Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
Fjoll:
Jag är intresserad och läser med stort nöje och intresse. Däremot vill jag inte bli inbegripen i en "vi andra" grupp. Jag är jag och jag kan bara uttala mig för egen del, inte er andra. Jag vill på intet sätt göra det här till en mot el för diskussion bara säga att det står var och en fritt att läsa.
kikarbara:
Jag älskar Reggis betraktelser, och skulle bli väldigt besviken om de upphörde, trots att jag tycker att Reggis egentligen är ämnad för en större läsgrupp än denna på Retro. Du borde ha ett eget kåseri i en stor tidning Reggis, folk hade älskat att hata dig, eller tvärtom.
Jag håller inte alltid med, men det är en annan femma, jag läser fashinerat, tänker till och tänker om, framförallt slås jag av lysande tolkningar och oväntade vändningar på olika fenomen. Me Love Reggis funderingar.
kikarbara:
När det gäller kungen och hans boning så tycker jag att det är synd att en familj på det där viset skall utsätta sig själva för att vara landets största socialbidragsgivare. Jag föreställer mig att det måste vara passiviserande med tanke på att de varit bidragsberoende under en väldigt lång tid; men som tidigare handledare inom arbetsrehabilitering har jag de fakto mött personer som har lyckats, även om ingen har haft så stora problem som denna familj. Men det finns hopp för alla!! Utan undantag, och det gäller även kungen och hans fru.
Jag antar att de våndas över tanken att skaffa sig ett riktigt jobb, men det finns stora möjligheter att byta bostad till en tvåa i förorten så kunde allmännyttan göra ett härbärge tillräckligt stort för att lösa problemet med alla bostadslösa i hufvudstaden på ett bräde. Så behöver de inte tänka på att boendet är för dyrt för att de skall kunna klara av hyran på sikt.
Eftersom kungen är en engagerad samhällsmedborgare som tror på solidaretet, så tror jag att jag skall skicka det förslaget till honom, han blir säkert tacksam för det. Att de inte redan har löst sina stora sociala problem i familjen är säkert bara för att de inte har kommit på hur de skall göra ännu. Med en tillräckligt låg månadsomkostnad, som det ju innebär att bo i en tvåa i förorten kan de nog bli självförsörjande på sikt, och ett och annat fabriksarbete borde de vara lämpliga till att utföra trots brist på yrkeslivserfarenhet. Silvia skulle kunna passa bra i ett städbolag om de inte vill jobba skift bägge två.
Nu är det ju iofs så att det är bra om de har personliga kontakter så att de kan få anställning så de slipper att byta bostadsort, för det åläggs ju arbetssökande som uppbär bidrag att göra idag, men det får väl bli ett annat problem vid en så lång arbetslöshet som de har haft, så är det ju inte lätt att få ett jobb idag.
Men med lite god vilja och målmedvetenhet så tror jag att detta par skulle klara av att bryta sitt negativa livsmönster som de klamrar sig fast vid. Den som vågar och vill, klarar det mesta, länge leve mänskligheten!
Reseda:
TACK för alla trevliga kåserier ni skriver.
Domino:
Kul med en lite annan vinkel på kungafamiljens liv och leverne... Har aldrig tänkt på dem som bidragstagare.... har alltid tänkt att de jobbar för sin "lön", men du Reggis fick mig att fundera lite extra! :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion