Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
ada:
Jag hörde på radio i bilen för en stund sen att Perellis bolag har nio miljoner i skulder? (reservation för dåligt sifferminne) Bor i ett hus för 11 miljoner, och det går liksom inte runt. kanske därför man får blackouts
Reggis:
Verkar som det handlar om saknaden efter hennes barn och inte sådana petitesser som pengar. Fast det stämmer det du skriver Ada att hon är skuldsatt upp över öronen. Så det gäller nu att vår sångfågel att ta sig vidare till finalen och kommer ut därifrån med hedern i behåll. Annars vankas det konkurs och existensminimum för vår kära Perrelli och det är inte roligt. Då kanske vi får se henne sjunga â€Hero†på Tunnelbanan i Stockholm med en mössa i handen mens hennes barn stampar takten. Men så illa skall det väl ändå inte gå.
Hero vad gömmer du för mig.
Mitt torra skinn vill ha dig.
Kom och ta mig nu på stört.
Empty rooms du är en mört.
Det går inte att förneka att jag känner att jag har en viss talang för det här med schlager eller hur?
Reggis:
I dag går alla våra tankar till Pirran som tog oss vidare till finalen i Eurovision, vilken prestation. Rakt in i kaklet som kommentatorn sa vad han nu menar med det. Men det låter hipp som hämtat från en managementkurs. Tror att det var på en sådan jag hörde uttrycket först gången. Det kanske är någon sån här guru som myntat det, Bindefeldt kanske, han är ju såå inne.
Rätt kul det här med trender och hur fort det sprids inom vårt näringsliv. Plötsligt så börjar alla att använda ett modeord eller uttryck samtidigt. Tänker på ett begrepp som var vanligt för många år sedan i min ungdom. Då hette det att man skulle koncentrera sig på kärnverksamheten och knoppa av allt annat. Plötsligt så pratade alla direktörer om att knoppa av och sälja av allt som inte hade med kärnverksamheten att göra.
Det är bara att konstatera att Nokia och Trelleborg ägnar sig åt helt fel saker idag. Hur sjutton kom de här telefonerna in i verksamheten? Nej nu är det dags att bara satsa på bildäck igen och Trelleborg får sluta med gruvor och koncentrera sig på stövlar igen. Det här uttrycket â€koncentrera sig på kärnverksamheten†är bara ett modernare sätt att säga: â€Skomakare bliv vid din läst.â€
Just nu är modeordet kompetensväxling. Med detta säger man att den personal man har idag inte duger utan måste växlas till någon annan. Det man vill ha är en person som är 20 år, aldrig är sjukskriven, med lång erfarenhet av att ha jobbat i framtiden med något som man inte vet riktigt vad det är. Jag säger bara lycka till i rekryteringen men personligen jobbar jag hellre med personer som finns idag i stället för att försöka anställa den kommande messias.
Eftersom nästan alla företagsledare agerar i någon form av följa John beteende, som papegojor skulle man kunna säga så varför inte anställa papegojor på ledande positioner. Det är samma sak inom politiken. Maud är en mästare på att snappa upp modeflugor, göra dem till sina och sedan försöka införa dem innan all fakta finns på bordet. Jag tänker bland annat på hennes arbetsgivaravgiftssänkningar för vissa branscher. Det verkar som hon inte kände till att Sverige är medlemmar i EU.
Nu till Pirran igen, vi håller väl alla tummarna nu i finalen. Fast jag tycker hon kan hiva klänningen och bara uppträda i strumpeband det tror jag är ett vinnande koncept i den här typen av tävlingar. Kan man sen också sjunga så är det helt klockrent.
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet tor 22 maj 2008 09:50:48 --- Övriga medlemmar i flocken är en nymfkakadua
--- Slut citat ---
Nu frågar jag av allmän nyfikenhet, Reggis. Har man ändrat benämningen från parakit till kakadua på nymfpapegojjorna?
Reggis:
Ja det heter idag nymfkakadua för det är den korrekta namnet då de är kakaduor rent släktmässigt så att säga.
Brown & Toft genomförde 1999 molekylär analys på 15 av de 18 erkända arterna av kakaduor och kom fram till att Nymfparakiten och hjälmkakaduan grupperas tillsammans med de svarta kakaduorna i släktet Calyptorhynchus som en klad, vilket tyder på att de borde flyttas till underfamiljen Calyptorhynchinae, och att underfamiljen Nymphicinae inte borde användas.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion