Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
Reggis:
Ja så har bataljen gått av stapeln. Diskussionen hela världen väntat på, vicepresidentkandidaternas TV-sända batalj. Snacka om dockysåpa på hög nivå. Är det här så intressant att det skall gå live mitt i natten på Svensk TV? Avnormaliseringen av vad som är viktigt och inte viktigt fortsätter. Att Carolina Gynning använder spermakräm är en nyhet man kan läsa om i de flesta dagstidningar. Ganska typiskt att när Horace Engdahl helt rätt påtalar hur den här svårigheten att skilja på viktigt och oviktigt utarmat amerikansk litteratur så gör tidningarna om det till ett sorts â€intellektuellt†slagsmål.
Fakta, vad är det? När det visar sig att Folkpartiet fixat till statistik som styrker Jan Björklunds helt personliga uppfattning i skolfrågor händer det ingenting. Att en sån politiker kan sitta kvar är egentligen ofattbart och ytterligare ett tecken på denna avnormalisering. Politiker skall ljuga och vilseleda, det är liksom deras uppgift. Den som bluffar bäst vinner. Det som idag betecknas som politikerförakt överträffas med råge av våra politikers väljarförakt. Vi är en massa som via manipulation, politisk reklam och enkla slagordsmässiga budskap skall ta ställning i komplicerade frågor.
Media och det politiska etablissemanget har bestämt att vi alla är så korkade så att försöka förklara innebörden i frågorna är meningslöst. Nej fnuttifiera enligt Amerikansk modell, gör om politiken till en marknadsplats med enkla reklamliknande budskap det är vad vi är värda.
Dagens modetips kommer direkt från New York och Wall Street. Det skall vara svart läppstift så det stämmer med det ekonomiska läget. Jag tolkar som att punkstilen är på väg tillbaka. Dessa signaler fick mig att ställe tre klädsäckar med rens från mina garderober åt sidan, förlåt Emmaus ni får vänta. Har precis rensat ut punkkläder och nu får jag hänga upp dem igen, suck.
Reggis:
Zlatan gjort det igen, han har sparkat in en boll mellan två stolpar, fantastiskt. Den här gången gjorde han det med hälen, det kallas för klackspark kan tag upplysa er om, som kanske inte känner till det. Det finns människor som gör stora insatser för mänskligheten som Nelson Mandela, och så har vi Zlatan. Alla andras insatser förbleknar när man tänker på vad han lyckas åstadkomma. Tänk att han återigen har klacka in en boll i mål.
Jag bad och jag bad men inte sjutton hörde Gud min bön Göteborg ligger fortfarande kvar till förfång för vår nation. När stormen kom tänkte jag, blås nu bort Göteborg till Afghanistan där det hör hemma. Det finns så mycket gemensamt mellan Göteborg och Afghanistan nämligen att båda är befolkat av talibaner. Talibaner säger ni, inte är väl Göteborg befolkat av talibaner? Jo det är precis vad det är fast i Göteborg heter taliban Glenn och äter fesk
Jaha nu börjar finanskrisen att krypa allt närmare inpå oss. I länderna runt omkring oss börjar regeringar att gå ut och garantera insättarnas pengar så att det inte skall bli masshysteri där folk stoppar pengar i madrassen. I Sverige kommer inga sådana garantier varför det enda vettiga är egentligen att flytta alla banktillgodohavanden till länder med garantier som t ex Tyskland, Danmark eller Norge. Skulle inte förvåna mig om inte denna passiva Alliansregering på grund av sin bristande handlingsförmåga i detta avseendet kommer att åstadkomma att krisen kommer hit. Hur rudis får en regering vara? Det kostar egentligen ingenting att komma med en sådan garanti då man ändå till sist måste svara för detta. Annars lär ingen längre lita på bankerna och då är det kollaps.
Ja nu kan man läsa att Angelina Jolie och Brad Pitt hälsar till Aftonbladet att de skall ha fler barn men säger â€Vi är inte klaraâ€. Snacka om att Aftonbladet hänger på låset rakt in i sängkammaren. Nu undrar jag är dom är klara nu då, har det gått för Brad nu? Det har ju gått en stund till. Kan vi inte få en rapport från deras sovrum?
Sen är det bara att konstatera att när Alliansen och Björklund säger â€satsa på†så skall du bli misstänksam. Man skulle satsa på studenter och de har fått kraftigt försämrade villkor för sina studier. Man skulle satsa på lärarna och Sverige föll till i det närmaste en jumboplats när det gäller löner till lärare i Europa. Hoppas dom inte säger att de skall satsa på att jämna ut skillnaden i löner mellan män och kvinnor för då kommer det säkert en speciell skatt som bara skall betalas av kvinnor eller att alla utom kvinnor likt pensionärerna undantas från skattesänkning. När Filippa skulle satsa för att minska vårdköerna i Stockholms landsting så har vårdköerna ökat med 40 %. Nej må vi slippa fler satsningar från Alliansen.
Sen är det dags för nya modetips från Reggis. Hur får du till den sköna trashiga look som du skall ha just nu? Jo du blandar elegant med hålstickat, skitigt och trasigt. Du kan med fördel kombinera aftonblåsan med trasiga strumpor. Ta en elegant dräktöverdel och kombinera den med ett par slitna jeans, gärna med hål i ändan. Köp ett paket cigaretter och gör brännmärken på din Armanikostym, det ger just den här kontrasten som är så inne. Men framför allt spara
Reggis:
Tänkte komma med lite tips runt hälsa och där är motion en viktig del. Själv ägnar jag mig åt tre typer av motion. Det är sex, att gå på loppis och vanliga promenader. Nu har jag jämfört sex, en promenad och loppistur ur motionssynpunkt, gjort en empirisk undersökning helt enkelt för att se vilken av dessa aktiviteter som ger mest motion.
Satte på mig ett bälte och fäste en stegräknare för att se hur mycket motion ett samlag ger när man jämför med en promenad i rask takt. Efter genomfört samlag kunde jag läsa av motsvarade 1377 steg för ett samlag som varade i 69 minuter. Att promenera motsvarande tid gav drygt 5.500 steg. Det gav alltså bara en fjärdedel så många steg som motsvarande promenad under samma tid. Min kille gillade inte det här, blev irriterad då han tyckte att jag var koncentrerad på helt fel saker. Fast nu vet jag att jag måste ha samlag i 4 timmar och 45 minuter varje dag för att få ungefär samma motion i form av steg som dagens promenader ger mig. När jag talade om det för honom så såg han sliten ut och gnället upphörde. Jag är rätt förtjust i ett långsamt tempo i sängen så de som har högre frekvens får säkert ut mer motion. Men man kan ju inte alltid vara målinriktad utan ibland måste man få ta det lite lugnt också och slappa. En loppistur på större bakluckelopps (Roslagsstoppet) gav på samma tid drygt 3.000 steg.
Sen har vi fått ytterligare en typ av utanförskap. Det är vår finansmarknadsminister Mats Odell som i tidningen Metro lanserar begreppet finansiellt utanförskap. Har alla i den här Alliansregeringen tappat hjärnan.
Ja, när jag var på resa i Sydamerika så kom det fram människor som led av finansiellt utanförskap. De stod där med sina händer framsträckta för att motta finansiella gåvor. Mamman kunde tyvärr inte förse sin lille son med en ny kälke för hon led av ett finansiellt utanförskap. Statsmissionen samlar in pengar för att ge till människor som är offer för det finansiella utanförskapet. Tyvärr, jag kan inte hänga med ut i kväll då jag för närvarande lider av ett finansiellt utanförskap. Jesus han umgicks med dessa samhällets utstötta, det var skökor och personer som led av finansiellt utanförskap.
Sen är det dags för ytterligare modetips. Du skall ha ett glittrigt pannband på dig tycker Sofi i Aftonbladet. Runt Lucia så kan du hänga ljus i ditt pannband som då blir en luciakrona, allt i ett pannband och Luciakrona i samma kit. För att få den där sköna trashiga looken så sätter du pannbandet på sned. Då ser du lite småfull ut, som du just stigit upp ur sängen och druckit upp din morgonpilsner. Det gör inget, för man skall stinka pilsner på morgonen.
Undrar de på jobbet så är det bara att säga, â€Va faan hänger ni inte med, ta en pilsner för fasen och var lite inneâ€. Glöm inte massvis med smink innan du tar en snabbdusch och sen ut till frukostpilsnern. Duscha gärna med kläderna på och lägg dig ner en stund i soffan hemma och torka så ser du helt rätt ut. Ett annat sätt är att du aldrig tar av dig kläderna på kvällen och sover i dem, det spar dessutom tid. Då räcker det med att duscha ansiktet efter sminkning.
Reggis:
Jaha så har Lagerbäck plötsligt kommit på att det finns spelare under 30 år som kan spela fotboll. Men det krävdes att så gott som alla trostjänare skulle få ålderskrämpor för att detta under skulle inträffa. Nu har Petter Andersson fått chansen. Vad Lagerbäck inte förstått är att en uttagning av Petter till landslaget kommer att på sikt innebära ett betydligt ökat intresse för herrfotboll från kvinnor. Äntligen en spelare det är ett nöje att se, mumma, jag säger bara mumma.
Nu i finanskrisens tider, har ni tänkt på en sak? Vilka är det som är vinnarna i bankkrisen? Ställer du frågan så kommer folk att svara bankdirektörer eller något annat. De kommer också att svara att krisen är bankdirektörernas fel.
Jag säger bara fel, fel, fel. Vinnarna är de som tog ut sina pengar från den överhettade bostadsmarknaden i tid. Det är gnidna hussäljare vilka med hjälp av pristrissande mäklare som är de skyldiga. Det är din granne som på en bristmarknad pressade upp priset på sitt radhus i Ã…kersberga till priser långt över det verkliga värdet som är skurken. Det är Alliansen som via minskat stöd till nyproduktion av bostäder som bidragit till den bristsituation som pressat upp priserna. Skyldiga är alltså gnidna bostadssäljare, prisdrivande mäklare och Alliansen. Bankdirektörerna är helt oskyldiga och väl värda både den bonus de fått och även den bonus de inte fått samt även den bonus som de nu inte får men skulle ha fått.
Bella är namnet på mode just nu och blond skall Bellan vara. Det är BlondinBellan och det är Bella Levy, en blondin, på Expressen. ExpressBellan, som vi kan kalla henne, vill ha tips, â€Tipsa Bella†står det. Vad skall då tipset handla om, tydligen vad som helst för det enda som står när man tittar på länken är â€Mejlaâ€. Rätt intressant med sådana här breda människor som i princip engagerar sig i allt från modefärgen på skosnören till maffians inflytande på det Italienska politiken på Jesu tid.
Ja och så till ett av de mer intressanta påståendena. â€Mina bröst är äkta säger†Brook Hogan, Hulkens dotter. Ja så långt har det alltså gått att har du en generös byst så måste du tala om att den inte består av inplantat. Tyvärr så är jag drabbad. Jag tillhör gruppen kvinnor med generös byst och är dessutom blond, i de här sammanhangen ytterligare ett handikapp. Skall jag börja ett samtal med en man med orden, â€dom du tittar på är äktaâ€. Kan du säga det till en säljare från ett företag du är kund hos eller till en väninnas make? Ja för det är otvivelaktigt så att om det inte är det första män tittar på så kommer det som nummer två och blicken brukar fastna där.
Såg i Aftonbladet att en av â€världens härligaste män†står under åtal för hustrumisshandel, åh va härligt. Det är Kanal 5 som tycker det är skönt med stryk. I samma tidning ser vi att nedläggningen av Göteborg går planenligt. Nu försvinner ytterligare 3.300 jobb där och snart kommer Göteborg att vara lika tätbefolkat som Pajala. För varje person som flyttar från Göteborg spar skattebetalarna runt 80.000 kr. Det innebär att om 4.000 personer flyttar från Göteborg på grund av Volvos nedskärningar så ger det en besparing på 320 millioner kronor.
Det ger en oerhörd besparingspotential. Göteborg har 500.000 invånare och skulle hela staden läggas ner så ger det en besparing på 40.000.000.000 det vill säga 40 milliarder kronor. Tomställer vi hela Storgöteborg som det kallas så blir besparingen 72 milliarder om året. Det är dubbelt så mycket som alla pensioner. Våra pensionärer kan få tredubblade pensioner om Göteborg läggs ner. Tycker ni Göteborg är så mycket värt att ni vill avstå från tredubbla pensioner? Nej tänkte väl det, lägg ner Götet.
ada:
Att du vågar säga så Reggis, det blir ju ännu större förtjänst att lägga ner Fjollträsk ;D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion