Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 272099 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #195 skrivet: sön 25 maj 2008 20:35:41 »
Ja vad skulle man satsa på i helgen. Tror inte jag har varit med om att det varit så många stora loppisar att välja på runt Stocken som denna helg. På lördagen satsade jag på Vårloppan och den var inte bra. Borde ha satsat på Siken i stället. Höstloppan var bland de bättre jag varit på men Vårloppan var bara inriktad på barngrejer så det var liksom fel loppis för mig. Fast de som har barn kunde säkert minska sina utgifter radikalt genom att shoppa second på Vårloppan. Jag hörde att handlarna stod där redan klockan 06:00 på morgonen och inspekterade så det var väl liksom kört från början.

På Söndagen satsade jag på Ã…tervinnaren och det gjorde jag rätt i. Eftersom Ã…tervinnaren är spridd över ett så stort område så kan inte handlarna dammsuga upp allt även om de börjar mitt i natten. Annars fortsatte ju Vårloppan även på söndagen och så har ju Siggen startat men förra veckan var det inget riktigt ös där och Brottis började också men under ny regi. Men det mesta talade för Ã…tervinnaren. Gjorde flera bra köp och även ett knallfynd, det vill säga objekt som ger mer än 100 gånger pengarna tillbaka på spenderat belopp.

Nästa vecka fortsätter loppisutbudet att vara gigantiskt. Då är det ju även premiär på Galoppen både lördag och söndag och Himpan kör ju redan i 180 knyck vad jag har hört. Detta är bekymmersamt hur skall man hinna?

Läste en undersökning i Dagens Nyheter att Calle Bildt inte riktar sig till kvinnor. Behöver man göra en undersökning för att konstatera det, det känner man på sig direkt när man hör honom. Det är bara att titta på hur olika han talar till kvinnliga och manliga reportrar. Är det kvinnor så är Lidingö ”iiiiet” långt som sjutton, tänk på det nästa gång ni hör han. 

Calle är ju Utrikesminister och borde representera hela Svenska folket och inte bara halva. Nu när det till och med är fakta att halva Svenska folket saknar Utrikesminister är det inte dags att rekrytera en till eftersom det verkar omöjligt att avsätta den här Calle. Utan att skämta så är det här väldigt allvarligt att vi har en Utrikesminister som är totalt ointresserad av vad kvinnor tycker och kvinnofrågor. Sverige har tidigare legat i frontlinjen när det gäller dessa frågor internationellt men nu är aldrig sådana frågor uppe utan Calle umgås bara i glada grabbars sällskap. Läs hans blogg ”Alla dessa dagar” så får ni se.

Att läsa Calles blogg är som att läsa en manlig version av blondinbellan, de är liksom på samma nivå. Blondinbellan har föresten tänkt bakat en kladdkaka men det blev ingen för hon drack vin i stället. Calle skriver: ”Och mötet i morgon är ganska så fullmatad” förtäring här också fast politisk sådan. Dessutom brukar han alltid tala om var någonstans han skall äta. Det är bara en sak man vet med säkerhet, det är inte hemma i alla fall utan alltid med ett gäng grabbar.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #196 skrivet: mån 26 maj 2008 19:19:38 »
Alexander Bard har ett förslag på hur Sverige skall bli bättre placerade i Eurovison, ställ upp med mig säger han. Ta 6 personer som ser exakt ut som mig i lederhosen så skall vi joddla alla jag till en klappvänlig melodi. Vi ser fram emot att se sex Alexander Bard nästa år.

Ja sen tar vi lite fotbollsskvaller. Har hört att Lagerbäck är trött på de här ungdomarna som är under 50 år och att han funderar på att stoppa in Rolle Stoltz i laget. Visserligen är han död och han spelade vad jag har hört dessutom hockey men levde han så var han given som back säger Lagerbäck. Nu när han är död så är jag lite tveksam säger Lagerbäck. Fast som alternativ finns ju även Wernersson. Han var målvakt men som sådan borde han väl klara av att vara även anfallare. Jag har hört honom som expertkommentator och är imponerad. Han är mycket aktuell. Även förre landslagstränaren, Tommy Söderberg, kan bli aktuell för en plats. Vi kommer att satsa på erfarenhet säger Bäcket.

Just nu finns det en bild på Expressen med rubriken: ”Resan till EM-Guldet har börjat.”, med en bild på bussen spelarna åker i. Känns det igen från Eurovision. Svenskarna har blivit de nya Norrmännen.

Jag tycker det är bra när de som har inflytande i Sverige är av en sådan intellektuell kapacitet som vår Blondinbella. Enligt tidningen Resumé tillhör hon den grupp på 499 medborgare som har mest inflytande i det här landet och det känns tryggt. Hon tycker bland annat att den sociala kompetensen är minst lika viktig som att ha stora bröst. Det tycker inte jag. Jag tycker att stora bröst borde vara en grundläggande förutsättning för att få ha ett stort inflytande i Sverige. Ju större bröst ju större inflytande borde vara tumregeln. Tänk bara på fördelarna vi slipper Calle Bildt, Reinfeldt, Björklund, Göran Persson, etc.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #197 skrivet: tis 27 maj 2008 12:40:09 »
Jag kom över en intressant uppgift som jag inte känt till tidigare. ”Kyss mig i arslet”, varifrån kommer det uttrycket? Jo det var så att man förr i tiden tog bufotoxin från paddor och smörjde in sig i baken med. Detta gav då hallucinatoriska upplevelser. När du då erbjöd någon att kyssa dig i arslet så var det som dagens att ta en bärs eller drink tillsammans. Annars så kunde du kyssa paddan direkt. Eftersom du då fick hallucinatoriska upplevelser så förvandlades den fula paddan till en prins, bra va?

Vår kära Blondinbella skall vara med i en TV dokumentär om skönhetsideal. Bellan skall, enligt SVT, ha påverka detta negativt och nu kräver man att Bellan redovisar hur hon tar sitt ansvar. Jaha nu har man äntligen hittat den ansvariga för den ökade frekvensen av anorexi i Sverige, det är Blondinbellan, Isabella. Så skönt att man upptäckt detta att ansvaret helt kan läggas på en 17-årig tjej. Tidigare har man pekat ut veckotidningar, TV och press och modeindustrin som skyldiga till detta när det hela tiden varit denna Bella.

Annars så är väl det viktigaste som hänt att, och nu citerar jag Expressen, ”Lagerbäck blev helt tokig”.  Hur tokig han var innan har jag försökt få reda på men inte lyckats men nu är han i alla fall helt tokig. Då ställer jag frågan: ”Kan man ha en landslagstränare som är helt tokig”? Det går tydligen bra med någon som är lite galen så det kanske är möjligt med en helgalen också. Det här öppnar ju en helt ny arbetsmarknad för personer med dysfunktionell hjärnfunktion, de kan bli fotbollstränare. Snart står alla Europas storklubbar utanför våra fasta paviljonger för att rekrytera nya tränare till sina lag. Enligt vad jag känner till så har inte Svennis varit intagen, en brist i hans kompetens.  Det är nog dags för honom med kompetensutveckling genom en sväng på hispan.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #198 skrivet: fre 30 maj 2008 11:53:59 »
Idag hoppade jag på bussen och åkte ett par stationer på min väg till jobbet. Brukar oftast ta en liten promenad men bussen kom precis så jag hoppade på och det var tur.

Satte mig på sätet och snett emot satt en man vänd mot mig och i rygg med honom en kvinna med halvlångt hår. Kvinnan höll hela tiden på och viftade med håret som yrde runt den stackars mannen. Hon var helt omedveten om detta och det såg ytterst komiskt ut när han duckade inför nästa håratack. Jag skrattade som vanligt och mannen tittade mot mig med ett leende. Detta pågick hela tiden tills jag gick av 5 minuter senare, jättekul var det.

Jag har också kommit över en kopia av MUST:s (Militära Underrättelsetjänsten) säkerhetspolitiska bedömning precis som SVT och det var intressant. Dokumentet skall vara hemligt men sprids nu allmänt bland Svenska folket. Inte för att jag blir förvånad, det finns väl något skäl till att man sprider ”topphemliga” handlingar på det här sättet. Lite lustigt då den där S&M:ande Genetiallöjtnanten Tony Stigsson blivit åtalad för att han gjort samma sak.

Ja där finns mycket spännande att läsa skall ni tro. Framför allt tar man upp hotet från Ryssland. Ja ryssarna är ju så engagerade i olika militära operationer över hela världen. Ja dom understöder frihetsrörelsen i Abchazien och sen kan vi inte komma på något mer. Det är tur att USA är så engagerade i Tchad, Afghanistan, Irak, Sudan och ett 20-tal länder till.

Just den Ryska närvaron i Abchazien utgör ett direkt hot mot Sverige. Vi vet inte på vilket sätt men det känns bra att skriva så. Då känner alla igen sig från förr i tiden då ryssar var ryssar och det betydde fiender och USA var USA och det betydde vän. Man skall inte krångla till livet med en massa nyanser. Vän eller fiende, ond eller god vi befinner oss i den digitala värden nu, på eller av.

Det som stör mig är att man ser inget hot från Danmark vilket är märkligt. Det gör emellertid jag. Med tanke på att Danskarna vill införa skärpta gränskontroller mot Sverige och även uttalar sig oerhört negativt om Sverige så gäller det att se upp. Har även hört att man har utbildat speciella aggressiva svin så kallade ”mördersvinn” som de tänker släppa ut i vårt vackra land. Dessa är svinens motsvarighet till motsvarande snigel.   Detta om Dansken har jag skrivit om tidigare så jag skall inte upprepa mig.

Sen såg jag i Expressen att Blondinbellan för en fajt med Konsumentverket om det är smygreklam att ta betalt och skriva om varor utan att tala om att hon får betalt av producenten av varan. Är vår Bella bara en megafon för olika annonsörer eller har hon egna åsikter om olika produkter, det är frågan? Alla varor är i alla fall fantastiska och bidrar till att berika livet samt ger tillfälle att möta någon oerhört rik och kunnig person som är underbart vacker.

”Sen vart jag nödig”, säger Bellan, och fortsätter: ”Jag använder alltid Leni när jag går på toaletten. Leni ger mig den där oöverträffade känslan av lyx och flärd. Vit som snö och mjuk som bomull, det är vad min bak uppskattar. Det är ju inte fel heller att båda våra underbara prinsessor, Viktoria och Madelaine, använder Leni precis som deras begåvade och oerhört rika pojkvänner. Alla som är något använder just Leni.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #199 skrivet: mån 2 jun 2008 15:03:51 »
Ja då har Svennis fått dojan, man blir så överraskad. Hur kunde detta ske? Vad gick snett, ja om detta spekulerar våra insatta och kunniga experter. Jag passade på och intervjua grabbarna på bänken nere på Nytorget, det dom inte kan är inte värt att veta.  Enligt Nytorgsgrabbarna berodde det på att Svennis inte har varit den magnet som ägaren önskat. När jag frågar dem vad de menar med detta så kräver de en kasse Kopparbergs Extra Strong för att utveckla detta. ”Du skall inte tro att du får våra analyser helt gratis”, säger deras talesperson till mig. Suck, det är bara att knalla till bolaget och köpa 12 Extra Strong. Ã…terkommer till analysen senare.
 
Nu till nyheternas nyhet, Daniel fick följa med Viktoria på fest och det tolkas allmänt som att det snart blir bröllop dem emellan. Ã…hh Gud va vi har längtat efter det beskedet. Jag säger bara äntligen. Hur länge har Viktoria och Daniel tänkt leva i synd egentligen? Ja det är nog inte bara jag som är chockad av denna lössläppthet. Egentligen vill man inte säga det men är hon inte lite lätt på foten vår Kronprinssessa? Vad tycker ni andra? Nu är Daniel som sagt var på väg in i de kungliga kretsarna, skönt. Har hört att till och med Silvia har tagit honom i handen, dock var hon utrustad med en handske för säkerhets skull.

Såg i Expressen att Christine Meltzer bara har sex på hjärnan. Undrar vad det är för konstigt med det nu när sommaren är i antågande. Vad skall man annars ha på hjärnan om inte sex? Man kan ju inte sitta där och sukta efter glass hela dagarna eller en skogspromenad. För övrigt tycker jag liksom själva poängen med en skogspromenad är just sexet nu när väderleken är tjänlig för dylika övningar. Dessutom, en glasspinne i truten är inget hinder för att utöva sex, tvärt om. Tycker det är riktigt trevligt när det är flera pinnar i farten. Jag har ofta undrat vad människor tänker på när de inte tänker på sex? Sitter dom där och längtar efter en äppelpaj eller vad?

Det första jag såg när jag kommer ner på gatan i morse är några riktigt läckra byggjobbare som stod där med bara överkroppar och jobbade. Går det att undvika att tänka på sex när man ser något sådant? Absolut inte, man är ju bara en stackars kvinna.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #200 skrivet: mån 2 jun 2008 16:38:15 »

Det första jag såg när jag kommer ner på gatan i morse är några riktigt läckra byggjobbare som stod där med bara överkroppar och jobbade. Går det att undvika att tänka på sex när man ser något sådant? Absolut inte, man är ju bara en stackars kvinna.



Ack ja, sommaren har allt en hel del ögonfröjd att bjuda på mellan varven. Män som arbetar hårt i sitt anletes, är inte helt fy skam alla gånger. Är det tantsjukan som är över oss tror du? Tur att man inte är man i det här läget, för då hade man blivit betraktad som något obehagligt... fast å andra sidan, hur ofta står kvinnor baröverkroppade och arbetar i full rusningstid?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #201 skrivet: mån 2 jun 2008 17:58:11 »
Här kan jag bara instämma :) min stora glädje i den förra bostaden fyra trappor upp var att de både ansade trädtopparna precis utanför när jag drack mitt morgonkaffe, och hade en stor takomläggning i huset strax intill. Nu får jag nöja mej med vad jag kan se längst vägkanterna...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #202 skrivet: mån 2 jun 2008 19:26:22 »
Jag måste erkänna att jag ibland på lunchen sticker till något bygge där man jobbar utomhus och sitter och tittar. Jag gillar både att se på när andra arbetar och är det lättklädda yngre män som jobbar så är det dubbelt upp.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #203 skrivet: mån 2 jun 2008 20:35:33 »
Här kan jag bara instämma :) min stora glädje i den förra bostaden fyra trappor upp var att de både ansade trädtopparna precis utanför när jag drack mitt morgonkaffe, och hade en stor takomläggning i huset strax intill. Nu får jag nöja mej med vad jag kan se längst vägkanterna...
Jag måste erkänna att jag ibland på lunchen sticker till något bygge där man jobbar utomhus och sitter och tittar. Jag gillar både att se på när andra arbetar och är det lättklädda yngre män som jobbar så är det dubbelt upp.

Det är bara till att inse, vi är ett gäng tantsjuklingar.... :P

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #204 skrivet: mån 2 jun 2008 21:20:16 »
Jag ser ut att vara 20 år, är 33 och beter mig som 17 är jag tant ändå Kikarbara?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #205 skrivet: mån 2 jun 2008 21:54:39 »
jag ser ut som sjutton..

jag kan nog erkänna att jag är tant, innan flytten slog en granne från en bit bort följe, en som jag tidigare avvisat på bara ordvalen: vad säger ni om att få förslag att komma hem till någon och "spisa plattor"?  (jag menar att det är en klar åldersskillnad åt fel håll att uttrycka sig så) Nu hade vi sällskap ända upp i hissen, och då han var på väg till en av mina närmaste grannar med reservdel till spisen sa jag att nu när jag flyttar var det synd att det även där var nya vitvaror, men jag lovade att göra sönder något så han kunde komma och hälsa på :) (fast egentligen var jag inte mer intresserad nu, det var  bara en artighetsflört)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #206 skrivet: mån 2 jun 2008 22:47:29 »
Jag måste erkänna att jag ibland på lunchen sticker till något bygge där man jobbar utomhus och sitter och tittar. Jag gillar både att se på när andra arbetar och är det lättklädda yngre män som jobbar så är det dubbelt upp.

Det är klart att du är tant!!!!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #207 skrivet: tis 3 jun 2008 01:02:48 »
"Jag har ofta undrat vad människor tänker på när de inte tänker på sex?"

Jag tänker på de svenskodlade jordgubbarna som vi har ätit i flera dagar nu. Har det någonsin funnits svenska jordgubbar i maj?

Jag har vet många som tänker på när deras trädgårdsmaskiner ska bli reparerade.

En granne tänker på sin hund som ligger inlagd på Strömsholm.

Dottern tänker på att hästarna inte har skugga i sin hage och därför tas in under de hetaste timmarna.

Mågen tänker på att han måste bygga solskydd i hagen.

Alla vi i syföreningen tänker idag på medlemmen som dog igår, alldeles för ung.

Ja, det var lite tips om vad man kanske tänker på förutom sex!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #208 skrivet: tis 3 jun 2008 08:34:08 »
Anja då är jag rädd för att jag är född tant. Redan som tonåring gillade jag att sitta och titta på kroppsarbetande män och vi var flera. Vi var ett helt gäng av tjejer som efter skoldagens slut drog upp till ett bygge och spanade.

Artighetsflört Ada, kul uttryck, är det en sorts blindgångare?

Tack för dina alternativ Reseda, skall försöka tänka på jordgubbar idag för att få lite omväxling.
« Senast ändrad: tis 3 jun 2008 15:11:10 av Reggis »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #209 skrivet: tis 3 jun 2008 08:52:01 »
Jag ser ut att vara 20 år, är 33 och beter mig som 17 är jag tant ändå Kikarbara?

Tanten är ett utdöende släkte sägs det; det tror inte jag, jag tror bara att hon har bytt skepnad!
Idag finns det ett ungdomsideal som medelålders "tjejjer" klamrar sig fast vid, rollerna är ombytta; idag är det DE/VI som stjäl kläderna ur våra döttrars garderober, springer med piercade navlar och jagar rynkor ur varenda vrå vi kan uppbringa dem. Helst vill vi tas för jämnåriga med döttrarna och deras väninnor och tar det som en komplimang fallen som manna från himlen om någon råkar säga något "fördelaktigt" om vår ålder, dvs uppskatta den som betydligt yngre än vad den är.

Jag vill slå ett slag för tanten, även om vi klär ut oss till tonåringar så är vi fortfarande tanter så fort den gyllende medelåldern infinner oss, och det bör väl vara kring tretti-trettifemårstrecket någon gång. Så frågar du mig så är vi alla över 25 tanter, mer eller mindre, oavsett outfit! Och när lammkött får savlet att rinna, tja, då är det definitivt avgjort!

 ;D