Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 276644 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #240 skrivet: tor 26 jun 2008 09:28:31 »
Det där kunde jag inte ha sagt bättre själv... ;D

Man kan ju inte med gott samvete säga att vi lever i en representativ demokrati längre...politikerna representerar ju inte folkets åsikter, även om vissa åsikter kanske inte heller av vissa skäl bör representeras (då tänker jag närmast på de allt för extrema människofientliga åsikterna), så är det helt klart brister någonstans i systemet. Jag anser att det är allt för lätt för företagsintressena att påverka politikernas beslut, företagen ska inte ha något eget "liv" på det sättet att de kan påverka samhällsutvecklingen på bekostnad av människorna  >:(

Det som är den största bristen är väl i så fall att människor i allmänhet inte har några åsikter som de uttrycker, annat än när det skall gnällas på politiker. Man överlåter helt och hållet ett urval representanter att föra en talan som de inte har en susning om ifall det är folkets vilja, men när det går åt hecklefjell så är det represenanternas fel.
Sitt inte här och klaga, kasta er in i politiken, det finns ett lokalparti någonstans i er närhet och ni torde vara varmt välkomna och hett efterlängtade!!

Ta kontakt med ditt parti, kolla deras agenda på hemsidan, när har de nästan medlemsmöte, kompolmöte eller liknande? När du vet tid och plats så är det bara att ta sig dit! Inget svårt alls faktiskt. Det är kring borden diskussionerna om hur man ställer sig i de olika frågorna går av stapeln och det finns en stor möjlighet att påverka och att göra skillnad; och det finns olika distriktskonferenser, centrala kontaktnät och annat. (Det allra värsta med att engagera sig politiskt är dock att man får stå pall för folks spott och spe, för per automatik tillhör man i det läget de som inte kan göra något rätt eller föra väljarnas talan... ).

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #241 skrivet: mån 30 jun 2008 12:03:52 »
Så har FRA-lagen äntligen fått ett ansikte och det är Carl Bildts. Jag visste att hans ansikte skulle dyka upp i något sådant här sammanhang. Calle har alltid varit så där barnsligt förtjust i hemlisar. Julen har alltid varit höjdpunkten i Calles liv. När han fick förtroendet att veta vad hans bror Nils skulle få i julklapp och Calle retade Nils för han visse om det då njöt Calle. ”NissePisse, jag vet vad du skall få i julklapp”, brukade Calle retsamt springa runt och skrika dagarna före jul. ”Vad då”, frågade då Nils och då sa Calle ”der är hemligt NissePisse”.

Calle Bildt går på sin blogg till försvar för FRA-lagen genom att ge exempel på hur man under Andra Världskriget, då man tydligen avlyssnade telefonsamtalen till Tyskland, kan ha nytta av en sådan lag. Självklart kunde han inte ge något exempel från modern tid för det är hemligt. Allt är egentligen hemligt så den här diskussionen borde inte förekomma då den borde vara hemlig. Det är olyckligt att det kommit ut att den här lagen finns, själva lagen borde också vara hemlig tycker Carl.

”Det borde gå att fatta hemliga beslut i Riksdagen, det är de erfarenheter jag har dragit av den här diskussionen”, säger Carl. ”Då skulle vi slippa få den här typen av onödiga diskussioner”, fortsätter Calle.

Annars är väl inte FRA-lagen det som upptar ens intresse så här inför semestern utan det är naturligtvis magen som står i centrum för ens intresse. Platt mage är ett måste annars är det inte kul att stoppa in sig i badutstyrseln. Jag suger tacksamt i mig alla goda råd jag får från alla kloka spalter i tidningarna.

Jag säger bara Arla, de är nutidens Jesus. Jesus fick ju två fiskar och fem bröd att räcka till en hel folksamling men Arla är snäppet bättre. De har lyckats få 1 kg fisk att räcka till 50 liter fisksoppa, det vill säga 200 personer. Jag är imponerad. Nu är Arla, enligt uppgift, dessutom på gång med en rysk kaviarsoppa. Man har tagit ett kaviarkorn och lyckas få till 1.000 liter soppa på detta korn.

Arla är inte nöjda med dessa framgångar. Genom att doppa en soppgryta ned i havet har man kunnat få fram fisksoppa utan fisk. Det räcker enligt Arla med att fisken har simmat runt grytan för då är det fisksoppa. Våra skickliga kemister kan till och med göra parfym av hönsskit låter man hälsa från Arla och få hönsskit att smaka fisk. Nästa gång du äter vår fisksoppa så kan den mycket väl vara gjord av hönsskit, säger man vidare från Arla.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #242 skrivet: ons 2 jul 2008 13:57:28 »
Är det fler än jag som håller på att dö av tristess just nu. Jag känner mig inte alls stimulerad och ståendes på tåspetsarna för att göra en strålande insats för min arbetsgivares resultaträkning. Tvii, tvii, tvii för jobb, jag känner mig som en fånge.

Jag är ändå privilegierad med ett självständigt jobb, bestämmer i stort sett man arbetsdags innehåll helt själv. Det finns ingen som kontrollerar mig om jag är eller inte är på jobbet. Jag får bra betalt för det jag gör men är inte nöjd ändå. Jag är helt enkelt bortskämd.

Jag sitter princip bara och lyssnar på You Tube eller egen medhavd musik och surfar runt och samlar fakta för vad jag skall göra på min semester. Skriver ut kartor kalendrar och annat som man kan ha nytta av. När jag inte gör det så drömmer jag mig utanför huset sittandes i en gräsdunge med ett glas Zinfandel i handen på väg att bli lite smålummig.
Nu är det snart bara två dagar tills grindarna öppnas och man kan ge sig ut på grönbete. Fy sjutton vad jag längtar till semestern. Det är långa timmar nu.

Såg i Expressen att man hittat ett misstänk föremål på Arlanda. Kan det vara en burk med rakskum kanske? Sist man hittade rakskum vid Oskarshamns kärnkraftverk så sprängde man burken för säkerhets skull. Dom släppte ju de här ”rakskumsterroristerna” kan dom ha slagit till igen på Arlanda? Tycker det är dags att skicka ut FRA med ett stetoskop och lyssna på rakskumsburken.

I Stockholm så strejkar busschaufförerna för att de vill ha samma lön som de som redan tecknat avtal. Det vill säga samma lön för samma jobb märkvärdigare än så är det inte. Nu har de här företagen lämnat så låga bud i samband med upphandlingen att de inte har råd att betala ut vettiga löner till sin personal. Nu vill de att de anställda skall stå för konsekvenserna av deras låga anbud i samband med upphandlingen. Man tar sig för pannan. Ger sig busschaufförerna så kan de här företagen lämna ändå lägre anbud nästa gång och snart blir det en kallelse att köra buss. Det här med privatisering av offentlig verksamhet verkar inte vara något vinnande koncept. Inte för kommuninnevånarna och de anställda i alla fall.



Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #243 skrivet: ons 2 jul 2008 19:00:46 »
Ja nu har man skjutit skarpt på föremålet man hittade på Arlanda och den här gången var det inte rakskum utan lilla Emmas O´boyburk vår kompetenta Polis pepprade. Blev lite nervös då jag äger en burk O´boy som står i mitt torrvaruskafferi. Kanske inte törs skriva det här för numera är säkert O´boy liksom rakskum ett ord i FRA:s hemliga söklista på nätet.

För övrigt så undrar jag om Reinfeldt är korkad eller om han bara spelar korkad. Hur i helsike skall FRA kunna undvika att titta på inhemsk E-mail som ofta går via utländska servrar utan att titta på den? Det är i alla fall vad jag hörde puckot säga i TV. För övrigt kommer resultatet att bli det motsatta. Den utländska kommer att tunnlas och kan då inte avlyssnas medan den inhemska kommer att avlyssnas. Vad har Reinfeldt för rådgivare och experter runt sig som låter honom dra ner brallorna på sig själv på det här sättet offentligt. Han framstår ju som en okunnig idiot alternativt lögnhals.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #244 skrivet: fre 4 jul 2008 12:15:53 »
Jag måste säga att jag häpnar över Reinfeldts naivitet eller är han en storbluff? Hur kan han ha förtroende för FRA som helt uppenbart redan nu överträtt sina befogenheter och är föremål för en polisutredning. Att då ge FRA de här befogenheterna är som att anställa en pedofil på ett dagis eller att en bank anställer en rånare till kassatjänst. Han är antingen stendum eller så tror han att hela svenska folket består av idioter.

På TV hörde jag att Anne Ramberg, generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund, också börjar att tvivla på Fredriks Reinfeldts psykiska status alternativt hans tillräknelighet. Vi är nog många som börjar undra om vi har fått ett ny förvuxen baby, typ Persson, som Stadsminister. Han verkar ju inte ta reda på någonting innan han uttalar sig. Här samlar FRA uppgifter för fulla muggar om Svenska medborgare och där står denna man och säger att det är bara utländsk kommunikation som skall samlas in. Saken blir ju inte bättre av att vår Näringsminister drar igång ytterligare en harrang om förträffligheten med att ha lagar som tillåter saker så att det inte uppstår brott.

Mauds skarpsinne är oöverträffat. Låt oss stifta lagar som tillåter saker så slipper vi lagöverträdelser. Snart kommer hon att föreslå att det skall bli tillåtet att ha sex med bäbisar då slipper vi straff för pedofiler. Sen är det dags att tillåta stöld av viss omfattning men inte från regeringsmedlemmar. Hon är strålande Maud, hon måste lida av permanent hjärnförlamning. Som inte detta vore nog så kommer Jan Björklund in och talar om terroristhotet. När jag hör honom så undrar jag om inte både han och Maud och hennes uttalande om att vi lever i en ond värld tyder på paranoia. Ja suck nu väntar vi bara på att Göran Hägglund säger att Gud kommer att straffa FRA om de samlar in uppgifter om samtal inom Sverige och att Calle Bildt sedan säljer alla uppgifter som egentligen inte finns till USA om han får skaka hand med Georg Busch.

Faktum är att Alliansen nu har dragit ner brallorna på sig själva kollektivt och det var ingen vacker syn, ett gäng med inkompetenta pladderkvarnar och nollor.   Samtidigt börjar deras ekonomiska politik krackelera där deras skattesänkningar bidragit till en inflation på över 4 % och nya rekord i ränta. Fast till Calles rekordränta på 500 % är det ju en bit kvar. Får vi se ett nytt rekordförsök från Alliansen? De har ju Calle i laget han kan säkert tipsa om hur man använder 300 milliarder utan at få något för det. Calle är absolut den största shoppaholic Sverige haft. Där ligger till och med jag i lä.


« Senast ändrad: fre 4 jul 2008 12:17:50 av Reggis »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #245 skrivet: mån 4 aug 2008 14:46:32 »
Nu börjar lågkonjunkturens kalla vindar vina över Sverige. Den ekonomiska tillväxten är tillbaka på 1990-talsnivå. Bilförsäljningen rasar och varslen ökar. Fast det är inga problem för vi har ju fått FRA-lagen och den ger oanade möjligheter till att skapa så kallade arbetstillfällen. Vi kan ju sitta och lyssna av varandras telefonsamtal och rapportera vad vi hör till vår försvarsminister.

Personer med kunskaper i ryska spås en lysande framtid som ”hemmahosspion” på nätet, på en plats nära dig, närmare bestämt i din telefon. Varför inte göra som i Nordkorea, allokera en person som sitter bredvid och lyssnar och hela tiden och följer med de som har kontakter med personer i Ryssland. Att precis som en personlig assistent vara personens personliga spion och läskpapper på nätet. Att suga upp allt, filtrerar det och sedan rapporterar till Sveriges elektroniska spionhjärna vilken i folkmun kallad ”Ingvars förlängda märg”.

Det känns tryggt att Svenska försvaret har blivit mer marknadsorienterat. Syftet med FRA-lagen är något så välbehövligt som att samla in uppgifter om svenska personers kontakter med Ryssland för att sedan kunna bjuda ut dessa uppgifter till andra länders underättelsetjänster i form av byteshandel. Vad FRA får i utbyte mot uppgiften om att Tant Pettersson har varit på semester i Moskva är naturligtvis hemligt men jag vet. Då kommer vi att från CIA få reda på att Herr Kalashnikov just har sått rödbetor i sin trädgårdstäppa. Det är den här typen av ytterst värdefull information vi behöver.

Jag tycker att vi kan ta ett steg till på vägen mot total öppenhet inför myndigheterna. Varför inte ha en kår av frilansande rapportörer och spioner på våra arbetsplatser och  i vårt bostadsområde som kan tipsa våra myndigheter om vem som träffar vem. Sen kan detta rapporteras i Se & Hör som kan vara ett officiellt organ för det Svenska Försvaret. 


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #246 skrivet: mån 4 aug 2008 18:05:12 »
Vi kommer snart att ha ful sysselsättning i sverige när alla arbetslösa sätts i arbete med avlyssning :) stackars FRA-chefen beklagade sig härom söndan i GP över att de inte kunde massövervaka folket då de bara är 650 anställda på FRA, vi måste hjälpa dem med det stora uppdraget tycker jag :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #247 skrivet: tis 5 aug 2008 11:23:58 »
Såg att vår ”riksfluktis”, Ingvar ”Peeping Tom” Ã…kesson, ”med rätt att tjuvlyssna på alla” var ute och ljög i tidningarna som vanligt. Vad sa då denna ”rikssnokare”? Jo att det var inte svenska privatpersoner som skulle avlyssnas. Det fall som har avslöjats, där man snokat och naturligtvis som vanligt överträtt sina befogenheter, har varit just privatpersoner.

Det har varit personer som varit på semesterresa i Ryssland eller liknande. Det vore intressantare om han kommenterade hur det kommer sig i stället för att komma med påståenden som alla vet är lögner. Ge FRA ett finger och dom tar inte bara hela handen. FRA kommer att vänd ut och in på dig och med hjälp av ett sigmoideoskop undersöka vad som är på gång även analt i förebyggande syfte. Det kan ju vara något av försvarsintresse. Tittar vi inte efter så vet vi ju inte som Ingvar ”Peeping Tom” Ã…kesson brukar säga. Så om du ser ett huvud som sticker upp ur din toalett så är det inget att oroa sig för. Det är bara FRA:s operationella personal som har dragit ut i fältmässig verksamhet.

Såg i dagens Aftonsnabel att man efterlyser en ny varningsskylt på vägarna nämligen ”Varning för Gamlingar”. Det tycker jag var en mycket bra idé. Den skylten är inte bara användbar på vägarna när det bor en äldre vid vägen utan även i andra sammanhang. Till exempel kan den i många fall ersätta skylten ”Varning för hunden” för att förebygga oönskade besök. Tycker även att den kan fästas på bilar vars förare är över 65 år.

Jag kan även se att man utrustar sin äldre personal i butiker och liknande med den skylten. Då vet vi att om vi tilltalar personer med dessa skyltar på så skall viii praaata långsaaamt. 

« Senast ändrad: tis 5 aug 2008 11:26:29 av Reggis »

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #248 skrivet: tis 5 aug 2008 19:45:23 »
  I.o.m. att fra kommer igång så kan "myndigheten " sätta åt den "lille" som nedladdar och sprider  t.ex. upphovsskyddat material.

 Om någon skulle sända något ytterst känsligt meddelande så skulle det naturligtvis krypteras. Så någon anledning som gör att fra skall finnas till i "militärt" syfte finns ej såvida inte det är riktiga höpåsar som står för "fiolerna" och det är väl inte så stor chans.
 Däremot kan det sätta stopp för all nedladdning i stort sett, bara att riktigt sätta åt några få "små" så skiten stänker.

 Fast dessa åtgärder som skapas innom vårt rike bara påskyndar dom riktiga bovarnas
uppfinningrikedom, redan nu finna det servrar som ingen kan kolla ip. nr. hur gärna någon än vill.
 Man kan fråga sig vari nyttan ligger av att kunna avlyssna när ingen vet varifrån meddelandet kommer, skulle det sedan också vara krypterat såååååååå?

 Nej gott folk fra-lagen är endast till för att sätta åt någon nisse i Småland som laddar en en bok och sprider den vidare.
 Givetvis kommer den "kloke" att vifta bort just detta, men någon annan större betydelse av vikt kan inte denna lag prestera.
 Såvid inte.. hör och häpna!!!!!!!!!!!  Skattemyndigheterna kan ju få stor nytta av den i sin strävan att "rättfärdiga" den lilla människan.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #249 skrivet: tis 5 aug 2008 19:52:58 »
Jag tror att huvudsyftet är det där med hemlisar. Pojkar gillar hemlisar och på FRA är det rena vuxendagiset. Man vill helt enkelt ägna sig åt någon form av datorspel i stor skala och få betalt för det. Fast vore jag politiker så skulle jag verkligen dra öronen åt mig. Privata uppgifter är ju utmärkta att använda som påtryckning.

Det är kanske det man skall handla med. Köp lite snaskigheter om några politiker så kommer de att stödja er. Nej hela frågan är sjuk, förbaskat sjuk.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #250 skrivet: ons 6 aug 2008 12:13:57 »
Nu ser vi resultatet av Jan Björklunds arbete med avveckling av den Socialdemokratiska flumskolan och det är glädjande. Det är initiativrika elever som även utnyttjar rasterna till närande verksamhet. Vad har då dessa mönsterelever gjort som gläder vår utbildningsminister? Jo på rasterna har de passat på att råna butiker för att dryga ut sina fickpengar. Det glädjande är att antalet rån som begås av skolelever har mer än fördubblats under Björklunds tid som utbildningsminister (från 195 till 480 på årsbasis). Här ser man ett konkret resultat av Alliansens nya skolpolitik, från flum och prat till praktisk handling.

Jan Björklund låter emellertid hälsa att några av dessa unga rånare tyvärr brustit i klädsel. De har nämligen saknat rånarluvor och på grund av detta åkt fast. ”Att vid genomförande av rån sakna rånarluva är närmast att betrakta som en ”ludermässig” klädsel”, säger Björklund. Uttrycket ”ludermässig” är ett uttryck Björklund tagit med sig från sin militära karriär där han använde det när beväringarna brast i klädsel.

Björklund låter också hälsa att han tycker även att ministerkollegan Maud Olofsson klär sig ”ludermässigt”. ”Att se hennes bara mage puta ut ovanför kjolkanten är något som redan förre statsministern Göran Persson noterade och jag kan garantera att putet har inte blivit mindre sedan dess”, låter Björklund hälsa. ”Jag försökte hjälpa henne”, fortsätter Björklund, ”genom att ge henne en BH med endast en stor kupa att ha på magen”. ”Tror ni att hon använder den, nej, hon försåg den men garntofsar och satte den över huvudet på Reinfeldt”, fortsätter Björklund. ”Maud menar på att hon kan inte koncentrera sig när hon ser Reinfeldts blottade huvud.” 

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #251 skrivet: ons 6 aug 2008 17:49:19 »
Jadu Reggis, håller med dig de vuxna är inga som helst bra förebilder för ungdomar, se så konstigt det blir;). Säg beror det på att en del förebilder uppväxta på 50-60-talet. Puh!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #252 skrivet: tor 7 aug 2008 10:20:42 »
Jag såg att den nya så kallade tandvårdsreformen inte omfattade alla tänder utan ett antal kindtänder var undantagna från reformen. Anledningen till detta undantag var att de tänderna behövs inte för att man skall ha möjlighet att äta. De är så att säga överflödiga för mattuggning. Då det är Göran Hägglunds område så inställer sig genast frågan: ”Har Gud gjort en konstruktionsmiss när han utrustade oss med dessa tänder?” Annars så tycker jag att det är bra att vi inte reparerar människor i onödan och nu har vi ju fått en definition av vad som är onödigt.  Onödiga är sådana organ och kroppsdelar som inte behövs för att kunna äta.

Låt oss då överföra samma mått inom sjukvården. All sjukvård som omfattar organ och kroppsdelar som inte behövs för att man skall kunna äta får patienten själv bekosta. I varje läge skall man göra en avvägning mellan att avlägsna det sjuka organet och vad en ”reparation” kostar. Är avlägsnande billigast så är det detta samhället står för. Vill personen ha organet kvar så är det bara till att betala. Vid benbrott skall alltid en amputering vara ett alternativ. Vid svårare skador kan detta alternativ vara billigare och som sagt var man äter inte med benet.

Visst det uppstår vissa lägen när det kan vara svårt att avgöra om avlägsnande är förstaalternativ eller ej. Får en person båda armarna skadade så är naturligtvis den ena armen onödig, man kan mycket väl äta med en arm. Viss mat blir svår men lite anpassning av kosten måste man kunna kräva av patienten. Frågan är om man inte kan se avlägsna av båda armarna som ett huvudalternativ, det finns ju slangmatning.

Just frågan om dropp och slangmatning med flytande föda är intressant. Det kan ju vara ett alternativ till hela tandvårdreformen. Behövs egentligen denna reform? Är det inte bara att riva ut alla tänder och ge personen i fråga en slang att sticka ner i halsen och en tratt att hälla flytande föda i. Tratten är i och för sig kanske inte nödvändig men jag tycker att vi i Sverige har råd att sätta lite guldkant på tillvaron. Med en tratt blir det inte lika mycket spill på kläderna.

Ingvar ”Flukten” Ã…kesson har enligt Expressen ingenting emot att ändra i FRA-lagen. ”Jag vill att lagen även skall omfatta alla toaletter”, säger ”Flukten” Ã…kesson. Jag tycker att avloppsnätet också är en form av kabel även om det transporteras skit där. Det är just den typen av information vi är mest intresserade av.” ”Jag kan tänka mig mikrofoner för avlyssning på alla toaletter såväl offentliga som privata”, fortsätter ”Flukten” Ã…kesson.

Han får medhåll av Försvarsminister Sten ”Nojan” Tolgfors. ”Jag ser inga som helst skäl varför avloppsledningar och andra rörsystem skall vara undantagna från avlyssning”, säger Tolgfors. ”Avloppsnätet är helt klart att betrakta som en kabel och avloppsnätet kan ju användas för sabotageändamål.”

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #253 skrivet: fre 8 aug 2008 09:54:31 »
Idag känner man bara tacksamhet mot Christian Olsson, att han bär den Svenska fanan på OS-invigningen, tack Christian. När ingen annan ville bära fanan så ställer Christian upp. Jag kan i och för sig förstå att man inte vill bära den Svenska fanan. Den är ju så ful,    babyblå med ett pissfärgat kors därpå.  Men det är bara att acceptera att nu har vi den flagga vi har och allt behöver inte vara så vackert. Den representerar i alla fall vårt fosterland.

Hade inte Christian ställt upp så hade man funderingar på att anlita Polia för att finna en fanbärare. Fast så långt hade det inte behövt gå för jag mailade till den Svenska Olympiska kommittén och erbjöd dem mina tjänster. Jag skulle gärna bära den Svenska fanan på OS-invigningen. Nu behövdes inte mitt generösa erbjudande då Christian ställde upp. Christian låter hälsa att han kommer att skutta fram med fanan i hand på ett ben på grund av skador. Det kan vara rätt representativt för den svenska truppen där de flesta verkar vara skadade på ett eller annat sätt. Har hört att även Maud Olofsson var intresserad. ”Jag är det svenskaste som finns”, skall Maud ha sagt, ”så det räcker med mig det behövs ingen fana. Nu diskuterar man om Christian skall bära Maud i stället för en fana så att hon inte blir sur.

Annars har jag hört att Blondinbellan har köpt en palestinasjal som hon skall ha till sin Armanikostym. Hon tänker matcha det hela med en väska från Myrorna. ”Det här tror jag på”, säger Bellan, som även varit på ÖB och köp ett par begagnade marschkängor. ”På kavajuppslaget kommer jag att ha en retropin med en bild på Mao, det är ju ändå OS där och man vill ju visa att man hänger med”, avslutar hon,


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #254 skrivet: mån 11 aug 2008 10:07:39 »
Jaha nu har OS dragit igång ordentligt fast inte riktigt. Det är först när folk och publiksporten Dubbeltrapp kommer, OS höjdpunkt, man liksom kan säga att nu är det idrottsfest.

Inte för att jag vet vad Dubbeltrapp är men man kan ju gissa. Är det att springa upp och ner i en trappa fast man får bara trampa på varannan trappsteg? Sporten är främst utvecklad för personer med tvångsneuroser. Det är inte ovanligt att just, att bara gå på varannan trappa eller inte gå på linjer mellan lagda plattor och liknande, utvecklas som tvångsbeteende hos neurotiker. Sverige har en trappspringare av rang som heter Dahlby. Vi får väl önska honom lycka till i denna folkliga sport av rang.

Annars läste jag i Expressen om ”Bajsmannen”. Det är en man som går runt och stoppar ”bajs” och urinerar i biltankar om bilarna inte står rakt och fint. Det handlar alltså inte om felparkerade bilar utan den här mannen vill att bilarna skall stå på ett specifikt sätt. Det fina med det här är att ”Bajsmannen” kommer att kunna avlyssna dina telefonsamtal, läsa dina mail etc för han jobbar på FRA. Där känner man till hans egenheter men tycker att detta stämmer bra med den profil man vill ha på personer som arbetar med signalspaning.  Det känns väl tryggt. Säger du något opassande om till exempel Carl Bildt så kommer ”Bajsmannen” och pinkar i din bensintank, så passa dig.