Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 276861 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #120 skrivet: lör 5 apr 2008 21:20:56 »
Nu är det inte riktigt detta som är huvudproblemet utan det är att politikerna är inne och manipulerar i system de inte begriper sig på. Varför ge skattebidrag till miljöbilar över huvud? Miljöbilarna är inga miljöbilar och det leder bara till svält. Fast det kanske är viktigare att vi kan susa runt i så kallade miljövänliga bilar än att ungen på bilden får mat. Det parti som styr det här är Centerpartiet för både miljö och jordbruksministern kommer från detta moraliskt defekta parti. Jag vill bara att alla skall komma ihåg i nästa val att en röst på Centerpartiet är en röst för ökad barnadödlighet i de så kallade utvecklingsländerna.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #121 skrivet: lör 5 apr 2008 22:27:52 »
Första gången jag såg ditt uttalande om att miljöbilar bidrar till världsvält och livsmedelsbrist så trodde jag ärligt talat att du var ute och seglade. Sen såg jag att det ganska nyligen har kommit en rapport om det, och det såg jag i en liten liten liten notis, för att begripa mer om innehållet i rapporten så fick jag söka via nätet och där hittade belägg för dina påståenden.
Man kan ju undra varför en sådan uppgift inte har större nyhetsvärde än så?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #122 skrivet: sön 6 apr 2008 15:22:52 »
Jo du det hela hänger ihop Kikarn. Centerpartiet skyr inga medel för att främja sina särintressen. Ju mer mat som går åt för de så kallade miljöbilarna, ju högre priser på livsmedel på grund av brist och det slutar med barnsvält. För närvarande är det runt 2 millioner barn i Afrika som svälter på grund av Centerpartiets politik.

Sen är det inte nog med det man tar fisket ifrån befolkningen också. EU köper upp fiskerättigheter och sedan fiskar man ut dessa och lämnar svält efter sig. Det parti som är ansvarig för detta från svensk synvinkel är naturligtvis Centerpartiet igen genom jordbruksministern Eskil Erlandsson.

Maud och hennes samvetslösa gäng, Eskil Erlansson och Andreas Carlgren är skamliga. Andreas genom att använda falska miljöskäl för att kunna bidra med denna livsmedelsbrist och Eskil för att han är delaktig i utfiskningen  i Afrika. När man talade om att lägga miljöskatter på nötkött som är en stor miljöbov. Då svarade denna jordbruksminister, att han tänkte inte lägga skatt på barnens köttbullar. Men att via skatt bidra till att barnen i Afrika svälter, det går bra det. Fast ytterst ansvarig är naturligtvis Maud som partiledare för detta moraliskt defekta parti.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #123 skrivet: sön 6 apr 2008 16:37:58 »
Reggis, jag är 125% enig med dig i det fruktansvärda i att göra bilbränsle av gröda som kan föda dem som svälter ihjäl!!  ALDRIG kan jag med gott samvete åka i något som drivs på miljöbränsle. I så fall stannar jag hellre på landet.

Fattas bara att mjölken vi importerar fraktas med miljöbilar!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #124 skrivet: sön 6 apr 2008 18:21:23 »
Detta är Mauds valspråk: Må allt tillfalla mig och mina partikamrater, Centern över allt.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #125 skrivet: mån 7 apr 2008 13:31:38 »
Ja nu har hungern och svälten nått Stockholm också. Såg i dagens Punkt.se att handlarna inte kan ha oxfilé framme för den stjäls direkt. Det tog inte lång tid med Alliansregeringen innan vi kom ner till U-landsstandard.

Som inte detta vore nog med elände, nu sprider sig mobiltumören bland befolkningen. Dövhet, tappad känsel i ansiktet och balansrubbningar är de vanligaste symtomen av mobiltumören. Efter detta så börjar hjärnan att allt mer bli lik en mobiltelefon. Personen i fråga skriker ”Här kommer Pippi Långstrump” utan förklaring, talar om var han är utan att du frågar samt vrålar, ”Jag skall inte prenumerera på strumpor” helt utan förklaring.

På Metro så skriker kolumnisten Cissi ”Jag är en 80-talistalkis”. Kul säger jag, förbaskat intressant. Vad är det som skiljer en 80-talistalkis från t ex en 70-talistalkis, det framgår inte. Skall vi gissa på att de dricker shots och vi födda på 1970-talet pimplar rödvin i sann postrevolutionär anda. Själv är jag svag för att dricka mig berusad på likörer och jag har inte kunnat finna vilket årtionde man gjorde det. Är det så att jag ligger före i tiden igen, att jag står på barrikaden för något nytt, nämligen liköralkoholism. Känner hur en boktitel tar form: ”En liköralkoholists dagbok” eller ”Likören i mitt liv”.

I Flen har man hittat naglar i frysta köttbullar från Felix berättar Eskilstuna Kuriren.

Jag ringde och frågade Felix hur det kom sig. ”Jo vi har tagit intryck av att nötkött är så in i vassen miljöovänligt och har därför minskat nötköttsinnehållet och ersatt det med naglar”, svara produktchefen.

Jag blir alldeles stum av svaret, vilka miljökämpar Felix är, till slut kläcker jag ur mig: ”Varifrån får ni naglarna?”

Produktchefen svara: ”Vi har kontaktat alla äldreboenden i Sverige och har fått ensamrätt på pensionärernas naglar i samband med pedikyr. Sedan är det bara att stoppa i dem. De är väldigt mycket kalk i dem. Fast vi ska börja mala dem för de har tydligen fastnat i halsen på vissa personer.”

Hur kom ni på det är, fortsätter jag?

”Jo, genom kontakter med ICA. Vi har fått höra att de var på gång men vi var snabbare. Nu funderar vi även på att mala hår från hårfriseringar och stoppa i, allt för att förbättra miljön.”

Det är bara att konstatera miljöarbetet går framåt. Själv är jag inne på att äta mig själv, då vet jag precis vad jag stoppar i mig.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #126 skrivet: mån 7 apr 2008 20:48:56 »
Glömde dagens påhopp på Centern.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #127 skrivet: tis 8 apr 2008 12:26:53 »
Nu har det kommit fram det vi alla misstänkt. Maud har kommit ut eller vad det heter.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #128 skrivet: tis 8 apr 2008 15:28:03 »
Saxat ur några tidningar , etc…….

Tänka om Brolle hoppar av, det vore inte kul. Inte för att jag vet vem Brolle är eller vad det är han hotar att hoppa från. Men avhopp är aldrig roligt. Jag kommer ihåg en bekant som hoppade av, rakt ut genom fönstret och det slutade illa. Ja för att tala klartext raka vägen till körgården.

I Blaskan idag, din pincett till näshåren som dom kallar sig, står det förstås mest om SM-finalen i Hockey där Linköping enligt Blaskan drog det längsta strået. Hur långa stråna var framkommer inte av texten.

Enligt tidningen Dagen så ägnade sig Jesus och lärjungarna åt homosexuella orgier samtidigt som de pimplade vin. Jag har alltid misstänkt det har varit något mellan Jesus och hans lärjungar för var är alla kvinnor. Nej vi skall nog betrakta det här som en form av bastuklubb och målningen Nattvarden borde heta ”En natt på bastuklubben”. Nu har konstnären Alfred Hrdlicka skildrat dessa kärlekscener mellan lärjungarna och ställer ut dem i Wien.

I Knallebladet från Herrljunga kan man läsa om Blue Eye, en unik ögonstärkande produkt. Det är dessutom extrapris på dessa naturens kikare. Stoppa i dig ett piller och du ser som en hök, ta två och du kan se en myra på 100-maters avstånd. Tar du tre så blir du Stålflickan och kan se genom väggar. För er som inte visste det kan jag tala om att Henke, fotbollsspelaren ni vet, driver en lackerarverkstad i Herrljunga under namnet ”Henke e lack”.

Calle Bildt är i Hebron och vad han säger själv: ”Och det finns skäl till det.”  Ja det känns bra att Calle inte vaknar på morgonen och säger: ”I dag sticker jag till Hebron, för jag känner för det.” Jo Calle skall besöka profeten Abrahams grav som finns där. ”Det är viktigt att någon sätter blommor på graven”, säger Calle.

Jag måste fråga: Finns det ingen som bor närmare som kan göra det, måste du åka dit?”

”Jag ser det inte så, säger Calle och fortsätter: ”Det blir minst två gratis middagar och för att inte snacka om luncher. Jag har alltid sagt att gratis är gott. Det är därför jag åker kors och tvärs för att spara in på matkostnaderna. Även små utgifter är utgifter och varför betala när man kan få allt gratis? Dessutom är det extra bra i Hebron för där brukar de skicka med mig ett par matpaket också som jag tar med mig hem till Anna Maria.

Ja det är väl bra att vi har en så ekonomisk utrikesminister.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #129 skrivet: ons 9 apr 2008 20:45:24 »
Bonustiderna är här hurraaa. Varje år är det samma avundsjuka från populasen för att direktörsklassen får några millar extra och spendera för att sätta lite guldkant på tillvaron. Hur kan man missunna hårt arbetande direktörer pigor, en fräsig lustjakt och några millioner i värdepapper så att ålderdomen är tryggad. Det tycker jag är det minsta man kan begära för alla uppoffringar som följer med detta ansvarsfulla arbete.

Nej jag håller nog med Mikael Treskow att finns det några som är underbetalda i dagens Sverige så är det direktörerna. Det är beundransvärt att det går att leva på dessa löner som bara är bråkdelar av vad de Amerikanska direktörerna tjänar. Hur kan stackars Erikssondirektören leva på futtiga 12 millioner om året? Det är klart att han behöver sin bonus på 24 millioner. Det är fortfarande för lite. Tycker till och med att Percys 930 millioner i bonus var lite njuggt med tanke på dennes oerhörda arbetskapacitet.

Med tanke på hur värdefulla direktörerna är så har jag inte begripigt varför man inte anställer ett gäng direktörer och skippar resten av personalen. Vad gör resten av personalen för nytta? Nej skapa bolag med bara direktörer som anställda, det vore något. Resten kan man outsourca till Pakistan och huvudkontoret kan ligga i Las Vegas, det vore fint.

Sen får vi alla tänka på att direktörer är lättrörliga. Tänk om dom flyr från Sverige. Efterfrågan på Svenska direktörer i världen är enorm. Ã…r 2003 var det en direktör som fick anställning utomland. Denna potentiella massflykt måste stävjas. Nej höjda bonusar är det enda som kan stoppa denna fara.

Dessutom ger just bonus det incitament som en direktör behöver nämligen en hög med pengar till honom själv. Jobbet är ju helt ointressant och de flesta företag håller på med något meningslöst som att göra en likadan tandkräm som finns fast blå i stället för vit. Då är det utvecklingen av den egna plånboken som liksom är huvudgrejen. Jag tror att just girighet för egen del är den egenskap som är den bästa för en kompetent direktörer. Ju snålare och girigare ju bättre företagsledare. Girighet är den egenskap som bäst visar på ett gott ledarskap.

Därför är det med glädje jag noterar att nya bonusprogram duggar tätt. Det borgar för att de absolut girigaste, och därmed bästa, kommer att leda det svenska näringslivet framöver.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #130 skrivet: tor 10 apr 2008 21:49:13 »
Maud Olofsson har åkt till Indien, visste ni det? Jo hon är där för att studera Indiska toaletter.

Jag frågade henne innan hon for, ”Varför åker du ända till indien för att titta på en toalett, finns det ingen närmare?”

”Nu är du dumt”, svarade Maud och fortsatte. ”Jag måste väl för sjutton åka till Indien om jag skall se Indiska toaletter i verkligheten, eller hur.”

”Vad är det för speciellt med dessa”, frågade jag då.

Maud svarade: ”Dum fråga igen, det har jag ju sagt, de är Indiska. Har fått ett tips om att avföring är en miljöbov. Är kossornas det så borde människorna vara det. Enligt en studie jag hört talas om sitter en Svensk på toaletten dubbelt så länge som en Indier, de står föresten upp. Kan vi begränsa den tiden genom att införa Indiska toaletter i Sverige så kommer naturligtvis avföringen från människor i Sverige att minska. Det är en miljösatsning. Kan vi dessutom få kossorna att gå på toaletten så har vi även löst jordbrukarnas problem.”

”Skall korna gå på toaletten”, frågar jag.

”Ja det är det jag har tänkt mig. Svenska toaletter klarar de inte av att sitta på det har vi redan provat men Indiska det kanske går eftersom man står där och det brukar korna klara av, att stå. Då kan mjölkbönderna installera Indiska toaletter i sina hem och sedan kommer även kossorna att använda dem. Har tänkt mig ett miljöbidrag för detta.”

Jaha vi ser fram emot vad Maud mer kan ta med sig från Indien och frågar: Är det något mer du skall studera?”

”Jag tänker försöka sälja lite böcker om svampodling när jag är där. Ni har väl hört talas om när jag hjälpte människor att starta svampodlingar”. 

”Men det gick ju inte så bra”, säger jag.

”Det beror på hur man ser det. Svampen kom upp så det gick bra men ekonomiskt gick det inte så bra, konkurser och stora skulder. Fast det var sossarnas fel för det var dom som regerade. I Indien finns det inga sossar så det borde gå bra där.”

Ja vi får väl önska Maud lycka till fast det hinner vi inte då hon rusar mot toaletten med kameran i högsta hugget och skriker: ”Andreas, vänta, Andreas jag vill ta en bild när du sitter där så jag kan visa den när vi träffar Indierna. De kanske inte har sett en Svensk toalett under användning.”


« Senast ändrad: tor 10 apr 2008 21:50:52 av Reggis »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #131 skrivet: sön 13 apr 2008 16:50:19 »
Ja det är helt underbart att Reinfeldt lär Kineserna hur de skall styras. 1.322 millioner Kineser är ju utsatta för ett fruktansvärt förtryck och många har inte ens tillgång till Coca Cola eller skrifter som Reinfeldts bästa, ”Hur man blir en arbetare utan att vara det”.

Reinfeldt har gjort en stor insats och jag är säker på att alla Kineser är tacksamma för hans påpekanden. Kineserna har mycket att lära utav Sverige, framför allt inom kulturens område. Hoppas Reinfeldt tog med sig en CD med de Svenska bidragen till Melodifestivalen, det skulle imponera. Med tanke på hur efterblivet Kina är kulturellt, jag har aldrig hört en Kinesisk slagdänga i hela mitt liv.

Kineserna uppfann tryckkonsten, porslinet, krutet, kompassen, ja en hel del. Men vad är det jämfört med Charlotte Perrelli och Hero, ingenting. Här har Reinfeldt verkligen något att lära Kineserna. Stackars kineser.

Det känns stort att leva i samma land som Fredrik Reinfeldt. Tänk att få ha en sådan statsminister som har så mycket att lära ut så att 1.322 millioner kineser lyssnar med fladdrande öron när han talar. Ã…hh, det är stort.

Extra härligt var det att se att statsministerparet även lär kineserna vett och etikett och då menar jag hur man klär sig när man inspekterar en hedersvakt, fritidsklädd naturligtvis. Enligt Fredrik så hade Filippa tänkt att lämna planet klädd i bikini men hon hade glömt den så Fredrik fick ta på sig ett par brallor och en skjorta över badbrallorna.

Jag tänker lära dem hur man äter en grillad med mos också lär Fredrik ha sagt. Han är inte bara statsminister han representerar även Sibylla Förbundet, ett kungligt sällskap för grillkorvens bevarande i sin ursprungliga form. Vi får önska vår statsminister lycka till i sitt värv att uppfostra dessa hedningar till kineser. Snart kanske dom också kan nynna Hero samtidigt som dom stoppar in en grillad med mos i munnen, mumlar Fredrik när Sibyllan försvinner ner i hans gap.
« Senast ändrad: sön 13 apr 2008 16:51:52 av Reggis »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #132 skrivet: sön 13 apr 2008 19:18:11 »
Nu är det i sanningens namn så, att korven var KOKT! Sibyllas kokkorv (korvgubbekorven) är helt enkelt oslagbar.

Härligt Reggis att du kommit till insikt ang. vårt stadsministerpar  ::)

Tack för alla roliga kåserier. Saknar det på lördagar......

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #133 skrivet: mån 14 apr 2008 20:56:44 »
Oj man tror knappt sina ögon. HSN har dragit in en läkarlegitimation. Känner till fall där läkare nästan tagit kål på människor på grund av felbehandling och det har gett en varning. Den 96-årige läkaren som knappt kunde prata och i princip var blind fick fortsätta trots att han inte hade ett hum om modern medicin. 

Vad har då denna läkare gjort? Jo han har våldtagit patienter och det får man inte göra Slutsatsen blir, ta gärna livet av dina patienter men ha för guds skull inte sex med dem. Visst skall han ha legget indraget men det finns betydligt farligare personer med läkarlegitimationer. Det finns flera som inte ens är läkare men legg har de utrustats med av Socialstyrelsen.

Hörde att Calle Bildt ordnat en insamling bland de moderata riksdagsledamöterna till en kostym åt Reinfeldt och en långklänning åt Filippa. Ja faan det är pinsamt sa Calle för Fredrik och Filippa har satsat alla sina pengar i en samling av barbiedockor, inte en spänn över fram till nästa löning. Där är dom båda i Kina utan kläder och pengar vad gör man? Jag skulle ta me tusan ha föredragit Mona som partiledare för hon har i alla fall ett just kreditkort. Fredrik och Filippa är så gammalmodiga kör bara med kontanter. Fast nu är det fixat fick ihop 375 spänn som räckte till en begagnad kostym och klänning på Myrorna. Det räckte till en slips också för Fredriks slips med en älg på är bedrövlig. Han fick den av Maude i julklapp.

Ja vad skulle Fredrik göra utan Calle?


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #134 skrivet: tor 17 apr 2008 15:07:06 »
Jaha då är det dags för de som vill ha ett stamkort på Café Opera att sticka till NK och shoppa. Dessa kort betalas nämligen med prylar som lämnas i present. Ett kul initiativ att betala för att få komma in och dessutom inte använda pengar.Nästa gång jag går dit och äter skall jag betala med lite överskott från lopppisinköp. Skall bli kul och se hur dom reagerar när de får betalt i 3 hundfiguriner. Ett tips till er andra. Har ni något överskott så stick till Café Opera för där kan ni använda det för att betala med.

Från Calle Bildt kan vi läsa: ”Torsdag igen med regeringssammanträde och allt vad som därtill hörer.” Undrar ni vad det är som hörer så är det SÄPO som har buggat regeringskansliet på uppdrag av Maud Olofsson. Hon lär ha sagt: ”Terrorister finns överallt man kan inte vara nog försiktig.” Det är framför allt Fredrik jag inte litar på. Jag tyckte mig höra att han viskade något om att sänka EU-bidragen till jordbruket till Cecilia Malmström och det är ta me tusan likvärdigt med terrorism.

Såg att nu är bensinskatten på väg att höjas igen. Varför i helsike kan man inte kräva att bönderna tar bättre hand om sitt avfall i stället. Det ger betydligt större förbättringar för miljön än att envist visa handlingskraft i att jävlas med vanligt folk.

Grattis till er alla som hyr bostad. Nu kommer ett efterfrågetillägg på hyran. Det är Odell, själv hyresvärd föresten, som hittat på det. Är det fler som vill bo just där du bor så kan fastighetsägaren höja din hyra till samma nivå som högstbjudande. Det blir som en auktion. Ser jag en hipp våning så ringer jag upp fastighetsägaren och frågar vad han vill ha i hyra. Säger han då att nuvarande hyresgäst betalar 7.000 kr/månaden så kan jag säga: ”Du får 12.000 av mig.”. Vill eller kan inte nuvarande hyresgäst betala så är det bara för mig att flytta in. Skulle han gå med på den högre hyran så kan jag bjuda ändå mer. Säger bara ”äntligen kommer de fria marknadskrafterna till sin rätt på en bristmarknad”. Det är där dessa gör som mest nytta. Vips så kommer Odell att ha trollat bort bostadskön, visst är Odell duktig.