Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (22/118) > >>

Reseda:
Det är ju så, att man resonerar utifrån sina egna värderingar. Vi tänker inte lika, därför uppstår diskussioner.

Jag kan kan nu se det ur DIN synvinkel Reggis "Jag tycker också att mångmiljonärer kan få detta bidrag just för att visa att samhället uppskattar barn."

Men envis som synden vidhåller jag att det vore bättre för barnen om de som behöver Bb för familjen försörjning, finge dubbelt Bb. Kanske så att flerbarnstillägget skulle mångdubblas?

Reggis:
Jag förstår hur du resonerar Reseda, du resonerar med hjärnan och hjärtat. Tyvärr så har inte Maud visat något sådant. Inte är det hos några fattiga barn pengarna kommer att hamna är jag rädd för. Det skall nog finansiera ytterligare skattesänkning för boende i Danderyd är jag rädd för. Varför säger jag så? Jo det är där de mesta pengarna har hamnat som ”sparats” in. Där och i Vällinge, Lidingö, etc. Inte sjutton har de hamnat hos några fattiga barn inte.

Sen tycker jag Maud med sina tre löner måste ha fått en fnurr i huvudet. En månadsinkomst på 20.000 kr, som skulle vara gränsen,  kan man kanske klara sig på om man bor på landet. I Stockholm är det i princip omöjligt att leva på det om du är yngre och har skaffat dig bostad. Det är ingen hög inkomst, det är en förskräckligt låg inkomst och i princip en svältlön i Stockholm. Du måste vara uteliggare om du skall klara dig på det. Jag förstår mig inte på denna människa, var befinner hon sig? Inte i Sverige i alla fall med dagens bostadspriser. Eller kan Maud inte räkna? Dags för Furir Björklund att gripa in?

Min uppfattning är fortfarande att barnbidraget skall ses som en kompensation för den barnskatt vi har i Sverige idag. Det är betydligt enklare med barnbidrag än att ha lägre eller ingen moms på varor för barn som många andra änder valt. Annars kommer Sverige att stoltsera med världens högsta skatt på barn. Dessutom tycker jag att det är bra med denna markering och allt kan inte räknas i kronor och ören.

Jemmifer:
20000 kr är nästan på kronan vad jag och min sambo har varje månad inklusive tre barnbidrag, flerbarnstillägg och två underhållsstöd. Utan bidragen för barnen så skulle vi ha det oerhört knapert minst sagt.

Jag är nu oerhört tacksam över att jag har sparat i stort sett alla babysaker från de andra barnen så att vi inte behövde köpa nya.

Vi kan väl alla vara rörande överens om att de som kommer med alla dessa förslag inte har en susning om hur majoriteten i Sverige lever.

Reggis:
Nu är det till och med så illa att vår världsfrånvände näringsminister Maud avser 20.000 kr före skatt. Sen skall det till skatt och då blir det väl 15.000 eller något sådant kvar. Så du blir säkert av med barnbidrag Jemmifer för enligt Maud så är du en högavlönad. Tant Maud är helt virrig skall du veta.

Fast vänta bara hon kommer nog snart och talar om att det är bara att skaffa sig några löner till. Hur man gör vet hon också. Det är bara att dansa hambo i kort, kort så ordnar sig resten per automatik.

I Egypten fick de sju svåra år. Vi får vara tacksamma för att i Sverige blir det inte mer än fyra år med Maud i alla fall. Fast hennes partikamrat Eskilsson är ju inte roligare han heller. ”Skulle jag lägga skatt på barnens köttbullar, aldrig”, va vad han sa när diskussionen om närköttets extremt stora påverkan på miljön togs upp. Till skillnad från Maud så tänker han på barnen i alla fall. Skönt att vi har en sådan minister också.

Fast det kanske finns vuxna som äter köttbullar, det kan ju inte vara rätt. Hur skall han komma åt det? Är det dags för Centerpartiet och etablera en köttbullsskatt som bara tas ut av vuxna? När du äter köttbullar så måste du anmäla det till skattemyndigheten för att debiteras köttbullsskatt. Fast är det mor eller far som tillagat dem själva i köket så får skatten dras av på samma sätt som hushållsnära tjänster. Det är bara om du köper färdiglagade som skatt utgår.

Låter som något för Maud att införa, hon skulle ju komma med förenklingar. Det måste vara en betydande förenkling att inkomstpröva barnbidraget, oj vilken förenkling. Kan vi hoppas på fler förenklingar från Maud?

convallaria:
Det där med barnbidrag är inte så himla lätt. Ã… ena sidan är det folkhemmet, å andra sidan är det inkomstskillnaderna. Eftersom högavlönade betalar betydligt större summor i skatt än lågavlönade tycker jag det verkar logiskt att alla barn ska få lika stort barnbidrag. Samtidigt ser jag hur en del föräldrar - även lågavlönade - sätter undan barnbidraget på ett konto till barnet. Utan barnbidraget bleve det för min del sämre mat på bordet. Inte ett öre kan sättas undan. Men så har jag valt det för att slippa löneslava mer än absoluta nöden kräver.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion