Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 275062 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #75 skrivet: mån 17 mar 2008 21:00:23 »
Postilla kanske?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #76 skrivet: tis 18 mar 2008 12:09:49 »
Jag såg att i Skåne har polisen gjort finfina insatser. Rusade in med dragna pistoler på en katolsk högmässa för att jaga felparkerare, bra gjort. Var finns då dessa poliser som gör sitt jobb, jo naturligtvis i Rosengård i Malmö. Man skulle önska att polisen på Östermalm i Stockholm var lika alerta. Skulle vilja se dem rusa in mitt under högmässan i Engelbrektskyrkan med dragna pistoler och jaga felparkerande direktörer.

Suck, såg att Sveriges hopp, vår räddare i nöden, allas våran Eurovisions Charlotte fått nummer två i lottningen till ESC. Expressens egen Sibylla, den artistansvarige Christer Björkman, berättar att det är en förbannelse förknippad med det numret. Den förbannelsen skall, enligt vad jag har hört, ha utslungats av pastor Ekman från Livets Ord. Det gluckas också i korridorerna att det är han som ligger bakom att vårt hopp Charlotta fått detta nummer i lottningen. Enligt obekräftade källor så skall han ha sagt: ”Blir det inte Carola så må vinnaren få nummer två i lottningen.” Dessutom har det utfärdats kalkonvarning. Så vi får hoppas att vår Charlotte är klädd som en fågelskrämma så att kalkonerna inte anfaller henne.

Skynda, skynda, skynda, det är rea på dollar. USA-dollarn håller på att ta slut säger Forex. Den har blivit så billig och därför behövs det så många just nu. Fast vill du ha något riktigt billigt så rekommenderar jag dolarer från Zimbabve, de sjunker i värde med 100.000 % om året, det gör dem mycket billiga, rena klippet.

Socialföräkringsminister Cristina Husmark Pehrsson har backat enligt Dagens Nyheter. Är du svårt sjuk skall du inte behöva jobba. Vad är då svårt sjuk enligt ministern? Jag passade på och fråga henne.

”Vad är då svårt sjuk socialföräkringsministern”?

”Svårt sjuk är den person som inte kan arbeta”, svarar hon, ”och då menar jag kan”, fortsätter hon. ”Jag vill ha ett nytt sjukbegrepp, hädan efter skall inte människor betraktas som friska eller sjuka utan antingen är man arbetsför eller arbetsoförmögen. Sjukhusen skall döpas om till ”Anstalt för icke arbetsföra”. Du är fortsättningsvis inte sjuk utan arbetsoförmögen”. Du är heller inte frisk utan arbetsför. Vi måste få ett slut på detta prat om sjukdomar. Med detta har vi med ett penndrag avskaffat alla sjukdomar.” Det innebär att alla skall arbeta även de som idag kallar sig sjuka, det finns ju inga sjuka mer.

”Men vad innebär det här för personer som är sjuka”, fortsätter jag.”

”Hupps, nu är du där igen, du menar väl arbetsoförmögna antar jag. Det innebär mycket, sjukstämpeln försvinner och vem vill vara sjuk utan nu blir de arbetsoförmögna, eller som jag också tänkt som alternativ arbetsoförmögenhetsbidragstagare, långt ord men talande. Hade också alternativet parasit som tänkbart alternativ. Men det kändes som om vi i Sverige inte har kommit så långt att man kan tala klartext på den här punkten.”

”Får jag samtidigt fråga socialförsäkringsministern om de nya uppgifterna om fusket, att det bara är en 10-del av det du uppgivit tidigare. Vad säger du om det?”

”Beklagligt säger jag då. Mina uppgifter bygger på en enkät som är gjord bland vänner och bekanta. Utav de uppgifter jag fått av dem har jag dragit slutsatserna om fuskets omfattning. Alla, i princip alla med barn jag känner fuskar.  Därför tror jag inte på de här nya uppgifterna. Jag litar på att mina bekanta är ärliga.”

Ja där lämnar vi vår socialförsäkringsminister och nu vet vi alla att i Sverige finns det inga sjuka längre och som socialförsäkringsministern säger: ”Det är lätt att hamna i sjukberoendefällan, nu har vi avskaffat den”


änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #77 skrivet: tis 18 mar 2008 22:35:22 »
Jaha! här smyger jag mig fram..............hoppas att Reggis  tar igen sig en liten stund, ärligt talat Reggis , tror du verkligen att vi alla andra är så intresserade av ditt tyckande och tänkande.
Jag vet Reggis att du har en enorm kunskap om så mycket gällande antikviteter mm,klart jag blir imponerad av alla dina värdefulla tavlor,smycken ,mattor , bonader, möbler,glas , porslin, bestick ,skålar ,skulpturer,keramik mm ,men undrar så hur du har plats för alla dina fynd?
Jag vill så gärna få ta del av Reggis skattkammare!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #78 skrivet: tis 18 mar 2008 23:10:47 »
Du undrar vilka som skulle vara intresserade av att läsa det jag skriver på den här tråden? Ärligt talat, jag har ingen aning. En sak är jag emellertid säker på efter att ha läst det du skriver, du är inte intresserad. Då tycker jag att du helt enkelt skall avstå. Det skulle jag göra om jag var du. Jag är också övertygad om en sak till, hela Svenska folket är inte heller intresserade men det kanske finns någon och det räcker. Mina ambitioner är inte större än så är jag rädd för.

Detta får mig odelat att tänka på en artikel i dagens Metro om att privatiseringsvågen i Stockholm fortsätter med oförminskad styra. Nu har Kristina Alvendal sålt Hjulsta till några fastighetsbolag trots hyresgästernas protester. Vad säger då Bostads- och Integrationsborgarråd  Kristina Alvendal (m).

”Jag tycker det här skapar oanade möjligheter till förbättringar. Framför allt kan hyrorna bli betydligt högre vilket gör att betalningssvaga måste flytta. Det ger en viss sanering. Det ger också valfrihet, nu kan de som vill, välja att bo hos privatvärdar. Alla alternativ bör finnas. Själv har jag valt att bo på hotell i City, Kungen han har valt att bo på slottet och nu finns det privata alternativet också att välja på. Stockholm måste ha många strängar på sin lyra.”

”Men inte kan väl slottet vara ett alternativ, hur menar du”, frågar jag?

”Jo visst är slottet ett alternativ, Kungen kunde ju ha valt att bo i Hjulsta och nu valde han slottet.” Det är ett val alla Kungar kommer att kunna göra framöver tack vara denna utförsäljning. Det kanske var just det kommunala ägandet som gjorde att Kungen valde bort Hjulsta. Vi måste tänka på kungen också när vi planerar bostadsbeståndet i Stockholm.”

”Vad säger du till de personer som påstår att detta är din hämnd för att de inte själva vill köpa husen”, fortsätter jag.

”Dom som påstår det har alldeles rätt, detta är mitt sätt att ge igen. Någon måste visa medborgarna vem det är som bestämmer och inte är det dom i alla fall. Fortsättningsvis så kommer de att passa sig för att inte göra som jag vill.

Fast nu till huvudnyheten. Experterna på Metro är oense om Viktoria och Daniel kommer att gifta sig i år. Två av experterna svarar nej mens den tredje, Johanne Hildebrandt, är helt övertygad om ett giftermål. Johanne har via kontakter med Jolanda den 4:de kommit fram till att giftermålet blir av den 18 november. Att det blir den 18 november beror enligt Jolanda på att man vill lägga bröllopet på Karla Faye Tuckers födelsedag. Varför är det ingen som vet.
« Senast ändrad: ons 19 mar 2008 12:22:03 av Reggis »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #79 skrivet: tor 20 mar 2008 09:54:59 »
Jodå, Reggis filosofiska funderingar ser jag stort värde i, det är samhällssatir av högsta klass, men det passar ju inte alla. Man låter då bli att läsa helt enkelt.

(sen vet ju många vilka ämnen och vinklingar jag anser inte hör hemma på Retroforum, men det är en annan femma)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #80 skrivet: tor 20 mar 2008 10:15:43 »
Jag är intresserad och läser med stort nöje och intresse. Däremot vill jag inte bli inbegripen i en "vi andra" grupp. Jag är jag och jag kan bara uttala mig för egen del, inte er andra. Jag vill på intet sätt göra det här till en mot el för diskussion bara säga att det står var och en fritt att läsa.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #81 skrivet: tor 20 mar 2008 10:19:21 »
Jag älskar Reggis betraktelser, och skulle bli väldigt besviken om de upphörde, trots att jag tycker att Reggis egentligen är ämnad för en större läsgrupp än denna på Retro. Du borde ha ett eget kåseri i en stor tidning Reggis, folk hade älskat att hata dig, eller tvärtom.

Jag håller inte alltid med, men det är en annan femma, jag läser fashinerat, tänker till och tänker om, framförallt slås jag av lysande tolkningar och oväntade vändningar på olika fenomen. Me Love Reggis funderingar.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #82 skrivet: fre 21 mar 2008 08:58:54 »
När det gäller kungen och hans boning så tycker jag att det är synd att en familj på det där viset skall utsätta sig själva för att vara landets största socialbidragsgivare. Jag föreställer mig att det måste vara passiviserande med tanke på att de varit bidragsberoende under en väldigt lång tid; men som tidigare handledare inom arbetsrehabilitering har jag de fakto mött personer som har lyckats, även om ingen har haft så stora problem som denna familj. Men det finns hopp för alla!! Utan undantag, och det gäller även kungen och hans fru.

Jag antar att de våndas över tanken att skaffa sig ett riktigt jobb, men det finns stora möjligheter att byta bostad till en tvåa i förorten så kunde allmännyttan göra ett härbärge tillräckligt stort för att lösa problemet med alla bostadslösa i hufvudstaden på ett bräde. Så behöver de inte tänka på att boendet är för dyrt för att de skall kunna klara av hyran på sikt.

Eftersom kungen är en engagerad samhällsmedborgare som tror på solidaretet, så tror jag att jag skall skicka det förslaget till honom, han blir säkert tacksam för det. Att de inte redan har löst sina stora sociala problem i familjen är säkert bara för att de inte har kommit på hur de skall göra ännu. Med en tillräckligt låg månadsomkostnad, som det ju innebär att bo i en tvåa i förorten kan de nog bli självförsörjande på sikt, och ett och annat fabriksarbete borde de vara lämpliga till att utföra trots brist på yrkeslivserfarenhet. Silvia skulle kunna passa bra i ett städbolag om de inte vill jobba skift bägge två.
Nu är det ju iofs så att det är bra om de har personliga kontakter så att de kan få anställning så de slipper att byta bostadsort, för det åläggs ju arbetssökande som uppbär bidrag att göra idag, men det får väl bli ett annat problem vid en så lång arbetslöshet som de har haft, så är det ju inte lätt att få ett jobb idag.

Men med lite god vilja och målmedvetenhet så tror jag att detta par skulle klara av att bryta sitt negativa livsmönster som de klamrar sig fast vid. Den som vågar och vill, klarar det mesta, länge leve mänskligheten!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #83 skrivet: fre 21 mar 2008 12:18:25 »
TACK för alla trevliga kåserier ni skriver.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #84 skrivet: fre 21 mar 2008 13:09:37 »
Kul med en lite annan vinkel på kungafamiljens liv och leverne... Har aldrig tänkt på dem som bidragstagare.... har alltid tänkt att de jobbar för sin "lön", men du Reggis fick mig att fundera lite extra!  :D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #85 skrivet: fre 21 mar 2008 13:33:58 »
Kul med en lite annan vinkel på kungafamiljens liv och leverne... Har aldrig tänkt på dem som bidragstagare.... har alltid tänkt att de jobbar för sin "lön", men du Reggis fick mig att fundera lite extra!  :D

Då när kungen kläckte ur sig frasen om bidragstagare eller om det var arbetslösa att "sparvar inte flyger in genom munnen på en" skrev jag en ilsken insändare med ungefär samma budskap som ovan. Jag fick både ilskna svar och stående oversioner på den, vilket var lite kul.

Så jag vidhåller, avskaffa kungahuset och gör härbärge av slottet så det kommer till NYTTA!

Hur fasen kan vi ha råd att hålla oss med en lyxlirare som kungen när folk svälter, folk är hemlösa och föräldrar inte kan ägna sig åt umgänge med sina barn för att se saknar fasta adresser, exempelvis???????

Men visst är kungen både bidragstagare och bidragsberoende; det är skattebetalare som betalar honom för både resor, bekostar lyxyachter, hans palats och dyligt. Så hur var det nu med sparvarna som inte flyger in genom munnen på folk?
« Senast ändrad: fre 21 mar 2008 13:36:03 av kikarbara »

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #86 skrivet: fre 21 mar 2008 18:24:27 »
Då när kungen kläckte ur sig frasen om bidragstagare eller om det var arbetslösa att "sparvar inte flyger in genom munnen på en" skrev jag en ilsken insändare med ungefär samma budskap som ovan. Jag fick både ilskna svar och stående oversioner på den, vilket var lite kul.

Så jag vidhåller, avskaffa kungahuset och gör härbärge av slottet så det kommer till NYTTA!

Hur fasen kan vi ha råd att hålla oss med en lyxlirare som kungen när folk svälter, folk är hemlösa och föräldrar inte kan ägna sig åt umgänge med sina barn för att se saknar fasta adresser, exempelvis???????

Men visst är kungen både bidragstagare och bidragsberoende; det är skattebetalare som betalar honom för både resor, bekostar lyxyachter, hans palats och dyligt. Så hur var det nu med sparvarna som inte flyger in genom munnen på folk?



In flyger en sparv och ut hoppar en groda ::)
« Senast ändrad: fre 21 mar 2008 18:45:23 av nisse 8 »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #87 skrivet: sön 23 mar 2008 18:15:08 »
Jaha, jaha, här sitter man på landsbygden och petar in en text med hjälp av sitt Turbo-3G. Måste erkänna att inte känns det som Turbo direkt. Skulle vilja påstå att var det ett samlag så skulle jag vara helnöjd med hastigheten, då jag gillar långa utdragna sådana. Men nu är det inget samlag och då vill jag ha mer sprut än det här, det kanske skall vara sprutt föresten.

Var på en sådan där Antik och Samlarmässa idag. De har blivit helt värdelösa då alla bra grejer byter ägare innan besökarna släpps in. Då är det bättre med de öppna där du kan komma när du vill typ Degeberga och andra utomhusmarknader. Fast i Linderöd där släpper dom in en när man kommer trots att det är inomhus så där kan man hitta kul grejer. Alla borde göra som Linderöd, inte ha öppningstider utan kom när du vill.

Mina förväntningar var lågt ställda, det vill säga inga fynd alls och jag kan bara notera att förväntningarna blev uppfyllda. Fast jag hittade i alla fall ett askfat i keramik av Grünewald som inte säljaren visste var det var. 150 kr och det var mitt. Fast det är inge summor att tala om för dessa. De är bara värda runt 2.000-3.000 kr. Inte mycket för att hålla på i närmare en halvtimme och leta, buu för Antik och Samlarmässor. Missade dessutom en loppis som brukar vara bra då den var samtidigt, man gör sina misstag. Köpte några grejer till men inga märkvärdigheter.

Såg att Centerpartiet är så nöjda med Maud Olofsson att de tycker hon skall ha två löner. Hon har ju enligt egen uppgift minst två jobb och egentligen tre. Titeln Vice Statsminister måste vara en tung titel att bära. Låter lika tungt som att vara revisorssuppleant i en bostadsrättsförening. Det vill säga att stå till förfogande om båda de ordinarie revisorerna  lämnar jordelivet. För övrigt tycker jag att alla småbarnsmammor verkar ha minst lika många jobb men inte sjutton har de flera löner för det. Fast de kan ju inte dansa hambo i kortkort som Maud. Varför ställer hon inte upp i det här Let´s dance? Inte för att jag vet vad det är men det verkar vara något för Maud. Då kan hon kanske få en lön till och det behöver hon tycker jag.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #88 skrivet: tis 25 mar 2008 14:42:50 »
Konstigt att det inte blivit mer väsen om Olofssonskans löner. Jobbar hon verkligen 3x40 timmar/vecka? Hur får hon ihop dygnsvila och veckovila enligt arbetstidslagen?
Inte jobbar hon väl deltid? Det är väl inget ovanligt att folk har två eller till och med tre deltidsarbeten? Hur redovisar hon sin tid? Inte kan hon väl sitta och göra partiledarjobb på statsrådstid? Många frågor men få svar.
Jag inser ju nu hur fel jag gjort under åren, det är antalet samtidiga anställningar som räknas, inte vad man presterar.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #89 skrivet: tis 25 mar 2008 15:05:53 »
7 x 24 =168,  3 x 40= 120 Kära nån då, människan kan ju sova 2 hela dygn. Jag förutsätter naturligtvis, att MÃ…ddan jobbar utan raster av något slag.

Jag tror hon tillhör den sortens övermänniskor som inte ens behöver gå på toa. Naturligtvis är alla 3 jobben belägna i samma rum. Tid för förflyttning behövs då inte. Vidare så är Maud kopplad till näringsdropp. Matraster obehövliga alltså.

Tänk om Sverige bestod av fler så präktiga övermänniskor. Då skulle nog BNP 3dubblas.

Varför hade jag förr bara 1 heltidsjobb + hushållarbete? Jag måste vara otroligt lat om man jämför med Måddan  ??? >:(