Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (94/118) > >>

Kanon:
Med tanke på att det är den främsta sångaren så kan jag hålla med men för övrigt lät det som "vanligt".

Reggis:
På Saab där sparas det ordentligt man tar bort trotjänargåvan som Saabanställda fått efter 25 års anställning. Det måste vara en ordentlig sparåtgärd. Gåvan, under de år den delats ut, har bergis kostat lika mycket som GM-chefens privata jetplan under en hel vecka. Det gäller att prioritera och det finns inga anställda som gjort sig förtjänta av en sådan generositet. Högt räknat motsvarar gåvan 0,01 % av GM-chefens bonus per år.

Nu tycker jag det är lite dumt att ta bort den. Saab borde i stället byta ut guldklockan mot något som mer speglar dagens arbetsmarknad. Jag tycker Saab skulle dela ut en dumstrut till de medarbetare som är dumma nog att jobba där i över 25 år. En dumstrut kan köpas på Butricks för några 10-or. Den gesten tror jag även Saab har råd med. Även inom staten borde man förse idioterna som är så dumma att de jobbar på samma arbetsplats i 25 år eller mer med en ordentlig dumstrut. De ”arbetsfånar” som är lojalitet med sin arbetsgivare och tror att denna lojalitet är besvarad borde omyndigförklarar och sjukskrivas för infantilitet.

Dagens arbetsmarknad är exakt vad namnet säger, en marknad och inget jävla tivoli. På den marknaden köps arbetskraft till lägsta möjliga pris. Glöm inte att den marknaden blir alltmer global. Det finns alltid någon någonstans i värden som är villig att jobbar för sämre lön än du.

Jag har hört att Arbetsmarknadsministern Littorin har långt framskridna planer på att öppna en arbetsbörs där företag kan annonsera efter personal. De som är intresserade bjuder på jobbet genom att bjuda lägsta lön de är beredda att utföra arbetet till. ”Vinnare” är den som begär minst ersättning. Här skall företagen även kunna bjuda ut arbete som utförs av någon i dag, detta för att stimulera till lönesänkningar. Frågan Alliansen brottas med är om den som har anställningen innan skall få vara med och bjuda eller ej? Alliansen är inte helt överens på den punkten. Maud motsätter sig det. Den vars jobb auktioneras ut till lägstbjuda och sedan får det till låg lön tror hon inte kommer att ha den rätta motivationen. Detta är typiskt Maud, denna omtanke, denna känsla för sina medmänniskor.

Jag frågar Littorin: ”Varifrån har du fått den här strålande idén? ” Jag läste om de fattigauktioner man hade där fattiga föräldrarlösa  barn auktionerades ut till lägstbjudande, säger Littorin och fortsätter:  Tyckte det verkar vara en bra modell då får alla lönen satt utifrån vad marknaden tycker är rätt nivå Jag har alltid haft en känsla för det här med rättvisa, sådana är vi i Alliansen”.

http://se.youtube.com/watch?v=7Kc-ja6i1GI

Reggis:
Hur mediekåta får poliser vara? Så fort det är en fest med kändisar så finns det hur mycket polisresurser som helst för en narkotikarazzia. Då är det inget snack, att jaga kändisar på fester det verkar vara polisens högst prioriterade arbetsuppgift i konkurrens med fortkörning. Är dessutom någon TV-kanal där så är det klockrent. Med tanke på att dessa ingripanden sker på sena kvällar så ger de väl en hel del kompensation i form av ledighet som ett extra plus.

Commersen, Carlshamn, min favorit bland lokala tidningar berättar något sorgligt. Nu har finanskrisen nått ända till Ã…ryd och hotar Ã…ryds vävstuga. Studieförbundens nedskurna anslag förorsakade av finanskrisen gör att denna, för Ã…ryd och hela Sveriges kultur väsentliga verksamhet, är hotad. Ã…rydsborna är i chock. Att de lägger ner skolan gör inget där lär sig barnen bara en massa ofog, den kan vi vara utan. Affär vad skall vi ha den till?, de har bara en massa skräp. Men vår vävstuga, att läggs ner den är ett dråpslag inte bara mot Ã…ryd utan mot hela landsbygden. Det är som att spotta majestätet i röven. Vi är många som inte kan tänka oss Sverige utan Ã…ryds vävstuga, eller hur?

Carl Bildt får låga betyg för sitt ledarskap på UD. ”Han agerar som en tupp i en hönsgård och vi är hans höns”, säger en chef på UD. En annan anställd berättar: ”Han är nästan aldrig här och det är skönt för när han är här så står han bara och drar anekdoter från sina resor ute i värden. Det är långa utläggningar om vilken meny han blivit serverad. Värst är det när han skall analysera vilka kryddor som eventuellt använts i såsen. En sådan analys kan pågå i flera minuter. Var det timjan i såsen eller inte, det är den stora frågan.”

Fast enligt en annan UD-anställd så är dessa utläggningar om menyer att föredra framför hans politiska monologer. Dessa monologer som kan pågå i timmar går alltid ut på att varna för den lede Ryssen. Även den senaste konflikten i Gaza är Rysslands fel enligt Carl Bildt. ”Jag har bevis på att Hamaskrigarna är förklädda Ryssar”, säger Carl.

UD:s viktigaste uppgift just nu är enligt Carl Bildt  att jobba på det stora målet. Vilket är då det stora målet, jo att bidra till att Calle väljs till EU:s utrikesminister. Eller som Calle brukar säga: ”Min karriär är viktigast inte bara för Sverige utan för hela världen, ja det är en universal fråga därför måste det komma främst.”

http://se.youtube.com/watch?v=5joRRYNypKM

Reggis:
Man skrattar så tårarna rinner. Strulet på Försäkringskassan har nu fått sin förklaring. Det är strul med IT-utvecklingen. Först så har man köpt SAP och tror att det skall fungera utan plågor, naivt. Alla SAP-installationer är förknippade med svåra plågor, driftproblem och gigantiska förseningar och extrakostnader.

Sen börjar utsugningen man vill ha betalt för allt och systemet kräver en hel hord av konsulter. Jag är inte förvånad över att pengarna på Försäkringskassan tar slut. Detta är bara början på Försäkringskassans lidande. Det är endast inkompetenta företag som köper SAP då det är en riktig kostnadsbomb. Vad jag förstår så kom regeringen med en massa nyheter som skulle implementeras mitt under införandet och det går inte. Därför är det ministern, Cristina Husmark Pehrsson, som bär ansvaret för Försäkringskassans totala fiasko. Installationen av SAP påbörjades 2005 och skulle vara klar 2008. Ny beräknad färdigtidpunkt är 2011, snacka om försening. Vad kostar det oss skattebetalare? att Cristina Husmark Pehrsson fått möjlighet att kolla VAB-dagar. En kontroll som hittills visat sig leda till högre uttag av dagar, inget fusk alltså utan tvärt om.

Ingostaty, man vrider sig i skratt. Har man inget annat att resa en staty över i Göteborg än en person som är känd för att slå andra tills de blir medvetslösa. Enligt uppgift skall skulpturen utformas så att Ingo står där med sitt mästarbälte i handen samtidigt som hans brallor har ramlat ner och hans håriga rumpa är bar. Statyns titel skall vara: ”Det är svårt att dra upp brallorna när man har boxhandskar på händerna.”

Äntligen, vi ser solen igen. Efter att rullgardinen i princip varit helt nerdragen i flera veckor så tittar solen äntligen fram. Men visst är det typiskt att då blir det svinkallt. Man har alltså att välja på solsken med bister kyla eller rullgardinen nere och tjänlig temperatur, tvii. Detta ger perspektiv på livet och det gamla talesättet att välja mellan kolera och pest. Fast när man är inomhus så lider man ju inte av den låga temperatur och kan samtidigt glädja sig åt att solen strålar skiner ner på tangentbordet.

Men det är inte så tokigt med kallt väder och att vara inomhus ibland. Man kan städa till exempel. För min del är det jätteroligt att städa ibland då jag ofta hittar kul grejer som jag glömt bort. Fast efter helgen så får man sitta i bur igen, vara en burhöna och värpa ägg innehållande säljbara slogans för att öka konsumtionen av prylar ingen egentligen behöver, och ”en cykel på köpet”.

Såg föresten att Dogge ”en cykel på köpet”  Doggelito, Carolina Gynning och några andra kändisar var med om en jordbävning på hotell i Tokyo. Det var ruskigt låter Carolina hälsa fast värst var det att höra Dogge rappa ”och en cykel på köpet” i rummet bredvid. Jag trodde det var hans jävla rappande som gjorde att hela huset skakade. Jag skrek åt han att sluta innan hotellet ramlat sönder helt. Fick svaret: ”En Platt TV för 3.999, värsta dealen, betala om två månader och en cykel på köpet.

Reggis:
Vet ni vad det är för dag idag? Nej tänkte väl det, det har jag också missat. Det är underlivets dag idag fick jag lära mig i City. Tänk det visste ni inte. City uppmärksammar detta med en artikel med Ylva Frantzéns onaniskola, sju sköna sätt för en kvinna att få orgasm. Så nu vet ni vad jag gör strax, smyger mig ut i vilrummet och provar. Skall jag hinna med alla sju så får jag ligga i. Kul att äntligen ha något väsentligt att göra på jobbet.

”Det här är det största som hänt oss”, kan man läsa under en annons med ett par som står framför en rätt tjusig villa. Vad är det då som har gett deras liv en sån injektion? Jo dom har fått HD-TV från Canal Digital.

Hela jag uppfylls av en underbar känsla som strömmar genom min kropp. Canal Digital är svaret på den fråga mänskligheten har ställt sig sedan Adam och Eva: ”Vad är meningen med livet? Äntligen finns svaret: Det är HD-TV från Canal Digital.  Jag genomströmmas av en euforisk känsla samtidigt som jag känner som ett nålstick i mitt hjärta och den stora frågan dyker upp: ”Varför har inte jag uppnått detta yttersta, varför har inte jag HD-TV från Canal Digital och kan titta på bilder med nästan samma skärpa som när jag tittar ut genom fönstret?”

Här har jag vandrat i dödskuggans dal. Mina ögon har varit oseende men för 6.894 kr för två hel år och 364 kr för en HD-Box så kan mina ögon öppnas och jag kan se ljuset, HD-TV från Canal Digital.

Enligt Slagerbertan Karlsson är den kommande melodifestival en katastrof. ”Jag har hört alla låtarna och vem sjutton vill höra de här glättiga balladerna nu i finanskristider säger Bertan och fortsätter: ”Jag hade velat hört låtar om varsel och utanförskap, inte det här. Musik med en kör av varslade Volvoanställda som sjunger om arbetets välsignelse och hur de saknar det monotona arbetet vid bandet. Jag hade velat höra hur städerskor likt fångarnas kör framför en hymn till skurtrasans lov. Varför finns det ingen som sjunger en hyllning till skattereduktionen för hushållsnära tjänster, en hyllning till Maud Olofsson?”

Det är synd om UD-personalen. I Uganda är osten dålig och brödet kass  och i Guatemala saknas det opera. För att inte tala om de stackare som får nöja sig med en 9-hålare i Maputo, skandal. Det är inte undra på att Calle Bildt anses som så dålig chef när han godkänner sådana här brister i sin personals sociala miljö.

Har hört att Calle kommer att ta krafttag mot den här vantrivseln på UD.  ”Jag har snackat med Grevinnan och hon är numera UD-anställd”, låter Calle hälsa. ”Eftersom hon dyrkar mig så är jag numera den mest populära ministern bland de anställda. För jag har bestämt att bara de som är adliga skall få fylla i enkäten och det är jag och min Grevinna, klockren succé för mig.” Ja så lätt löser en handlingskraftig person den här typen av frågor.

http://se.youtube.com/watch?v=ZAkkyYZCNwM

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion