Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 272061 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #180 skrivet: tis 13 maj 2008 13:08:25 »
I Kina har jordbävningen gjort över 500.000 byggnader rasat samman och människor är  hemlösa och saknar mat och kläder i de drabbade områdena. Detta kan man läsa om i Aftonbladet. Men i artikeln under denna artikel kommer Aftonbladet med en lösning på deras problem. Vinn Sofis festgarderob. Vilken tur de har i Kina som kan vara med och tävla om denna garderob i Sofis Mode. Vad bra att Aftonbladet har denna tävling just nu när den som bäst behövs.

Kris, det är kris för Svensk idrott. Jag har hört att Christian Ohlsson har fått en sticka i fingret och just nu ligger inne för att få en blodtransfusion på grund av blodförlusten. Fast enligt uppgift så kan han gå upprätt men han har en liten blånad bakom örat som sju läkare följer kontinuerligt via uppkopplade kameror dygnet runt. Jag hoppas vi får kontinuerliga rapporter hur det är med Christian så att vi kan följa denna världsnyhet kontinuerligt. När det gäller Zlatans knä så är situationen oförändrad och det nageltrång han tidigare hade är numera åtgärdat.

Vår ledstjärna Blondinbellan Isabella kommer idag med en hel räcka tips hur du blir framgångsrik, lycklig, vacker och rik. Fast egentligen räcker det med rik för allt annat får du på köpet. Hennes hetaste tips är: ”Var fokuserad och lämna inget åt slumpen, inget är för smått för att tänka på.” Hon fortsätter:

”Jag till exempel lägger ner mycket tid på att prova vilken nyans jag skall ha på mitt nagellack på tånaglarna. Inte för att folk i allmänhet ser det när jag har skor på mig men tänk om det kommer någon vacker, rik och framgångsrik man som vill kyssa mina fötter, då minsann är man glad att man ägnat lite tid åt detta. Det har ännu inte inträffat men någon gång måste det ske så var beredd på allt”

En annan sak jag arbetar mycket med är hur jag håller tungan i munnen när jag har munnen stängd. Kan verka vara en onödig detalj men man kan aldrig veta. Tänk om jag öppnar munnen och skall säga något klyftigt, hi, hi, hi, kanske ja till någon inbjudan till något glamoröst och fantastiskt party med lyxsnittar, skumpa och godibages, då syns minsann tungan. Tänk om det kommer fram en underbar, snygg och rik man och vill titta i min mun. Ja då är jag beredd.”

I expressen kan man läsa om Madonnas uppträdande i radio. Enligt detta reportage skall radiolyssnare ha tyckt att det var en skandal för hennes bröst höll på att hoppa ur korsetten. Hur det lät i radion när brösten tänkte hoppa ur korsetten står det inget om men vi kan väl gissa på att de sa: ”Hjälp radiolyssnare hjälp, vi är instängda i en trång korsett kan ni hjälpa oss ut i det fria för vi vill gunga fritt i takt med musiken”. Hon skall också ha sagt ” Ã…t helvete med nuet, lev i det förgångna!”  med tillägget ”som ni alltid gjort här i England”.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #181 skrivet: ons 14 maj 2008 11:39:53 »
Centerpartiet, detta parti i mittens rike har nu utmärkt sig igen för diskriminering. Mats Hallsten var föreslagen att bli ny ordförande i Färgelandas kommunfullmäktige. Men sedan det kom fram att han extraknäckade som strippa. i Nättjebacka gosskör blev det stopp på hans politiska karriär. Usch och tvii skrek alla Centerpartister i kör, karlen har ju stått och sjungit i bara kalsongerna en sådan ordförande kan vi inte ha. Nu undrar man om det är tillåtet för aktiva Centerpolitiker att bada i badbyxor, sova naken och tvi vale sitta med brallorna neddragna på toaletten.

Har med stor förundran följt debatten om tvångsvård av våldtäktsbenägna män. Hur personer har gått till dessa stackars personers försvar att de skall minsann inte tvångsvårdas utan allt skall baseras på frivillighet och visst skall de få recept på potensmedel så att de inte misslyckas med våldtäkten på grund av potensproblem. Det kan ju ge dem mindervärdeskänslor de stackarna.

För min del är saken solklar vad man gör. Första gången är det frivilligt men de som vägrar att låta sig vårdas blir kastrerade direkt om de återfaller. Har de genomgått vård så får dom en chans till med vård innan kastrering. Skulle mot förmodan kastrering inte hjälpa, det finns ett fåtal sådana män, är det dags för stjärtterapi. Det innebär att de hålls fast och ett kvastskaft körs upp i ändan på dem 3 gånger om dagen. Den behandlingen pågår tills de anses som friska och kan släppas ut. Just stjärtterapi har visat sig vara mycket effektiv.

Vår utrikesminister Calle Bildt har varit i Paris och ätit middag. De i middagen deltagande utrikesministrarna blev helt överens om att de inte var överens. Efter detta koncensus så ville Calle käka middag i Lima så han fick kasta sig iväg för att hinna dit i tid. Det tar ju 16 timmar att flyga dit från Paris. Flygtiden får Calle att göra en sådan där analys som han är mästare på. Han säger: ”Det är långt till Lima”.

”Jag har hört att de har den allra läckraste sparrisen där och den är nu nyskördad, det är värt 16 timmars resa att få stoppa i sig”, säger Calle och fortsätter: ”Det ser inte ut att bli mycket semester i år om man skall hinna med alla underbara gratismiddagar. Det gäller att vara global även på denna punkt. Skulle sitta fint med en Pekinganka efter sparrisen men de snåla Kineserna har minsann inte bjudit in mig till årets andjakt. Jag får väl be Anna Maria att ta en promenad till Djurgården och knäppa en anka. Kungen har säkert inget emot det.”

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #182 skrivet: tor 15 maj 2008 13:13:51 »
Börjar med ett citat från Blondinbellans blogg idag: ”Gör mig frisk!” är vad hon skriver.

”Jag orkar ingenting.” säger vår stackars, stackars Isabella på ett annat ställe och ” dock stupar jag snart av orklöshet.” fortsätter hon. Hur skall hon klara av att gå på den lilla tillställningen på den mycket fina restauranten Gondolen klockan 17:30, man blir bekymrad när man läser detta.

Vi får väl hoppas på att någon populär, vacker och rik läkare, känd från media, med hjälp av mystiska dyra och fantastiska medikament dyker upp och hjälper vår stackars Blondinbella så hon klarar av sina viktiga åtaganden för dagen. Framför allt det viktiga mötet med den stora kedjan klockan 11:00 på deras kontor på Kungsgatan. Ryktet säger att det är Fonus som vår Bella skall träffa inför diskussioner om ett samarbete. Isabella säger: ”Genom att läsa min logg så blir ju läsaren mer eller mindre hjärndöd har Fonus kommit på. Fonus vill nu undersöka möjligheten att kunna erbjuda en begravning av den döda hjärnan. Det kan bli ett spännande samarbete tycker jag.”

Sen har vi fått ett nytt Svenskt rekord enligt Aftonbladet. En Varbergsbo har kört en bil med 3,36 i promillehalt. Det tidigare rekordet på 2,94 promille är därmed historia. Vilken höjning det blev med hela 0,42 promille. I dag är man stolt över att vara Svensk för denna notering är i en internationell klass. Det kan till och med röra sig om ett världsrekord när det gäller rattfylleri.

Härligt, härligt nu har den kommit. Världens största sedel när det gäller belopp. Det är en halvmilliardssedel och finns i Zimbabwe. Vi får samtidigt gratulera Zimbabwes regering för deras effektiva komp mot fattigdomen i landet som numera upphört. Alla som bor i landet är numera milliardärer.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #183 skrivet: fre 16 maj 2008 12:04:58 »
Det måste till mer konflikter det är inte sunt att vi alla är så överens i alla frågor. Nu ställer jag hoppet till ÖB som har lyckats reta upp politikerna ordentligt. Han håller fast vid att Ryssland är det största hotet mot Sverige mens politikerna vill ha internationella insatser. Personligen förstår jag inte hur han och politikerna kan komma till en sådan slutsats. Det är Dansken som är Sveriges naturliga fiende. Vad ÖB borde föreslå är en upprustning av de värn som finns på Skånes stränder samt att utrusta dessa med små strategiska stridsspetsar bestående av sockerbetor som vi kan bombardera Köpenhamn med.

Även en restauration av Citadellet i Landskrona och flyttning av Försvarsstaben dit skulle vara en förstärkning. Då kan ÖB själv hålla ett öga på Dansken genom att spana över sundet vilket skulle  öka vår trygghet. Tycker att vi även kan bygga lite nya värn så att Dansken inte kan överraska oss. Det danska hotet skall inte nonchaleras.

Just nu förlamas Sverige av militärens konservatism och rysslandsskräck och politikernas önskemål att få tillträde till de fina salongerna. Där vill Calle Bildt, Tolgfors och Fredrik kunna erbjuda kanonmat i Amerikanernas tjänst för att trycka ner Coca Cola i halsen på trilskande konsumenter i Afghanistan, Irak och på andra underutvecklade marknader. Dessa marknader, som befolkas av terrorister, det vill säga personer som inte uppfyller de Amerikanska kraven på vördnad inför stjärnbaneret och Amerikansk kultur. De gillar helt enkelt inte klassiska Amerikansk kulturella filmer som Motorsågsmasakern, ”En stör i baken” och ”En kula i huvudet”. 

Nu har Bellornas krig brutit ut på nätet. Blondinbellan har följts av Proletärbellan. Själv funderar jag på att starta Rectalbellan, Bellan som ger de som läser en kick där bak. Har hört att egentligen så är det Calle Bildt som bloggar på Blondinbellan, Isabella är bara en så kallad målvakt. På samma sätt så är det Lars Ohly som är Proletärbellan. Men en sak kan jag garantera Rectalbellan det är jag så när ni får en kick i baken kan jag garantera att den är från mig.


Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #184 skrivet: lör 17 maj 2008 00:57:13 »
es, vad tycker du? Vill du inte vara med?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #185 skrivet: mån 19 maj 2008 09:38:14 »
Pjuuut, pjuut, pjuuut, sträcker mig och slår på buzzer-off-tangenten på väckarklockan eller rättare sagt ”musikmaskinen med väckningsfunktion”. Varför envisas man med att säga väckarklocka fortfarande när det oftast är en hel anläggning med DVD-spelare, RDS-radio med mera. Fast egentligen är det inte så konstigt. Varför köpte jag den? Jo för att apparaten skall väcka mig och därför är det fortfarande en väckarklocka för mig trots alla funktioner där väckningsfunktionen mer eller mindre är en detalj.

Min ”musikmaskin med väckningsfunktion” har dessutom dubblerad väckningsfunktion. Det vill säga man kan ställa in två olika tider då den skall avge någon form av ljud för att uppmärksamma mig på att ett visst klockslag har passerats.

Fast jag kan säga att det är inte lätt att köpa en ”musikmaskin med väckningsfunktion” och få den på det sättet som man vill ha. Jag ville ha en snozee som varade ända tills jag manuellt slog av repeaten och jätteknappar så man inte slog på fel knapp av misstag. Många har en funktion som avslutas automatiskt efter drygt 1 timme. Längre tycker leverantörerna inte att man skall ligga och dra sig, de förbaskade moralisterna. Jag var inne i flera affärer och frågade. Inte i någon av de här kedjornas affärer kunde de svara på frågan om snoozefunktionen stängdes av automatiskt efter viss tid eller ej. Däremot berättade de gärna om olika format på skivor som kunde spelas, minnen som kunde anslutas och annat.

På Onoff betraktades jag mer eller mindre som en knäppis som önskade information om hur väckningsfunktionen fungerade. De visste de inte men den kunde spela alla typer av format och här kom det en lång harang med information som jag absolut inte behövde. Dessutom rekommenderade säljaren en Scartkabel av hög kvalité för att koppla ihop den med min TV.

Jag försökte styra över samtalet till det där med väckning igen men det var omöjligt. Nu var den här yngre mannen riktigt i gasen och rabblade tekniska data om den förträffliga anslutningsmöjligheten till min TV som fanns. Samtidigt lutade han sig fram och stirrade mig i ögonen och sa att den var också anpassad för framtidens format. Då killen var rätt charmig och snygg så la jag huvudet på sned och fortsatte låtsas lyssna på hans utveckling om HDMI –DP-1600, DivX och andra beteckningar som jag knappast tror har med väckningsfunktion att göra.

Till slut tog jag också emot en handskriven lapp med hans privata telefonnummer. Han erbjöd sig nämligen att på kvällstid komma hem till mig och inspektera mina befintliga komponenter i hemmet och berätta hur jag skulle integrera dessa tillsammans med den här för att få ett ”Entertainment center” hemma. Fast jag måste erkänna att det var inte den typen av underhållning jag stod och fantiserade om när han spottade ur sig de tekniska begreppen.

Lämnade i alla fall Onoff vimmelkantig efter att ha fått så mycket teknisk data serverad så att det rann ut ur öronen på mig. Fast fortfarande visste jag inte var jag skulle kunna hitta en ”musikmaskin med väckningsfunktion” som uppfyllde mina krav på snoozefunktion. . När jag kom tillbaka till min arbetsplats så berättade jag om detta och fick då tips av en arbetskamrat som hade just en sådan med den snoozefunktion jag efterfrågade. Den köpte jag hos den lokala radiohandlaren och han kunde dessutom berätta för mig hur den fungerade. Den saknade anslutningsmöjligheter till min TV och konstigt nog, jag har inte saknat det.

Till sist är ni naturligtvis nyfikna på om jag ringde upp den här flörtande säljaren på Onoff. Nej det gjorde jag inte trots att det var lockande men man är ju en ärbar kvinna nu för tiden. Även om jag gjort det så skulle jag naturligtvis inte ha erkänt det här, lite diskret får man väl ändå lov att vara, eller hur?
« Senast ändrad: mån 19 maj 2008 09:40:03 av Reggis »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #186 skrivet: tis 20 maj 2008 12:59:33 »
Jaha då har Svensk Polis gjort en strålande insats igen i Charlottenberg. Fotografer kom dit och filmade efter att ha hört larmet, rånarna filmas och man ser hur de flanerar från de rånade bankerna till sina bilar i makligt tempo.  Det är svårt att tro att de skulle uppleva något hot från vår ordningsmakt. När jag ser bilderna så skulle jag inte ha blivit förvånad om de gått och rånade en kiosk på några fika med tilltugg och tagit sig en ordentlig vilopaus  innan de lämnade platsen för rånet. Att Polisen skulle komma dit mens rånet pågick mitt under Polisens morgonfika är ju inte att tänka på. Ja dessa förslagna rånare har säkert undersökt polisens fikapaus för att slippa konfronteras med poliser.

I England där bidrar alla till att sprida kultur. Chefen för Engelska SÄPO iklädd autentisk uniform från Tyska Luftwaffe roade sig med ett gäng prostituerade, närmare bestämt 5 stycken, i en specialbygd bunker utförd enligt ritningar på Hitlers bunker i Berlin. Man blir glad över det stora historiska intresse som denna spionchef visar. Tänk att skaffa sig en autentisk uniform och en riktig nazibunker, det visar på hängivenhet.

I England är det dessutom självklart att ställa upp för chefen. En av kvinnorna var gift med en kollega till SÄPO-chefen och det hela filmades. Filmen sålde sedan av SÄPO-chefens hustru till tidningar för att den Engelska allmänheten skulle få se denna kulturupplevelse. All konversation skedde dessutom på tyska för att öka filmens känsla av historiskt dokument. När får vi uppleva samma hängivenhet inför kultur och historia i Sverige?

Vår kära Blondinbella tänker bli designer. Hon säger: ”I eftermiddag tänker jag designa lite plagg och det kanske kan bli mitt eget modemärke.” Tänk Isabella kommer att ägna hela eftermiddagen åt detta. Det måste bli många plagg när hon håller på hela eftermiddagen och med den vana som hon har av kläder, ”jag har ju varit påklädd i flera år”, säger hon, ”så det borde inte vara speciellt svårt”.

Sen till Kinnekulle där protesterna mot Kinnekulleloppet på cykel ökar i styrka. Näringsidkarna i grannskapet är rent ut sagt förbannade eller skall vi säga skitförbannade. Vissa allmänna vägar var avstängda för bilister och det gjorde att antalet besökare på näringsställen minskade. ”Ja”, säger KörvNisse i backen, ”det var inte alls roligt” och fortsätter: ”Jag fick bara sälja tre körvar i helgen mot mina planerade fem körvar. Ett avbräck på hela två körvar det vill säga en förlust på 11:50 kr. Jag kräver en ordentlig kompensation för bortfallet.” 

Vet ni vad ”fat cats” är för något? Inte då skall jag tala om det. Såg i Brysselkontorets Nyhetsbrev att det är det allmänna beteckningen på direktörer som har någon form av bonusavtal. Det är Luxemburgs premiär- och finansminister Jean-Claude Juncker som har tagit fram beteckningen som numera är gängse EU-språk. Så när ni träffar    Leif Johansson (Volvo lastbilar), Annika Falkengren (SE-banken), med flera så vet ni hur ni skall titulera dem.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #187 skrivet: ons 21 maj 2008 11:41:03 »
Vaknade i morse till ytterligare underbar och spännande dag i mitt fantastiska liv. Ligger kvar en stund i sängen och riktigt myser. Vad kan denna härliga dag ha i sitt sköte bara för mig, mig, mig? När jag ligger där och fantiserar om hur jag blir uppvaktad på väg till jobbet av någon vacker, charmig ung man känd från TV så ringer väckarklockan igen och talar om för mig att nu jävlar går du upp ur sängen ditt slödrö.

Jaha då är man tillbaks i verkligheten igen, fy faan tänker jag när jag drar mina trötta ben efter mig med näsan ställd i riktning mot toaletten. Efter att ha strilat en stund och avklarat toalettbesöket så är det dags för badrummet. Ingen munter syn, nu får man betala dubbelt för gårdagens sista bira på pubben, den sätter sina spår, tvii. Sen kommer den vanliga tanken i huvudet igen: ”I kväll skall jag gå och lägga mig tidigt så att jag är pigg när jag vaknar”. Fast nu har jag uppnått den mognadsgraden att jag vet att det är ett löfte som jag aldrig kommer att infria.

Lämnar badrummet i en tillstånd av lättare depression och går till kylskåpet i köket. Häller upp ett glas Coca Cola, denna hälsodryck som alltid får mig på rätt köl, hämtar blaskan och börjar läsa:

Jessica blev gravid med fel man läser jag i tidningen. Hur gick nu det till? Låg hon med en man och blev befruktad av en annan? Det här är ju minst sagt en sensation i samma klass som den obefläckade aveln av Jungfru Maria där Jesus kom till. Men ack nej, tyvärr, det är inte så spännande som det låter. Hon var tydligen med i någon sorts datingsåpa och mens den pågick så blev hon gravid med en annan person än den hon datade i såpan. Hon bekräftar också att ”Den helige ande” har inte varit framme igen. Så var det med det, inga under här inte.

Tröttnar på tidningen och tittar ställe på Blondinbellans logg på PC:n i stället. Vad ser jag där:

Katastrof, det kan bara kallas för en riktig katastrof. Blondinbellan har fått ett blåmärke på benet. Loggar ni in på hennes site så kan ni till och med se det ”äckliga” blåmärket på bild. Hon har snubblat in i ett bord, stackaren, och fått det här ”äckliga” blåmärket. Men allt är inte negativt för vår Bella. Hon har hittat en klänning längst inne i garderoben som hon tycker är söt. Tyvärr så kan det vara så att blåmärket syns om hon bär den och det är ju inte roligt, tvii. Ja det är ju en tröst att man inte är ensam med svåra problem. Själv har jag fått en smärre rodnad på insidan av mitt lår och det är absolut inte roligt.  Eventuellt så lägger jag ut en bild här på rodnaden så att ni kan trösta mig.

Nej här kan jag inte sitta och slappa det är bäst att börja med morgonritualen, plikterna kallar. Fast på väg till jobbet senare så blev jag på väldigt gott humör när killarna på bygget på vägen dit visslade uppmuntrande efter mig. Jag besvarade visslingen med ett leende och en vink som de visade sig uppskatta. Ja, när det gäller vissa saker så är jag oerhört gammalmodig har jag kommit på. Det finns ingenting som gör mig på så gott humör som när några killar visslar efter mig. Det bekräftar den gamla sanningen: ”Grovt smicker går alltid hem.”

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #188 skrivet: ons 21 maj 2008 23:03:47 »
Är detta en blogg?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #189 skrivet: tor 22 maj 2008 09:50:48 »
Ja vad tycker du Anja? Är det en blogg? Det blir väl det vi gör det till skulle jag vilja säga.

I dag var jag ovanligt pigg när väckarklockan ringde så jag studsade upp ur sängen. Gjorde mig redo för att möta dagens utmaningar på nolltid. Jag sa hej då åt fågelskocken genom att klappa Jocke på huvudet samtidigt som han väser föraktfullt åt mig. Jocke är min sambo sedan jag var 13 år och är en papegoja. Övriga medlemmar i flocken är en nymfkakadua och en sparvpapegoja som är det senaste tillskottet. Det är när man hör väsandet man blir medveten om att fåglar är ödlor med vingar. Det här är en ritual vi har haft i ja 20 år vid det här laget.

Ner med hissen till gatan och ut genom porten. Här slår härligt frisk luft emot mig. Det är runt 10 grader i luften har jag tidigare konstaterat genom att titta på termometern, klockan är 6:55, piip och jag är på väg till jobbet. Hämtar min frukost på pubben, en stor stark, en ciabatta med brieost och druvor. Skojar bara, ingen starköl utan en stor mugg färskpressad juice av apelsiner från det soldränkte Florida. Apelsinerna är varsamt pressade i kontrollerad temperatur under överseende av pubbens kvalitetsansvariges vakande ögon. Därefter har juicen ”buteljerade” i en plastbägare som förslutets tätt för att minska luftens skadliga påverkan på aromen. Allt för att bevara vitaminerna i drycken och bidra till min hälsa. Ja, jag blir rörd till tårar när jag tänker på vilket jobb man lagt ner på mitt välbefinnande.

Slänger ett öga mot tobix på vägen. Konstaterar på löpsedeln att Manchester United vann finalen över Chelsea FC i går kväll samt att det förberetts någon form av terroristattack mot Oskarshamns kärnkraftverk. Förstår att det jublas nu i vissa kretsar. Äntligen kan man motivera olika typer av medborgarkontroller som avlyssningar av telefoner och systematiska genomgångar av Email, buggningar och annat skoj. Det är uppgifter som vår Polis tycker är mycket roligare att syssla med än att gripa våldtäktsmän och bankrånare.

I mitt stilla sinne undrar jag om inte det här är ett beställningsverk av SÄPO för att få ökade resurser och lite nya lagar för att fritt kunna snoka i våra liv. Så kan det väl ändå inte vara tänker jag mens jag rundar in på Götgatan. Personligen så tror jag inte på det här. De kommer att släppas. Allt är bara en show för att få oss att känna oss osäkra så att SÄPO får härja fritt hemma hos oss när de tycker det skulle vara kul.

Perrelli drabbades av blackout i går under genrepet stod det på en annan löpsedel. Hon verkar inte vara i form, och det känns inte bra när hon skall försvara de Svenska färgerna i något så viktigt som Eurovision. Har hon misskött sin hälsa? Får hon ingen färskpressad juice från solmogna apelsiner eller vad beror det på? Vi får hoppas att hon skärper till sig. Det vore en katastrof om inte det Svenska bidraget går vidare, en skandal helt enkelt. Då skulle man inte vara stolt över att vara Svensk tänker jag samtidigt som jag stiger in på mitt rum. Ha en trevlig dag.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #190 skrivet: tor 22 maj 2008 11:13:11 »
Jag hörde på radio i bilen för en stund sen att Perellis bolag har nio miljoner i skulder? (reservation för dåligt sifferminne) Bor i ett hus för 11 miljoner, och det går liksom inte runt. kanske därför man får blackouts
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #191 skrivet: tor 22 maj 2008 12:10:38 »
Verkar som det handlar om saknaden efter hennes barn och inte sådana petitesser som pengar. Fast det stämmer det du skriver Ada att hon är skuldsatt upp över öronen. Så det gäller nu att vår sångfågel att ta sig vidare till finalen och kommer ut därifrån med hedern i behåll. Annars vankas det konkurs och existensminimum för vår kära Perrelli och det är inte roligt. Då kanske vi får se henne sjunga ”Hero” på Tunnelbanan i Stockholm med en mössa i handen mens hennes barn stampar takten. Men så illa skall det väl ändå inte gå.

Hero vad gömmer du för mig.
Mitt torra skinn vill ha dig.
Kom och ta mig nu på stört.
Empty rooms du är en mört.

Det går inte att förneka att jag känner att jag har en viss talang för det här med schlager eller hur?


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #192 skrivet: fre 23 maj 2008 12:24:36 »
I dag går alla våra tankar till Pirran som tog oss vidare till finalen i Eurovision, vilken prestation. Rakt in i kaklet som kommentatorn sa vad han nu menar med det. Men det låter hipp som hämtat från en managementkurs. Tror att det var på en sådan jag hörde uttrycket först gången. Det kanske är någon sån här guru som myntat det, Bindefeldt kanske, han är ju såå inne.

Rätt kul det här med trender och hur fort det sprids inom vårt näringsliv. Plötsligt så börjar alla att använda ett modeord eller uttryck samtidigt. Tänker på ett begrepp som var vanligt för många år sedan i min ungdom. Då hette det att man skulle koncentrera sig på kärnverksamheten och knoppa av allt annat. Plötsligt så pratade alla direktörer om att knoppa av och sälja av allt som inte hade med kärnverksamheten att göra.

Det är bara att konstatera att Nokia och Trelleborg ägnar sig åt helt fel saker idag. Hur sjutton kom de här telefonerna in i verksamheten? Nej nu är det dags att bara satsa på bildäck igen och Trelleborg får sluta med gruvor och koncentrera sig på stövlar igen. Det här uttrycket ”koncentrera sig på kärnverksamheten” är bara ett modernare sätt att säga: ”Skomakare bliv vid din läst.”

Just nu är modeordet kompetensväxling. Med detta säger man att den personal man har idag inte duger utan måste växlas till någon annan. Det man vill ha är en person som är 20 år, aldrig är sjukskriven, med lång erfarenhet av att ha jobbat i framtiden med något som man inte vet riktigt vad det är. Jag säger bara lycka till i rekryteringen men personligen jobbar jag hellre med personer som finns idag i stället för att försöka anställa den kommande messias.

Eftersom nästan alla företagsledare agerar i någon form av följa John beteende, som papegojor skulle man kunna säga så varför inte anställa papegojor på ledande positioner. Det är samma sak inom politiken. Maud är en mästare på att snappa upp modeflugor, göra dem till sina och sedan försöka införa dem innan all fakta finns på bordet. Jag tänker bland annat på hennes arbetsgivaravgiftssänkningar för vissa branscher. Det verkar som hon inte kände till att Sverige är medlemmar i EU.

Nu till Pirran igen, vi håller väl alla tummarna nu i finalen. Fast jag tycker hon kan hiva klänningen och bara uppträda i strumpeband det tror jag är ett vinnande koncept i den här typen av tävlingar. Kan man sen också sjunga så är det helt klockrent.



kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #193 skrivet: lör 24 maj 2008 09:15:54 »
Övriga medlemmar i flocken är en nymfkakadua

Nu frågar jag av allmän nyfikenhet, Reggis. Har man ändrat benämningen från parakit till kakadua på nymfpapegojjorna?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #194 skrivet: lör 24 maj 2008 18:39:20 »
Ja det heter idag nymfkakadua för det är den korrekta namnet då de är kakaduor rent släktmässigt så att säga.

Brown & Toft genomförde 1999 molekylär analys på 15 av de 18 erkända arterna av kakaduor och kom fram till att Nymfparakiten och hjälmkakaduan grupperas tillsammans med de svarta kakaduorna i släktet Calyptorhynchus som en klad, vilket tyder på att de borde flyttas till underfamiljen Calyptorhynchinae, och att underfamiljen Nymphicinae inte borde användas.
« Senast ändrad: lör 24 maj 2008 18:52:11 av Reggis »