Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (3/118) > >>

JJ:

--- Citat från: Reggis skrivet sön 24 feb 2008 19:06:02 ---Vi befinner oss mitt i ett paradigmskifte.

--- Slut citat ---

Det har snackats om paradigmskifte i 20 år. Jag tycker det mest är en klyscha.

kikarbara:

--- Citat från: JJ skrivet sön 24 feb 2008 22:11:39 ---Det har snackats om paradigmskifte i 20 år. Jag tycker det mest är en klyscha.

--- Slut citat ---

... och jag tycker att det är en klyscha att påstå att paradigmskiftet är en klyscha. Det är nästan så tjockt i luften att det är påtagbart, nya rön och tankegångar vinner mark och ändras i ett... och som vanligt inför ett paradigmskifte så är tillvaron anomisk, och något annat kan man väl inte säga idag? Eller tycker du att vi erfar en social kontroll? (inte att förväxla med att det finns de som VILL uppnå social kontroll, men det är väl snarare ett ypperligt bevis på att detta är en avsaknad..).

Reggis:
JJ, då vet du inte vad det är. Det är klart att vi lever mitt i ett paradigmskifte. Det är alltid så att det är först med distans till det hela ett paradigmskifte kan konstateras. Vi som lever i det märker bara att förändringar av olika slag går väldigt snabbt. Det gäller såväl teknik, uppfinningar och annat men även åsikter och ideal.

Det märks framför allt på att skillnaden på hur olika generationer lever. Skillnaderna är idag gigantiska jämfört med var det var för låt oss säga 100 år sedan. Då var de kunskaper som den äldre generationen hade fortfarande användbara hos den yngre generationen och skillnaden på sättet att leva var inte så stort. Så är det inte idag.

Visst kan det vara kul att kunna stoppa strumpor och rabbla Dalslands floder utantill men det är knappast kunskaper en modern arbetsmarknad efterfrågar. Det här gör att behovet av vidareutbildning är enorm. Kraven på människor ökar alltmer och de äldre som inte klarar av att nyttogöra sig dessa nyheter är i princip odugliga som arbetskraft i ett marknadsekonomiskt samhälle under global konkurrens.

Människor kan själva söka uppgifter på nätet. Tidigare auktoriteter som läkare, lärare och andra får se sina positioner hotade. Vad de säger kommer att ifrågasättas av de uppgifter som är tillgängliga på nätet för alla.

Den informationsmängd som finns tillgänglig för vanliga människor blir fördubblas på 2,5 år.  Tänk att allt information från mäsklighetens begynnelse fram till idag, det som tagit 1.000-tals år att skapa kommer att vara fördubblad om 2,5 år. Om inte det är ett paradigmskifte så vet jag inte vad det är.

Att i detta skede som Furir Björklund börja tala om kunskapsskolan och disciplin när man skull uppmuntra nyfikenhet och sökande låter inte speciellt begåvat. Det låter mest som ett försök att stoppa tiden och skapa en skola lik den Furir Björklund hade i sin egen barndom, en nostalgitripp helt enkelt. Här krävs nytänkande och tyvärr är det inget jag ser hos Furir Björklund. Det ser jag inte hos Socialdemokraterna och deras alternativ heller för den delen. Fast de vill i all fall inte gå baklänges in i framtiden som Furir Björklund vill.

Överhuvudtaget är det svårt att vara politiker idag. Det är poppis att komma med patentlösningar av olika slag. Det känns tryggt och ger röster hos människor när de känner sig otrygga på grund av snabba förändringar. Men denna brist på framtidsinriktade idéer i stället för de marknadsekonomiska slogans vi hör idag kommer förr eller senare att straffa sig. Det låter så vackert med ”kunskapsskola”, ”ordning och reda”, ”polishämtning” och allt vad de hittar på. Tyvärr så är det inte något som leder framåt utan det är mest en kiss i byxan för att hålla värmen en liten stund till.

Reggis:
Nu till dagens tankar. Hörde på nyheterna att polisen varit framme och trakasserat festande ungdomar i Uppsala. Rubriker som spårat ut och annat förekom i nyhetsmedia. Vad var det då som hänt? Var det knivslagsmål, upplopp med förstörelse eller vad var det som hänt?

Nej det var en vanlig fest där man stoppat i sig lite kul droger och dansat och haft kul. Naturligtvis får man inte ha kul i Sverige utan det måste genast förhindras. Därför omhändertog man dessa festdeltagare och gjorde precis som i Gulag (påminner om Gulagarkipelagen av Aleksandr Solzjenitsyn) tog blodprov på dem för att kolla efter varför de hade kul.

Poliserna basunerar ut i triumf att vi kunde ha tagit blodprov på kanske 100 ungdomar och upptäckt otillåten stimulantia. Man undrar vad vi har poliser till. Är det för att trakassera festande ungdomar med blodprov eller vad.

Tänk om poliserna kunde vara lika alerta vid fylleslagsmål och kvinnomisshandel orsakade av det legala knarket alkohol, nej inte. Utan trakassera ungdomar det är jämte fartkontroller Polisens högst prioriterade uppgifter.

kikarbara:
jag måste delge ett minne apropå paradigmskifte... trots att det är en ny filosofisk tanke idag.

Minns när jag gick på komvux 1991. Vår lärare i samhällskunskap var en mycket intressant gammal man, men nog märktes det att han hade gått över sin pensionsålder för länge sedan och jobbat övertid för han var både lite snurrig och hade nästan hallicar mellan varven. Den allra värsta lektionen som jag minns, där blev hela klassen fullständigt övertygade om att han var helt ute och seglade, hur go och mysig han än var.

Han ägnade en hel lektion åt att tala lyriskt om intranätet som redan då fanns uppbyggt så att det fanns några datorer på olika kontinenter som faktiskt hade kontakt med varandra och kunde "prata" med varandra. Och han gick på med en framtidsutveckling där folk kunde sitta hemma och beställa pizzor, prata med varandra via tangentbordet och att det var framtidens melodi att sitta hemma och utföra jobbet där utan att man behövde åka till sin arbetsplats.

Vi var fullständigt övertygade om att nu hade det kokat över för gubben. Vi ställde lite frågor bara för att se hur långt han hade tänkt sig den här tanken. Va?? Alla familjer en egen dator och intranät? Eh... hallo, liksom, kanske om hundra år, men "get real man". Han berättade lyriskt och till sist var det nästan några som gick igång och började driva med honom lite lätt, och det fick egentligen bara effekten av att han gick igång ännu mer.

Vi pratade om den lektionen hela läsåret ut och det blev snart ett talesätt "ja ja, det kan vi snart läsa om på intranätet"... och det roade oss gevaldigt.

Och det är ändå inte mer än sådär drygt 15-16 år sedan. (hjälp, vart tog tiden vägen??) Men visst kan man tala om ett rejält paradigmskifte under kort tid som kommer att ge stora återverkningar framöver på många fronter och som ger upphov till vårt sätt att betrakta hela världen sett även ur aspekter som globalisering, produktion, ekonomi, solidaritet etc, etc, etc. Nu har ju vissa saker bokstavligt talat nästan, flyttat in i våra vardagsrum, vi kan själva styra vilken media eller nyhetsrapportering vi vill ta del av etc, etc, etc. Det är nog en av de största omvälvande paradigmer som har skiftats någon gång i världshistorien sett ur ett historiskt perspektiv och det lär bara gå snabbare och snabbare framöver. Men jag tror inte att vi någon gång återigen på så kort tid kommer att förändra tillvaron så drastiskt om det inte är för att världen går under eller något sådant...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion