Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (83/118) > >>

Reggis:
Friheten sprider sig över landet. Det senaste är att 3.000 personer blev arbetsbefriade på Electrolux, vilka lyckoostar. Tyvärr så var det lite smolk i glädjebägaren, Electrolux vinstvarnade och det är aldrig kul. Fast kan man arbetsbefria några till så kanske det kan bli några extra kronor över till ägarna.

Men hur det blir med årets bonus säger man inget om. Jag blir orolig när inget sägs om bonusen. Kommer goa direktören att fortsätta jobba om bonusen försvinner? Vad jag förstår från Svenskt Näringsliv så förbereder man en strejk för högre eller i alla fall bibehållen bonus.

Urban Bäckström har framfört åsikten att Staten borde gå in och garantera direktörernas bonus nu när det inte är självklart att den faller ut på grund av finanskrisen. ”Man garanterar ju bankerna varför skall inte direktörernas bonus kunna garanteras”, menar Urban. ”Det är ta me faan fråga om rättvisa”, säger Urban. ”Insättarna får sina insättningar garanterade av staten då skall direktörernas bonus också garanteras annars finns det risk att direktörerna slutar arbeta när de bara får sina ordinarie löner på några millioner om året”, menar Urban.

”Ja vi kommer att ta över 1:sta Maj och utropa den dagen till ”Bonusdagen”. En dag då vi slår vakt om våra bonusar. Datumet passar bra då bonusdirektörerna är de nya arbetarna”, fortsätter Urban: ”Det är just bonusen som får det att pirra i muffen på en direktör. Nu har ju inte så många direktörer muff men det kan pirra ändå.”

Vi lämnar Svenskt näringsliv och Urban Bäckström där. I bakgrunden hör jag honom vråla: ”Det är bonusen till direktörerna som är det smörjmedel samhället behöver i kristider. Inför en bonusskatt omedelbart som kan garantera direktörernas bonus genast, ör ni det.”

http://se.youtube.com/watch?v=oFCFYjlLadY&feature=related

JJ:
De senaste fem åren har vi fått bonus en gång - 1.400 kr. Och i år lär det inte bli någon heller. En f d klasskompis som nu jobbar på Astra fick för några år sedan 30.000 kr i bonus...!

Reggis:
Den stora nyheten kommer från Ystad där Polisen efter många års idogt arbete har gripigt gryningspyromanen. Denna person har varit känd till både namn och utseende utan att polisen lyckats binda honom till brott. Varje gång man gripigt honom har han släppts ganska direkt då bevis saknats.

Men nu har han tydligen stulit något och kunnat gripas för det. Polisen vill inte tala om vad han stulit men enligt uppgift handlar det om en grillkorv och inte bara det utan han tog brödet också. Vi är många som undrar vad Polisen i Ystad nu skall göra när de inte kan smyga på Gryningspyromanen. Har hört att han hårdbevakas i cellen just nu.

I Vimmerby Tidning kunde man läsa om att tävlingen Shoppaloss avgjordes i helgen. Vinnare blev Anna. Jag blir ju lite sur att jag inte fått reda på det här. När jag äntligen kan tävla i något som jag är suverän i, oslagbar rent av, ja då får jag inte veta om att tävlingen finns. Varför i helvete stod det ingenting om detta viktiga evenemang i Dagens Nyheter, jag är sur. DN-prenumerationen ligger löst till. Varför har denna riksnyhet hållits hemlig av press och var i helsefyr har StatsTelevisionen hållit hus, sovit tungt förmodar jag. Man kan tame faan inte lita på press och TV idag, det framgår med all tydlighet av detta.

I Svennljunga där hade man kul nu i helgen. Kl 20:00 kunde du titta på TV på Stora torget innan tomtetävlingen avgjordes. Det svänger om Svennljunga, låter lajbans, se på TV, kul. Den som samlade mest stämplar i tomtetävlingen vann. Det är när man läser sådant här man förlåter Stockholm för alla köer och liknande, förlåt Stockholm. De enda köer de har i Svennljunga måste vara att ta sig därifrån. Fast Swedbank bjöd i alla fall på kaffe men det var klockan 11:30 på fredagen. Ja det rockar fett om Svennljunga.

Ja och i Uddevalla där var huvudnyheten att en ung kvinna som bodde i norra Uddevalla gick vilse när hon kom till stora stan. Jag har inte så stora minnen från Uddevalla men jag har varit där. Har svårt att förstå att någon kan gå vilse i Uddevalla men allt är väl möjligt.

Jaha nu har polisens metoder kommit fram. Precis som i Gulag så drogar man fångarna för att få fram erkännanden. I fallet Thomas Quick så fick man just den syndabock man behöver för att slippa utreda fler mord och sitta kvar i fikarummet och slappa.

Har hört att när det blev nya mord så var standardsvaret från Polisen, gå och kläm lite på Thomas så är fallet löst. Vi kör i han lite avslappnande i venen, berättar alla detaljer för honom så han vet vad han skall säga så är det fixat. Han har ett otroligt minne och pratar på som ett övertänt tjackluder som Janne Björklund vår utbildningsminister skulle ha sagt. Vill han inte så skrik ”buu” så kommer han att erkänna direkt.

http://se.youtube.com/watch?v=8Tq2zBQw2Y8

Reggis:
Jaha så det kan gå. Enligt Aftonsnabeln finns det ingen som är intresserad av att vara programledare för Melodifestivalen. Sissela Kyle, Petra Mede och Babben Larsson har alla tackat nej. Det här kommer att bli svårt. Man måste tänka nytt. Den jag framför allt kommer att tänka på är naturligtvis Kristina Lugn. Hon skulle kunna skänka den kulturella glans som Melodifestivalen behöver. Fast jag förstår att många hoppar av. Var inte den där patetiska låten man hör på radio ibland ”Tomma rum” en Melodifestivallåt? Jag byter alltid radiokanal när jag hör den på bilradion. Hur kan man bara sjunga något så uselt, vem det nu var som gjorde det. Bara att stå och se ut som man tycker om en sån låt är värt en Guldbagge för bästa skådespeleri.

Härligt, nu är räntan 0 % i USA. Det kallar jag att sätta fart på hjulen. Fast vänta, den kanske sjunker ytterligare så att du får betalt för att låna pengar. Med tanke på finanskrisen så är det klart att man kan låna några millar och ställa upp så att hjulen börjar snurra. Men man vill ju ha rimlig ersättning för att hålla på och administrera andras pengar, ett par % skulle sitta fint.

Nu gör det kapitalistiska samhället allt för att du skall gå ut och shoppa. Tidigare har det känns lite skämmigt att alltid shoppa som jag gör. ”Vad ska du ha det till, du har ju tusentals målningar”, är en vanlig kommentar som jag ofta får. Sen skall jag få skuldkänslor över min extrema överkonsumtion. 

Men nu är det andra tider, jag är en hjälte och en samhällets räddande ängel, en stöttepelare helt enkelt. Jag är ett föredöme, en person att se upp till, en liten idealist som ”Are still shopping on” som man skulle kunna säga. Ja ibland blir vi stackars shoppaholics bespottade som miljöbusar, omoraliska personer som tär på samhällskroppen. Nu höjs vi till skyarna. Livets berg och dalbana den kör på och just nu är jag toppen. Det är fint att vulgoshoppa, hurra för mig.

Har för övrigt funderat på hur det kan kallas för finanskris för någon brist på pengar är det ju inte. Det finns hur mycket som helst. Titta bara på hur Staten fullkomligt vräker pengar över bankerna och den antika bilindustrin i Sverige. I Stockholm har kommunstyrelsen bytt inriktning från kommunal verksamhet till fastighetsbranschen.

Alla fastighetsägare vill göra affärer med Stockholms kommun. Kommunen säljer lägenheter för runt 16.000 kr kvm och köper för 24.000 kr kvm. Kristina Alvendal, vårt moderata Fastighetsborgarråd, konstaterar att skillnaden på 8.000 kr kvm är ingen förlust för kommunen utan det ser bara ut så för oss som inte förstår. ”I den här världen”, säger Kristina Alvendal och fortsätter: ”Är inte 16.000- 24.000 lika med -8.000 kr utan tvärt om. I vår värld, ”den moderata kommunalpolitikervärlden” finns det ett värde i att privatisera. Genom att köpa upp privata nybyggda hus så kan vi sen sälja ut dem för 16.000 kr och då uppstår vinsten. Fråga mig inte hur men nån jävel måste väl tjäna på det här varför håller vi annars på med det.” 

http://se.youtube.com/watch?v=PzEYCqJdKYw

Kanon:
 Här har vi musik som är speciell.

http://se.youtube.com/watch?v=7Unj_uU9tbs&feature=related

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion