Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 272132 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #60 skrivet: tis 11 mar 2008 15:35:40 »
Jag förstår vad ni har emot Carola, men inte varför man inte kan ge konstruktiva tips istället för att sparka på lovligt (?) byte. Med den gudabenåade sångrösten skulle hon kunna bli hur bra som helst om: nån annan valde låtarna, hon skippade allt mellansnack samt gick hos en skicklig sångpedagog som lär henne variera uttrycken. Leve tonsäkerheten!

I sakfråga håller jag med dig, hon har en fantastisk röst, jag har inget emot hennes sång och inte hennes låtval heller. Den här gången är det helt och hållet den bild hon förmedlar av sig själv och den bild som uppvisas av massmedia som får mig att bilda mig en uppfattning om hennes yttre person.
Den besvikna minen när hon inte vann var rätt så skönt att se ochså, hon hade helt kallt räknat med att höra sitt eget namn i det ögonblicket. Tårarna efteråt, uttalanden som reggis beskriver, tidningsartiklar från igår. Har inte Carola fått nog av sig själv, så tror jag att många andra har fått det ärligt talat.

Man kan inte alltid vara bäst, eller förlora på grund av någon annan. Man kan förlora ibland för att motståndaren ÄR bättre, MER uppskattad eftersom det trots allt är en tävling i sista ändan. Men jag medger, jag hoppas inte att hon byter ut den som väljer ut låtar, eller mellansnack, eller skriker ut sina värderingar där hon trampar på oliktänkande; jag gillar att se henne i motvind och på dumboplats. Det är så skönt när någon som sitter på så höga hästar, gör bort sig själv!
(huvva vad jag önskar att jag inte hade den här sidan.... men det roar mig ärligt talat).

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #61 skrivet: tis 11 mar 2008 15:54:55 »
Det roar mig också är jag rädd för. Just hennes stil att allt är självförvållat. Hur hon hånar handikappade och personer som har svårt bakom någon sorts religiös fasad gör att jag tycker att denna självförhärligande person behöver motgångar. Hon kan gärna bryta benet också, det skulle sitta fint som grädde på moset. Eller hon kunde i alla fall få en finne på näsan, ställer du upp Ada?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #62 skrivet: tis 11 mar 2008 16:16:59 »
Eller hon kunde i alla fall få en finne på näsan, ställer du upp Ada?

Hm, här höll jag på ett erbjuda en ful fan i andra regioner, han ställer säkert upp och finne är han... ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #63 skrivet: tis 11 mar 2008 16:33:42 »
Nej nu får det vara nog med finne-mobbing :), jag klistrar in uppropet jag fick via mail idag:
Citera
Finland detta underbara land!

Tyvärr cirkulerar det ett antal fördomar om finnens vanor och
Ovanor, rykten och påståenden som saknar all verklighetsförankring.

För att bringa lite ordning I tillvaron, kommer nu den ultimata
Sanningen som tränger djupt in I den finska folksjälen och kulturen.
Läs och lär om det överlägsna landet I öst!!!!

Alla finnar bär kniv!
Självklart, vad skall man annars bära?
Inse att en hagelbössa bara är klumpig och vilka problem får
Man inte, när man skall hämta UT pengar på banken.

Alla finnar slåss jämt och ständigt!
Vi slåss inte jämt.
Vi måste hinna basta och supa också.

Varför bastar alla finnar?
Varför slösa på duschvatten, när man kan svettas bort skiten?

Finnar svär hela tiden!
I helvete heller!
Perkele är ingen svordom, det är ett kraftuttryck.

Varför bär alla finnar gummistövlar och träningsoverall?
Man vet aldrig om det börjar regna på spjuttävligen.

Alla finnar är bra på backhoppning!
Nej, bara de som inte är bra på hockey, rally, Formel 1, längdskidor.

Varför emigrerade finnar till Sverige, om det nu är så bra I Finland?
Vi var tvungna att agera, så att vi inte skulle få ett U-land som granne.
Dessutom ville vi dela med oss av våra kunskaper om hockey,
Mobiltelefoner, design, arkitektur...

Finnar dricker bara Koskenkorva!
Inte bara, vi dricker Finlandia, KOFF och Lapin Kulta också

Finnar kan inte blanda groggar!
Jodå!
Vegetarian mix: 8 cl Koskenkorva, lägg I en ärta, låt dra I
Fyra sekunder, at bort ärtan, drick!

White Christmas: 12 cl Koskenkorva och fem droppar tippex.

Är bastu och sauna samma sak?
Bastu är för svenskar, något där finnar byter om.
Sauna är där finnar bastar.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #64 skrivet: tis 11 mar 2008 22:08:22 »
Har ni hört Sibel sjunga Hard rock halleluja?
http://www.rixfm.com/sound.php?id=353-20080227162834-0

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #65 skrivet: tis 11 mar 2008 22:19:58 »
Sibel är helt fantastiskt bra , vilken röst tösen har!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #66 skrivet: tis 11 mar 2008 22:21:42 »
Det var en fin version.

Nu när jag gör allt för att undvika att röja i köket... Kyl och frys på frysens överskåp sitter en text klippt ur Computer Sweden med magnet som jag nu vill länka till för den är bra:
Källa: http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=natur&oldid=Naturen
Citera
(all text som härmed skrivs bör tas med största möjliga ironi)

1. Naturen är det som betecknas med grön färg på alla kartor. Den
är också grön i verkligheten, vilket man kan se om man tittar ut genom sitt fönster eller på färgfotografier. På vintern är naturen vit.
Naturen består av mark, vatten, luft och PLM-produkter. Den kan användas som underlag för parkeringshus, kärnkraftverk och municipalsamhällen. Där naturen inte används till något kallas den grönområde. Ur naturen får vi vissa råvaror, såsom mat, massaved och makadam. I de hål som därvid uppstår lägger vi t.ex. gamla järnstänger, potatisskal och bildäck. Detta kallas kretsloppet i naturen. I naturen finns lappar, campingturister och djur.

Djur är en sorts komplicerade kvicksilverföreningar som i vissa fall fortfarande har rörelseförmåga. En del djur kan flyga. Är de små, behöver man inte bry sig om vad de heter, det är bara och spraya. Är de större kallas de fåglar, och mot dem har ännu inget effektivt spraymedel framställts, utan bara långsamt verkande medel. Fåglar förekommer främst i motorer i jetplan, i tjockoljebälten samt i små drivor nedanför kraftledningar och fyrtorn. I naturen finns också små gröna djur som inte rör på sig, de kallas växter. Till växterna hör bl.a. julgran, pelargon och hö. Stora växter kallas träd. Av dem får vi grillkol och plywood. Står det mer än fem träd på en liten yta kallas de skog. I skogen kan man gå vilse. I skogen finns även varg och björn. Björnen är ett lömskt djur, som alltid överfaller försvarslösa jägare. Vargen finns inte.

Marken kallas det som naturen står på. I marken finns olja och gas som kommit dit från läckande cisterner och ledningar. Oljan pumpar man ibland upp igen och häller tillbaka i cisternen. Jämför kretsloppet ovan. I marken sticker växterna ner ena änden och suger upp vatten som annars kunde komma till nytta. Det vatten som växterna inte kommer åt kallas grundvatten. Grundvatten är en DDT-lösning. På marken finns vidare motorvägar och rullstensåsar. Varför de senare kallas så är en gåta då det inte alls är några åsar utan tvärtom en rad gropar, s.k. grustag. Kring motorvägarna flockas blyhaltiga växter och hörselskadade bönder.

Vatten är en ofta löddrande, gråbrun vätska som förekommer i naturen i flera former. Vatten i form av regn består av salt och svavelsyra, vilket beror på att vattnet påverkas av luftens naturliga sammansättning. Dessa ämnen underlättar genom sitt idoga arbete framtida rivning av kyrkor och andra stenbyggnader samt järnkostruktioner. De håller även pH-värdet i sjöar på tillräckligt låg nivå för att fiskarna inte skall bli aggressiva. Fiskar är ett slags ofta döda djur som lever i vattnet. Vattendrag som oturligt nog rinner fram just där avloppsledningar mynnar ut, blir ofta berikade med flera sällsynta kemikalier. En av de populäraste kemikalierna heter fosfor. Det är en helt ofarlig kemikalie, som möjliggör skumbad i det fria. Dessutom sätter den fart på den slöa naturen. Sjöar som annars skulle behövt tusen år för att växa igen, klarar det nu på tre år med hjälp av fosfat. Detta är en form av strukturrationalisering.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #67 skrivet: ons 12 mar 2008 00:09:49 »
Jag offrade 2 telefonröster på Nordman. Har mycket svårt för dem som tror att de är Guds ställföreträdare på jorden.
Carola kan inte vara ärligt kristen, som grodor hoppar ur hennes mun.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #68 skrivet: ons 12 mar 2008 08:21:27 »
Saliga äro de som äro fattiga i anden, ty dem hör himmelriket till.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #69 skrivet: ons 12 mar 2008 11:56:05 »
Nu frodas politikerföraktet igen, framför allt i Finland. Såg i dagens Metro att man tyckte det var konstigt i Finland att deras utrikesminister SMS-ade till yngre damer och frågade vilken färg de har på trosorna. Vad jag förstått så var det i rekryteringssyfte, det vill säga som eventuellt blivande arbetsgivare han ställde dessa frågor.  Det är självklart att han måste veta, han kan ju inte köpa grisen i säcken.

-”Jaha du har civilekonomexamen med påbyggnad i handelsjuridik, det verkar bra, men vilken färg har dina trosor?” 

-”Jaha, du gjorde din tingsmeritering i Halmstad, men jag undrar hur lång är din snopp?”

Det är väl självklart att en blivande arbetsgivare måste ta in sådana uppgifter i en helhetsbedömning av den arbetssökande.

Nu är bonusarna uppe till diskussion igen. Tydligen har man via undersökningar kommit på att ”bonusstyrda” företag får sämre ledning och sämre utveckling än de utan bonus, va konstigt. Personer i ledningen på våra större börsnoterade företag har löner på minst 3-5 millioner om året och ofta mer. Har man inte väldigt utsvävande vanor så torde detta vara fullt tillräckligt. De personer som då dras till företag med bonus måste vara, jag vill inte använda uttrycket giriga, utan väldigt intresserade av pengar. Är jag inte så intresserad av själva verksamheten utan det är pengar som är drivkraften så kanske detta inte är optimalt utan leder till kortsiktiga lösningar.

Det intressanta är att jag tror inte att man vill erkänna detta. Kan ni tänka er följande dialog i samband med en anställning:

-   â€Vad är det som gör att du vill ha det här arbetet?” 
-   â€Jo jag har ett mycket stort interesse för pengar och har hört om era vidlyftiga bonusar.”

Själv skojade jag på en anställningsintervju när man skulle börja berätta om företaget. Jag sa att det som intresserade mig mest var lönen, resten kunde vi hoppa över. Då tittade man konstigt på mig tills de förstod att jag skojade. Men kul var det att se reaktionerna. Jag fick jobbet föresten.

Det du kan i Stockholm det är inget ting värt när du kommer till Göteborg. Vad vet du till exempel om fesk? Var den första frågan Stina Lundberg Dabrowski fick när hon kom dit för att börja sitt jobb med programmet Debatt. ”Ingenting”, svarade Stina. Suck sa då Lena och Mette, ”då är du ju helt hopplös. Vi får börja med att skicka ut dig på en feskekutter och lära dig att filea en makrill.”

Då Stina ifrågasatte dessa ”utbildningsinsatser” och på vilket sätt detta hade med programmet ”Debatt” att göra så fick hon svaret: ”Det förstår inte ni nollåttor att fesken och feskekunskap är all kunskaps moder. Den som inte kan skilja en makrill från en sill har ingenting i en studio att göra.” Dessutom går det inte att komma från Stockholm och tro att man kan och är något. De enda meriter som räknas är meriter förvärvade i Göteborg. Stina började då att skratta. Hon trodde att hon var utsatt för en så kallad Göteborgsvits, men tjii det skulle hon inte ha gjort. ”Typiskt överlägsna nollåttor, att skratta åt vår kultur”, sa då Mette och Lena i kör.



änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #70 skrivet: ons 12 mar 2008 22:53:09 »
Tack Ada igen för dina lågmälda små tankar!!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #71 skrivet: tor 13 mar 2008 09:52:59 »
Äntligen, jag säger bara äntligen, så har miljöbusarna identifierats. Här har våra politiker försökt och få oss att skämmas för att vi använder bil, flyger och köper tomater från Holland för 14,90 kg i stället för närproducerade svenska för 89,90 per kilo.

När man kunnat bestraffa enskilda medborgare med pålagor så har de slagit sig för bröstet och ropat, miljön kräver extra skatt på bensin, olja eller flygskatt. Det är att visa handlingskraft. Nu vill vi se samma handlingskraft mot bönderna.

Det var rent patetiskt att höra vår jordbruksminister säga: ”Jag vill inte lägga extra skatt på barnens köttbullar”, när vår enskilt största miljöbov, nötköttet, kom upp till diskussion. Dessutom är det så att köttbönderna får betalt för att ägna sig åt sin miljöförstöring. EU betalar för att hålla uppe köttproduktionen på hög nivå.

Det intressantaste var, tycker jag, gödselstackarna. Bönernas bristande avfallshantering bidrar med skador på miljön som är dubbelt så stor som hela inrikesflyget. Ändå vill man införa flygskatt trots att ett krav på bönderna att ta hand om sitt avfall skulle ge den dubbla effekten man undrar varför? Annars är man snabba med att ställa krav på sommarstugeägare när det gäller avfall men bönder, nej det går inte.

Fast det roligaste var att det här med att närproducerat är en myt. Det är mindre miljöbelastande att köpa tomater från Spanien, trots transporterna, än närproducerade svenska då de svenskproducerade kräver en helt annan miljö än den naturliga för att växa.

Jag ställer bara frågan, skall vi ha straffskatt på bensin eller skall vi ställa krav på bönderna att de ordnar sin avfallshantering på ett godtagbart sätt som alla andra är tvungna att göra?

Annars såg jag i Aftonsnabeln att Linda och då menar jag naturligtvis schlager Linda Bengtzing föredrar hångel framför smisk, varför framgår inte. Det måste naturligtvis vara ett svårt val. Vill du ha en puss eller en blåtira, önskas en kram eller en känga i röven. Ja vi har alla en massa svåra val att ta ställning till.

Annars så känns det skönt med en tidning som Aftonsnabeln. Nu kommer ”Kickstarten inför bikinisäsongen”, äntligen, det har jag väntat på hela vintern. För endast 19 spänn i månaden för du tillgång till sju övningar som anpassar dig till baddräkten. Det är rena sparbössan, anpassa dig för sjutton. Aldrig mer några felköpta kläder storleksmässigt, det är bara att anpassa sig. Är storleken för stor, sätt en tratt i munnen och häll i näringslösning spetsad med späck. Är den för liten, vilket tyvärr är vanligare, stoppa en kork i munnen eller Kickstarta. .

Till sist lite visdomsord från Modevärlden. Karolinda Skande, modeexpert svarar på frågor i Aftonsnabeln. 

Hon får frågan ”Sommar brukar ju innebära kortbyxor och solglasögon, får vi se nån ändring på det till sommaren 2008?”, från signaturen Lyxunge.
 
Karolina Skande svarar: ”Ja, kortbyxorna kan med fördel bytas ut mot kjol (om man är tjej förstås) eller klänning! Solglasögon däremot, de behåller vi! ”

Visst är det bra med den här typen av frågespalter framför allt för män. Nu får ju alla killar veta att de kan hänga undan sina kjolar och klänningar och fortsätta med kortbyxor och tur är väl det. Annars hade vi kunnat drabbas av en massa män med lurviga ben i kjol och det hade inte varit roligt. Tack Karolina Skande och Aftonsnabeln för detta.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #72 skrivet: fre 14 mar 2008 08:37:53 »
Ja det känns skönt att vår kultur och vår justitieminister förstår vad hela svenska folket ropar efter nämligen personlig övervakning dygnet runt. Vi vill alla bli kartlagda och vad vi gör och hur måste naturligtvis dokumenteras. Det känns jättebra att vår lagstiftning framför allt ser till Amerikanska intressen och passar Hollywood. Finns det något svårare brott än att kopiera upp lite musik från nätet? Att man vid så svåra brott skall få lämna ut personliga uppgifter om uppladdaren som IP-adress, skostorlek samt på initiativ av Finlands utrikesminister, färgen på personens trosor när det är en yngre kvinna, finner jag självklart.

Sen kan Försvarets Radioanstalt via avlyssning kolla så att vi inte citerar texter från upphovsrättsskyddat material utan att betala. Råkar du säga ”Hur svårt kan det va” så skall Linda Bengtzing, Johan Fransson, Tim Larsson och Tobias Lundgren ha en slant. Till denna spaning kan man använda de övertaliga officerarna inom försvaret. Jag föreslår att man kallar styrkan ”The Peeping Toms” eller lite folkligt ”Upphovsrättens Samurajer”.

Såg i Punkt.se att det blir inga möjligheter för polisen att införa tillfälliga spritstopp. Peter Lundén-Weldén, tillståndsnämndens ordförande tycker att förslaget var uselt. Fast lite offline så berättar han att självaste finansborgarrådet i Stockholm, Kristina, blev mycket upprörd när hon fick höra talas om detta. Skulle jag inte kunna ta en drink på vägen hem från jobbet på morgonkulan, de kan inte mena allvar, detta måste stoppas.

Ja sen stod det om Linda, ja ni vet melodifestival Linda Bengtzing i Aftonsnabeln. Jag får snusksamtal från fotfetischister som ville ha bilder på mina fötter, säger hon. För att få tyst på dessa pervon så har jag fotat mina fötter och skall skicka en bild till honom, fortsätter melodifestivalstjärnan. Sedan fortsätter hon: ”Jag funderar faktiskt på att uppträda barfota på lördag i finalen. Måla ansikten på mina fotsulor och ligga ner och låtsas som det är fötterna som sjunger. Nu när Josefin Craaford tycker att jag är ful så kan det vara en lösning på problemet med mitt utseende.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #73 skrivet: mån 17 mar 2008 16:18:14 »
Ã…hh, nu är det över, vaddå, jo Melodifestivalen. Nu kan man andas ut och hela Sverige blir som vanligt grått och trist igen. Nej man drömmer sig tillbaka till feststämningen, till festivalyran, till alla närgångna reportage om artisterna. Men drömmer tillbaka till när media kryper in under kjolen på artister eller spanar in en hårig ända, det är nyheter det. Trevligt att någon som får mig att tänka på bildäck vann. Fast enligt uppgift så skall hon ha rasat 8 kg på 3 månader med hjälp av Aftonsnabelns Kickstat. Inte för att jag har hört låten men jag är övertygad om att rätt låt vann och framför allt ”rätt vikt vann”.

Melodifestival Linda är inte sur på något sätt över att hon inte vann. Utan i stället jobbar hon på för att vinna nästa år. ”Jag vill ligga med hela juryn, säger Linda käckt i en intervju i Expressen. I år satsade jag på folket men de svek. Även om jag så låg på rygg dygnet runt så ger det inte samma poäng utan nästa år satsar jag på juryn i stället.

Fast den stora händelsen den här helgen är Traderas nya sida som har rönt sådan uppmärksamhet långt utanför Traderakretsar. Världen är delad i två delar, de som är för och de som är mot. Jag skall försöka göra en objektiv beskrivning av de båda gruppernas synpunkter.

I den ena gruppen finns mest säljare och dessa får klicka en extra gång på musen för att få fram vissa uppgifter som säljarens auktioner. Det vill säga när de glömt vad de säljer så måste de klicka en extragång för att se sin auktion.

I den andra gruppen finns köpare som lovordar möjligheten att gå till detaljerad sökning och på det sättet kan se om så kallad budtrissning förekommer. Det handlar således om säljarens integritet kontra antalet klick på musen.

Jag vill nog påstå att den nya sidan är en stor succé bland allmänheten. Följande röster har hörts: ”Förnämligt enkel”, säger 35 årig jordbrukarhustru från Norrbränna.  ”Oj så bra”, säger en 17-årig högstadieelev från Tväråträsk. Mitt liv är mycket enklare nu, säger en handelsresande från Rissna. ”Jag har delat in mitt liv i två delar, före och efter Traderas nya sida”, säger en tidigare impotent man från Malå. ”Nu har jag ett liv med fjong, tidigare var det bara gubbhäng”, fortsätter han. Ja så låter det ute i vårt avlånga land. Hyllningskören till Tradera är lång. ”Mitt liv har fått mening igen”, ”nu kan jag fortsätta leva”, ”äntligen”, ja det är röster ute från hela landet. Tacksamheten mot Tradera är stor hos folket.

Vad säger då dessa missnöjda säljare? ”Varför skall man ändra på någonting? Det är bergis vi som får betala.” ”Min mus nöts ut mycket snabbare nu när jag måste klicka en extra gång”, säger en annan.

Till sist har vi också fått reda på hur Gud ser ut. Det är enligt ny forskning en stenbumling som slagit ner på jorden och gett förutsättningarna för liv. Det som slår mig då är om min och många andras drift att kasta sten på poliser har med skapelsen att göra. Vi som reclaimar är då egentligen apostlar i full färd med att skapa nytt liv på jorden. Hädanefter skall det stå Apostel på mina visitkort.


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #74 skrivet: mån 17 mar 2008 20:54:16 »
Hädanefter skall det stå Apostel på mina visitkort.

Vad står det nu?