Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
Reggis:
Nu ser vi resultatet av Jan Björklunds arbete med avveckling av den Socialdemokratiska flumskolan och det är glädjande. Det är initiativrika elever som även utnyttjar rasterna till närande verksamhet. Vad har då dessa mönsterelever gjort som gläder vår utbildningsminister? Jo på rasterna har de passat på att råna butiker för att dryga ut sina fickpengar. Det glädjande är att antalet rån som begås av skolelever har mer än fördubblats under Björklunds tid som utbildningsminister (från 195 till 480 på årsbasis). Här ser man ett konkret resultat av Alliansens nya skolpolitik, från flum och prat till praktisk handling.
Jan Björklund låter emellertid hälsa att några av dessa unga rånare tyvärr brustit i klädsel. De har nämligen saknat rånarluvor och på grund av detta åkt fast. â€Att vid genomförande av rån sakna rånarluva är närmast att betrakta som en â€ludermässig†klädselâ€, säger Björklund. Uttrycket â€ludermässig†är ett uttryck Björklund tagit med sig från sin militära karriär där han använde det när beväringarna brast i klädsel.
Björklund låter också hälsa att han tycker även att ministerkollegan Maud Olofsson klär sig â€ludermässigtâ€. â€Att se hennes bara mage puta ut ovanför kjolkanten är något som redan förre statsministern Göran Persson noterade och jag kan garantera att putet har inte blivit mindre sedan dessâ€, låter Björklund hälsa. â€Jag försökte hjälpa henneâ€, fortsätter Björklund, â€genom att ge henne en BH med endast en stor kupa att ha på magenâ€. â€Tror ni att hon använder den, nej, hon försåg den men garntofsar och satte den över huvudet på Reinfeldtâ€, fortsätter Björklund. â€Maud menar på att hon kan inte koncentrera sig när hon ser Reinfeldts blottade huvud.â€
Psst;:
Jadu Reggis, håller med dig de vuxna är inga som helst bra förebilder för ungdomar, se så konstigt det blir;). Säg beror det på att en del förebilder uppväxta på 50-60-talet. Puh!
Reggis:
Jag såg att den nya så kallade tandvårdsreformen inte omfattade alla tänder utan ett antal kindtänder var undantagna från reformen. Anledningen till detta undantag var att de tänderna behövs inte för att man skall ha möjlighet att äta. De är så att säga överflödiga för mattuggning. Då det är Göran Hägglunds område så inställer sig genast frågan: â€Har Gud gjort en konstruktionsmiss när han utrustade oss med dessa tänder?†Annars så tycker jag att det är bra att vi inte reparerar människor i onödan och nu har vi ju fått en definition av vad som är onödigt. Onödiga är sådana organ och kroppsdelar som inte behövs för att kunna äta.
Låt oss då överföra samma mått inom sjukvården. All sjukvård som omfattar organ och kroppsdelar som inte behövs för att man skall kunna äta får patienten själv bekosta. I varje läge skall man göra en avvägning mellan att avlägsna det sjuka organet och vad en â€reparation†kostar. Är avlägsnande billigast så är det detta samhället står för. Vill personen ha organet kvar så är det bara till att betala. Vid benbrott skall alltid en amputering vara ett alternativ. Vid svårare skador kan detta alternativ vara billigare och som sagt var man äter inte med benet.
Visst det uppstår vissa lägen när det kan vara svårt att avgöra om avlägsnande är förstaalternativ eller ej. Får en person båda armarna skadade så är naturligtvis den ena armen onödig, man kan mycket väl äta med en arm. Viss mat blir svår men lite anpassning av kosten måste man kunna kräva av patienten. Frågan är om man inte kan se avlägsna av båda armarna som ett huvudalternativ, det finns ju slangmatning.
Just frågan om dropp och slangmatning med flytande föda är intressant. Det kan ju vara ett alternativ till hela tandvårdreformen. Behövs egentligen denna reform? Är det inte bara att riva ut alla tänder och ge personen i fråga en slang att sticka ner i halsen och en tratt att hälla flytande föda i. Tratten är i och för sig kanske inte nödvändig men jag tycker att vi i Sverige har råd att sätta lite guldkant på tillvaron. Med en tratt blir det inte lika mycket spill på kläderna.
Ingvar â€Flukten†Åkesson har enligt Expressen ingenting emot att ändra i FRA-lagen. â€Jag vill att lagen även skall omfatta alla toaletterâ€, säger â€Flukten†Åkesson. Jag tycker att avloppsnätet också är en form av kabel även om det transporteras skit där. Det är just den typen av information vi är mest intresserade av.†â€Jag kan tänka mig mikrofoner för avlyssning på alla toaletter såväl offentliga som privataâ€, fortsätter â€Flukten†Åkesson.
Han får medhåll av Försvarsminister Sten â€Nojan†Tolgfors. â€Jag ser inga som helst skäl varför avloppsledningar och andra rörsystem skall vara undantagna från avlyssningâ€, säger Tolgfors. â€Avloppsnätet är helt klart att betrakta som en kabel och avloppsnätet kan ju användas för sabotageändamål.â€
Reggis:
Idag känner man bara tacksamhet mot Christian Olsson, att han bär den Svenska fanan på OS-invigningen, tack Christian. När ingen annan ville bära fanan så ställer Christian upp. Jag kan i och för sig förstå att man inte vill bära den Svenska fanan. Den är ju så ful, babyblå med ett pissfärgat kors därpå. Men det är bara att acceptera att nu har vi den flagga vi har och allt behöver inte vara så vackert. Den representerar i alla fall vårt fosterland.
Hade inte Christian ställt upp så hade man funderingar på att anlita Polia för att finna en fanbärare. Fast så långt hade det inte behövt gå för jag mailade till den Svenska Olympiska kommittén och erbjöd dem mina tjänster. Jag skulle gärna bära den Svenska fanan på OS-invigningen. Nu behövdes inte mitt generösa erbjudande då Christian ställde upp. Christian låter hälsa att han kommer att skutta fram med fanan i hand på ett ben på grund av skador. Det kan vara rätt representativt för den svenska truppen där de flesta verkar vara skadade på ett eller annat sätt. Har hört att även Maud Olofsson var intresserad. â€Jag är det svenskaste som finnsâ€, skall Maud ha sagt, â€så det räcker med mig det behövs ingen fana. Nu diskuterar man om Christian skall bära Maud i stället för en fana så att hon inte blir sur.
Annars har jag hört att Blondinbellan har köpt en palestinasjal som hon skall ha till sin Armanikostym. Hon tänker matcha det hela med en väska från Myrorna. â€Det här tror jag påâ€, säger Bellan, som även varit på ÖB och köp ett par begagnade marschkängor. â€På kavajuppslaget kommer jag att ha en retropin med en bild på Mao, det är ju ändå OS där och man vill ju visa att man hänger medâ€, avslutar hon,
Reggis:
Jaha nu har OS dragit igång ordentligt fast inte riktigt. Det är först när folk och publiksporten Dubbeltrapp kommer, OS höjdpunkt, man liksom kan säga att nu är det idrottsfest.
Inte för att jag vet vad Dubbeltrapp är men man kan ju gissa. Är det att springa upp och ner i en trappa fast man får bara trampa på varannan trappsteg? Sporten är främst utvecklad för personer med tvångsneuroser. Det är inte ovanligt att just, att bara gå på varannan trappa eller inte gå på linjer mellan lagda plattor och liknande, utvecklas som tvångsbeteende hos neurotiker. Sverige har en trappspringare av rang som heter Dahlby. Vi får väl önska honom lycka till i denna folkliga sport av rang.
Annars läste jag i Expressen om â€Bajsmannenâ€. Det är en man som går runt och stoppar â€bajs†och urinerar i biltankar om bilarna inte står rakt och fint. Det handlar alltså inte om felparkerade bilar utan den här mannen vill att bilarna skall stå på ett specifikt sätt. Det fina med det här är att â€Bajsmannen†kommer att kunna avlyssna dina telefonsamtal, läsa dina mail etc för han jobbar på FRA. Där känner man till hans egenheter men tycker att detta stämmer bra med den profil man vill ha på personer som arbetar med signalspaning. Det känns väl tryggt. Säger du något opassande om till exempel Carl Bildt så kommer â€Bajsmannen†och pinkar i din bensintank, så passa dig.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion