Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
Reggis:
Tro inte att jag är emot religionsfrihet Kikarn men jag tycker nog att de som eldar likdelar kan hålla sig till sina för dessa ritualer avsedda platser. Det är till exempel inte tillåtet att kremera en avliden släkting på balkongen. Varför skall man då få kremera grisar, kor och vad det nu kan handla om för typ av lik.
Tänk bara på vilka konsekvenserna kan bli:
Begravning äger rum den 2008-04-28 hemma i Emmas boning. Grillen kommer att vara i stridbart skick från klockan 11:00 varefter likdelarna efter Emma kommer att grillas på hennes balkong. För de som vill ta ett sista farväl genom att smaka på en bit av Emma så finns det ett gott rödvin att svälja ner Emma med.
Tycker ni det verkar lite groteskt att grilla liket efter faster Emma på balkongen och käka upp så ser jag ingen större skillnad mot detta och de andra grillceremonier ni pratar om. Ja det verkar vara ett miljövänligt alternativ. Börjar faktiskt gilla detta. Kan det vara motiverat med ett miljögrillbidrag som uppmuntran till att grilla avlidna släktingar. Vad säger vår miljöminister?
kikarbara:
;D
Jag tycker att ni 08:or är allt bra märkliga mellan varven. Trodde att det var en myt eller överdrift att folk verkligen noterade grillning på en balkong när jag hörde det första gången, kunde knappt tro att det var sant. Men det är det visst....
Huruvida man tillagar sina kadaver i ugnen eller grillen gör ingen skillnad för mig i det här avseendet måste jag säga, eller var det upptakten till en diskussion om ideologiska beslut om kostvanor?
Bjuder du på likvaka och kremering så säg till, så kommer jag som ett skott, men lova att vi gör det på din balkong? (om du nu har någon,men det har du väl förrästen inte??) Vi kanske kan ta Jemmifers balkong då, bara för att få umgås lite med grannarna.... ;D
Reggis:
Du får nog prata med brandmyndigheterna. Det är inte tillåtet att varken kremera djurlik eller människor på balkongen. Det är oftast inte tillåtet på villatomter heller. Men ni lantisar bryr er väl inte om gällande lagar och förordningar. De är till för att skydda människor mot den här typen av mord och likbrännare.
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet mån 21 apr 2008 11:00:54 ---Du får nog prata med brandmyndigheterna. Det är inte tillåtet att varken kremera djurlik eller människor på balkongen. Det är oftast inte tillåtet på villatomter heller. Men ni lantisar bryr er väl inte om gällande lagar och förordningar. De är till för att skydda människor mot den här typen av mord och likbrännare.
--- Slut citat ---
Hm, jag skall påpeka brandmyndiheternas regelverk nästa gång jag springer på mors gamla granne, brandmannen som grillade ymnigt och glatt när jag var liten... ;D.
Men, en sak kom jag på, det här med speciellt avsedda grillplatser på ett bostadsområden som nämndes i något inlägg: sådana har jag inte heller sett.... kanske är något som dyker upp mer och mer?
Jemmifer:
Sanktionerade grillplatser på gården här uppstått eftersom man vill få bort alla grillgalningar från balkonger och uteplatser. Det positiva i "mitt" fall är att grillplatsen verkligen nyttjas tyvärr bara av samma tre familjer som har mutat in den som sin egen. Den STORA nackdelen är att dessa vuxna individer svinar ner efter sig något så otroligt. Det ligger folie, tomma förpackningar efter flintastekar, potatissallad, papptallrikar och gud vet vad.
Då vår grillplats ligger i ena hörnet av vår innegård/lekplats där inte mindre än tre papperspellar finns blir man ju lite beklämd.
Att grilla på balkongen är väl ok i och för sig men oset som drar in över grannarnas balkonger som dimman vid Lützen är ju det iaf jag blir lite störd av.
Bor man i villa/radhus så kan man ju grilla tills man svimmar (eller grannarna) och det ska mycket till innan någon klagar.
Själv grillar jag i ugnen, regn eller snö, sommar eller vinter spelar ingen roll.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion