Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (70/118) > >>

Reggis:
John Cleese, den engelska skådisen har kommit med en lysande analys av Sarah Palin. Hon är en papegoja och förstår egentligen inte vad hon säger utan härmar bara andra. Men visst är hon lik Maud Olofsson? Hon förstår ju inte heller vad hon säger utan kör samma meningar oavsett vad hon får för frågor. Hennes favoritord, utanförskap, använder hon gärna som förstärkningsord i alla möjliga betydelser. Det ordet är föresten Alliansens mantra ungefär som Busch och hans talibaner

Läste i Metro om lite tips från coachen när det gäller att göra karriär. Vill du göra karriär skall du framstå som strukturerad, stresstålig och självgående. Fick mig att tänka på de där hoppande små djuren i Duracellreklamen. Är det ett framgångsrecept? Det tror jag inte på.

Annars så är det senaste inom mode just nu, jägarstilen. Hatt och stövlar i jägarsnitt samt rutigt därtill. Det är Britta som är föregångare där. Verkar spännande tycker jag och framför allt att kvinnor skall klä sig för just jakt när man går ut på lokal och roar sig. Kanske vi skall utrustas med någon form av vapen också. Då kan vi fälla någon ball tolvtaggare till man där på dansgolvet eller i baren och släpa hem för vidare bearbetning på slaktbänken eller i sängen beroende på läggning.

Reggis:
I Aftonbladet kan man läsa uppmaningen: ”Ge dina pengar en bättre tillvaro”, underbart. Pengar beskrivs som om det vore något levande som skall vårdas. Tar pengarna slut så beror det på att de inte trivs hos dig, du sköter helt enkelt inte om dem. Snart kommer det kurser i penningvård ungefär på samma sätt som kurser till nyblivna föräldrar. Här får du lära dig att visa den ömhet som pengarna så väl behöver för att frodas och växa. Du får också lära dig hur du skall tvätta pengar och andra tips för att de skall föröka sig. Pengar har den lilla egenheten att vara könsmogna redan från början och sköter du pengarna rätt kommer de genast att föröka sig. Vid vanvård så tynar deras summa långsamt bort.

Klarar du inte själv av att vårda dina pengar så kan du lämna in dem på penningdagis vilka kallas för fonder. Där finns pengarnas motsvarighet till Supernannys som vet exakt vilka behov pengarna har. Nu finns det emellertid olika typer av penningdagis och olika uppfattning om vilket dagis som är bäst. Många hävdar också att penningdagisen bara är ett sätt för penningdagisets ägare, Banken, att tjäna pengar och att dessa Supernannys  egentligen ingenting kan.

Sen till den stora Norrlandsskandalen med parkbänken. I Solna finns det en parkbänk målad i AIK-färger. Nu har man tagit bort den inför kvällens derby mellan Hammarby och Djurgården. När Sigge i morse kom för att inta som vanligt inta sin frukost bestående av en starköl så hade han ingenstans att sitta, skandal. Sedan kom resten av gänget för att dricka frukost där och stirrade på platsen där bänken brukar stå. Sigge säger: ”Det känns som man blivit hemlös, visserligen är jag redan hemlös men bänken här är liksom min fasta plats i tillvaron.” Detta är så typiskt nu i Allianstider att ge sig på de som redan är drabbade. Vi får hoppas att bänken kommer tillbaka efter att derbyt är avklarat.

Reggis:
Hetsjakten på våra stackars bankdirektörer är synnerligen osmaklig. Det är ju alltid så att de som tar smutsiga jobb skall ha extra betalt för det. Tänk på att förr hade bödlar extra betalt och pengar har alltid betraktats som smutsigt därför höga löner till bankdirektörer, det är rättvist. För övrigt är deras betalning inte speciellt hög i ett internationellt perspektiv och idag är vi globala. Ger vi inte våra bankdirektörer en ordentlig lön så kanske de lämnar landet och söker sig ut på den internationella marknaden. Efterfrågan på Svenska bankdirektörer i övriga världen är enorm enligt vad dom själva säger.

Tycker det är dags att bankerna sätter upp insamlingsbössor på bankkontoren så att kunderna kan få lämna ett litet bidrag till goa bankdirektörens julbonus.  Tänk vad det skulle kännas bra att få lämna ett bidrag till detta ändamål i stället för till dessa alkisar och uteliggare som alltid får och får vid jul. Nej i år är det bankdirektörernas tur och detta känns ändå mer rätt då deras bonus kommer att beskäras på grund av regeringens inblandning i deras löner. Vad har den fria lönesättningen tagit vägen, förbaskad kommunism det är vad det är. Jag har i alla fall gjort ett plakat och skall stå i Gamla Stan´ på första advent med insamlingsbössan. På plakatet står det ”Till julbonus åt bankdirektörer”.  Jag räknar med att Sveriges befolkning ställer upp med ordentliga gåvor så att bankdirektörerna känner att folket älskar dom.

Apropå smutsigt så såg jag i Metro att någon hade ollat sina arbetskamrater. Nyfiken som jag är så undrade jag vad i helsike man gör när man ollar någon. Jo det är när män, för det är bara män som kan olla av naturliga skäl, stryker sin penis mot en Post-It lapp och sätter upp lappen på någon annans arbetsplats. Jag var tvungen att läsa en gång till. Finns det män som ägnar sig åt detta på arbetet? Tydligen eftersom det till och med har ett namn.  Nästa gång det sitter en Post-It lapp på min arbetsplats så kommer jag först att se om det framgår vem som lämnat den. Är det en man så kommer jag att ta på mig plasthandskar innan jag tar i den och läser. Hur sjuka får män bli innan de är att betrakta som djur. Det här är ju för sjutton en form av revirpinkning.

Har ni föresten hört om Filippas insatser i Stockholms landsting som sjukvårdslandstingsråd. Hon har lyckats göra sjukvården så populär att köerna har ökat med 200 %. Ja den kvinnan är ett geni. Fast i sin tidigare hemkommun Täby och i grannkommunen Danderyd har det inte gått lika bra för Filippa. Där har köerna minskat. Ja man kan inte lyckas med allt.

Reggis:
Alliansen kommer att ge ut en ny tidning tillsammans och den skall heta ”Stormklockan”. Frågar Fredrik om man inte kommer att tänka på kommunism när man hör namnet. ”Nej”, svarar Fredrik, ”Vi i Alliansen vill svepa som en storm över landet med vår arbetsplikt. Klockorna ringer in våra medborgare till arbetsläger, förlåt arbetsplats skall det vara.”  ”Men finns det inte en kommunistblaska som hette Stormklockan,”försöker jag.” ”Det kan hända säger Janne Björklund men Folkpartiets partiblomma är en blåklocka så det passar bra ändå.”  ”Sen kommer alla att tänka på Skansen”, tillägger Maud och fortsätter: ”Ring, ring ut de gamla, ut från hemmet till arbete de vandra. Nej Stormklockan känns fräscht.”

Blir lite avundsjuk på dagens studenter som har sexdagar just nu. Där får de lära sig att göra sexleksaker och annat som man kan ha nytta av i livet. Jag fick minsann inte lära mig något som jag kan ha nytta av utan bara en massa teorier om ekonomiska modeller och annat teoretiskt blafs, suck.  Börjar ändra mig när det gäller Björklund och hans kritik av den socialdemokratiska flumskolan, den är berättigad nu när jag förstår vad han var ute efter.

Nu till forskarvärlden. För tre år sedan fick Karolinska institutet en mycket generös donation till forskning i så kallat komplementär medicin. Professor Martin Ingvar leder verksamheten. Forskningen går ut på att koppla ihop hjärnan med kroppen? Först ställde jag mig undrande inför detta. Jag upplever nämligen att min hjärna sitter just i kroppen som en till fullo integrerad del av min kropp. Men sen tänkte jag till och förstod att så kanske inte är fallet med alla människor. Därefter fick jag en aha upplevelse när jag såg Maud Olofsson på nyheterna. Har alltid undrat vad det är för fel på henne. Hennes mun bara mal och mal samma saker om och om igen, precis som en robot. Men nu förstår jag, hennes kropp och hjärna saknar förbindelser. Vi får hoppas att forskningen leder till resultat så att vi slipper höra hennes robotaktiga svammel.

Till sist lite mode igen. Luddigt och lurvigt skall det vara just nu. Så släng era rakapparater tjejer och sluta upp med att raka benen och se till ha en ordentlig buske mellan dem, det är högsta mode. Tyvärr så är det lite svårt att visa att man är inne just nu. Men det finns lösningar. Se till att ha extremt lågskurna brallor och en superkort topp. Då kan ni få en del av busken att sticka upp ovanför byxkanten till allmänt beskådande. Ja vad gör man inte för att visa att man hänger med.

Reggis:
I går eftermiddag åkte jag några stationer med T-bana. Fick mig en svavelosande predikan till livs av en dam i övre medelåldern. Hon skrek i ett röstläge, på klingande finlandssvenska, så att pastor Ekman i Uppsala framstår som en lågmäld person.  Jag tycker vanligtvis att finlandssvenska är ett vackert språk men inte när det gallskriks rakt ut i 150 decibel så är det inte speciellt njutningsfullt. Hade lite svårt att hänga med men det handlade om Jesus och hur förtappade vi var. Det var inte bara det utan helvetets portar skulle öppna sig för oss stackars syndare om vi inte kom till insikt.

När jag kom hem så tappade jag upp ett ordentligt bad för att tvätta min syndiga kropp som smutsats ner av orena tankar. När jag legat där i badet en stund så kom jag på att nu, i finanskrisens tid, gäller det att spara. Kom att tänka på en artikel i Aftonbladet att i England minsann, där badade man flera för att spara på varmvatten. Ropade på min kille och erbjöd honom mitt begagnade badvatten. Han vart jätteintresserad under förutsättning att jag ingick i dealen, så romantiskt eller hur? Fast det låter mycket bättre än det är för det är trångt att ägna sig åt sex i ett vanligt liggbadkar.

Här snackas det om finansiell kris men jag har noterat att bensinpriset sjunkit ordentligt och det är väl bra. Volvo varslar så att avvecklingen av Göteborg kan börja. Börsen är slagig och förutsägbar så det är egentligen bara att berika sig på att köpa och sälja. Jag ser bara fördelar med den här finansiella krisen. Dessutom har mina placeringar i utländsk valuta gått upp som en raket i samband med att kronan dippar. Ja mera kriis det är vad jag vill ha. Till sist måste jag säga vad är det för fel på den här vicepresidentkandidaten Sarah Palin som vill lösa världens energiproblem genom att borra fler hål. ”Jag säger bara ”drill man drill”och särar villigt på benen. 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion