Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 276507 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #150 skrivet: mån 21 apr 2008 08:29:04 »
Tro inte att jag är emot religionsfrihet Kikarn men jag tycker nog att de som eldar likdelar  kan hålla sig till sina för dessa ritualer avsedda platser. Det är till exempel inte tillåtet att kremera en avliden släkting på balkongen. Varför skall man då få kremera grisar, kor och vad det nu kan handla om för typ av lik.

Tänk bara på vilka konsekvenserna kan bli:

Begravning äger rum den 2008-04-28 hemma i Emmas boning. Grillen kommer att vara i stridbart skick från klockan 11:00 varefter likdelarna efter Emma kommer att grillas på hennes balkong. För de som vill ta ett sista farväl genom att smaka på en bit av Emma så finns det ett gott rödvin att svälja ner Emma med.

Tycker ni det verkar lite groteskt att grilla liket efter faster Emma på balkongen och käka upp så ser jag ingen större skillnad mot detta och de andra grillceremonier ni pratar om. Ja det verkar vara ett miljövänligt alternativ. Börjar faktiskt gilla detta. Kan det vara motiverat med ett miljögrillbidrag som uppmuntran till att grilla avlidna släktingar. Vad säger vår miljöminister?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #151 skrivet: mån 21 apr 2008 09:19:04 »
 ;D
Jag tycker att ni 08:or är allt bra märkliga mellan varven. Trodde att det var en myt eller överdrift att folk verkligen noterade grillning på en balkong när jag hörde det första gången, kunde knappt tro att det var sant. Men det är det visst....

Huruvida man tillagar sina kadaver i ugnen eller grillen gör ingen skillnad för mig i det här avseendet måste jag säga, eller var det upptakten till en diskussion om ideologiska beslut om kostvanor?

Bjuder du på likvaka och kremering så säg till, så kommer jag som ett skott, men lova att vi gör det på din balkong? (om du nu har någon,men det har du väl förrästen inte??) Vi kanske kan ta Jemmifers balkong då, bara för att få umgås lite med grannarna....  ;D

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #152 skrivet: mån 21 apr 2008 11:00:54 »
Du får nog prata med brandmyndigheterna. Det är inte tillåtet att varken kremera djurlik eller människor på balkongen. Det är oftast inte tillåtet på villatomter heller. Men ni lantisar bryr er väl inte om gällande lagar och förordningar. De är till för att skydda människor mot den här typen av mord och likbrännare.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #153 skrivet: mån 21 apr 2008 13:58:23 »
Du får nog prata med brandmyndigheterna. Det är inte tillåtet att varken kremera djurlik eller människor på balkongen. Det är oftast inte tillåtet på villatomter heller. Men ni lantisar bryr er väl inte om gällande lagar och förordningar. De är till för att skydda människor mot den här typen av mord och likbrännare.



Hm, jag skall påpeka brandmyndiheternas regelverk nästa gång jag springer på mors gamla granne, brandmannen som grillade ymnigt och glatt när jag var liten...  ;D.
Men, en sak kom jag på, det här med speciellt avsedda grillplatser på ett bostadsområden som nämndes i något inlägg: sådana har jag inte heller sett.... kanske är något som dyker upp mer och mer?

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #154 skrivet: mån 21 apr 2008 14:16:30 »
Sanktionerade grillplatser på gården här uppstått eftersom man vill få bort alla grillgalningar från balkonger och uteplatser. Det positiva i "mitt" fall är att grillplatsen verkligen nyttjas tyvärr bara av samma tre familjer som har mutat in den som sin egen. Den STORA nackdelen är att dessa vuxna individer svinar ner efter sig något så otroligt. Det ligger folie, tomma förpackningar efter flintastekar, potatissallad, papptallrikar och gud vet vad.

Då vår grillplats ligger i ena hörnet av vår innegård/lekplats där inte mindre än tre papperspellar finns blir man ju lite beklämd.

Att grilla på balkongen är väl ok i och för sig men oset som drar in över grannarnas balkonger som dimman vid Lützen är ju det iaf jag blir lite störd av.

Bor man i villa/radhus så kan man ju grilla tills man svimmar (eller grannarna) och det ska mycket till innan någon klagar.

Själv grillar jag i ugnen, regn eller snö, sommar eller vinter spelar ingen roll.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #155 skrivet: mån 21 apr 2008 14:23:55 »
Det har funnits länge.

Fast det där med att grilla avlidna inför den sista vilan är något jag tycker verkar bättre och bättre ju mer jag tänker på det. Tänker nog instruera att min begravning det skall bli en grillfest. Kan tänka mig följande:

Efter en minnesstund så samlas vi hemma hos liket som har styckats inför grillning på lägenhetens balkong. Önskemål om vilken del av liket som önskas förtäras skickas via mail till ”grillmastern”.  Ni kan välja mellan ett fyndpaket bestående av ett par tår och fingrar samt en del av en arm och ben, ett kilo rumpstek, några revben. Till köttet serveras klyftpotatis och rött vin som dryck. Det hela avslutas med allmän puffning, päronkonjak och maränger.


Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #156 skrivet: mån 21 apr 2008 14:56:47 »
Det där med att ha kremeringen som grillfest tycker jag verkar vara en bra idé  ;), men det kan ju bli lite segt och tråkigt om man inte hängt liket tillräckligt länge... ju längre desto mörare.. kan vara extra viktigt om personen är lite till åren, kanske man bör tänka på det redan vid 25+, problemet är ju bara var man ska hänga, det krävs ju lite svalare temperaturer och det kan ju gå bra vintertid, men till sommaren kan det nog uppstå en hel del problem!
Tål att tänkas på, kanske man redan nu ska införskaffa sig en rejält stor kyl med hängutrymme för att bespara släktingarna och vännerna det problemet?  :D
Annars kan man ju börja att hänga redan nu!
När man har chansen tar man och hänger lite, strunta i jobb och slit, häng istället! Kan ju bli lite problematiskt när arbetskamraterna tycker att man hänger för mycket... men lite information om varför man hänger lite extra ska väl få dem att förstå (hoppas jag)!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #157 skrivet: mån 21 apr 2008 17:58:19 »
Det kan bli riktigt festligt. Kyrkan ställer grill till förfogande och sedan blir det:

Idag kan ni hugga tänderna i liket efter Emma som avled i hjärtattack den 18 mars 2008. Emma har sedan dess hängt i bårhuset och är nu välhängd och mörad. Emma kommer att serveras med chilisås.

Har vi lite tur kommer även liket efter Sven att vara tillgängligt för grillning. Vid denna annons utformning levde Sven fortfarande men läkarna har gett honom högst en dag kvar så det verkar hoppfullt. Som ni vet var Sven in i det sista kraftigt överviktig så det ger möjligheter till ett ordentligt köttstycke. Medtag egen grillolja.

Kan det här vara lösningen på kyrkans sviktande besöksantal att locka med gratis grillning?

Äntligen går sjuksyrrorna ut i strejk igen. Ni som tycker det verkar drastiskt tänk på att de gör det för vår skull. Alternativet är att de byter yrke eller emigrerar till Norge. Skall vi ha kvar kvalificerade sjuksyrror i det här landet måste lönerna upp. Det är inte ”underbetalda” direktörer med måttlig bonus som flyttat utomlands som man kan tro utan det är just sjuksyrror.

Jag har alltid tyckt att Holland är ett föregångsland. Nu kommer det att vara förbjudet att röka tobak på allmän plats samt i lokaler som allmänheten har tillträde till som restauranter mm. Det kommer att vara tillåtet att puffa för det är mindre farligt. Skönt att det finns länder som tänker på sin befolkning.

Såg att det kommit nya metoder för att ta bort oönskad hårväxt. Har hört att Maud Olofsson har testat och är nöjd.

”Vad var det för oönskad hårväxt du ville ta bort Maud”, frågar jag?

”Jo min tunga är så förbaskat hårig, vet inte hur det kommer sig. Min tunga har alltid varit det. Det är därför jag måste prata oavbrutet hela tiden för annars växer käften igen på mig”, svarade Maud.

”Jaha så du har använt det här medlet på tungan, var det inte obehagligt”, frågade jag?

”Nej det var underbart, helt underbart när den unge mannen, som skötte min behandling, smörjde in sin tunga med medlet och stack in den i min mun”, svarade Maud och fortsätter: ”Jag bad honom om en extrabehandling jag har även ett lite väl hårigt kön. När han skulle smörja in så bad jag honom att göra det med tungan, åhh, det gjorde han. Nu kommer han till mig varje morgon i kanslihuset och bearbetar min hårväxt med tungan. Men bäst av allt är att jag kan dra av det här i deklarationen för det är hushållsnära.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #158 skrivet: mån 21 apr 2008 22:46:57 »
Reggis, nu har Du kopierat och klistrat in för mycket! Tänk på när Du "skriver": VILKET forum är jag i?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #159 skrivet: tis 22 apr 2008 09:45:20 »
Säger du det Anja, jag håller med dig är jag rädd för. Tack för påpekandet jag har tagit det till mig.

Fast nu tänkte jag vara lite seriös för en gångs skull, faan tro det. Aftonsnabeln tar upp Björklund och hans betyg idag. Frågan är, vad är viktigast att ha höga betyg eller kunskaper? Är det viktiga att få möjlighet att sortera människor eller att tillföra samhället olika typer av resurser som kan vara med och utveckla och berika samhället?

Med fler betygssteg får vi en bättre termometer är Björklunds budskap. Helst skall alla människor gå med en termometer i arslet hela dagarna så att skola, arbetsgivare och myndigheter kan läsa av tempen när de så behagar. Inte bara i skolan utan även på en arbetsplats vill ju arbetsgivarna kunna luta sig ner, titta under kjolen och läsa av tempen. ”Humm här var det ingen vidare temp, här måste till lite korrektionsåtgärder.”

Den fråga man ställer sig är varför inte införa en 100 gradig betygsskala. Då kan varje förbättring genast visa sig i ett högre betyg. Det blir det finkalibrerade system vi alla vill ha. Varför stanna vid 100 ta 1.000 gradig på en gång, så att det blir absolut rättvist..

”Sen finns ju alltid problemet hur vi skall göra med lärarna.” Lär de ut rätt saker”, undrar Björklund och fortsätter:  ”Det är nog bäst att stoppa in en termometer i arslet på lärarna också. Sen skall alla klassrum i Sverige utrustas med en mentometer. Detta för att få det mekaniska inslag i undervisningen som vi eftersträvar. Alla lärare skall tala i samma takt. Det lärde jag mig under min militära karriär att takt är viktigt liksom gradbeteckningar.”

Nu är Björklund riktigt uppe i gasen när han står på tåspetsarna och pratar om sitt favoritämne, gradbeteckningar och han går på: ”I skolan skall vi införa ett system med gradbeteckningar som har det militära som förebild. Egentligen är det bara att hänga på de militära graderna. Det blir Småskolefurir, Högstadiekorpral,  Universitetskommendör och själv blir jag Utbildningsbefälhavare. Skall genast prata med Fredrik om att ändra min titel från Utbildningsminister till Utbildningsbefälhavare. Det är faktiskt en titel som mer säger vad jag gör. Vi är i krig, ja i ett riktigt krig mot flummskolan och alla förbaskade humanister och jag är befälhavare i detta heliga krig. Känner mig utsedd av Gud till att leda detta krig.”

« Senast ändrad: tis 22 apr 2008 09:50:57 av Reggis »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #160 skrivet: ons 23 apr 2008 12:51:24 »
Akta dig för att mata katter i Västerås för det innebär att du blir ansvarig för katterna. Det såg jag i dagens Expressen. Så här säger kommunen:

”Problemet är att det är omöjligt för oss att bevisa exakt vilka som matat och inte. I fallet med Björn Bisengård var det väldigt tydligt att han matade katterna när vi var där. Då blir han ansvarig för dem, säger direktören för miljö- och hälsoskyddsförvaltningen Thomas Forsberg till VLT.”

Låt oss nu dra ytterligare slutsatser om vad detta kan leda till i dessa besparingstider.

”Hej vi kommer från Köpings sjukhus och tänker lämna in senildementa Emma till dig”, säger ambulanspersonalen som står och trampar med en bår utanför sjukvårdsbiträdet  Helenas dörr.

-”Va”, säger Helena.

-Arbetar du inte på det sjukhuset”, fortsätter ambulanmannen?

-”Jo visst gör jag det och jag känner igen Emma”, säger Helena.

-”Känner igen Emma”, säger ambulansmannen högt och kryssar samtidigt i något på en blankett och fortsätter: ”Då har du även matat Emma, eller hur?”

-”Klart jag har”, svarar Helen.

-”Ja då har du från och med ni ansvaret för Emma, var kan vi lägga henne.”


Enligt tidningen Dagen så lider Riksrevisionen av följande brister: Otydligt ledarskap, byråkratisk organisation samt ineffektiva arbetsprocesser. Jaha säger jag och var lider man inte av detta är ju frågan. Lite kul att den myndighet som skall påpeka och föreslå åtgärder mot liknande brister hos andra myndigheter själv lider av myndighetssjukan som verkar sprida sig som en farsot i samhället. Den har även drabbat det så kallade privata näringslivet som Fortum, E.on, Telia, osv. Verkar vara väldigt smittsam.

Ursprunget är Utrikesdepartementet, det var där myndighetssjukan började. Genom täta kontakter med diplomater, framför allt franska, fick den fäste där och har spridit sig vidare. I samband med EU-inträdet blev det en epidemi inom hela det svenska samhället och spred sig även till Riksrevisionen vilket handikappar deras verksamhet. Nu har den även genom Carl Bilds  försorg letat sig in i regeringen och hem till enskilda regeringsledamöter. Det berättas om att Maud Olofsson och hennes man, Rolf, inte kan komma överens om vem som bestämmer hemma hos dom. 

Maud anser sig som vice statsminister vara av högre rang än Rolf. Men Rolf som är personalchef i Robertsfors kommun, där de är bosatta, menar att det inte gäller i Robertsfors utan bara i övriga riket. I Robertsfors är det han som bestämmer. Stridigheterna mellan makarna Olofsson har lett till att familjens katt fått nervösa besvär då katten inte vet vem den skall lyda.

Nu har statsminister Fredrik  kallats in som medlare. Han har bestämt att de skall bestämma varannan dag.  Det vill inte Rolf godkänna då han inte anser att Fredrik kan lägga sig i vad som händer i Robertfors kommun.

Ja striden pågår och under tiden lider katten Göran av detta otydliga ledarskap. Dags att anmäla Maud och Rolf till djurskyddsinspektören.



Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #161 skrivet: tor 24 apr 2008 12:03:48 »
Såg i Aftonsnabeln att en sjuksyrra som vidareutbildar sig får en lönesänkning som uppmuntran förutom studielån och uteblivna löneökningar under studietiden. Det måste kännas motivationshöjande. Motivet var att på det nya jobbet saknade hon erfarenhet, vad konstigt.

Det innebär att med den policyn så skall alla som byter jobb få en ordentlig lönesänkning då de saknar erfarenhet av jobbet. Blir det skifte efter ett val så skall alla de nyvalda politikerna ha betydligt lägre lön än de som hade posterna innan. Vi kan nu se en nedåtgående spiral för politikerlöner framför oss. Blir det maktskifte igen så ner med lönen ytterligare. Eftersom det är politiker som har instiftat den här policyn så förväntar jag mig att de omfattas av sin egen policy.

I Aftonsnabeln kan man också läsa att Maranata har börjat med en ny business, man har etablerat sig som spåkärringar. Svarar du på några frågor så får du reda på vilken dag du skall dö. Beskedet kommer i form av en dödsannons som du kan spara så har du sparat in kostnaderna för design av din dödsannons för de efterlevande. För ett extra tillägg så kan du även få en bouppteckning på de ägodelar du kommer att ha vid dödstillfället bifogat till annonsen, så är det klart också.

Det är bara att konstatera att det är trevligt att se hur verksamheter utvecklas och så även religiösa sekter. Hur dessa sekter hittar nya affärsområden. Har även hört att Maranata är på gång när det gäller att spå i kort. Enligt uppgift har Jolanda den 4:de tillfrågats om hon vill ha ett samarbete.

I Expressen kan man läsa att en polis av papp är effektivare än levande poliser och dessutom är ett mycket billigare alternativ. Fördelen med poliser av pappskivor är att dessa kan man ställa ut på olika platser. De är dessutom rörligare än levande då de går att flytta runt. Vanliga poliser vistas sällan utanför fikarummet. Allmänheten kommer inte att märka någon skillnad då de båda typerna av poliser är helt stillastående och stumma.

Enligt vår justitieminister så kommer hon successivt att introducera de nya pappoliserna först som ett komplement till dagens poliser men på sikt kommer många av dagens poliser att kunna ersättas av dessa. ”Jag förväntar mig en betydande effektivitetshöjning i brottsbekämpningen med våra nya pappoliser”, säger justitieministern.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #162 skrivet: tor 24 apr 2008 22:16:26 »
Du är som "Dagens Lindeman", Reggis, det tackar jag Dig för.

Hasse & Tage pekade på allvaret med humor och ironi. Jag uppskattade dem och jag uppskattar Dina Filosofiska funderingar. Fortsätt med dem.  :)


Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #163 skrivet: tor 24 apr 2008 22:27:47 »
Jag "hör" en intervju med Leg. sjuksköterska och barnmorske-elev, Agda Lindeman: Jag läser i dagens tidning att när du blir färdig barnmorska får du få en ordentlig lönesänkning..."

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #164 skrivet: fre 25 apr 2008 14:39:14 »
Tänkte vara seriös och börja med börsen. Jag måste säga att jag är upprörd över de här så kallade finansexperterna som satt i system att lurar de som har aktier med hjälp av kollektiva flockinriktade angrepp mot vissa bolag för att få ner aktiekursen. Det sorgliga är att våra dagstidningar vädrar likluft och hänger på och förstärker då effekterna ytterligare.

Det jag nu avser är sågningen av Ericsson som lett till halverad kurs. Det begriper väl varenda människa med lite vett i skallen att värdet på Ericsson inte kan halveras på några månader bara så där hux flux. Där sitter dessa räknenissar och räknar på vaddå, jo dagens vinstnivå som sjunkit. Nu var det bara så att Ericsson hade bedömt det som viktigt att ta marknadsandelar och det leder till lägre vinst men en ökad vinstpotential framöver. Rätt viktigt att i högkonjunktur bredda kundbasen och inte bara fylla på kassan faktiskt.

Mycket riktigt idag kom motreaktionen, Ericsson upp med runt 20 % hittills och man tar marknadsandelar precis som förväntat. Egentligen skall jag väl tacka de här nissarna då jag köpt stora mängder Ericsson men det hela är oetiskt. Allt kan inte vara pengar även om det är kul.

Calle Bildt är hemma igen såg jag. Han säger: ”Hemma och går igenom lite av de pappershögar som byggts under resedagarna.” Undrar vem som bygger upp Calles högar. Nu när investeringsbidraget dragits ner för byggande av bostäder så byggs det nästan ingenting i Stockholm utom Calles pappershögar. Inte undrar på att det är brist på hantverkare när alla håller på med Calles högar.

Fast Calle talar också om att all information i landet finns inte bara i hans pappershögar utan det finns också information på andra ställen. Det han då avser är vad han kallar för ” kvalificerade media och ibland t o m bloggare”. När man läser det så blir man naturligtvis nyfiken på vad okvalificerade media är.

”Ja blondinbellan det är en av mina viktigaste informationskanaler”, säger Calle och fortsätter: ”Idag kunde jag se hur Isabella drabbas av att människor tittar så mycket på hennes blogg att de tror att de är hon. De spelar in filmer som de lägger ut på You Tube med hennes personliga poser. Det är också något som händer mig”, säger Calle.

Han fortsätter: ”Kommer alldeles speciellt ihåg när Göran Persson trodde att han var jag. Kommer hem till mig mitt i natten med en påse full med sega råttor och skall bjuda Anna Maria på en råtta. Där står jag i pyjamasen mens Göran gafflar om att nu jäklar skall här käkas råttor. Lyckades få honom att besinna sig och åka hem till Anitra.”

Till sist äntligen älgköttsstatistiken från Uppsala också. Det är ju något man ser fram emot med spänning. Har det skjutits fler eller färre älgar 2007 än 2006, vad tror ni? Jo 31 älgar mindre fick sätta livet till för detta perversa köttätande under förra året jämfört med året innan. .