Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (80/118) > >>

Moses:
Även här i Finland har eurotiggarnas skara vuxit. Det är lätt att moralisera och säga att tiggarna skulle skaffa sig något jobb istället, men det är att kraftigt förenkla problematiken. Många av de t ex rumänska romer som tigger i Finland är analfabeter, och saknar erfarenhet av något som helst yrkesarbete. Dessutom handlar det om kulturskillnader. Tiggarna anser att de jobbar.
På sensommaren tog  en bärodlare sig an ett halvdussin tiggare med tanken att ge dem jobb, hyfsat betalt samt drägliga villkor. Mottagarna av "välgörenheten" var totalt omotiverade och valde att återvända till tiggeriet.
I vissa fall handlar det om fria och medvetna val, dock är säkert de fallen i minoritet.
I Estland kan man se gamla gummor tiggande. Så vitt jag kan förstå, saknar de helt den grundtrygghet som ett fungerande pensionssystem ger (?) frågettecknet kommer av det högst osäkra påståendet.... dvs vem lever på grundpension här heller....
Jag önskar naturligtvis att vi hade ett samhälle som inte "behövde" tiggare överhuvudtaget, och den form Reggis beskriver är ju helt förkastlig, men med den fria rörligheten och med de stora socioekonomiska klyftorna inom EU, är det nog tyvärr ett inslag i gatubilden som vi får räkna med.
Bilden klippte jag ur en finsk kvällstidning i höstas. I pratbubblan står det "jag erbjuder ett inhemskt alternativ."
Man kunde ha trott att det skulle ha väckt en mera omfattande diskussion om behovet att i första hand ta hand om de "egna" hjälpbehövande, men så blev faktiskt inte fallet.

ada:
Dessa direktimporterade tiggare syns även i mellanstora städer kan jag intyga, tror någon blivit intervjuad och berättat att de gör så, de åker några stycken ihop och placerar ut sig längs med centrala gågatan stående på knä, det ska vara relativt lukrativt att försörja sej på det viset (tror jag läst vad dagsinkomsten kan vara, men kommer inte ihåg)

JJ:
Här i Göteborg har jag inte sett några handikappade tiggare än, men det finns gott om "gatumusikanter" från dessa länder. Gitarr, flöjt och tamburin har jag sett dem använda, men spela kan de inte alls och försöker inte ens - bara det låter något.

Kanon:
 Det räkna man ut med häcken för många år sedan att den fria rörligheten var till för att få ner folket på jorden.
 Nu fattas det bara en indragning av dvs bidrag så är Maktens lycka gjord.

Reggis:
Ja idag går våra tankar till Prinsessan Lilian som missar årets Nobelfest igen. Med tanke på att det är hennes favoritfest så är det inget annat än tragiskt. Jag hoppas prinsessan känner att hela Svenska folket är med henne. Turligt nog kan hon följa middagen via Svensk TV. Ja att titta på när andra äter, det är vad jag kallar för underhållning. Inte bara det utan vi får även se diverse kända människor som äter, stor underhållning. Tyvärr så får vi som sagt var liksom förra året inte se Nobelfestens stjärna, prinsessan Lilian, vilket lägger sordin på föreställningen.

I Metro kunde man läsa de arbetsinstruktioner som TM-företag ger sina anställda. TM-företag är de där personerna som ringer mitt i maten och berättar att just du är utvald och att just du har 5 sekunder på dig att få en gratis trosa om du tackar ja till en prenumeration på ”Kändishem”.

I instruktionen står det att ett NEJ skall du inte bry dig om utan låtsas som det är ja. Det är därför du hamnar i så absurda diskussioner ibland med de här telefonsäljarna.

-”Nej tack jag vill inte prenumerera på ”Kändishem”
-”Men du vill ha en gratis trosa, eller hur?”
-Är den gratis?”.
-”Jo du behöver bara prenumerera på ”Kändishem” så kommer den på Posten”.
Det är då du ger upp och undrar om personen lider av öronförstoppning och slänger på luren innan de kommer med nästa fina erbjudande.

De här TM-företagen är ett praktexempel på hur du gör för att hugga benen av dig själv. Med sin oseriösa handläggning har dessa företag lyckats få det till att de företag som anlitar dom upplevs som oseriösa. Jag skulle aldrig teckna en försäkring i till exempel Skandia eftersom jag fått telefonsamtal från okunniga TM-säljare som uppger sig ringa på uppdrag av Skandia.

Ja så är mitt val inför EU-parlamentet klart, det blir Piratpartiet. Ja va fasen, inte kan man väl rösta in en Italiensk Grevinna genom att rösta på Moderaterna. Eller ännu värre Marit Paulsson, mygeltanten nummer ett, via en röst på Folkpartiet. Nej det är dags för nya friska tag och då känns Piratpartiet fräscht. Piratpartiet och Miljöpartiet är de enda partier som inte tycker att man skall avlyssna dina telefonsamtal och tillåta att mediebolag kan pressa pengar av dig på lösa grunder. Men då Miljöpartiet numera är ett lydparti till Sossarna så gör en röst på dom ingen nytta. 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion