Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
wimpi:
Jag tycker nog att resonemanget runt behovsprövat barnbidrag har tagit en sned vändning. Vanligtvis brukar de flesta applådera när de välbärgade ska få mindre pengar. Vad är det för galet i att de som har mer än de kan göra av med inte får något bidrag? Varför göda en fet ko.
Varför skulle de som beviljades barnbidrag rodna av skam? Det gör inte pensionärerna, deras bostadsbidrag är också behovsprövat.
Som jag ser det så borde det bli mer pengar över att fördela till dem som är i verkligt behov av bidrag. Administrativt borde det väl också kunna hanteras smidigt med deklarationen som underlag.
Reggis:
Jag missförstår dig inte Reseda men ibland handlar det om självkänsla. Vad andra ser eller inte är det många som faktiskt inte bryr sig om. Alla människor är inte bidragsjagande, skattefuskande, svartarbetsköpande snåljåpar även om man kan tro det när man höra uttalanden från vår regering. Jag känner personer som lever på marginalerna med barn men ändå aldrig skulle komma på tanken att söka bidrag på socialen, inte ens barnbidrag om det inte var allmänt. Av vilken anledning skall dessa barn leva sämre än de egentligen behöver? För jag tror inte att det kommer att ske några initiativ från staten för att betala ut det utan det blir naturligtvis ansökningar.
Jag tycker också att mångmiljonärer kan få detta bidrag just för att visa att samhället uppskattar barn. Tycker även att det, som jag ovan skriver, kan betraktas som en kompensation för den barnskatt vi har i landet genom moms på barnens konsumtion.
Rent ekonomiskt håller jag med dig. Fast i det här fallet handlar det mer än ekonomi. Det handlar om en form av solidaritet och omtanke samt att samhället talar om vad som ur samhällssynpunkt är viktigt. Allt är inte ekonomi och pengar det kan finnas andra värden som behöver markeras. Det här är just ett sådant värde och just att barnbidraget är allmänt talar om att det är viktigt med barn.
kikarbara:
--- Citat från: wimpi skrivet fre 28 mar 2008 16:36:14 ---Jag tycker nog att resonemanget runt behovsprövat barnbidrag har tagit en sned vändning. Vanligtvis brukar de flesta applådera när de välbärgade ska få mindre pengar. Vad är det för galet i att de som har mer än de kan göra av med inte får något bidrag? Varför göda en fet ko.
Varför skulle de som beviljades barnbidrag rodna av skam? Det gör inte pensionärerna, deras bostadsbidrag är också behovsprövat.
Som jag ser det så borde det bli mer pengar över att fördela till dem som är i verkligt behov av bidrag. Administrativt borde det väl också kunna hanteras smidigt med deklarationen som underlag.
--- Slut citat ---
Men pension är inte behovsprövat trots att den finns en grupp pensionärer som har god ekonomi nog, att kunna försörja sig själva trots ålderdom?
wimpi:
Välj inte att missförstå Kikarbara. Jag sa inte att pensionen var behovsprövad, det är bostadsbidraget som beräknas på pensionärens samlade inkomster.
kikarbara:
--- Citat från: wimpi skrivet fre 28 mar 2008 23:04:03 ---Välj inte att missförstå Kikarbara. Jag sa inte att pensionen var behovsprövad, det är bostadsbidraget som beräknas på pensionärens samlade inkomster.
--- Slut citat ---
Jag missförstod inte, jag översatte resonemanget ang barnbidrag. Det finns snart inga heliga kor, så jag skulle inte bli förvånad om man helt plötsligt började diskutera även i dessa banor framöver.
Att inkomstbepröva barnbidraget är inget annat än en nedmontering av de få välfärdssystem som vi ännu så länge har. Förslaget förvånar mig inte det minsta, det är så uppenbart att man återigen talar med kluven tunga.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion