Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (35/118) > >>

Reggis:
Nu i lönetider så har jag funderat lite runt det här med lönesättning.

Jag har kommit fram till att de flesta personer på arbetsmarknaden är kraftigt överbetalda för det skruttjob de utför. Lönerna i Sverige är på tok för höga för den enklare arbetskraften vid en internationell jämförelse. Visserligen är lönerna i Sverige bland de lägsta i Europa men nu måste vi tänka på den globala konkurrensen och då är de för höga.

Vid en jämförelse med Filipinerna så är de flera gånger högre än vad man betalar för motsvarande arbete där. Vi måste på något sätt konkurrensutsätta lönerna i Sverige så att de anpassar sig till en internationell nivå och då är Filipinerna ett bra exempel att jämföra med. Varför jämföra med just Filipinerna undrar ni?  Jo där har men att välgörande överskottet på arbetskraft så där kan de fria marknadskrafterna verka fritt. Det är så vi måste tänka i en global ekonomi.

På Filipinerna kan arbetsgivaren gå ut på arbetsmarknaden och leta efter prisvärda arbetare och på det sättet pressa ner lönerna till ett minimum. Det leder i sin tur till att du får tillgång till billiga varor och tjänster. Precis som du letar efter bästa pris när du köper en TV-apparat så kan arbetsgivaren leta efter billig arbetskraft. Vi får kongruens mellan löner och priser.

Det är bara att konstatera att för att Sverige skall behålla sin konkurrenskraftigt i den globala ekonomin så skall vi följa löneläget på Filipinerna. Ett alternativ är naturligtvis att flytta personalen till Filipinerna om man trilskas med att inte vilja anpassa sig till den globala ekonomin i Sverige.

Men är då alla löner i Sverige för höga? På det är svaret nej. Personer med hög utbildning och direktörer är vid samma jämförelse med Filipinerna kraftigt underbetalda. Därför måste vi göra något åt dessa underbetalda direktörer. Jag skulle vilja påstå att detta är ett större problem än överbetalda arbetare. Nu finns det dessutom en trend i Sverige att kritisera chefers välförtjänta bonus. Tycker att pressen inte tar sitt ansvar som blåser upp dessa i ett internationellt perspektiv små bonusbelopp till något skamligt. Det är det inte duktigt folk skall ha bra betalt. Vad vore våra företag utan sina direktörer. För att tala klarspråk. Det finns ett globalt överskott på arbetskraft men ett underskott på direktörer.

Därför är det med glädje man noterar att från den 15 december blir det fritt fram för arbetskraftsimport till Sverige från hela världen och inte bara EU. Det har Allianceregeringen tillsammans med Miljöpartiet beslutat. Det kommer att innebära att lönerna i Sverige genomgår en appricering till den globala lönenivå vi alla eftersträvar. I nuläget så riskerar vi i Sverige att hamna i ett lönelägesmässigt utanförskap och det måste undvikas om Sverige skall ha en framtid i den globala ekonomin. Vi måste alla eftersträva fri konkurrens även när det gäller löner och komma över fördomen att löner inte kan sänkas. Lönerna måste kunna gå upp och ner precis som till exempel priset på olja. Det är inget konstigt med det.

kikarbara:

--- Citat från: Reggis skrivet tis  6 maj 2008 09:10:56 ---Det är bara att konstatera att för att Sverige skall behålla sin konkurrenskraftigt i den globala ekonomin så skall vi följa löneläget på Filipinerna. Ett alternativ är naturligtvis att flytta personalen till Filipinerna om man trilskas med att inte vilja anpassa sig till den globala ekonomin i Sverige.

Men är då alla löner i Sverige för höga? På det är svaret nej. Personer med hög utbildning och direktörer är vid samma jämförelse med Filipinerna kraftigt underbetalda. Därför måste vi göra något åt dessa underbetalda direktörer.

För att tala klarspråk. Det finns ett globalt överskott på arbetskraft men ett underskott på direktörer.

Vi måste alla eftersträva fri konkurrens även när det gäller löner och komma över fördomen att löner inte kan sänkas. Lönerna måste kunna gå upp och ner precis som till exempel priset på olja. Det är inget konstigt med det.

--- Slut citat ---

*asg* Tack för morgonens bästa! Skulle platsa på debattsidan på DN allra minst. Klockren iakttagelse!! Du är bäst, fröken, kör så det ryker! :-*

Reggis:
Det är sååå skönt att slänga en blick på bloggen Blondinbellan. Det är där alla väsentligheter som inträffat behandlas. Isabella ser nu fram emot sin goodiebag som hon skall få efter att hon har skölja ner sitt lyxtilltugg med bubbel på introduktionspartyt för den nya tidningen ”Passion for business”.

Det är såå härligt med en så positiv människa som Isabella. Varför är inte alla lika positiva som hon? Varför dansar vi inte alla på små skära moln med en lyxsandwich i ena handen och ett glas bubbel i den andra? Ja det kan man fråga sig.

Fast Calle Bildt som var bjuden har bett Isabella att sno åt sig en extra godiebag som han kan ge till Anna Maria när han kommer hem från ett trist ministermöte i Tyskland. Ja va fasen säger Calle här sitter en annan fast med ett gäng gubbar när man hade kunnat frottera sig med kändisar och käkat lyxsandwich, skit helt enkelt. Fast Isabella skall stoppa in en sandwich i en servett och stoppa in i godibagen hon snor med sig för min räkning.

Vi får väl passa på och önska denna efterlängtade tidning välkommen. Vi behöver mer passion och romantik i vår tillvaro. Spelar ingen roll vad passionen avser. Snart kommer tidningen ”Jag älskar sopor” ut. Den kommer att innehålla intressanta reportage om vad renhållningsarbetare stöter på när de utövar sin passion för att transportera sopor.

Har även hört att den mer erotiskt laddade ”När jag kramar ur min skurtrasa” är på gång.

Reggis:
Ulf Ekman gjorde succé under Jesusdagarna, över 3.600 Jesustörstande kristna från hela världen kom till Livets ords vårseminarium. Temat var ”Andens eld och ledning” vilket var passande just i Valborgstider då Majbrasan står i centrum för vår dyrkan.

Ja Majbrasans betydelse för kristenheten har varit väldigt underskattad enligt Pastor Ekman och han fortsätter: ”Vi tror att vi tidigare har varit helt felfokuserade genom att snacka om Gud. Är det någon som sett denna omtalade Gud? Nej, just det. Har ni sett en Majbrasa, precis därför kommer Livets Ord att i stället för Gud tillbedja Majbrasan. I stället för Fadern, Sonen och Den Helige Ande blir det Majbrasan, Flamman och ”Det Heliga Restavfallet”. Det är vi, medlemmarna i Livets Ord, som är Det Heliga Restavfallet. Livets Ord kommer att ändra namn till ”Den Miljövänliga Soptippen av Brasans Heliga”.

Ja sen till vår kära Blondinbella, detta ljus på nätet. Isabella berättar hänfört om Passion for Business evenemang på Elite Plaza. Det var så lyxigt så påkostat och alla som var där var så duktiga. Tidningen är en strålande tidning med duktiga människor bakom. Ja Isabellas tillhör de personer som kan uttala sig om kommande händelser eftersom tidningens första nummer kommer ut i morgon. Hon är inte bara en Blondinbella hon är också vår Sibella på nätet.

Calle Bildt, denna mänskliga variant av en skyttel har varit och invigt Slovkiens, tydligen ett nytt land som kommit till, och Sveriges ambassader i Wild Web Woods, Europarådets datorspel. Låter som ett ansvarsfullt uppdrag för vår utrikesminister. Enligt vad jag har hört så aspirerar han på att bli kung för Wild Web Wood. Det är för att kunna visa muskler i detta sammanhäng han behöver Super-JAS. Enligt helt obekräftade uppgifter kommer han att utnämna Blondinbellan till näringsminister och Anna Maria till drottning. Anna Maria påstås vara jättesur för hon hade velat bli kung.

Reggis:
Blondinbellan har brist på persienner så solen strålar rakt in i ansiktet på Isabella redan klockan 7 på morgonen, stackar hon. Egentligen har det hänt en olycka i hennes säng under natten. Hon har inte kissat på sig av självgodhet utan de ”svarta kylgrejer” som Isabella har för ögonen har ramlat av, stackars henne. Det har inneburit inte bara att solen strålat in i hennes ansikte och väckt henne tidigt utan hon har fått påsar under ögonen också. ”Fy sjutton”, säger Isabella och fortsätter, nu kan jag inte gå ut och visa mig innan jag har behandlat mina påsar med antipåskräm.”  Tur att jag har fått sådan kräm i en godibage på något exklusivt party med lyxsnittar och extra dry bubbel jag haft godheten att besöka tillsammans med mycket kända fantastiska underbara och rika människor.”

”Ja det är inte klokt att det inte finns ”svarta kylgrejer” som kan sitta kvar för ögonen hela natten mens man sover. De kan föresten sitta där hela dagen också så slipper jag se allt elände och alla fula människor som finns. Då kan jag drömma om alla underbara perfekta människor utan påsar under ögonen. Nu kom jag på att även jag vill göra en insats för offren för den där cyklonen i Burma. Jag skickar ner min extra godibage med bland annat ”antipåsskräm”, ett flott modemagasin, doftservetter och andra bra och ha grejer. Jag känner att jag måste ställa upp här. Jag är övertygad om att nu när de haft en cyklon har de inte kunnat sova ut ordentligt eftersom deras hem raserats. Då behöver de göra något åt sina påsar under ögonen. Blondinbellan tänker på alla.”

Ja så har Kristdemokraternas väljare kommit ut ur garderoben. Enligt Expressen så har de gått över till Sverigedemokraterna som nu har över 4 % mens Kristdemokraterna befinner sig under 4 %:s spärren. 

Nu till den här bedrövliga Ulrica Schenströmaffären som är uppe i KU. Av alla fjantigheter som förekommit så tar nog denna rekordet. Hade Ulrica varit man så hade det inte hänt ett jävla dugg. Utan här gick det hela ut på att få bort en duktig politiker och pressen hängde på, sorgligt. Trots att jag inte är en vän av Moderaterna så tycker jag att det här är av samma dignitet som Monas Toblerone, det vill säga larv. Det hade räckt med att påtala att har man jour så skall man vara nykter även på kvällen och gett en varning.

Att nu sitta och älta detta ytterligare en gång tyder bara på att Sossarna inte har någon egen politik. Annars skulle man inte behöva hålla på och peta i det här igen. Vad skall Ulrica göra? Klä sig i tjära och fjäder och springa naken genom Stockholms Centrum med en skylt på ryggen där det står ”Jag har druckit vin vid en olämplig tidpunkt, spotta på mig och skramla till ett rep”.  Nog är nog och precis som med Tobleronen så finns det gränser för hur mycket ”stryk” man kan ge en person för att personen gjort ett misstag. Fast när det gäller kvinnor så verkar denna gräns vara förbaskat lågt satt vilket det här är ytterligare ett exempel på.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion