Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (26/118) > >>

Reggis:
Ja nu har hungern och svälten nått Stockholm också. Såg i dagens Punkt.se att handlarna inte kan ha oxfilé framme för den stjäls direkt. Det tog inte lång tid med Alliansregeringen innan vi kom ner till U-landsstandard.

Som inte detta vore nog med elände, nu sprider sig mobiltumören bland befolkningen. Dövhet, tappad känsel i ansiktet och balansrubbningar är de vanligaste symtomen av mobiltumören. Efter detta så börjar hjärnan att allt mer bli lik en mobiltelefon. Personen i fråga skriker ”Här kommer Pippi Långstrump” utan förklaring, talar om var han är utan att du frågar samt vrålar, ”Jag skall inte prenumerera på strumpor” helt utan förklaring.

På Metro så skriker kolumnisten Cissi ”Jag är en 80-talistalkis”. Kul säger jag, förbaskat intressant. Vad är det som skiljer en 80-talistalkis från t ex en 70-talistalkis, det framgår inte. Skall vi gissa på att de dricker shots och vi födda på 1970-talet pimplar rödvin i sann postrevolutionär anda. Själv är jag svag för att dricka mig berusad på likörer och jag har inte kunnat finna vilket årtionde man gjorde det. Är det så att jag ligger före i tiden igen, att jag står på barrikaden för något nytt, nämligen liköralkoholism. Känner hur en boktitel tar form: ”En liköralkoholists dagbok” eller ”Likören i mitt liv”.

I Flen har man hittat naglar i frysta köttbullar från Felix berättar Eskilstuna Kuriren.

Jag ringde och frågade Felix hur det kom sig. ”Jo vi har tagit intryck av att nötkött är så in i vassen miljöovänligt och har därför minskat nötköttsinnehållet och ersatt det med naglar”, svara produktchefen.

Jag blir alldeles stum av svaret, vilka miljökämpar Felix är, till slut kläcker jag ur mig: ”Varifrån får ni naglarna?”

Produktchefen svara: ”Vi har kontaktat alla äldreboenden i Sverige och har fått ensamrätt på pensionärernas naglar i samband med pedikyr. Sedan är det bara att stoppa i dem. De är väldigt mycket kalk i dem. Fast vi ska börja mala dem för de har tydligen fastnat i halsen på vissa personer.”

Hur kom ni på det är, fortsätter jag?

”Jo, genom kontakter med ICA. Vi har fått höra att de var på gång men vi var snabbare. Nu funderar vi även på att mala hår från hårfriseringar och stoppa i, allt för att förbättra miljön.”

Det är bara att konstatera miljöarbetet går framåt. Själv är jag inne på att äta mig själv, då vet jag precis vad jag stoppar i mig.

Reggis:
Glömde dagens påhopp på Centern.

Reggis:
Nu har det kommit fram det vi alla misstänkt. Maud har kommit ut eller vad det heter.

Reggis:
Saxat ur några tidningar , etc…….

Tänka om Brolle hoppar av, det vore inte kul. Inte för att jag vet vem Brolle är eller vad det är han hotar att hoppa från. Men avhopp är aldrig roligt. Jag kommer ihåg en bekant som hoppade av, rakt ut genom fönstret och det slutade illa. Ja för att tala klartext raka vägen till körgården.

I Blaskan idag, din pincett till näshåren som dom kallar sig, står det förstås mest om SM-finalen i Hockey där Linköping enligt Blaskan drog det längsta strået. Hur långa stråna var framkommer inte av texten.

Enligt tidningen Dagen så ägnade sig Jesus och lärjungarna åt homosexuella orgier samtidigt som de pimplade vin. Jag har alltid misstänkt det har varit något mellan Jesus och hans lärjungar för var är alla kvinnor. Nej vi skall nog betrakta det här som en form av bastuklubb och målningen Nattvarden borde heta ”En natt på bastuklubben”. Nu har konstnären Alfred Hrdlicka skildrat dessa kärlekscener mellan lärjungarna och ställer ut dem i Wien.

I Knallebladet från Herrljunga kan man läsa om Blue Eye, en unik ögonstärkande produkt. Det är dessutom extrapris på dessa naturens kikare. Stoppa i dig ett piller och du ser som en hök, ta två och du kan se en myra på 100-maters avstånd. Tar du tre så blir du Stålflickan och kan se genom väggar. För er som inte visste det kan jag tala om att Henke, fotbollsspelaren ni vet, driver en lackerarverkstad i Herrljunga under namnet ”Henke e lack”.

Calle Bildt är i Hebron och vad han säger själv: ”Och det finns skäl till det.”  Ja det känns bra att Calle inte vaknar på morgonen och säger: ”I dag sticker jag till Hebron, för jag känner för det.” Jo Calle skall besöka profeten Abrahams grav som finns där. ”Det är viktigt att någon sätter blommor på graven”, säger Calle.

Jag måste fråga: Finns det ingen som bor närmare som kan göra det, måste du åka dit?”

”Jag ser det inte så, säger Calle och fortsätter: ”Det blir minst två gratis middagar och för att inte snacka om luncher. Jag har alltid sagt att gratis är gott. Det är därför jag åker kors och tvärs för att spara in på matkostnaderna. Även små utgifter är utgifter och varför betala när man kan få allt gratis? Dessutom är det extra bra i Hebron för där brukar de skicka med mig ett par matpaket också som jag tar med mig hem till Anna Maria.

Ja det är väl bra att vi har en så ekonomisk utrikesminister.

Reggis:
Bonustiderna är här hurraaa. Varje år är det samma avundsjuka från populasen för att direktörsklassen får några millar extra och spendera för att sätta lite guldkant på tillvaron. Hur kan man missunna hårt arbetande direktörer pigor, en fräsig lustjakt och några millioner i värdepapper så att ålderdomen är tryggad. Det tycker jag är det minsta man kan begära för alla uppoffringar som följer med detta ansvarsfulla arbete.

Nej jag håller nog med Mikael Treskow att finns det några som är underbetalda i dagens Sverige så är det direktörerna. Det är beundransvärt att det går att leva på dessa löner som bara är bråkdelar av vad de Amerikanska direktörerna tjänar. Hur kan stackars Erikssondirektören leva på futtiga 12 millioner om året? Det är klart att han behöver sin bonus på 24 millioner. Det är fortfarande för lite. Tycker till och med att Percys 930 millioner i bonus var lite njuggt med tanke på dennes oerhörda arbetskapacitet.

Med tanke på hur värdefulla direktörerna är så har jag inte begripigt varför man inte anställer ett gäng direktörer och skippar resten av personalen. Vad gör resten av personalen för nytta? Nej skapa bolag med bara direktörer som anställda, det vore något. Resten kan man outsourca till Pakistan och huvudkontoret kan ligga i Las Vegas, det vore fint.

Sen får vi alla tänka på att direktörer är lättrörliga. Tänk om dom flyr från Sverige. Efterfrågan på Svenska direktörer i världen är enorm. Ã…r 2003 var det en direktör som fick anställning utomland. Denna potentiella massflykt måste stävjas. Nej höjda bonusar är det enda som kan stoppa denna fara.

Dessutom ger just bonus det incitament som en direktör behöver nämligen en hög med pengar till honom själv. Jobbet är ju helt ointressant och de flesta företag håller på med något meningslöst som att göra en likadan tandkräm som finns fast blå i stället för vit. Då är det utvecklingen av den egna plånboken som liksom är huvudgrejen. Jag tror att just girighet för egen del är den egenskap som är den bästa för en kompetent direktörer. Ju snålare och girigare ju bättre företagsledare. Girighet är den egenskap som bäst visar på ett gott ledarskap.

Därför är det med glädje jag noterar att nya bonusprogram duggar tätt. Det borgar för att de absolut girigaste, och därmed bästa, kommer att leda det svenska näringslivet framöver.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion