Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (72/118) > >>

Reggis:
Tittar du på den bifogade länken så finns ett av verken i diptyken avbildat där. Här finns båda verken avbildade på nedanstående länk.

http://olhar-esquerdo.blogspot.com/2008/01/intimidade-eou-sensualidade.html

Edit: Ada kortar googlelänken, tips till alla: använda alltid länken efter "Nedan visas bilden i dess originalsammanhang på sidan:"

Reggis:
Madonna bara går från klarhet till klarhet, vilken kvinna. Hon hade ett kontrakt som reglerade mannens liv fullständigt. Bland annat var han tvungen att studera Kabbalahs texter dagligen i flera timmar. Bröt han mot detta så påminde Madonna honom med ordem: Kontraktet, glöm inte kontraktet.” Ja så skall dom hållas, sysselsatta med fullständigt meningslösa saker. I och för sig det är män i alla fall men det är extra bra om man får välja deras meningslösa sysselsättning. För sysselsatta måste män alltid vara för annars hittar dom bara på en massa ofog.

Din bank kan förlora milliarder på Mats S, kan man läsa i Expressen. Vadå min bank? Har jag plötsligt blivit ägare i den bank jag använder för att betala räkningar. Försök inte lägga över ansvaret på mig helt plötsligt och ge mig som bankkund någon sorts ansvar för bankens dåliga affärer. När det går bra så är det Banken, när det går dåligt så blir det plötsligt min bank, tvii.

Maria Larsson, ansvarig äldrevårdsminister säger: ”Att driva äldrevård är som att kränga hamburgare. Jag ser ingen skillnad, båda verksamheten ställer krav på service och jag tror att äldrevården har många idéer att hämta från till exempel Mc Donalds. Framför allt finns mycket att inspireras av när det gäller hygien och städning. Varför inte införa nattstädning så har de äldre något att titta på när de har svårt att sova. Även de här leksakerna som finns i de speciella kartongerna för barn kan vara något att ta efter. Våra äldre har ofta samma behov som barn. Jag känner mig inte alls främmande för att köpa äldreboende från Mc Donalds.”

ada:
Jamen sedär det var ju faktiskt en naken kvinna som klädde av sig , fast jag önskar det inre hade sett betydligt äldre och mindre perfekt ut för att ännu tydligare visa på vilken plastikopererad falsk fasad som brukar visas upp.

Reggis:
Nu är det väl inte riktigt så det här verket skall ses Ada. Det handlar nog snarast om att hon tar av sig det yttre och vad hittar vi därunder, jo en kopia. Det enda vi utsatts för är i stort sett en imaginär, vårt sinne har lurat oss. Vi kan inte tro på allt vi ser. Det är i stort sett en oerhört skicklig bildmässig parafras på kejsarens nya kläder i fotoform. Fast lägg märke till kvinnans händer, det är manshänder som klär av henne. Det fanns ett verk till som jag tycker var en höjdare det var "Looking for Alice Fine" av Fredrik Wretman. Tvetydigt, kusligt, realistiskt och surrealistiskt på en gång.

Det kan ni se bild på via nedanstående länk:

http://www.pastan.nu/merpastan/nationalmuseum-lurar-ogat-till-aha-upplevelser-1.47408

Till sist vill jag speciellt omnämna Christian Anderssons tegelsten som kommer farande ut ur väggen så att tapetsplittret yr om det. Allt en fiktion som du själv skapar i din hjärna. Tyvärr går det inte att göra detta fantastiska verk rättvisa på bild, det måste ses live. Men jag bifogar bild ändå så ni förstår vad det handlar om.

Reggis:
Ja nu har champagnefolket fått luft i sina lungor. Drottningen, enligt egen uppfattning, en erkänd vargexpert uttalat sig om Kerstin Ekman: ”Varför fråga en författare som inte vet något om vargar?” Det är ju tur att vi har sådan expertis på vargar i slottet som vårt kungapar. Men drottningen är inte bara expert på vargar hon tycker också att kontrollen på Internet borde ökas framför allt med tanke på alla pedofiler där. Pedofiler finns liksom inte i kablarna utan det är ”riktiga” individer. Att vi inte ser dom på Internet gör inte att de försvinner.

I Aftonbladet tar man upp en kul grej, det där med att köpa kläder som ser likadana ut om och om igen. Där uttalar sig tre tjejer som sitter fast i upprepningsmanin. Visst är det så, man tänker som en gammal fältherre och har du hittat något koncept som är vinnande så är det lätt att upprepa. Det var därför de berömda fältherrarna oftast bara vann ett slag. Vid nästa tillfälle så visste ju fienden hur de skulle bete sig.

Själv har jag brutit mig loss ur det här. Jag kom nämligen på att mycket av detta är psykologi. Är det så att du är rädd för att se ”fånig” ut så ser du ”fånig” ut. Är du däremot övertygad om att du ser elegant och raffig ut så får du ett annat kroppsspråk och då ser du elegant ut. Det enda man skall tänka på är att inte välja kläder i färger som absolut inte passar. För min del är mossgrönt uteslutet. Man skall dessutom inte matcha kläder med nyanser av samma grundfärg där nyanserna ligger nära varandra. Då kan man få känslan av hopplock. Annars är det bara att tuta och köra.

Två saker till, undvik skärp om du är fyllig och ha inte svart annat än på kvällen. Annars så finns det en bok skriven av Madame Dariauxs, “A Guide to Elegance: For Every Woman Who Wants to Be Well and Properly Dressed on All Occasions.” Den boken som gavs ut på 1960-talet är fortfarande en källa att ösa ur och kan rekommenderas. Den finns på Svenska också och heter då: ”Elegans : en fashionabel guide till stil och grace.” Senaste Svenska utgåvan är från 2006 vilket visar på att detta mästerverk från 1964 fortfarande är läsvärt. Framför allt är avsnitten om hur man elegant förflyttar sig från en limousine till en entré tillsammans med sin knähund mycket användbart. I detta sammanhang skall ni inte läsa boken bokstavligt utan ersätt knähund med man så blir det mer aktuellt.

Nu ser jag fram emot en avkopplande Alla Helgona. Har tagit på mig strumpor med spindelvävsmönster för att matcha den högtiden. Ser rätt bra ut. Kommer nog att ha sådana vid andra tillfällen också. Man för köpa upp sig på några nu när de finns för de lär väl försvinna efter helgen.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion