Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
ada:
"Brott kan ej styrkas" hette det även när jag blev av med handväskan ute på krogen för nåt år sedan, och min bricka användes till att ta ut jackan i garderoben. Garderobiären kände igen killen, kom på försent att jackan inte stämde med personen som tog ut den.
Alltså var det känt vem som gjorde det, jag kände av att jag varit utsatt för brott, utan jacka, nycklar, plånbok, med det körkort, bankkort, mobil mitt i natten... Nån polis ringde senare och frågade, nämnde att det inte var så mycket att gå till domstol med, men killen hade gjort annat som att om man buntade ihop det med andra brott så kanske...
Men nähä, inte ens det, mobilen hade kostat 1600 (hade fått den visseligen) jackan 1400 (enda gången jag köpt mej en såpass dyr jacka), fick skaffa nytt körkort och bankkort, handväskan hittade slängd i ett hörn på Mc Donalds, med det nycklarna, men det var tydligen inte tillräckligt att bli bestulen för tusentals kronor av känd gärningsman för att kalla det ett brott (alltså "brott kan ej styrkas")
Kanon:
Här får man påpeka att värdet reduceras betydligt efter köpet, ja ni vet hur det är ni som stryker omkring på loppis.
Jackan efter nyinköp är kanske nere i 50 spänn och det är så värde beräknas.
Reggis:
Ja Polisen i Västra Götaland ägnar sig bara åt två saker nämligen att trakassera ungdomar och att jaga fortkörare. Detta gör man då man är tvungna att lämna fikabordet. För övrigt så har de också intima kontakter diverse kriminella ligor. Allt detta vet man om på justitiedepartementet men varken den förra eller dagens regering vågar göra något åt saken. Att de skulle gripa en brottsling är i stort sett uteslutet då de inte biter den hand som föder dem.
Nej jag återkommer till ett förslag jag har. Outsourca Polisen till Polen. Med en Polsk poliskår skulle vi få en kompetent poliskår i det här landet. Förslaget är inte så konstigt som det först kan verka. Vad är det som säger att man inte kan köpa hela Polistjänsten av Polen? Då skulle vi bli av med alla rötägg inom Polisen och lösa upp den här konstiga relationen som finns mellan våra politiker och vissa högre Polisbefäl.
engelsson:
Polisen polisen detta fantastiska fenomen ;) Jag hittade en plånbok på gatan i somras..fanns ett id kort o lite papper i den. En Rickard Rättrådig som man är så knackar man på hos farbror polisen för att lämna in hittegodset.. Dörren är dock låst men det finns nån form av porttelefon.. Så jag trycker på knappen o ber att få komma in.. näääeee det gick inte alls det o vad ville jag frågar en snäsig röst..jo jag hade ju hittat en plånbok o ville lämna in den..näääeeee tyvärr det gick inte det inte..för de hade stängt..jamen invänder jag, du e ju där..nääääeeee det var hon visst inte utan i en stad några mil bort..men hur gör jag nu..jaaaaeeeee jag fick väl komma när de hade öppet njaeee kontrade jag.. jag bor ju inte här utan i en stad tre mil bort jag kan ju inte hålla på o fara med plånboken fram o tebax. Behöver jag påpeka att jag vid detta laget var nästan desperat angelägen att bli av med plånboken o djupt ångrade att jag plockat upp densamma..hade de ingen brevlåda undrade jag..mjoooo men där kunde jag ju inte lägga den förklarade den myndiga rösten..jag hade ju gudbevars ANSVAR för plånboken.. I samma ögonblock kör en buss med polisfarbröder förbi mig och in bakom byggnaden..men nuuuuu e det ju någon här hojtar jag glatt in i porttelefonen..jasåååå säger rösten misstänksamt vem då..inte vet jag men en hel buss med era pojkar körde just förbi..jaha konstaterar rösten syrligt..ja då kanske jag kan lägga den i brevlådan då så kan ju du ringa dina polare o be dem gå o plocka upp den genast föreslår jag ivrigt...jaja fräser rösten stå kvar där då så återkommer jag..Efter en låååååång stund återkommer rösten o ber mig lämna plånboken i brevlådan..vilket jag gjorde
Reggis:
Höjdpunkten på en resa.
Jag brukar då och då resa mellan Skåne och Stocken. Resan ner sker oftast på kvällen och hemresan på dagen. Höjdpunkten på hemresan, är ett besök på Mc Donalds vid Mjölbyavfarten. Det är bland det roligaste som finns. På denna Donk finns det nämligen en planka uppsatt mot parkeringen så man kan sitta på en barstol med en underbar utsikt över den asfalterade betongytan och stoppa flottig pommes i munnen och tugga. När man sitter där och stoppar i sig â€maten†med händerna får man en perfekt studie av de personer som kommer till och lämnar stället.
Nu när sommarsäsongen är över så består den övervägande delen av gästerna av lokalt tillresta personer från bygden. Många av de tillresta kommer inte dit för att suga i sig flottig pommes utan för att besöka toaletterna. Det måste vara en upplevelse för dessa landsbygdsbor att få använda en riktig vattenklosett i stället för det torrdass som man troligen har hemmavid.
Att studera deras klädsel är som att se en levande loppis gå förbi, allt de har på sig har passerat â€bäst före datum†för länge sedan. Det vore väl i och för sig OK om det fanns någon form av tanke på att kombinera plaggen men smak det är inget som landsbygden verkar ha gott om, en bristvara helt enkelt.
Vilade mina ögon på en man i 35-årsåldern i så kallat Trashmode med trasiga jeans vars bakdel hängde ner och visade ett par skitiga kalsonger. Man hade kunnat satt pommes i halsen för mindre. Inte ökade min matlusten av den synen men man fick skratta. Fast hans fru eller fröken var ändå värre, ja det går. Hon kom i rosa gymnastikskor till röda mjukisbrallor. Till detta så hade hon en kort T-skirt vilken exponerade hennes kritvita fettvalkar till allmänt beskådande. Det hela toppades av en urblekt gråblå munkjacka. Det var en familj och pappan, han med de skitiga kalsongerna, höll sin son i handen. Jag skrattade så jag tjööt när jag såg dem.
Ja så här passerade landsbygdsmodet revy framför ögonen på en. Det var damen med guldfärgade högklackade skor till gråa mjukisbrallor, den rosa kjolen kombinerad med en mörkblå jacka osv. Ja paraden verkade aldrig ta slut. Sen säger folk att det inte är kul på landet det är ju för fasen Pridefestival dygnet runt.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion