Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (52/118) > >>

Reggis:
Ja så var då dubbeltrappen i OS avklarad utan svensk medalj. Den här skrytbubblan Dahlby fick exakt vad han förtjänade. Varför ställer man upp med en sån sopa i OS? Han skämmer ut hela Svenska folket och har gett skandalen ett ansikte. Den här mannen har haft mage att uttala sig om Carolina Klyft och framfört synpunkter på hennes deltagande. Jag hoppas att hans dunderfiasko för det goda med sig att han har lärt sig hålla käften. Fast jag tror inte det. Den här typen av personer kan inte låta bli att babbla och sprida sitt ogenomtänkta svammel i tidningar. Han är helt enkelt en linslus.

Ja, så en god nyhet, Ulf Lundell hotar att flytta från Österlen. Inte för att han stör mig så mycket men visst vore det en fördel om han flyttade. Han är nämligen en riktig gubbskrutt. Vad är det då som stör denna kioskboksförfattare? Jo det är ett konstverk som Kivik art center tänker bygga som är så stort att det syns från hans gård. ”Jag vill ha avskildhet, det är därför jag flyttade hit”, säger denna grötrimsskald. På gubbskruttsvis kräver han att hela omgivningen stå i givakt och all utveckling i bygden avstanna så att han får sin avskildhet. Varför flyttar han inte till Pajala, där finns säkert den avskildhet han söker.

Ja så till den ädla konsten att ta betalt för något som är gratis. Har ni tänkt på att kabelbolagen tar betalt för till exempel BBC-Prime trots att det via en parabol är gratis. Varför undrar man? Av vilken anledning sänder man inte ut alla gratiskanaler gratis utan skor sig. Man undrar varför Post och Telestyrelsen inte gör något åt dessa giriga bolag. Sen ställer man sig frågan: Varför är inte den svenska statstelevisionen gratis? Av vilken anledning ingår den i olika paket så att de här bolagen typ Viasat kan berika sig på våra licenspengar? Vad gör vår Alliansregering åt det här problemet med snyltande kabal-TV-bolag? Det är i princip bara i Sverige de så kallade public service kanalerna är kodade. Varför?????

Till sist några ord till om Bajsmannen på FRA. Det är inte den enda knäppskallen som arbetar på FRA det finns flera. Tycker det är allvarligt att man ger den här typen av ”störda” personer möjligheter att i princip snoka och kartlägga alla svenskars liv. Har du en påkopplad mobiltelefon kan Bajsmannen på FRA till exempel avlyssna all dina samtal, se var du är via digitala kartor, ja i princip hålla stenkoll på dig hela dagarna. Det har dessutom visat sig att Bajsmannen faktiskt redan har utnyttjat detta genom att kartlägga sina grannar för att kunna förorena deras bilar.

Reggis:
Ja nu kan vi se hur FRA-lagen inspirerar företag till nya lösningar att kunna kontrollera sina anställda. I dagens Svenska Dagblad kan vi läsa om att många företag vill kunna kolla upp var deras personal är via GPS. Nästa steg blir att stoppa in elektroder i personalens hjärnor så att företaget har full kontroll över personalen. Med hjälp av dessa inplantat kan man få personalen att säga positiva saker om företaget och dessutom speeda upp dem så att de uträttar mer per tidsenhet.

När jag frågar vår Stadsminister vad han tycker om den här utvecklingen så svarar han: ”Det ligger helt i linje med regeringens arbetslinje. Att få tänka själv är ingen mänsklig rättighet och de flesta tänker fel”, säger Fredrik.

brodertuck:
Jag förstår egentligen inte varför det har tagit hus i helvete med den sk FRA-lagen. Bara för att det skall bli "tillåtet" att signalspana så kommer det inte att bli någon skillnad mot vad det har varit förut. Signalspaning har förekommit sedan kriget, men i lönndom. På den tiden avlyssnades radiotrafik, men med de senare årens utveckling av mobiltelefoner och trådlösa nätverk så är luften full av signaler, men det finns ingen styrning i VAD eller VEM som får avlyssnas. Nu vill man sätta upp regler för HUR signalspaning får bedrivas.
GPS-kontroll finns redan i dag, till exempel så har linjemontörer på Relacom GPS på sina bilar för att de skall kunna spåras vid ensamarbete. Vet dock inte om den är "aktiv" hela tiden eller om den bara funkar om man behöver larma. GPS-spårning var annars på tapeten i åkeribranschen för några år sedan, speditörerna ville ha sändare på lastbilarna men det slogs tillbaka av chaufförerna.

pelle:
Vid läsning av denna tråd såväl som en del andra får man intrycket att loppisgänget till 99% består av snedseglade lärare. Skulle man möjligen inte förbättra klimatet i skolorna om ni struntade i prylarna och ägnade er åt jobbet? Bara en filosofisk fundering...

Reggis:
Jaha Brodertuck du tycker att om någon överträder dagens lagstiftning så skall det bli tillåtet. Då kan vi slopa lagen och i stället hänvisa till någon form av praxis. Skall denna godtycklighet gälla alla typer av överträdelser eller bara när överträdelsen begås av en myndighet?

Idag tyckte försäkringskassan att försäkringstagarna inte skulle få några pengar så de struntade i att betala ut. Polisen fick för sig att man skulle klå upp alla man såg som var under 15 år. I dag började gatukontoret att riva alla fastigheter på vänster sida av Hornsgatan för de tyckte att det var lite trångt.

Mot myndigheter som överträder lagen skall det naturligtvis vidtas åtgärder. Är det så att FRA ”signalspanar” utan att ha laglig grund för det skall de som ägnar sig åt detta på FRA lagföras. 

Det är Sveriges Riksdag som skapar lagar inte FRA får vi hoppas. Det kan inte heller vara så att myndigheter överträder lagen när de tycker att den är fel. Myndigheter måste naturligtvis precis som alla medborgare finna sig i att man inte alltid kan få göra som man vill.

Jag är i alla fall inte lärare Pelle så jag försummar inga elever.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion