Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
Reggis:
Exakt Kikar, det blir en fattigdomssymbol, en skärv som de mindre bemedlade med rodnad kan ansöka om på socialen. Tycker vi har tillräckligt med sådana â€markeringar av välvilja†där makthavarnas lakejer kan sitta och gotta sig i andra människors brist på ekonomisk förmåga. â€I vår stora godhet så ger vi dig ett bidragâ€. Det påminner om när patron gav de lydigaste daglönarna en halv tunna sill från hans butik till jul. Sedan skulle de alla utbrista i ett hurra för goa patron och bocka sig djupt och tacka.
Det är väl den typen av samhälle som man bara läst om i böcker som är Mauds vision kan jag tänka mig. Fast nu kommer det med ett modernare språk. Daglönarna kallas säkert för småföretagare i Mauds tappning. Den kvinnan är så reaktionär och bakåtsträvande att Gustav den femte vid en jämförelse framstår som en revolutionär. Jag läste just om borggårdstalet därav denna parallell.
Vänta bara tills hon hittar inspiration från medeltiden, det kommer snart eller varför inte stenåldern. Snart kommer vi alla att få göra oavlönad samhällsplikt i någon ladugård och sen kommer offentligt spöstraff för arbetslösa. Sen blir hon religiös ska ni se och påstår att alla sjukdomar beror på att man har fel tro.
Reseda:
De som kan sätta undan hela barnbidraget var månad på bankböcker åt barnen, anser jag inte ska ha barnbidrag.
VEM ser och vet VILKA som får barnbidrag (de som jobbar med utbetalningarna+bankpersonalen) Bb går ju direkt in på ett bankkonto som amn själv uppger.
"â€I vår stora godhet så ger vi dig ett bidragâ€." VEM fan tänker så gällande Bb? Ingen delar ut Bb ur egen ficka. Det är en trygghetsfaktor att Bb kommer, för MÃ…NGA familjer.
Om man inte nödvändigtvis behöver, avstår jag från att besöka mataffärer precis runt de dagar då Bb utbetalas. Affärerna är då knökfulla av barnfamiljer som storhandlar. Så visst behövs Bb för de flesta familjer.
JAG fattar inte "gotta sig i andra människors brist på ekonomisk förmåga. â€
VEM i helsefyr gör det?
Jag har inte en susning om vilka i min bekantskapskrets som ev. har bostadsbidrag eller socialhjälp. Det intresserar mig mindre än skiten under mina naglar.
Jaha tänker den som vill missförstå, Reseda bryr sig inte om människor som har det svårt.
Så ligger det inte till alls. Jag hjälper gärna dem som behöver. Ser inget konstigt i det.
Jag har satt undan Bb åt mina ungar. MEN....jag tycker det är FEL, att vissa barn ska starta ett eget boende med fullmatad bankbok, medan andra får låna i bank och dras med avbetalningar och leva på svältgränsen p g a det.
änglautanskor:
Oki Reggis!
Jag är helt överens med dig angående barnbidraget, kan säkert förvåna vissa att jag i denna fråga tycker att Reggis är helt rätt i sina åsikter.
Reggis och jag är inte ovänner men vi är inte så ofta överens gällande tyckande om en hel del,
( OBS! detta är helt min egen uppfattning ,har inte tillfrågat vad Reggis anser om detta)
kikarbara:
Som det är idag så är barnbidraget ett allmänt riktat bidrag till alla barnfamiljer. Och inte är det så att man diskuterar om det skall ligga kvar på sin nuvarande nivå, eller om det skall sänkas. Den dagen man behovprövar det, så kommer det att ses som en kostnad för statskassan, som man helt plötsligt kan diskutera nivån på antingen som månadssumma eller huruvida nivån på att vara berättigad ligger rätt eller om man kan sänka eller på något sätt förändra kriterierna för att få ta del utav det.
Se bara på bostadsbidraget som man har gått in och reglerat bostadsytemässigt etc, allt för att öka gruppen barnfamiljer som inte skall ha möjlighet att komma innanför gränsen för att söka det. Förr hade de flesta barnfamiljer bostadsbidrag, men hur är det idag?
Fjoll:
Var sjutton är inlägget jag skrev igår?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion