Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
Reggis:
â€Kulturjournalistiken kan inte alltid vara ett teparty där varje sandwich smörats med samförstånd.†Detta citat kommer från Ã…sa Linderborg som enligt dagens Expressen just fått Björn Nilsson priset.
Tar vi nu och översätter det till hela samhället och inte bara inom kultursektorn så blir det intressant. Vi kan inte alla sitta med en drink i handen och tugga på nötter rostade i en bunke med koncensus.
Vi kan inte heller alla sitta på muggen torkandes oss i ändan med toapapperet Leni. Nej ibland måste det få rivas i ordentligt. Då kommer toapapperet från Novosibirsk med träflisor stickandes ut att ge oss den välbehövliga känslan av att rättmätigt kunna klaga och gnälla på sakernas tillstånd.
I detta sammanhang så vill man gärna citera någon. Låt oss ta följande läsvärda citat: â€Om alla människor fick nya kläder varenda dag så skulle ingen någonsin bli deprimerad.†Kan detta vara lösningen på våra existentiella funderingar. Kan det vara så att botemedlet mot svåra konflikter finns i detta enkla budskap. Jag tror inte det för jag såg att trots att Britta Spjut spenderat 7,9 millioner i månaden på konsumtion så mår hon inte bra.
Då väcker det naturligtvis nästa stora fråga: Vad har då Britta köpt? Kan svaret vara att hon är dålig på att shoppa rätt? Mycket talar för det. Då skulle lösningen på världsproblemen kunna vara en kurs i shopping. Varför inte lägga in en sådan på skolschemat redan från första klass? Då skulle vi få ett samhälle med bra konsumtionsenheter vilket är precis vad vi behöver. Med detta lilla enkla tips till major Björklund vill jag nu avsluta dagens filosofiska funderingar.
Reseda:
Vem f*n är Britta Spjut?
Fjoll:
Reggis har kanske gått o nattat men jag antar att hon avser Britney Spears.
ada:
Aha, Britta Spjut med den slagdängan "Slå mej älskling en gång till", nu hänger jag med
Reggis:
Dagens stora nyhet måste vara Reinfeldts förslag att slopa spärren för personval, Guuud va intressant. Ja det känns som en verklig utveckling av demokratin att var fjärde år få möjlighet att sätta ett kryss i en ruta framför en viss av partierna på förhand framtagen person. Det händer något i gamla Svedala minsann.
Detta får mig odelat att tänka på Fanjunkare Björklund och hans lovvärda modernisering av den Svenska skolan. Denna förvandling av våra skolor från en flumskola med diffusa kunskapsmål till en riktiga kunskapsskolor, hurra. Nu kan alla ungar andas ut, ni behöver inte tänka längre, för det är flum utan, att rabbla utantill det är kunskaper. Har hört att första lektionen i skolan så skall barnen få lära sig namnet på alla ministrar utantill. När det är klart så skall ungarna få lyssna på högläsning ur boken â€Fanjunkare Björklunds öden och äventyrâ€.
Enligt uppgift så skall Fanjunkare Björklund ha fått idén från Kina. Där ingår ofta kända politikers livsöden på skolschemat. â€Ja man vill ju vara en förebildâ€, lär Fanjunkare Björklund ha svarat.
Den här typen av flum som källkritik och övningar i kritiskt tänkande sätter bara griller i huvudet på barnen. Nej då är det bättre att kunna rabbla Folkpartiets riksdagsmän sedan år 1900 utantill samt deras födelsedata. Det kan man ha verklig nytta av i stället för att ifrågasätta olika saker.
Den samlade informationen i samhället ökar explosionsartat. Den fördubblas per 2,5 år. Det innebär att om 2,5 år så kommer det att finnas dubbelt så mycket information du kan ta del av. Att i det sammanhanget lära barn att tolka och kritiskt granska innan man accepterar vad som står är dömt att misslyckas. Nej svälj vad som står där och koncentrera dig i stället på väsentligheter som Folkpartiets partiprogram i stället, det mår du bättre av. Glöm inte att målet är att du skall bli en nyttig kugge i vår globala marknadsekonomi. Kuggar de skall absolut inte tänka utan göra som man säger. Det är demokrati.
Ja det var dagens filosofiska funderingar.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion