Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 275879 gånger)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #135 skrivet: tor 17 apr 2008 19:20:47 »
Nu kommer ett efterfrågetillägg på hyran. Det är Odell, själv hyresvärd föresten, som hittat på det. Är det fler som vill bo just där du bor så kan fastighetsägaren höja din hyra till samma nivå som högstbjudande. Det blir som en auktion. Ser jag en hipp våning så ringer jag upp fastighetsägaren och frågar vad han vill ha i hyra. Säger han då att nuvarande hyresgäst betalar 7.000 kr/månaden så kan jag säga: ”Du får 12.000 av mig.”

Det har jag redan varit med om! För ca 6 år sedan letade vi lägenhet i småstad. Vi hittade en. Den var totalrenoverad, hade ett kanonläge och en mycket human hyra. Annonsen hade lockat flera intressenter.  Vi och fyra andra blev "lyckligt utvalda" till en andra, mer personlig, visning. Ett par timmar senare fick jag ett telefonsamtal från hyresvärden, där han informerade att familjen XX hade bjudit upp hyran med XX antal kronor, och undrade hur mycket vi kunde tänka oss? Jag blev störtförbannad. Vi tackade nej tack till lägenheten. Jag trodde det var olagligt!  ???

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #136 skrivet: tor 17 apr 2008 23:58:26 »
Det har aldrig mina hyresgäster gjort. Varför inte? Ska genast fråga dem!  >:(

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #137 skrivet: fre 18 apr 2008 12:12:29 »
Nu börjar det bli sommarväder och värmen är på väg. Då uppstår något underligt. Människor rusar ut med likdelar, kol, ett galler samt tändvätska under armen, det skall grillas.

Frisk luft vad är det, nej oset från brända djurlik blandat med kemikalier, så kallade grilloljor, sprider sig över nejden. Stanken är vidrig och den får mig att tänka på hur det måste ha varit i skyttegravarna nere i Flandern under första världskriget. Där eldade man upp liken i skyttegravarna för att undvika smittspridning. Fast det här är ta me tusan värre. Här äter människor dessutom upp de brända liken, tvii va äckligt.

Sen finns det ”budgetgrillare” också som grillar Falukorv. Va fasen, Falukorv, det är redan innan otjänligt som människoföda. Inte blir den bättre av att smörjas in med kemikalier och att de låter den vistas i rök och bli svartbränd, äckligt.

I Expressen så kan man läsa om Mat Nicklas tips inför grillsäsongen: ”Man skall gnugga fram den goda smaken.” När jag hör ordet gnugga, inte sjutton tänker jag på att stå där och gnugga på likdelar. Nej jag gnuggar nog helst på något annat när jag är ute i naturen.

Vilket får mig att tänka på att i dagens Metro där det står att det svenska folket helst ägnar sig åt sex på sommaren. Skönt att de flesta håller på med något vettigt i alla fall och att inte alla eldar likdelar. Det är nog just det jag ser mest fram emot med sommaren, friluftssex efter vägkanterna.  När man tar en paus på väg mellan loppisarna och kör in på en vägficka, tar ut sin filt ur bagageutrymmet, går en bit in bland buskarna och guppar skönt. Redan när man kör in så känner man hur det pirrar skönt i hela kroppen av förväntan. När han sen står där med flaggan i topp så är man nära på att explodera. Ack ja det tar väl par veckor till innan det blir premiär. Fast egentligen så kan man stå upp så att man inte blir kall om stjärten och då borde det gå att ha en tidigare premiär. Värt att tänka på.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #138 skrivet: fre 18 apr 2008 22:18:43 »
Att grilla är livsfarligt. Från Radio Västs hemsida idag:

"En man omkom och en annan fick svåra skador på grund av syrebrist i en fritidsbåt i närheten av Bovallstrand.

De två männen hade grillat på en engångsgrill i onsdags kväll ombord på båten som låg uppställd på land.

Enligt polisen vållade grillningen uppenbarligen syrebrist och männen förlorade då medvetandet.

När männen, som kommer från Stockholmsområdet, inte hördes av slog anhöriga larm och polisen hittade de båda strax efter klockan tio igår kväll.

När männen hittades hade den ene brodern fått dödliga skador medan den andra var svårt skadad av bristen på syre och fördes då till intensiven på sjukhuset i Uddevalla."
« Senast ändrad: fre 18 apr 2008 22:48:58 av Anja »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #139 skrivet: fre 18 apr 2008 23:50:45 »
Gräslig händelse. Livsfarligt att grilla över öppen eld, om det inte görs utomhus.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #140 skrivet: lör 19 apr 2008 11:18:22 »
 ;D Vi som tänkte ta ut grillen och grilla kebabspett... hoppas att jag inte har en granne som Reggis... som tycker att det luktar värre än skyttegravarna i Flandern!

Ska först fixa lite i trädgården och sen ska grillen fram, men vi grillar inte med osig kol pga att vi bor väldigt nära övriga grannar, vi har gasolgrill och det funkar jättebra!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #141 skrivet: lör 19 apr 2008 15:19:04 »
Jag är ingen grillfantast. Undrar varför jag så gärna äter grillat då jag blir bjuden. Bjuden blev jag igår kväll, på grillat hos sonen som är grillfantast. Kanongott var det dessutom.
Här har vi så mycket space runt oss, att grannens grillångor bara känns som aptitretare.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #142 skrivet: lör 19 apr 2008 23:50:02 »
Våra grannar ligger i startgroparna till grillsäsongen -08. Jättemysigt och trevligt för dem men inte sä jäkla trevligt för mig som har fönstret 20 meter från grillplatsen! Hade det luktat gott grillat så hade jag inte sagt något men våra grannar lider av villfarelsen att det går åt MINST en flaska tändvätska för att få fyr på kolen. En pyroman skulle förmodligen drabbas av religiös hänryckning men jag drabbas bara av ett överväldigande behov av att stänga alla friskluftventiler för att inte storkna av lukten av tändvätska.


nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #143 skrivet: lör 19 apr 2008 23:54:04 »
Våra grannar ligger i startgroparna till grillsäsongen -08. Jättemysigt och trevligt för dem men inte sä jäkla trevligt för mig som har fönstret 20 meter från grillplatsen! Hade det luktat gott grillat så hade jag inte sagt något men våra grannar lider av villfarelsen att det går åt MINST en flaska tändvätska för att få fyr på kolen. En pyroman skulle förmodligen drabbas av religiös hänryckning men jag drabbas bara av ett överväldigande behov av att stänga alla friskluftventiler för att inte storkna av lukten av tändvätska.



Jag förstår inte folk som använder en liten gasolflaska när dom tänder grillen, fungerar alldeles förträffligt utan tändvätska.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #144 skrivet: sön 20 apr 2008 00:56:54 »
Ni måste berätta för mig... jag har ju hört tidigare att just grillande är en orsak både till grannosämja och klagomål hos styrelsen eller bostadsbolaget samt till och med en orsak till vräkning...

Jag har aldrig förstått vad det är som är så hemskt med att grannarna grillar mellan varven?? Vad är problemet?? Visst, det luktar en stund men det måste vara mer än det, annars skulle väl inte folk bli så upprörda över det??

Och jo, jag är uppväxt i lägenhet och har haft grannar som har grillat mellan varven hela min uppväxt men jag har aldrig uppfattat att det skulle varit negativt eller hört någon/läs min mamma/klaga över det så jag har aldrig förstått att det skulle kunna uppfattas negativt... så berätta gärna är ni snälla för jag förstår ärligt talat inte.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #145 skrivet: sön 20 apr 2008 19:40:25 »
Lukten av tändvätska när grillen är nytänd och röken bolmar är vämjelig, tycker jag.  Men det är ju bara en kort stund som den lukten känns.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #146 skrivet: sön 20 apr 2008 22:53:33 »
Att grilla på gården på därför avsedd plats är helt ok även om det ibland verkar vara mera VM i pyromani än middagsförberedelser. Det som stör är de puckon som tokgrillar på balkongen och det är väl det som har fått grannar att rasa.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #147 skrivet: sön 20 apr 2008 23:14:16 »
Att grilla på gården på därför avsedd plats är helt ok även om det ibland verkar vara mera VM i pyromani än middagsförberedelser. Det som stör är de puckon som tokgrillar på balkongen och det är väl det som har fått grannar att rasa.



Men det är väl självklart att man grillar på balkongen?????????????????? Enda plätten de som bor i lägenhet har på utsidan; dvs om man inte bor på bottenvåning med ett par milimeter gräsplätt.
Det är just sådant som får mig att baxna fullständigt och tappa hakan ända ner till tårna ungefär...
På mammas område så är det här en självklarhet liksom det var på området där vi bodde när vi bodde i stan i kedjehus, klart som korvspad att de som har balkong grillar där och på vårt område; att de som har gräsplätt grillar där...

Hörde talas om på radion för något år sedan att detta var ett vanligt område för klagomål, grannosämja och gräl och jag fattar a.b.s.o.l.u.t ingenting?


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #148 skrivet: sön 20 apr 2008 23:29:35 »
Skulle någon bränna likdelar på balkongen i tätbebyggt område, aldrig. Det är absolut inte tillåtet och det är bra. Det finns ofta speciella platser för den här udda företeelsen att bränna likdelar från djur. Är det något religiöst tror ni?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #149 skrivet: sön 20 apr 2008 23:47:02 »
Skulle någon bränna likdelar på balkongen i tätbebyggt område, aldrig. Det är absolut inte tillåtet och det är bra. Det finns ofta speciella platser för den här udda företeelsen att bränna likdelar från djur. Är det något religiöst tror ni?

 ;D
Det verkar vara stora skillnader på att bo i den kungliga och på andra orter, därav mitt oförstånd.
Efter alla år som jag har bott med grannar som har tänt grillen på balkongen när det har behagat dem, och vi inte ens har rynkat på näsan åt det, än mindre höjt ögonbrynen; och bemötts på samma sätt; så är jag helt oförstående till att man ens noterar att någon grillar måste jag säga... Oavsett om det är likdelar eller squash som ligger på gallret.
Att inte reagera på grillen är ungefär lika självklart som att bastun skall värmas upp på lördagskvällen ungefär. Inget att snacka om altså...