Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 272292 gånger)

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #90 skrivet: tis 25 mar 2008 17:16:44 »
Apropå lönerna i regeringen och dess mottagare, såg på Insider häromdagen och till min oerhörda förvåning så har vi tydligen världens i särklass friskaste regering! Tydligen så blir man per automatik superfrisk så fort man blir regeringsanställd, i sanning ett mirakel. Ãœbermänniskor allihopa!

Samma regering som skriker efter räfst och rättarting, nu ska det jagas fuskande föräldrar, hypokondriska långtidssjukskrivna och gud vet vad, fattar inte ens själva, fast de får en lathund, om hur saker och ting går till i regeringen och vad man som anställd ska göra i händelse av sjukdom.

Ã… ena sidan talar man stolt om för reportern att,  –Jäpp, stämmer precis, jag har inte varit sjuk en endaste gång. Reportern undrar då lite frågande varför h*n har skrivit på sin blogg att h*n har varit sjuk och missat en det ena eller det andra. Svaret blev något i stil med:
-Njae, jag var lite sjuk men inte så sjuk att jag inte kunde jobba.
-Men du skriver ju att du var hemma i flera dagar med feber?
-Jo, men jag kunde ju fortfarande jobba!
Enligt h*ns egen blogg så hade h*n missat ett partimöte bl.a. (men det verkar ju inte ha varit så viktigt och inte kunde det betraktas som arbete heller) Samma blogg där h*n då skriver om att h*n var däckad i fem dagar och låg till sängs.

En annan ursäkt/förklaring var någonting i stil med, -Ã…h det var så skönt att vara hemma, läsa e-post, ligga i soffan. Men undrade reportern, du sjukanmälde dig aldrig? Näe, jag läste ju min e-post (och det är att betrakta som arbete mer än ett partimöte mao).

En av de regeringsanställda som hade varit med och utformat reglerna kring sjukanmälan hade nollkoll och försöker tala reportern tillrätta fast reportern sitter och läser innantill ur lathunden.

Alf Svensson är dessutom tydligen det friskaste som finns, inte en endaste sjukdag sen –89, måste vara nån sorts rekord, vad tror ni?

Jag blir så deprimerad och samtidigt så orkar jag knappt bry mig. Jag tror jag ska satsa på att bli politiker, dubbelmoralens väktare med jättestora skygglappar.

Ett hett tips, gör alla långtidssjukskrivna till regeringanställda så förvandlas de till produktiva individer per omgående.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #91 skrivet: tis 25 mar 2008 19:12:13 »
Ditt förslag Jemmifer är lysande, in med alla långtidsskjukskrivna i riksdagen. Då kan vi lägga ner alla sjukhus för när den sjuke blir frisk så får personen lämna riksdagen och nästa sjukling ta plats där.

Nu måste jag erkänna att inte jag heller brukar sjukskriva mig utan arbetar hemma trots att jag sussar sött. Jag arbetar hemma när jag har festat hårt också. Jag tror inte att det är många chefer som håller på med sjukskrivningar, jag känner ingen i alla fall.

Att Alf den skenhelige leder denna liga förvånar mig inte. Gissar på att Maud är god tvåa. Har  för övrigt hört att Maud ligger i hårdträning för att kunna prata med arslet också. På en fråga varför hon tränar på det svarar hon: ”Då kan jag prata för två samtidigt, man vill ju liksom göra rätt för sina löner.”

Visst är det förvånande, jag har hela tiden har trott att hon pratade med arslet men det var tydligen fel. Hon pratar med munnen. Fast hon bekräftar att de flesta idéerna får hon när hon sitter på toa. Det liksom stimulerar tankarna när man sitter skiter, säger hon lite lantligt. Det är något speciellt med min bak, fortsätter hon, den för liksom ett eget liv där tankar uppstår.


Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #92 skrivet: tis 25 mar 2008 22:01:16 »
Jem,  "Ett hett tips, gör alla långtidssjukskrivna till regeringanställda så förvandlas de till produktiva individer per omgående"

Varför har ingen kommit på denna geniala lösning tidigare? Det bästa på mycket länge!!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #93 skrivet: ons 26 mar 2008 22:04:19 »
Långsamma rörelser gör att du kommer i form, läser jag i dagens Aftonsnabel. Ja måste bara hålla med, långsamma rörelser är bara bäst. Jag har alltid varit en förespråkare för slow motion i sängen och nu ger vetenskapen mig rätt som vanligt. Fast Aftonsnabeln kanske inte är vetenskap men nästan i alla fall.

Har läst denna förvirrade debatt om barnbidraget hit och dit. Jag tycker man har missat något, det är faktiskt skatt på barn idag. Låt oss säga att varje barn föranleder en konsumtion på runt 4.000 kr i månaden. Den konsumtionen leder till att barnfamiljen faktiskt betalar 1.000 kr i moms. Sen har jag för mig att barnbidraget är runt 1.000 kr i månaden. Man kan alltså se det som en kompensation för den skatt vi har på barn i Sverige. För övrigt tycker jag att den slanten är ett sätt för samhället att visa att man vill ha barn och då skall det naturligtvis inte vara inkomstprövat. Just att det är allmänt är bidragets styrka och ett uttryck för samhällets uppskattning av att skaffa barn

Jag tycker att Maud Olofsson går från klarhet till klarhet. Nu vill hon ta Sverige tillbaka till 1930-talet. Då var barnbidraget behovsprövat. På den tiden fanns det också barnrikehus med subventionerade hyror för mindre bemedlade, fattiga barn såldes fortfarande på  auktion till lägstbjudande och arbetslösa kunde tas i fängsligt förvar för vagabondage. Ja Maud är en kvinna med visioner. När kommer Maud med förslaget att man skall auktionera ut sjuka till lägstbjudande sjukhus? Inget denna visionära Centerpartist kommer med förvånar mig längre. Jag ser fram mot att läsa den bok som hon skriver på just nu. Enligt obekräftade uppgifter kommer den att ha titeln:  ”Mina politiska visioner med huvudet i gödselstacken”.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #94 skrivet: ons 26 mar 2008 22:45:14 »
Jag är återigen enig med Reggis som inte vill behovbepröva barnbidraget. Den dagen det införs så blir det en allmosa som kan åka berg-och-dalbana i politiska sammanhang, kommunerna får ta över ansvar för det och det kommer att beprövas på samma sätt som socialbidrag, samt blir en fattighetssymbol där man snart skiljer på närande och tärande, blir ett stigma för barnfamiljer som lyckas uppbära denna gåva från staten.

Jag tror dessutom att administrationen kring behovsbeprövningen käkar upp en stor andel av besparingarna, och dessa kostnader åläggs också kommuner som får dra oket och kostnaden för statens besparingar i vanlig ordning.

Barnbidraget är en av få rester kvar som påminner oss om tankar om folkhemmet, att det har funnits visioner om rättvisa och solidaritet i det svenska samhället som man gärna beskrev som ett välfärdssamhälle. Det känns som länge sedan nu...
« Senast ändrad: ons 26 mar 2008 22:46:59 av kikarbara »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #95 skrivet: ons 26 mar 2008 23:21:38 »
Exakt Kikar, det blir en fattigdomssymbol, en skärv som de mindre bemedlade med rodnad kan ansöka om på socialen. Tycker vi har tillräckligt med sådana ”markeringar av välvilja” där makthavarnas lakejer kan sitta och gotta sig i andra människors brist på ekonomisk förmåga. ”I vår stora godhet så ger vi dig ett bidrag”. Det påminner om när patron gav de lydigaste daglönarna en halv tunna sill från hans butik till jul. Sedan skulle de alla utbrista i ett hurra för goa patron och bocka sig djupt och tacka.

Det är väl den typen av samhälle som man bara läst om i böcker som är Mauds vision kan jag tänka mig. Fast nu kommer det med ett modernare språk. Daglönarna kallas säkert för småföretagare i Mauds tappning. Den kvinnan är så reaktionär och bakåtsträvande att Gustav den femte vid en jämförelse framstår som en revolutionär. Jag läste just om borggårdstalet därav denna parallell.

Vänta bara tills hon hittar inspiration från medeltiden, det kommer snart eller varför inte stenåldern. Snart kommer vi alla att få göra oavlönad samhällsplikt i någon ladugård och sen kommer offentligt spöstraff för arbetslösa. Sen blir hon religiös ska ni se och påstår att alla sjukdomar beror på att man har fel tro.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #96 skrivet: tor 27 mar 2008 13:36:36 »
De som kan sätta undan hela barnbidraget var månad på bankböcker åt barnen, anser jag inte ska ha barnbidrag.

VEM ser och vet VILKA som får barnbidrag (de som jobbar med utbetalningarna+bankpersonalen) Bb går ju direkt in på ett bankkonto som amn själv uppger.

"”I vår stora godhet så ger vi dig ett bidrag”." VEM fan tänker så gällande Bb? Ingen delar ut Bb ur egen ficka. Det är en trygghetsfaktor att Bb kommer, för MÃ…NGA familjer.
Om man inte nödvändigtvis behöver, avstår jag från att besöka mataffärer precis runt de dagar då Bb utbetalas. Affärerna är då knökfulla av barnfamiljer som storhandlar. Så visst behövs Bb för de flesta familjer.

JAG fattar inte "gotta sig i andra människors brist på ekonomisk förmåga. ”
VEM i helsefyr gör det?
Jag har inte en susning om vilka i min bekantskapskrets som ev. har bostadsbidrag eller socialhjälp. Det intresserar mig mindre än skiten under mina naglar.

Jaha tänker den som vill missförstå, Reseda bryr sig inte om människor som har det svårt.

Så ligger det inte till alls. Jag hjälper gärna dem som behöver. Ser inget konstigt i det.
Jag har satt undan Bb åt mina ungar. MEN....jag tycker det är FEL, att vissa barn ska starta ett eget boende med fullmatad bankbok, medan andra får låna i bank och dras med avbetalningar och leva på svältgränsen p g a det.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #97 skrivet: tor 27 mar 2008 22:38:10 »
Oki Reggis!
Jag är helt överens med dig angående barnbidraget, kan säkert förvåna vissa att jag i denna fråga tycker att Reggis är helt rätt i sina åsikter.
Reggis och jag är inte ovänner men vi är inte så ofta överens gällande tyckande om  en hel del,
( OBS!  detta är helt min egen uppfattning ,har inte tillfrågat vad Reggis anser om detta)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #98 skrivet: tor 27 mar 2008 22:44:10 »
Som det är idag så är barnbidraget ett allmänt riktat bidrag till alla barnfamiljer. Och inte är det så att man diskuterar om det skall ligga kvar på sin nuvarande nivå, eller om det skall sänkas. Den dagen man behovprövar det, så kommer det att ses som en kostnad för statskassan, som man helt plötsligt kan diskutera nivån på antingen som månadssumma eller huruvida nivån på att vara berättigad ligger rätt eller om man kan sänka eller på något sätt förändra kriterierna för att få ta del utav det.

Se bara på bostadsbidraget som man har gått in och reglerat bostadsytemässigt etc, allt för att öka gruppen barnfamiljer som inte skall ha möjlighet att komma innanför gränsen för att söka det. Förr hade de flesta barnfamiljer bostadsbidrag, men hur är det idag?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #99 skrivet: tor 27 mar 2008 22:57:23 »
Var sjutton är inlägget jag skrev igår?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

wimpi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #100 skrivet: fre 28 mar 2008 16:36:14 »
Jag tycker nog att resonemanget runt behovsprövat barnbidrag har tagit en sned vändning. Vanligtvis brukar de flesta applådera när de välbärgade ska få mindre pengar. Vad är det för galet i att de som har mer än de kan göra av med inte får något bidrag? Varför göda en fet ko.

Varför skulle de som beviljades barnbidrag rodna av skam?  Det gör inte  pensionärerna, deras bostadsbidrag är också behovsprövat.

Som jag ser det så borde det bli mer pengar över att fördela till dem som är i verkligt behov av bidrag. Administrativt borde det väl också kunna hanteras smidigt med deklarationen som underlag.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #101 skrivet: fre 28 mar 2008 18:15:38 »
Jag missförstår dig inte Reseda men ibland handlar det om självkänsla. Vad andra ser eller inte är det många som faktiskt inte bryr sig om. Alla människor är inte bidragsjagande, skattefuskande, svartarbetsköpande snåljåpar även om man kan tro det när man höra uttalanden från vår regering. Jag känner personer som lever på marginalerna med barn men ändå aldrig skulle komma på tanken att söka bidrag på socialen, inte ens barnbidrag om det inte var allmänt. Av vilken anledning skall dessa barn leva sämre än de egentligen behöver? För jag tror inte att det kommer att ske några initiativ från staten för att betala ut det utan det blir naturligtvis ansökningar.

Jag tycker också att mångmiljonärer kan få detta bidrag just för att visa att samhället uppskattar barn. Tycker även att det, som jag ovan skriver, kan betraktas som en kompensation för den barnskatt vi har i landet genom moms på barnens konsumtion.

Rent ekonomiskt håller jag med dig. Fast i det här fallet handlar det mer än ekonomi. Det handlar om en form av solidaritet och omtanke samt att samhället talar om vad som ur samhällssynpunkt är viktigt. Allt är inte ekonomi och pengar det kan finnas andra värden som behöver markeras. Det här är just ett sådant värde och just att barnbidraget är allmänt talar om att det är viktigt med barn.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #102 skrivet: fre 28 mar 2008 19:51:32 »
Jag tycker nog att resonemanget runt behovsprövat barnbidrag har tagit en sned vändning. Vanligtvis brukar de flesta applådera när de välbärgade ska få mindre pengar. Vad är det för galet i att de som har mer än de kan göra av med inte får något bidrag? Varför göda en fet ko.

Varför skulle de som beviljades barnbidrag rodna av skam?  Det gör inte  pensionärerna, deras bostadsbidrag är också behovsprövat.

Som jag ser det så borde det bli mer pengar över att fördela till dem som är i verkligt behov av bidrag. Administrativt borde det väl också kunna hanteras smidigt med deklarationen som underlag.



Men pension är inte behovsprövat trots att den finns en grupp pensionärer som har god ekonomi nog, att kunna försörja sig själva trots ålderdom?

wimpi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #103 skrivet: fre 28 mar 2008 23:04:03 »
Välj inte att missförstå Kikarbara. Jag sa inte att pensionen var behovsprövad, det är bostadsbidraget som beräknas på pensionärens samlade inkomster.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #104 skrivet: fre 28 mar 2008 23:12:10 »
Välj inte att missförstå Kikarbara. Jag sa inte att pensionen var behovsprövad, det är bostadsbidraget som beräknas på pensionärens samlade inkomster.

Jag missförstod inte, jag översatte resonemanget ang barnbidrag. Det finns snart inga heliga kor, så jag skulle inte bli förvånad om man helt plötsligt började diskutera även i dessa banor framöver.

Att inkomstbepröva barnbidraget är inget annat än en nedmontering av de få välfärdssystem som vi ännu så länge har. Förslaget förvånar mig inte det minsta, det är så uppenbart att man återigen talar med kluven tunga.
« Senast ändrad: fre 28 mar 2008 23:28:39 av kikarbara »