inte så stort. Så är det inte idag.

Visst kan det vara kul att kunna stoppa strumpor och rabbla Dalslands floder utantill men det är knappast kunskaper en modern arbetsmarknad efterfrågar. Det här gör att behovet av vidareutbildning är enorm. Kraven på människor ökar alltmer och de äldre som inte klarar av att nyttogöra sig dessa nyheter är i princip odugliga som arbetskraft i ett marknadsekonomiskt samhälle under global konkurrens.

Människor kan själva söka uppgifter på nätet. Tidigare auktoriteter som läkare, lärare och andra får se sina positioner hotade. Vad de säger kommer att ifrågasättas av de uppgifter som är tillgängliga på nätet för alla.

Den informationsmängd som finns tillgänglig för vanliga människor blir fördubblas på 2,5 år.  Tänk att allt information från mäsklighetens begynnelse fram till idag, det som tagit 1.000-tals år att skapa kommer att vara fördubblad om 2,5 år. Om inte det är ett paradigmskifte så vet jag inte vad det är.

Att i detta skede som Furir Björklund börja tala om kunskapsskolan och disciplin när man skull uppmuntra nyfikenhet och sökande låter inte speciellt begåvat. Det låter mest som ett försök att stoppa tiden och skapa en skola lik den Furir Björklund hade i sin egen barndom, en nostalgitripp helt enkelt. Här krävs nytänkande och tyvärr är det inget jag ser hos Furir Björklund. Det ser jag inte hos Socialdemokraterna och deras alternativ heller för den delen. Fast de vill i all fall inte gå baklänges in i framtiden som Furir Björklund vill.

Överhuvudtaget är det svårt att vara politiker idag. Det är poppis att komma med patentlösningar av olika slag. Det känns tryggt och ger röster hos människor när de känner sig otrygga på grund av snabba förändringar. Men denna brist på framtidsinriktade idéer i stället för de marknadsekonomiska slogans vi hör idag kommer förr eller senare att straffa sig. Det låter så vackert med ”kunskapsskola”, ”ordning och reda”, ”polishämtning” och allt vad de hittar på. Tyvärr så är det inte något som leder framåt utan det är mest en kiss i byxan för att hålla värmen en liten stund till.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #13 skrivet: mån 25 feb 2008 09:56:09 »
Nu till dagens tankar. Hörde på nyheterna att polisen varit framme och trakasserat festande ungdomar i Uppsala. Rubriker som spårat ut och annat förekom i nyhetsmedia. Vad var det då som hänt? Var det knivslagsmål, upplopp med förstörelse eller vad var det som hänt?

Nej det var en vanlig fest där man stoppat i sig lite kul droger och dansat och haft kul. Naturligtvis får man inte ha kul i Sverige utan det måste genast förhindras. Därför omhändertog man dessa festdeltagare och gjorde precis som i Gulag (påminner om Gulagarkipelagen av Aleksandr Solzjenitsyn) tog blodprov på dem för att kolla efter varför de hade kul.

Poliserna basunerar ut i triumf att vi kunde ha tagit blodprov på kanske 100 ungdomar och upptäckt otillåten stimulantia. Man undrar vad vi har poliser till. Är det för att trakassera festande ungdomar med blodprov eller vad.

Tänk om poliserna kunde vara lika alerta vid fylleslagsmål och kvinnomisshandel orsakade av det legala knarket alkohol, nej inte. Utan trakassera ungdomar det är jämte fartkontroller Polisens högst prioriterade uppgifter.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #14 skrivet: mån 25 feb 2008 11:06:25 »
jag måste delge ett minne apropå paradigmskifte... trots att det är en ny filosofisk tanke idag.

Minns när jag gick på komvux 1991. Vår lärare i samhällskunskap var en mycket intressant gammal man, men nog märktes det att han hade gått över sin pensionsålder för länge sedan och jobbat övertid för han var både lite snurrig och hade nästan hallicar mellan varven. Den allra värsta lektionen som jag minns, där blev hela klassen fullständigt övertygade om att han var helt ute och seglade, hur go och mysig han än var.

Han ägnade en hel lektion åt att tala lyriskt om intranätet som redan då fanns uppbyggt så att det fanns några datorer på olika kontinenter som faktiskt hade kontakt med varandra och kunde "prata" med varandra. Och han gick på med en framtidsutveckling där folk kunde sitta hemma och beställa pizzor, prata med varandra via tangentbordet och att det var framtidens melodi att sitta hemma och utföra jobbet där utan att man behövde åka till sin arbetsplats.

Vi var fullständigt övertygade om att nu hade det kokat över för gubben. Vi ställde lite frågor bara för att se hur långt han hade tänkt sig den här tanken. Va?? Alla familjer en egen dator och intranät? Eh... hallo, liksom, kanske om hundra år, men "get real man". Han berättade lyriskt och till sist var det nästan några som gick igång och började driva med honom lite lätt, och det fick egentligen bara effekten av att han gick igång ännu mer.

Vi pratade om den lektionen hela läsåret ut och det blev snart ett talesätt "ja ja, det kan vi snart läsa om på intranätet"... och det roade oss gevaldigt.

Och det är ändå inte mer än sådär drygt 15-16 år sedan. (hjälp, vart tog tiden vägen??) Men visst kan man tala om ett rejält paradigmskifte under kort tid som kommer att ge stora återverkningar framöver på många fronter och som ger upphov till vårt sätt att betrakta hela världen sett även ur aspekter som globalisering, produktion, ekonomi, solidaritet etc, etc, etc. Nu har ju vissa saker bokstavligt talat nästan, flyttat in i våra vardagsrum, vi kan själva styra vilken media eller nyhetsrapportering vi vill ta del av etc, etc, etc. Det är nog en av de största omvälvande paradigmer som har skiftats någon gång i världshistorien sett ur ett historiskt perspektiv och det lär bara gå snabbare och snabbare framöver. Men jag tror inte att vi någon gång återigen på så kort tid kommer att förändra tillvaron så drastiskt om det inte är för att världen går under eller något sådant...