Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
ina:
Är still going strong-lärare med ordning i grupperna och struktur på undervisningen. De elever som skulle klara ett "mycket fritt" arbetssätt överlever och utvecklas. De elever som har bekymmer på olika sätt mår förträffligt av struktur och utvecklas de också. I "flumundervisning" mår dessa elever oftast dåligt och irrar omkring i ett " vad var det jag skulle göra".
Missförstå inte nu. Jag står inte med pekpinnen i högsta hugg ;D Man kan individualisera.......till en viss gräns med 28 elever i en grupp.
[/quote]
håller helt med dej, en stor ros till dej som fortfarande tänker i dessa banor, har två barn som en har haft stora svårigheter i skolan pga den pedagogiken som råder nu. tillbaks till katederpedagogiken, hur många hade svårigheter i skolan då, mot idag
Reggis:
I Bohusläningen kan vi läsa om att Bohuslän är det landskap där friheten har nått längst. Där finns det flest arbetsbefriade människor i Västra Götaland. Det är med förvåning man läser uttalanden som drabbade och liknande i tidningen Bohuslänningen. Drabbade av frihet eller vad? Nej låt Bohuslänningarna njuta av sin frihet utan att ge dem skuldkänslor för att så många är befriade från arbetets ok. Tacka vet jag Pelle Molin som sa:â€Arbetes vedermödor är ett tungt ok att bära.†Det är en inställning jag delar. Varför är det så poppulärt att låta andra bestämma över din tid?
Ja så har vi en ny melodifestivalomgång och det vanliga marknadskriget mellan alla plasthoror och deras olika megafoner. Det är fusk, det är styrt, vi blev åsidosatta, etc. Är det så in i helsike svårt att erkänna att min låt kanske inte var den folk tyckte bäst om. Då tycker jag det är justare att säga: â€Fy faan vilken usel smak Svenska folket har.†Men det törs de inte fegisarna. Priset tar i alla fall Carolis som förra året sa: â€Jag är korsfäst, de har korsfäst mig.†Ack ja, får vi se några korsfästningar i år?
Expressen basunerade ut att nu vill krasch-kungen köpa Volvo. Det låter som rätt partner för Volvo tycker jag. Deras dåliga kvalité gör att de ofta är på verksstaden. Med högre kraschfrekvens så åker de inte så mycket på vägarna och servicebehovet borde då reduceras betydligt och trafiksäkerheten i stort öka. Låter som en hit. â€Volvo bilen som antingen är på verkstaden eller i diket. Bilen för dig som gillar spänning och tycker om överraskningar. Varje gång en Volvo startar är det en stor överraskning .â€
Sen har Fredriks pappa torskat för rattfylla. Vi får se om Reinfeldt senior blir dömd. För som vanligt bland de Moderata kretsarna så nekar man till brott. Jo se när jag kom hem så kastade jag mig över en vinpava och halsade, det gör jag alltid när jag kommer hem lär Bruno ha sagt. Det är klart jag blev berusad, det var det som var meningen. Att jag körde vingligt berodde på att jag var nykter när jag körde. Jag blir mycket stadigare på handen när jag fått i mig min vinare.
http://www.youtube.com/watch?v=adYViK8Kw3Y
gitzie:
[quote author=ina link=topic=815.msg20076#msg20076 date=1234521667
håller helt med dej, en stor ros till dej som fortfarande tänker i dessa banor, har två barn som en har haft stora svårigheter i skolan pga den pedagogiken som råder nu. tillbaks till katederpedagogiken, hur många hade svårigheter i skolan då, mot idag
[/quote]
Tack ;)
Reggis:
Det beror på vad man är ute efter. Katederundervisning, jag ryser. Någon som står framme vid en kateder och mässar ut sin uppfattning likt en diktator. Håll käft i klassen, lyssna och lär. Kritiska ifrågasättande, inte här det kan du göra på toaletten. Tror inte det är den typen av undervisning man rustar framtidens medborgare med. Visst det kanske går att piska fram lydiga arbetsmaskiner. Stämmer i och för sig med Alliansens behov av billig arbetskraft som håller käften och är ett konkurrensmedel i den globala ekonomin.
Det är säkert rätt som ni säger att det ger mindre bekymmer i skolan men det kan inte vara skolans högsta målsättning att ha en bekymmerfri skoltid. Det måste väl vara att rusta individerna med självständigt kritiskt tänkande varvat med baskunskaper. I dagens samhälle där vi översvämmas med uppgifter, skall vi ha individer som lär sig så mycket som möjligt utantill utan att fråga sig är detta riktigt.
Att ni har en konservativ värdegrund är helt OK, men konservera inte den. Det ger ingen positiv utveckling.
gitzie:
--- Citat från: Reggis skrivet mån 16 feb 2009 15:21:26 --- Katederundervisning, jag ryser. Någon som står framme vid en kateder och mässar ut sin uppfattning likt en diktator. Håll käft i klassen, lyssna och lär.skolans högsta målsättning att ha en bekymmerfri skoltid.
--- Slut citat ---
Man kan ha struktur på undervisningen/arbetsro utan ovanstående hemska scenario ;D ;D
Det handlar om att ha tydliga mål för kunskapsutvecklingen, mål som eleverna känner till och vet vad de ska sträva mot. Ordning/arbetsro får du genom ömsesidig respekt, inte genom en diktator ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion