Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
Reseda:
Postilla kanske?
Reggis:
Jag såg att i Skåne har polisen gjort finfina insatser. Rusade in med dragna pistoler på en katolsk högmässa för att jaga felparkerare, bra gjort. Var finns då dessa poliser som gör sitt jobb, jo naturligtvis i Rosengård i Malmö. Man skulle önska att polisen på Östermalm i Stockholm var lika alerta. Skulle vilja se dem rusa in mitt under högmässan i Engelbrektskyrkan med dragna pistoler och jaga felparkerande direktörer.
Suck, såg att Sveriges hopp, vår räddare i nöden, allas våran Eurovisions Charlotte fått nummer två i lottningen till ESC. Expressens egen Sibylla, den artistansvarige Christer Björkman, berättar att det är en förbannelse förknippad med det numret. Den förbannelsen skall, enligt vad jag har hört, ha utslungats av pastor Ekman från Livets Ord. Det gluckas också i korridorerna att det är han som ligger bakom att vårt hopp Charlotta fått detta nummer i lottningen. Enligt obekräftade källor så skall han ha sagt: â€Blir det inte Carola så må vinnaren få nummer två i lottningen.†Dessutom har det utfärdats kalkonvarning. Så vi får hoppas att vår Charlotte är klädd som en fågelskrämma så att kalkonerna inte anfaller henne.
Skynda, skynda, skynda, det är rea på dollar. USA-dollarn håller på att ta slut säger Forex. Den har blivit så billig och därför behövs det så många just nu. Fast vill du ha något riktigt billigt så rekommenderar jag dolarer från Zimbabve, de sjunker i värde med 100.000 % om året, det gör dem mycket billiga, rena klippet.
Socialföräkringsminister Cristina Husmark Pehrsson har backat enligt Dagens Nyheter. Är du svårt sjuk skall du inte behöva jobba. Vad är då svårt sjuk enligt ministern? Jag passade på och fråga henne.
â€Vad är då svårt sjuk socialföräkringsministernâ€?
â€Svårt sjuk är den person som inte kan arbetaâ€, svarar hon, â€och då menar jag kanâ€, fortsätter hon. â€Jag vill ha ett nytt sjukbegrepp, hädan efter skall inte människor betraktas som friska eller sjuka utan antingen är man arbetsför eller arbetsoförmögen. Sjukhusen skall döpas om till â€Anstalt för icke arbetsföraâ€. Du är fortsättningsvis inte sjuk utan arbetsoförmögenâ€. Du är heller inte frisk utan arbetsför. Vi måste få ett slut på detta prat om sjukdomar. Med detta har vi med ett penndrag avskaffat alla sjukdomar.†Det innebär att alla skall arbeta även de som idag kallar sig sjuka, det finns ju inga sjuka mer.
â€Men vad innebär det här för personer som är sjukaâ€, fortsätter jag.â€
â€Hupps, nu är du där igen, du menar väl arbetsoförmögna antar jag. Det innebär mycket, sjukstämpeln försvinner och vem vill vara sjuk utan nu blir de arbetsoförmögna, eller som jag också tänkt som alternativ arbetsoförmögenhetsbidragstagare, långt ord men talande. Hade också alternativet parasit som tänkbart alternativ. Men det kändes som om vi i Sverige inte har kommit så långt att man kan tala klartext på den här punkten.â€
â€Får jag samtidigt fråga socialförsäkringsministern om de nya uppgifterna om fusket, att det bara är en 10-del av det du uppgivit tidigare. Vad säger du om det?â€
â€Beklagligt säger jag då. Mina uppgifter bygger på en enkät som är gjord bland vänner och bekanta. Utav de uppgifter jag fått av dem har jag dragit slutsatserna om fuskets omfattning. Alla, i princip alla med barn jag känner fuskar. Därför tror jag inte på de här nya uppgifterna. Jag litar på att mina bekanta är ärliga.â€
Ja där lämnar vi vår socialförsäkringsminister och nu vet vi alla att i Sverige finns det inga sjuka längre och som socialförsäkringsministern säger: â€Det är lätt att hamna i sjukberoendefällan, nu har vi avskaffat denâ€
änglautanskor:
Jaha! här smyger jag mig fram..............hoppas att Reggis tar igen sig en liten stund, ärligt talat Reggis , tror du verkligen att vi alla andra är så intresserade av ditt tyckande och tänkande.
Jag vet Reggis att du har en enorm kunskap om så mycket gällande antikviteter mm,klart jag blir imponerad av alla dina värdefulla tavlor,smycken ,mattor , bonader, möbler,glas , porslin, bestick ,skålar ,skulpturer,keramik mm ,men undrar så hur du har plats för alla dina fynd?
Jag vill så gärna få ta del av Reggis skattkammare!
Reggis:
Du undrar vilka som skulle vara intresserade av att läsa det jag skriver på den här tråden? Ärligt talat, jag har ingen aning. En sak är jag emellertid säker på efter att ha läst det du skriver, du är inte intresserad. Då tycker jag att du helt enkelt skall avstå. Det skulle jag göra om jag var du. Jag är också övertygad om en sak till, hela Svenska folket är inte heller intresserade men det kanske finns någon och det räcker. Mina ambitioner är inte större än så är jag rädd för.
Detta får mig odelat att tänka på en artikel i dagens Metro om att privatiseringsvågen i Stockholm fortsätter med oförminskad styra. Nu har Kristina Alvendal sålt Hjulsta till några fastighetsbolag trots hyresgästernas protester. Vad säger då Bostads- och Integrationsborgarråd Kristina Alvendal (m).
â€Jag tycker det här skapar oanade möjligheter till förbättringar. Framför allt kan hyrorna bli betydligt högre vilket gör att betalningssvaga måste flytta. Det ger en viss sanering. Det ger också valfrihet, nu kan de som vill, välja att bo hos privatvärdar. Alla alternativ bör finnas. Själv har jag valt att bo på hotell i City, Kungen han har valt att bo på slottet och nu finns det privata alternativet också att välja på. Stockholm måste ha många strängar på sin lyra.â€
â€Men inte kan väl slottet vara ett alternativ, hur menar duâ€, frågar jag?
â€Jo visst är slottet ett alternativ, Kungen kunde ju ha valt att bo i Hjulsta och nu valde han slottet.†Det är ett val alla Kungar kommer att kunna göra framöver tack vara denna utförsäljning. Det kanske var just det kommunala ägandet som gjorde att Kungen valde bort Hjulsta. Vi måste tänka på kungen också när vi planerar bostadsbeståndet i Stockholm.â€
â€Vad säger du till de personer som påstår att detta är din hämnd för att de inte själva vill köpa husenâ€, fortsätter jag.
â€Dom som påstår det har alldeles rätt, detta är mitt sätt att ge igen. Någon måste visa medborgarna vem det är som bestämmer och inte är det dom i alla fall. Fortsättningsvis så kommer de att passa sig för att inte göra som jag vill.
Fast nu till huvudnyheten. Experterna på Metro är oense om Viktoria och Daniel kommer att gifta sig i år. Två av experterna svarar nej mens den tredje, Johanne Hildebrandt, är helt övertygad om ett giftermål. Johanne har via kontakter med Jolanda den 4:de kommit fram till att giftermålet blir av den 18 november. Att det blir den 18 november beror enligt Jolanda på att man vill lägga bröllopet på Karla Faye Tuckers födelsedag. Varför är det ingen som vet.
ada:
Jodå, Reggis filosofiska funderingar ser jag stort värde i, det är samhällssatir av högsta klass, men det passar ju inte alla. Man låter då bli att läsa helt enkelt.
(sen vet ju många vilka ämnen och vinklingar jag anser inte hör hemma på Retroforum, men det är en annan femma)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion