Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 272083 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #30 skrivet: mån 25 feb 2008 22:31:02 »
Ada tar bort inlägg: Det räcker så, ni har diskuterat för och emot men här vill jag se ett stopp på drogromantiseringen, filosofera om något annat tack
« Senast ändrad: mån 25 feb 2008 22:55:50 av ada »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #31 skrivet: mån 25 feb 2008 23:02:49 »
Ada skriver: det blev visst ett svar på detta när jag satte gränsen för drogdiskussionen, svaret får stå kvar

Det finns mig veterligen ingen vetenskaplig fastställt eller bevisat samband till att en del personer som efter användande av hasch, utvecklar varken antisociala drag, får manier av olika slag, får en psykiatrisk instabilitet eller utvecklar en haschpsykos. Men det finns en massa levande exempel på att så är fallet; det sker med en andel av människor som nyttjat/nyttjar hasch. Så visst, jag spånar lika villt som du gör när du kallar det för en myt.

Men, jag tror inte på tesen att alla de som utvecklar en drogrelaterad psykos skulle ha det latent med en 100%ig utlösbarhet vid senare tillfälle.  En del av dem har säkert en ärftlighet men även den disponibla ärftlighetsfaktorn behöva en utlösande faktor. En människa kan gå hela livet med en ärftlig benägenhet till fetma, utan att bli överviktig för att man äter sunt.

Sen är det väl egentligen ingen som vet om det kan ha med ett visst antal skadade hjärnceller vid ett och samma tillfälle heller, och det innebär att man absolut behöver just det tillfället för att insjukna. Annars skulle man säga att personer som krockar med bilen och får en hjärnskada måste ha varit benägna att få hjärnskador och att de skulle få det förr eller senare även om de inte krockat just nu...

Vidare; jag VET att fler än de flesta vet "nyttjar", speciellt i akademikerkretsar gärna högre upp i hierarkin än man kan tänka sig, och speciellt pinsamt blir det när de uttalar sig som om man inte visste eller förstod liksom (hallo, kompis, du umgås med mina gamla vänner... klart att jag vet?) eller som om det stod idiot i pannan på mig.
 
« Senast ändrad: mån 25 feb 2008 23:20:55 av ada »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #32 skrivet: tis 26 feb 2008 10:17:02 »
Nu till andra väsentligheter.

Idag blev jag lite konfunderad när jag såg att Maude Olofsson ägnade sig år älgjakt tillsammans med sin livvakt från SÄPO. Jag kund bar int håll mej, säger Maud. ”Här komm det en tolvtagger gåendes jämsme väga och int bar det utan de ä en hel fyrklöver. Det va bare å skjut för böveln, dette kan en ju int miss.” Men det var precis vad hon gjorde. Som tur var kom det en pensionerad skogshuggare som hade en yxa med sig som kunde fälla bytet år Maud. ”Nu blir de älgkött hele veckan, älgkött hele veckan, älgkött hele veckan lång”, börjar nu Maud att sjunge. . 

Annars såg jag att Carolina, och då menar jag Gynning, skulle börja äta på golvet i stället för på ett bord. Jag citerar: ”När servitrisen frågar var hon ska ställa tallriken får jag för mig att hon borde ställa den på golvet. Jag är trött på att äta vid bordet.” Är inte ni också trötta på att äta vid ett bord. Låt oss göra revolution och äta på golvet i stället. Vi kan vända borden upp och ner och sitta på dem i stället när vi dukar på golven. Man blir sååå imponerad av den här typen av nytänkande.

Själv har jag funderat på att ställa TV:n hemma upp och ner och stå på händerna när jag tittar. Det verkar väl fiffigt. Ett alternativ är att i ställa ligga ner med fötterna upp på fåtöljen och titta. Mens TV:n står på kant. Det gäller att förnya sig.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #33 skrivet: tis 26 feb 2008 12:07:55 »
Låt oss göra revolution och äta på golvet i stället. Vi kan vända borden upp och ner och sitta på dem i stället när vi dukar på golven. Man blir sååå imponerad av den här typen av nytänkande.


Jag minns en episod från sista dagen i mellanstadiet i skolan. Nästa termin skulle vi börja på en ny skola så detta var sista lunchen på den skolan. En kille fick för sig att han skulle äta på baksidan av tallriken för att fira det. Det blev kvarsittning för hans del den dagen...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #34 skrivet: tis 26 feb 2008 13:19:52 »
Lysande JJ, att jag inte tänkt på det. Nu blir det baksides dukning ett tag framöver. Dessutom kommer jag att skära brödet med skaftet på kniven. För övrigt kommer jag att lägga bordduken över maten så man får sticka in huvudet under duken för att komma åt den. Dessutom kommer det bara att finnas sked att tillgå oberoende av vad som serveras. Visst kommer det att kännas som en ordentlig förnyelse. 



änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #35 skrivet: tis 26 feb 2008 21:45:49 »
Jaha! jag kan inte komma på något som jag kan tillföra på detta forumet som Ada en gång startade, detta var en gång för mig ett trevligt forum men det känns som om den tiden är förbi.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #36 skrivet: ons 27 feb 2008 21:44:23 »
Reggis, har du läst Tant Mittiprick nu igen??

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #37 skrivet: tor 28 feb 2008 11:35:08 »
Idag filosoferar jag om så kallade kändisar. Det finns det gott om i tidningarna.

På Aftonsnabeln får vi läsa om Mat-Tina och hennes snygga ben. Vidare kan du få rösta på årets kvinna. Skall det bli Big-Brother Picasso eller  Häck-Suss, spänningen är olidlig. Vem av dessa världsförbättrare skall få priset? Jag tycker faktiskt att Mat-Tina skulle kunna få vara med där också eller varför inte Plantat-Carolina.

Sen till årets man, det står det inget om. Där finns det många kandidater bland annat Flint-Ingvar. Fast vi får inte glömma män som Fot-Floppen Forsberg och Kortirocken-Tito samt Fläskkorvs-Kronér. Fast det starkaste kortet är nog Melodi-Luuk. Sen finns det ett gäng med bubblare som Fjoll-Alexander, Majestätet med flera.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #38 skrivet: tor 28 feb 2008 11:39:17 »
Jag för min del röstar på brorsan, kul!!!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #39 skrivet: tor 28 feb 2008 15:19:56 »
Senhåls-Slatan är på gång igen och tränar, kan jag informera alla oroliga om. Annars så har Hiltonsystern haft det hektiskt värre kan man läsa i Sofis Mode. Hur har det varit med Fjoll-Brorsan Fjoll?

Annars såg jag att Filippa skall göra något åt sina trista bröst, man bara säger äntligen, det var på tiden. Man hoppas hon gör något åt sin häck också, där finns det en stor förbättringspotential.

Apropå potent så har Filippa som förutsättning för att genomföra dessa förbättringsåtgärder krävt att Fredrik skall göra en förstoring. ”Jag gillar jätteballar”, lär hon ha sagt. På detta lär Fredrik lär ha svarat: ”Hela jag ser ju ut som en balle så vad är det hon klagar på?” Diskussionen går vidare vi får se vad som händer.
« Senast ändrad: tor 28 feb 2008 18:55:43 av Reggis »

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #40 skrivet: tor 28 feb 2008 18:33:38 »
Jaa, Fjollbrorsan, han vet man aldrig var man har. Vet faktiskt inte var han är för tillfället, kanske i Rom, kanske i USA eller i Skåne. Arbetar med sitt företag eller gör bort sig i största allmänhet. Alla älskar brorsan och så gör även jag. Han säger för övrigt att han också älskar sin Fjollsyster. Om någon mot förmodan skulle tro att min bror heter tito så är det absolut totalt vansinnigt fel. Jag menar det passar liksom, "Fjolltito", men så är det alltså inte. Visst är vi musikaliska i vår familj men någon tenor har mig veterligt aldrig fötts inom familjen.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #41 skrivet: tor 28 feb 2008 19:59:03 »
Idag känner jag mig som en Gossip Girl. Inte för att jag vet vad det är men det låter tufft och säga ”I am a Gossip Girl”. Jag väntar sig nästan att den jag säger det till skall falla platt ner till marken och slicka skorna på mig. Sedan utbrista i ett ”Oh Gossip Girl, är du på väg till din hemliga grotta full med välsvarvade unga män med extrapolerade organ bara för din njutnings skull. Man sitter här på kontorsstolen och drömmer.

Tyvärr så googlade jag på ” I am a Gossip Girl” och detta var som att sticka en nål i min drömballong. Det är för sjutton någon sorts såpa. Inte alls det jag hade tänkt mig ett glamoröst sällskap uppvaktade av ivriga unga kavaljerer med finess. Jaja, men får drömma ibland också.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #42 skrivet: fre 29 feb 2008 10:00:29 »
Äntligen, äntligen, har SÄPO fått jaga terrorister i Sverige, det var på tiden. Det har känts lite kymigt att de enda terrorister vi haft har USA pekat ut och sen har det visat sig vara fel. Men de nya terroristerna, dom har SÄPO jagat upp själva tillsammans med Norska SÄPO.

Visst jag håller med, livet har känts tomt och innehållslöst utan terrorister. Man har liksom känt sig lite utanför, ”vi har inga terrorister”. Vad är det här för land vi bor i som inte har en enda terrorist. Saknaden har varit stor framför allt på politisk nivå men även hos försvaret och hos SÄPO.

På SÄPO har man i samband med budgetbehandlingen saknat det riktigt tunga argumentet för att få medel till att ligga i buskarna och spana. Hörde senast att SÄPO-chefen ondgjorde sig över resursslöseriet. ”Här har jag anställt ett helt gäng med fluktare som jag fått tips om via Polisen men jag har för närvarande ingen nytta av dem. Men nu blir det annorlunda. Nu får jag nytta av min nya avdelning som går under beteckningen PT (Peeping Toms)”, säger Anders. 

Även Calle Bildt har varit bekymrad över den mobbing han utsatts för utav EU-kollegor. ”Snacka går ju”, sa Steinmeier till Calle sist de träffades. ”Du kan ju knappt stava till terrorist där du lever i din skyddade verkstad uppe i Stockholm.” Till slut blev Calle så trött på det här att han beordrade SÄPO att skaka fram ett par Svenska terrorister. ”Jag vill ha terrorister nu”, skrek Calle i telefonen till Anders.

Anders satte då in hela sin PT-enhet i Rinkeby. På en fråga varför just Rinkeby svarade Anders: ”Enligt vår profilering så skall man bo i Rinkeby om man är terrorist. Och det har ju visat sig vara rätt för till sist fick vi ju napp”, säger Anders stolt. ”Det har visat sig att det fanns tre personer i Rinkeby som hade pengar. Varifrån har dom fått dessa, det är frågan?” ”Finns det inga fler i Rinkeby som har pengar”, frågar jag. ”Det vet jag inte, men de första tre vi visiterade hade i alla fall pengar och det räcker”, säger Anders. ”Vi måste spara några till nästa tillslag.”

Fast finns det inte personer som har pengar och bor i Djursholm, frågar jag. ”Jo men det hör inte till saken och stämmer inte med våra terroristprofiler.”

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #43 skrivet: fre 29 feb 2008 10:07:16 »
Rinkeby.......va då Rinkeby, hela regeringskansliet är full av terrorister, så det du skriver om att livet känns tomt så har mitt innre jag levt i skräck av vetskapen om att hela kansliet varit fullt av terrorister :-*

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #44 skrivet: mån 3 mar 2008 12:55:39 »
Ja idag är det naturligtvis det stora och avgörande problemet ”Platt Mage” som är det som upptar ens tankar. Snart är det dags att krypa in i baddräkten igen. Redan den gångna helgen var det dags att se hur man ligger till genom att dra på sig förra årets badutstyrsel. Nu undrar ni naturligtvis hur detta gick? Inge vidare får jag lov att säga. Den enda som var nöjd var min kille som är pervers. Han tyckte det var sexigt med den kraftigt åtsittande utstyrseln. Jag tyckte det var synnerligen obekvämt och inget annat.

Att jag inte är ensam med min ”magplanering” inför sommaren framgår av att Aftonsnabeln kommer med en rad kraftfulla tips beträffande eliminering av putmage. Man har till och med gett magen namnet ”Sockermage”. För endast 19/kr i månaden kan jag att få tillgång till Aftonsnabelns 30-sidiga PDF-fil som behandlar detta högaktuella tema med tips och annat. Visst är det lockande.

Fast Sockermage, det låter som något sött och gosigt. Jag tycker inte alls att putmagen är söt på något sätt, tvärt om. Hur kan man bara kalla den för Sockermage. Hej och hå min lilla sockertopp som putar ut så sött, och riskerar att hänga ner så trött. Nej putmagen skall kallas för vad den är ”kvinnans fiende nummer ett”.

I Gaza dog drygt 100 personer till en följd av Israeliska flyganfall. I Sydamerika har Venezuela mobiliserat vid Colombias gräns efter att Colombia gjort väpnade räder in Venezuela. I Hollywood blev Paris Hilton välsignad av en sektledare och min mage den putar ut oroväckande mycket. Ja det är mycket just nu.