Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
Reggis:
Wowe, nu är det förlovning och bröllop för hela slanten. Expressen har en förlovningsbilaga, äntligen något läsvärt i Expressen. Tänk snart kan vi få små prinsar och prinsessor att titta på. Är de inte redan på gång så skulle det vara spännande att få följa aveln av dessa. Är det något man kan hoppas på? Kanske TV6 kan visa det. Nu börjar det virkas i stugorna till de små prinsessorna och prinsarna så att de inte fryser om
huvudet. Då kan det gå om för Linda Rosing,
I samma tidning kan vi läsa om att nu är nakenpoliserna i tjänst igen, mumma. Det har varit trist när chansen att få se nakna poliser med dragna Pistoler har varit begränsad men nu är det dags igen. Det ser man fram emot. Kan det vara något för det stundande kronprinsessbrölloppet? Att i kyrkan flankeras du unga tu av det bästa svensk Polis kan visa upp nämligen nakenpoliserna. De har i alla fall en given plats på möhippan. Har redan tipsat Vickans kompisar om det.
I skolan fick man lära sig att den som spar han har. Jag har numera förstått att min lärare, ett resultat av Sossarnas flumskola, var en dyslektiker. Vad han egentligen ville säga var: â€Den som tar han har.†Själv lärde jag mig detta snabbt att det går betydligt snabbare och effektivare att ta än att spara. Spara föresten, vilket jävla töntigt ord. Tycker det kan strykas direkt i vår ordlista.
Ett annat ord som jag tycker är omodernt är utpressning. Nu när företag får rätt att jaga folk på nätet, begära ut personuppgifter och bötfälla så får ordet utpressning en ny betydelse. Den nya Ipred-lagen har gett bl a Hollywood rätt att utdöma böter. Med ett hot om rättegång, där du riskerar att få betala motpartens rättegångskostnader, så är väl det här något som i alla fall liknar, förlåt mig, utpressning.
Men jag laddar inte ner säger du då kaxigt. Men du kanske har ett trådlöst lan som en granne â€lånar†och laddar ner på så vips så sitter du där och skall bevisa din oskuld. Ni som har tonårsbarn nu gäller det att hålla reda på ungarna, jakten från en girig industri är igång. Att höra vår naiva justitieminister tala om varningsbrev, att industrin inte vill stöta sig med presumtiva kunder är nys. I Danmark har massvis med barnfamiljer fått dessa utpressningslika brev med krav på 100.000 tals kronor. Var tog rättstaten vägen och framför allt RÖSTA PÃ… PIRATPARTIET i EU-valet.
http://www.youtube.com/watch?v=RqdpPZTJato
Reggis:
Nu är det toppnoteringar hos kronofogden. Enligt tidningarna så är det fler krav än någonsin. Förklaringen är att vi har fler och fler räkningar. Kan man inte tänka sig någon form av statligt stöd för dessa strömmar av räkningar. Jag kan tänka mig, varannan tar staten. Varför skall bara företagen få hjälp. Enligt Expressen så har vi bara sett början på eländet, tvii vad trist.
Nu måste vi ta något roligt för att balansera detta trista. Kristdemokraterna kommer att åka ur riksdagen enligt sierskan Jolanda den 4:de, man tackar, det är goda nyheter. Är dessutom ryktet att Göran Hägglund har fått hemorrojder sant så har denna dag helt plötsligt blivit en toppendag. Skulle dessutom Alf den helige Svensson kallas till sin skapare så är det ingen hejd, fram med skumpan och fira. Då har jag bara en liten önskan kvar, det är att Marit Paulsson blir stum så man slipper höra henne. Fast det vore ändå bättre om hon gör Alf sällskap till vår skapare. Vilket par det skulle bli, stackars skaparen.
Jag såg att Reese Witherspoon har börjat med att bara äta barnmat. Nu vill hon ta ytterligare ett steg och har annonserat efter ammor. â€Ja vet att det verkar lite avigt att börja med bröstmjölk igen när man är 33 år och många tror säkert att jag är en lesba, inget fel i det i och för sigâ€, säger Reese och fortsätter: â€Men problemet är att det finns inga män jag kan amma för varje kille ger så lite och sen måste man vänta ett helt dygn innan det finns en liten skvätt till och de har dessutom bara en spena. De vill gärna att man suger oftare men som sagt var resultatet av sugandet blir rätt klent. Dessutom är det sådant jävla liv på dom, stönar och har sig, och sen sitter spenen så knäppt mellan benen.â€
Reggis:
Ja då var det dags för ökad bonus tyckte Volvocheferna. Ja de har ju lyckats sparka några tusen vid fabrikerna och det borde de belönas för. Jag blir alltid lika imponerad över industridirektörernas fingertoppskänsla, känsla för stämning och opinion. â€Våra goa direktörer kommer att sluta om de inte får mer betalt, säger man då. Jag säger bara var så god, efterfrågan på chefer inom en överetablerad bilindustri är inte stor.
Det här är en ny form av blindhet genererad av extrem girighet. Problemet med denna blindhet är att det tyvärr inte finns några tekniska hjälpmedel mot denna. Att förse näringslivets toppar med blindkäppar lär inte leda någon stans. Resultatet blir nog bara SM på företagen där goa direktörerna jagar personalen med sina käppar.
Stöld, sällan har ett ord missbrukats så mycket som ordet stöld. Du köper en skiva, du kopierar den och ger kopian till en kompis. Stöld vrålar dessa upphovsrättsfanatiker. Du har kunnat kopiera både papper och musik rätt länge nu. Tidigare fanns det bandspelare och kassettdäck som användes för kopiering, inte sjutton betraktades det som stöld. När jag köper något så är min åsikt att jag fritt skall kunna förfoga över det. Det är som att köp ett äpple på Coop och sen ger mitt ägande av äpplet bara rätten att äta upp det själv. Skall jag ge bort det så skall jag betala en gång till för äpplet. Klyver jag det i 4 delar och bjuder på det så skall jag betala för fyra äpplen.
Det är beklämmande att se denna tekniskt handikappade â€kulturmaffia†kalla spridandet av böcker, musik och annat på nätet som stöld. Vad det handlar om är utveckling. Det går helt enkelt inte att stoppa utvecklingen om vi skall ha kvar ett demokratiskt och öppet samhälle. Det är bara att välja: Ett öppet demokratiskt samhälle eller en polisstat?, vad vill ni ha?
Fast det spelar ingen roll för det kommer att komma andra kulturpersonligheter som förstår det här. De kommer att anpassa sig efter den nya tiden och hitta nya sätt att finansiera sin verksamhet och få lön för sitt arbete. Då kommer dessa perukstockar som Horace Engdahl, Carina Rydberg, Brunner och andra polisstatsförespråkare att stå där med långa näsan när ingen är intresserade av deras verk och verksamhet. Även om Alliansregeringen tillsammans med Sossemedlöparna sätter in hela rättsapparaten på detta så kommer det att misslyckas. Enda sättet är att internera i stort sett hela Sveriges befolkning och tror jag inte ens Ask och Bodström ger sig in på.
I detta sammanhang får det mig att tänka på en annan stöld. Hur många gånger har inte du på jobbet kommit på idéer som chefen snott och presenterat som sin? Ja det är några gånger, eller hur? Vad tänker Alliansen och Sossarna göra åt denna stöld? Eller går gränsen för detta skydd just för kulturarbetare?
Och så lite mer Sussan…….
http://www.youtube.com/watch?v=bcH52KVe0H0
http://www.youtube.com/watch?v=qbQY4h_eLzw
Reggis:
Hur jävla dum får en facklig företrädare vara? Vi har redan fått en lönesänkning på runt 20 % pga kronans fall. Det är just det som är vitsen med en flytande växelkurs. Skall man dessutom som IF-metall bjuda på lönesänkning så är man inne och manipulerar marknaden. Vad är det här för lågpannor?
Utlandsägda företag som har anställda i Sverige är idag mycket nöjda med den Svenska lönenivån där de upplever att lönen sänkt med runt 20-30 % genom kronans försvagade värde. Det är därför varslen till största delen avser företag vars verksamhet är koncentrerad till Sverige. De företag som inte klarar sig i dagsläget bör helt enkelt läggas ner om det inte handlar om rena likviditetsproblem i ett för övrigt lönsamt företag. Är det rena likviditetsproblem av tillfällig art är inte lönesänkning rätt medicin.
För det första så handlar det till största delen om personer vars lön till stor del konsumeras upp. Minskas detta utrymme så förvärras krisen genom en konsumtionsminskning. Skall löner sänkas så bör det vara de högsta lönerna då dessa löner till stor del hamnar på konton och inte konsumeras upp. Det verkar inte vara aktuellt utan där verkar i stället marknadsanpassningar uppåt vara en trend.
Det är bara att gratulera Alliansen till att ha dresserat facket till lydiga hundar. Snart kommer facket att förhandla så att man arbetar gratis Det är inte lönen som räknas, det är glädjen att ha ett jobb att åka till och känslan av att kunna bidra till goa direktörens bonus som är huvudsaken. Nu vill jag se den här fackkillen sänka sin lön och äta sin egen medicin.
Måste passa på och gratulera rättsamhället till en lysande insats. Man fick den 15-årige pojken som sagt â€nöff, nöff†till två Poliser fälld. Kostnaderna för detta vart bara drygt 100.000 kr men det är det värt. Det är 10 gånger mer än vad Anna Odells uppmärksammade psykspelskonstverk kostade eller ungefär det samma som Nug:s Territorial Pissing kostade samhället. Parallellen med Nug:s verk är slående, är det inte en plankning av detta verk. Är det något de här poliserna gör så är det väl en Territorial Pissing, att visa vem som bestämmer.
Jag har just skickat en blomsterkvast till Beatrice Ask och en till Carin Götblad och gratulerat dessa till det utmärkta polisiära konstverket som dessutom var mycket prisvärt. Fast det går och förbättra vilket jag också framfört till Beatrice. Poliserna kunde ha skrikigt apdjävul till pojken i samband med gripandet och avslutat det hela med att pissa på pojken.
http://video.google.com/videoplay?docid=4572375059074507023
http://www.youtube.com/watch?v=8dPXTjGF-X4
Reggis:
Tråksverige, tråkighetens fäste på jorden. Här försöker några unga konstnärer liva upp landet, skapa debatt och få oss att tänka. Hur blir bemötandet? Allt annat än ett entusiastiskt â€va bra†i alla fall. Vad kommer man då dragande med jo â€oj vilka kostnader†det ena verket innebar en kostnad på 10.000 kr och det andra 100.000 kr. Detta måste vara en svår belastning på ekonomin i dessa finanskrisens dagar. Sen kommer nästa klyscha, â€tänk om alla gjorde så här†precis som det skulle vara någon skräckis. Tyvärr så är nog den förhoppningen fruktlös att alla i Sverige plötsligt skulle vilja bli preformancekonstnärer.
Våra goa direktörer får några millioner i höjd bonus i handen samtidigt som de kickar ut folk till ett liv i utanförskap. De berövas chansen att få vara nyttiga allt för att kunna hålla uppe lönsamheten så att goa direktören skall få se saldot på sitt konto nå nya höjder.
Det får mig att tänka på vår Herre. â€Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig; din käpp och stav, de trösta mig.†Tänk på det ni som hotas av utanförskapets förbannelse och får vandra i dödsskuggans dal som Alliansregeringen brukar benämna det.
Även denna ökenvandring har ett slut. Då kan städerskan Anna åter igen får uppleva lyckan av att få vrida ur en skurtrasa i hinken när hon städar goa direktörens kontor, vilken lycka. Därefter kan hon glädja sig åt att goa direktören får högre bonus, delad glädje är dubbel glädje. Fast goa direktören bjöd faktiskt all personal på tårta för att fira resultatet som gav goa direktören 7 millioner i extra bonus.
Även Anna fick en bit tårta trots att hon egentligen inte är anställd utan numera är outsourcad till ett städbolag, detta för att minska de fasta kostnaderna och öka de rörliga kostnaderna. Hon fick visserligen gå ner i lön i samband med att man tecknade avtal med städbolaget som hon blev anställd av till 16.000 kr i månaden. Men glädjen att kunna bidra till goa direktörens bonus kompenserar detta lönetapp mer än väl. Dessutom känns det bra att veta att man numera är en rörlig kostnad på 16.000 kronor plus sociala avgifter, en kostnad man kan välja att ha eller att avstå ifrån, säger Anna och fortsätter: â€Goa direktörens bonus den är fast den. Den är närmast att jämföra med urberget.†â€Men jag är nöjd†säger Anna â€att inte hamna i utanförskap och dessutom var tårtan god.â€
Och nu blir det Sussan igen…
http://www.youtube.com/watch?v=TyHZer2i2UQ
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion