Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 272239 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #105 skrivet: lör 29 mar 2008 12:33:58 »
Det är ju så, att man resonerar utifrån sina egna värderingar. Vi tänker inte lika, därför uppstår diskussioner.

Jag kan kan nu se det ur DIN synvinkel Reggis "Jag tycker också att mångmiljonärer kan få detta bidrag just för att visa att samhället uppskattar barn."

Men envis som synden vidhåller jag att det vore bättre för barnen om de som behöver Bb för familjen försörjning, finge dubbelt Bb. Kanske så att flerbarnstillägget skulle mångdubblas?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #106 skrivet: lör 29 mar 2008 23:40:50 »
Jag förstår hur du resonerar Reseda, du resonerar med hjärnan och hjärtat. Tyvärr så har inte Maud visat något sådant. Inte är det hos några fattiga barn pengarna kommer att hamna är jag rädd för. Det skall nog finansiera ytterligare skattesänkning för boende i Danderyd är jag rädd för. Varför säger jag så? Jo det är där de mesta pengarna har hamnat som ”sparats” in. Där och i Vällinge, Lidingö, etc. Inte sjutton har de hamnat hos några fattiga barn inte.

Sen tycker jag Maud med sina tre löner måste ha fått en fnurr i huvudet. En månadsinkomst på 20.000 kr, som skulle vara gränsen,  kan man kanske klara sig på om man bor på landet. I Stockholm är det i princip omöjligt att leva på det om du är yngre och har skaffat dig bostad. Det är ingen hög inkomst, det är en förskräckligt låg inkomst och i princip en svältlön i Stockholm. Du måste vara uteliggare om du skall klara dig på det. Jag förstår mig inte på denna människa, var befinner hon sig? Inte i Sverige i alla fall med dagens bostadspriser. Eller kan Maud inte räkna? Dags för Furir Björklund att gripa in?

Min uppfattning är fortfarande att barnbidraget skall ses som en kompensation för den barnskatt vi har i Sverige idag. Det är betydligt enklare med barnbidrag än att ha lägre eller ingen moms på varor för barn som många andra änder valt. Annars kommer Sverige att stoltsera med världens högsta skatt på barn. Dessutom tycker jag att det är bra med denna markering och allt kan inte räknas i kronor och ören.


Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #107 skrivet: lör 29 mar 2008 23:50:00 »
20000 kr är nästan på kronan vad jag och min sambo har varje månad inklusive tre barnbidrag, flerbarnstillägg och två underhållsstöd. Utan bidragen för barnen så skulle vi ha det oerhört knapert minst sagt.

Jag är nu oerhört tacksam över att jag har sparat i stort sett alla babysaker från de andra barnen så att vi inte behövde köpa nya.

Vi kan väl alla vara rörande överens om att de som kommer med alla dessa förslag inte har en susning om hur majoriteten i Sverige lever.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #108 skrivet: sön 30 mar 2008 21:26:11 »
Nu är det till och med så illa att vår världsfrånvände näringsminister Maud avser 20.000 kr före skatt. Sen skall det till skatt och då blir det väl 15.000 eller något sådant kvar. Så du blir säkert av med barnbidrag Jemmifer för enligt Maud så är du en högavlönad. Tant Maud är helt virrig skall du veta.

Fast vänta bara hon kommer nog snart och talar om att det är bara att skaffa sig några löner till. Hur man gör vet hon också. Det är bara att dansa hambo i kort, kort så ordnar sig resten per automatik.

I Egypten fick de sju svåra år. Vi får vara tacksamma för att i Sverige blir det inte mer än fyra år med Maud i alla fall. Fast hennes partikamrat Eskilsson är ju inte roligare han heller. ”Skulle jag lägga skatt på barnens köttbullar, aldrig”, va vad han sa när diskussionen om närköttets extremt stora påverkan på miljön togs upp. Till skillnad från Maud så tänker han på barnen i alla fall. Skönt att vi har en sådan minister också.

Fast det kanske finns vuxna som äter köttbullar, det kan ju inte vara rätt. Hur skall han komma åt det? Är det dags för Centerpartiet och etablera en köttbullsskatt som bara tas ut av vuxna? När du äter köttbullar så måste du anmäla det till skattemyndigheten för att debiteras köttbullsskatt. Fast är det mor eller far som tillagat dem själva i köket så får skatten dras av på samma sätt som hushållsnära tjänster. Det är bara om du köper färdiglagade som skatt utgår.

Låter som något för Maud att införa, hon skulle ju komma med förenklingar. Det måste vara en betydande förenkling att inkomstpröva barnbidraget, oj vilken förenkling. Kan vi hoppas på fler förenklingar från Maud?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #109 skrivet: sön 30 mar 2008 21:54:34 »
Det där med barnbidrag är inte så himla lätt. Ã… ena sidan är det folkhemmet, å andra sidan är det inkomstskillnaderna. Eftersom högavlönade betalar betydligt större summor i skatt än lågavlönade tycker jag det verkar logiskt att alla barn ska få lika stort barnbidrag. Samtidigt ser jag hur en del föräldrar - även lågavlönade - sätter undan barnbidraget på ett konto till barnet. Utan barnbidraget bleve det för min del sämre mat på bordet. Inte ett öre kan sättas undan. Men så har jag valt det för att slippa löneslava mer än absoluta nöden kräver.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #110 skrivet: sön 30 mar 2008 22:19:04 »
Härligt Syster att få höra en till som kallar arbete för vad det är, slaveri och stöld av ens tid. Jag har alltid ansett att lönearbete är bland det mest övervärderade som finns. Visst är det roligare och shoppa, resa runt i världen och tända på mellan varven än att ägna sig åt att tjäna pengar åt andra. Fast det här får man inte säga. Men inte sjutton finns det några jobb som är så roliga att de kan tävla med shopping och att slappa? Jag vet inget i alla fall. Att bli betittad kan vara kul ett slag men man tröttnar på det också.

Jag var helt ledig i runt i två år för jag ville inte jobba, hade tröttnat. Notera att jag uppbar inga bidrag eller så utan jag levde bara på mina avkastningar och det räcker bra. Till slut blev trycket från omgivningen och tjatet från personer som ville anställa mig så stort att jag kände mig tvungen att börja arbeta igen. Fast nu tar jag det piano må du tro. Inget svett under armarna direkt. Tycker det räcker med att jag är närvarande några timmar per dag, bara för att inspirera den övriga personalen. Men att sitta på ett kontor hela dagarna det skulle jag aldrig palla för.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #111 skrivet: sön 30 mar 2008 22:25:55 »
 ;D
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #112 skrivet: mån 31 mar 2008 16:33:00 »
Finansiell härdsmälta, ekar det ut från världens finansiella centers. Vi är på väg mot en 1930-talskris säger andra. Fast det där med 30-talskris tror jag inte på för det skulle betyda att just nu är vi mitt i det glada 20-talet och det känns inte riktigt så, tycker jag.

Nu till något mycket viktigare än klimatförstöring och härdsmältor nämligen härdat fett. Det angrips bäst med hjälp av fettförbränningsguiden. Du kan lura din kropp att tro att du jobbar med något ansträngande när du ligger på soffan och slappar. För 19 kr i månaden så får du tal del av Aftonsnabelns hemliga formler för att lura kroppen.

Annars är jag expert på detta för jag har alltid lurat mina chefer så de tror att jag gör något nyttigt när jag strängt taget sover med öppna ögon. Det är en av mina största tillgångar, att sova med öppna ögon. Undrar om jag samtidigt lurar min kropp så att den ökar förbränningen trots att jag sover.

Kommer speciellt ihåg när jag var på ett seminarium i modern marknadsstrategi. Snett framför mig satt en skitläcker kille som jag inte kunde ta ögonen ifrån. På scenen stod en småfet gubbe med svettränder under armarna på sin kavaj. Han luktade dessutom ”ovädrade kläder”, pratade med monoton oengagerad röst om någon skinntorr undersökning han gjort beträffande upprepningens betydelse för att trumma in reklambudskap i människors hjärnor.

Jag satt där och spanade in den här killen i stället och jag drömde mig till en öde ö där vi tillsammans dansade nakna på en palmförsedd strand. Mina ögon var helt oseende så jag hade inte märkt att den här svettbomben hade förflyttat sig ut bland åhörarna och börjat ställa frågor. Plötsligt så vaknade jag till och upptäckte till min fasa att alla människor i hela salen, ett 100-tal, stirrade på mig. Jag visste inte varför men tydligen hade han ställt en fråga till mig. Jag hörde hur jag lite sömndrucket svarade: ”Dansar tango”. Ett enormt skratt bröt ut i salen och jag såg att svettbomben blev alldeles röd i ansiktet. Han vände sig till en annan dam och fick då svaret: ”Det skall upprepas”.

Efter ett slag så blev det fikapaus så jag smög fram till den här damen och frågade vad det var för fråga hon fått.  Jo efter att man har trummat in budskapet så gott som dagligen på alla TV-kanaler i flera veckor och sedan har det varit tyst en månad vad gör man därefter? Ja ”dansar tango” var nog inte rätt svar, det inser jag nu. Men i min dröm där var det definitivt rätt svar, det kan jag lova. Jag är lite sur för att vi inte hade kommit längre i min dröm för då hade jag bergis svarat rätt: ”Det skall upprepas”.

Ja sen känns det skönt att man i Kristianstad vet hur vi ”vanliga” människor gör. I bilens baklucka har vi naturligtvis ett barskåp. Detta har vi för att snabbt kunna supa oss fulla om vi skulle råka ut för en olycka. Det vet väl alla människor att det finns ingenting som sätter sådan fart på suplusten som just olyckor. Är en person inte mer skadade än att de kan röra på armarna så är ju en sup det första man vill ha och inte bara det första utan man vill ha mer. Det var alltså självklart att Per Gahrton skulle frikännas då han bara söp efter olyckan som vanligt.

Är det inte dags att utrusta ambulanserna med alkohol så att de som är så skadade att de inte själva kan supa kan få den nödvändiga spriten via dopp. Tror nog att vi kan räkna med att Per Gahrton kommer att verka för detta. Även på akuten borde man ställa den naturliga frågan: ”Önskas sprit” till de trafikskadade som kommer in via ambulanstransport.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #113 skrivet: tis 1 apr 2008 20:47:46 »
Läste i Metro i morse att polisen hade styckat katter och hängt upp i trän. De hade lovat och ta hand om katterna och transportera dem till ett katthem men mordlusten hos poliserna blev för stor. De började med att spela boll med de levande djuren med hjälp av kofötter och sen avslutade poliserna det hela genom att filea katterna med kniv. Filéerna hängde de sedan upp i trän. Ja alla har vi olika sätt att roa oss på men polisens verkar lite udda för min smak. Men med de här poliserna händer säkert ingenting.

Skillnad är det att skicka sex-SMS det är ett svårt brott. För detta får man sparken, i alla fall i Finland. Jag har alltid haft så svårt att förstå varför det är så in i helvete allvarligt så fort det handlar om sex.

Den gripne våldverkaren berättar inför rätten: Jag började med att binda fast föräldrarna i var sin stol. Sedan ströp jag de tre barnen ett efter ett inför ögonen på föräldrarna. Därefter ströp jag mamman och avslutade det hela med att våldta pappan mens han hade en plastpåse över huvudet så att han inte fick någon luft.

Rättens domare: ”Men herre gud karl menar ni att ni hade sex med en man? Det var det värsta jag hört. Hur kan ni?”


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #114 skrivet: ons 2 apr 2008 12:29:09 »
Läste i Aftonsnabeln att ”pussrestauranten” hotas av stängning. Krogen Judit & Bertil blev rikskänd efter Schenström-Pihlblad-kyssen som fångades på bild. Det är några medlemmar i bostadsrättsföreningen som äger lokalen där restauranten verkar som, enligt uppgift, vänt sig emot detta pussande och anser att det förstör föreningens rykte.

De skall ha sagt: ”Vår förening vill inte bli förknippade med sådant här. Först blir det en puss och sen, ja då kan det bli en klapp i baken också. Var skall det sluta?” Det kan sluta med att vår fina förening förvandlas till någon sorts sexnäste.” Jag har redan hört hur grannar till mig låtit sig inspireras av det här pussandet. Vår fastighet är lyhörd och med hjälp av en ordentlig avlyssningsapparatur, som varje vän av ordningen är utrustad med, kan jag höra förskräckliga ljud när jag fäster den mot väggen. 

Engelska forskare slår sig för bröstet och säger att de har tagit fram ett embryo som är en korsning mellan en ko och en människa. Tycker den forskningen verkar helt onödig då den typen av korsning redan finns i levande livet. Dessa forskare verkar inte känna till Pamela Andersson och Maud Olofsson. Pamela har ju fått kons bröst mens Maud fått dess hjärna.

Kan ingen jäkel fånga in den där kalkonen som det står så förbaskat mycket om. I Expressen kan man läsa om ”Kalkonen som kan stoppa Perrelli”. Jag ställer bara frågan kan ingen stoppa in den där kalkonen i en säck och köra den till Ingelsta för slakt. Varför finns det lösa kalkoner under ”Eurovision song contest”, någon som vet?


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #115 skrivet: ons 2 apr 2008 12:48:37 »
Kan inte Perelli stoppa huvudet i kalkonen, så världen förskonas den stora mängden eventuellt djurförsökstestad smink? Fast det är klart att det är ett plågsamt djurförsök om Perelli stoppar huvudet i en kalkon... pest eller kolera

Jag var övertygad om att Charlotte var sminkad, klädd och koreograferad av Christer Lindarw, men sen läste jag att hon designat sina kläder själv, kommer Jonas Gardell att utbrista något liknade det han sa om en annan stjärna: "Gode Gud, varför gav du Lena Philipsson en symaskin?"
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #116 skrivet: ons 2 apr 2008 13:31:37 »
Jag var övertygad om att Charlotte var sminkad, klädd och koreograferad av Christer Lindarw, men sen läste jag att hon designat sina kläder själv, kommer Jonas Gardell att utbrista något liknade det han sa om en annan stjärna: "Gode Gud, varför gav du Lena Philipsson en symaskin?"


Jag förstår inte riktigt när det gäller hennes autfitt, eller sminkning. Sambon sa något liknande nedvärderande om hennes utseende när hon vann melodifestivalen. Själv tycker jag att man skall vara snäll mot dem som avviker utseendesmässigt, det kan de inte rå för. Och det lär ju exempelvis finnas en kvinna som har lagt massvis av pengar och operationer bakom sig för att likna en katt och det gör Pirelli naturligt (tror jag att det är?). Egentligen är de rätt lika, och jag tänker på denna dam varje gång jag ser Pirelli.

http://www.awfulplasticsurgery.com/archives/000351.html

Edit; Jocelyn Wildenstein heter hon visst.
« Senast ändrad: ons 2 apr 2008 13:36:15 av kikarbara »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #117 skrivet: ons 2 apr 2008 20:14:02 »
Det beror på. Hon kanske använder Oriflame och de utför inge tester på djur. Deras smink innehåller dessutom inte en enda molekyl med animaliska substanser. Jag använder bara Oriflame just av den orsaken.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #118 skrivet: fre 4 apr 2008 15:34:55 »
Vem är hetast vid Stureplan? Idag kommer listan vi alla väntar på från stureplan.se. Först kom allas våran Robyn, vem annars. För min del är jag förvånad över att inte Helge finns med. Det finns ingen person som dräller runt Stureplan mer än Helge. Undrar ni vem Helge är så är det en uteliggare som hittar sin mat via restauranternas ”köksingångar”. Men han är väl inte het påstår ni då. Hur het är då Bindefjäll eller vad han heter. Han finns ju med på listan. Då tycker jag Helge är justare där han kommer med sin sällsamma doft, en blandning av gourmématsdoft, urin och T-sprit av den röda varianten. Han har gett den sällsamma odören ett ansikte. Kan det vara något för Lóreal att utveckla vidare. Ja idag luktar jag uteliggare från Stureplan.

Såg att det inte anses som något speciellt att vara full under riksdagsarbetet. På den arbetsplatsen råder inget supförbud och tur är väl det. Det skulle bara vara av ondå för då skulle politikerna lägga näsan i blöt än mer.

Länge leve de privatiserade friskolorna. Runt 20 millioner av stockholmarnas skattemedel har via dessa kunnat transporteras ner till Somalia via ett ”hemligt” förmedlingssystem. Vi får hoppas att de kommer till nytta. Enligt CIA så brukar medel via detta förmedlingssystem användas för terroristattacker. Jag hade ingen aning om att Alliansen i Stockholms kommun aktivt stödde internationell terrorism.

Sen såg jag att svälten i världen tilltar på grund av livsmedelsbrist. Till stor del är uppkomsten till denna brist att allt fler kör bilar med etanolbränsle. I detta sammanhang känns det bra med en miljöminister som via skattesubvention till så kallade miljöbilar bidrar till att öka svälten ytterligare. Nästa gång ni ser bilder på svältande barn så kan ni stolt sträcka på er och säga, mina skattepengar har bidragit till detta, tack Anders Carlgren och Centerpartiet. Huvudsaken är ju att Anders Carlgren kan skryta inför sina EU-ministervänner hur han har sänkt utsläppen av fossila bränslen. Jag tror nog ungen på bilden här har full förståelse för denna Centerpartistiska prioritering. Man kan inte få allt.


Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #119 skrivet: lör 5 apr 2008 01:08:08 »
Man har, under en längre tid, kunnat läsa på annat forum om svenska bönders bidrag. Glädjande nog,så har 5 stora mjölkproducenter i min närmiljö slutat med mjölkkor. Det är tydligen så, att många bönder läser på annat forum, och där får lära sig vilka jädra parasiter de är. Nu har man gjort rättning i mjölkleden. Vi har mjölkbrist i Sverige. Detta medför att vi importerar mjölk. Flera mindre mejerier har lagt ner sin produktion p. g. a. detta. Osten har skenat i pris. Såg idag i butik att många ostsorter kostar 149:-/kg.
Det ska vi vara tacksamma för. Ost innehåller idag stora mängder importerad mjölk.

Själv dricker jag inte mjölk alls. Har inte gjort det, sedan jag lärde mig kasta glaset i golvet. Så jag instämmer i kören som tycker att den svenska mjölkproducenten ska utrotas så vi slipper ge dem bidrag. Dessutom behöver vi på landet inte stå ut med lukten av koskit.