Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (50/118) > >>

Reggis:
Nu börjar lågkonjunkturens kalla vindar vina över Sverige. Den ekonomiska tillväxten är tillbaka på 1990-talsnivå. Bilförsäljningen rasar och varslen ökar. Fast det är inga problem för vi har ju fått FRA-lagen och den ger oanade möjligheter till att skapa så kallade arbetstillfällen. Vi kan ju sitta och lyssna av varandras telefonsamtal och rapportera vad vi hör till vår försvarsminister.

Personer med kunskaper i ryska spås en lysande framtid som ”hemmahosspion” på nätet, på en plats nära dig, närmare bestämt i din telefon. Varför inte göra som i Nordkorea, allokera en person som sitter bredvid och lyssnar och hela tiden och följer med de som har kontakter med personer i Ryssland. Att precis som en personlig assistent vara personens personliga spion och läskpapper på nätet. Att suga upp allt, filtrerar det och sedan rapporterar till Sveriges elektroniska spionhjärna vilken i folkmun kallad ”Ingvars förlängda märg”.

Det känns tryggt att Svenska försvaret har blivit mer marknadsorienterat. Syftet med FRA-lagen är något så välbehövligt som att samla in uppgifter om svenska personers kontakter med Ryssland för att sedan kunna bjuda ut dessa uppgifter till andra länders underättelsetjänster i form av byteshandel. Vad FRA får i utbyte mot uppgiften om att Tant Pettersson har varit på semester i Moskva är naturligtvis hemligt men jag vet. Då kommer vi att från CIA få reda på att Herr Kalashnikov just har sått rödbetor i sin trädgårdstäppa. Det är den här typen av ytterst värdefull information vi behöver.

Jag tycker att vi kan ta ett steg till på vägen mot total öppenhet inför myndigheterna. Varför inte ha en kår av frilansande rapportörer och spioner på våra arbetsplatser och  i vårt bostadsområde som kan tipsa våra myndigheter om vem som träffar vem. Sen kan detta rapporteras i Se & Hör som kan vara ett officiellt organ för det Svenska Försvaret. 

ada:
Vi kommer snart att ha ful sysselsättning i sverige när alla arbetslösa sätts i arbete med avlyssning :) stackars FRA-chefen beklagade sig härom söndan i GP över att de inte kunde massövervaka folket då de bara är 650 anställda på FRA, vi måste hjälpa dem med det stora uppdraget tycker jag :)

Reggis:
Såg att vår ”riksfluktis”, Ingvar ”Peeping Tom” Ã…kesson, ”med rätt att tjuvlyssna på alla” var ute och ljög i tidningarna som vanligt. Vad sa då denna ”rikssnokare”? Jo att det var inte svenska privatpersoner som skulle avlyssnas. Det fall som har avslöjats, där man snokat och naturligtvis som vanligt överträtt sina befogenheter, har varit just privatpersoner.

Det har varit personer som varit på semesterresa i Ryssland eller liknande. Det vore intressantare om han kommenterade hur det kommer sig i stället för att komma med påståenden som alla vet är lögner. Ge FRA ett finger och dom tar inte bara hela handen. FRA kommer att vänd ut och in på dig och med hjälp av ett sigmoideoskop undersöka vad som är på gång även analt i förebyggande syfte. Det kan ju vara något av försvarsintresse. Tittar vi inte efter så vet vi ju inte som Ingvar ”Peeping Tom” Ã…kesson brukar säga. Så om du ser ett huvud som sticker upp ur din toalett så är det inget att oroa sig för. Det är bara FRA:s operationella personal som har dragit ut i fältmässig verksamhet.

Såg i dagens Aftonsnabel att man efterlyser en ny varningsskylt på vägarna nämligen ”Varning för Gamlingar”. Det tycker jag var en mycket bra idé. Den skylten är inte bara användbar på vägarna när det bor en äldre vid vägen utan även i andra sammanhang. Till exempel kan den i många fall ersätta skylten ”Varning för hunden” för att förebygga oönskade besök. Tycker även att den kan fästas på bilar vars förare är över 65 år.

Jag kan även se att man utrustar sin äldre personal i butiker och liknande med den skylten. Då vet vi att om vi tilltalar personer med dessa skyltar på så skall viii praaata långsaaamt. 

Kanon:
  I.o.m. att fra kommer igång så kan "myndigheten " sätta åt den "lille" som nedladdar och sprider  t.ex. upphovsskyddat material.

Om någon skulle sända något ytterst känsligt meddelande så skulle det naturligtvis krypteras. Så någon anledning som gör att fra skall finnas till i "militärt" syfte finns ej såvida inte det är riktiga höpåsar som står för "fiolerna" och det är väl inte så stor chans.
 Däremot kan det sätta stopp för all nedladdning i stort sett, bara att riktigt sätta åt några få "små" så skiten stänker.

Fast dessa åtgärder som skapas innom vårt rike bara påskyndar dom riktiga bovarnas
uppfinningrikedom, redan nu finna det servrar som ingen kan kolla ip. nr. hur gärna någon än vill.
 Man kan fråga sig vari nyttan ligger av att kunna avlyssna när ingen vet varifrån meddelandet kommer, skulle det sedan också vara krypterat såååååååå?

Nej gott folk fra-lagen är endast till för att sätta åt någon nisse i Småland som laddar en en bok och sprider den vidare.
 Givetvis kommer den "kloke" att vifta bort just detta, men någon annan större betydelse av vikt kan inte denna lag prestera.
 Såvid inte.. hör och häpna!!!!!!!!!!!  Skattemyndigheterna kan ju få stor nytta av den i sin strävan att "rättfärdiga" den lilla människan.

Reggis:
Jag tror att huvudsyftet är det där med hemlisar. Pojkar gillar hemlisar och på FRA är det rena vuxendagiset. Man vill helt enkelt ägna sig åt någon form av datorspel i stor skala och få betalt för det. Fast vore jag politiker så skulle jag verkligen dra öronen åt mig. Privata uppgifter är ju utmärkta att använda som påtryckning.

Det är kanske det man skall handla med. Köp lite snaskigheter om några politiker så kommer de att stödja er. Nej hela frågan är sjuk, förbaskat sjuk.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion