Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 274608 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #255 skrivet: tis 12 aug 2008 09:36:12 »
Ja så var då dubbeltrappen i OS avklarad utan svensk medalj. Den här skrytbubblan Dahlby fick exakt vad han förtjänade. Varför ställer man upp med en sån sopa i OS? Han skämmer ut hela Svenska folket och har gett skandalen ett ansikte. Den här mannen har haft mage att uttala sig om Carolina Klyft och framfört synpunkter på hennes deltagande. Jag hoppas att hans dunderfiasko för det goda med sig att han har lärt sig hålla käften. Fast jag tror inte det. Den här typen av personer kan inte låta bli att babbla och sprida sitt ogenomtänkta svammel i tidningar. Han är helt enkelt en linslus.

Ja, så en god nyhet, Ulf Lundell hotar att flytta från Österlen. Inte för att han stör mig så mycket men visst vore det en fördel om han flyttade. Han är nämligen en riktig gubbskrutt. Vad är det då som stör denna kioskboksförfattare? Jo det är ett konstverk som Kivik art center tänker bygga som är så stort att det syns från hans gård. ”Jag vill ha avskildhet, det är därför jag flyttade hit”, säger denna grötrimsskald. På gubbskruttsvis kräver han att hela omgivningen stå i givakt och all utveckling i bygden avstanna så att han får sin avskildhet. Varför flyttar han inte till Pajala, där finns säkert den avskildhet han söker.

Ja så till den ädla konsten att ta betalt för något som är gratis. Har ni tänkt på att kabelbolagen tar betalt för till exempel BBC-Prime trots att det via en parabol är gratis. Varför undrar man? Av vilken anledning sänder man inte ut alla gratiskanaler gratis utan skor sig. Man undrar varför Post och Telestyrelsen inte gör något åt dessa giriga bolag. Sen ställer man sig frågan: Varför är inte den svenska statstelevisionen gratis? Av vilken anledning ingår den i olika paket så att de här bolagen typ Viasat kan berika sig på våra licenspengar? Vad gör vår Alliansregering åt det här problemet med snyltande kabal-TV-bolag? Det är i princip bara i Sverige de så kallade public service kanalerna är kodade. Varför?????

Till sist några ord till om Bajsmannen på FRA. Det är inte den enda knäppskallen som arbetar på FRA det finns flera. Tycker det är allvarligt att man ger den här typen av ”störda” personer möjligheter att i princip snoka och kartlägga alla svenskars liv. Har du en påkopplad mobiltelefon kan Bajsmannen på FRA till exempel avlyssna all dina samtal, se var du är via digitala kartor, ja i princip hålla stenkoll på dig hela dagarna. Det har dessutom visat sig att Bajsmannen faktiskt redan har utnyttjat detta genom att kartlägga sina grannar för att kunna förorena deras bilar.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #256 skrivet: ons 13 aug 2008 12:58:00 »
Ja nu kan vi se hur FRA-lagen inspirerar företag till nya lösningar att kunna kontrollera sina anställda. I dagens Svenska Dagblad kan vi läsa om att många företag vill kunna kolla upp var deras personal är via GPS. Nästa steg blir att stoppa in elektroder i personalens hjärnor så att företaget har full kontroll över personalen. Med hjälp av dessa inplantat kan man få personalen att säga positiva saker om företaget och dessutom speeda upp dem så att de uträttar mer per tidsenhet.

När jag frågar vår Stadsminister vad han tycker om den här utvecklingen så svarar han: ”Det ligger helt i linje med regeringens arbetslinje. Att få tänka själv är ingen mänsklig rättighet och de flesta tänker fel”, säger Fredrik.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #257 skrivet: ons 13 aug 2008 13:33:04 »
Jag förstår egentligen inte varför det har tagit hus i helvete med den sk FRA-lagen. Bara för att det skall bli "tillåtet" att signalspana så kommer det inte att bli någon skillnad mot vad det har varit förut. Signalspaning har förekommit sedan kriget, men i lönndom. På den tiden avlyssnades radiotrafik, men med de senare årens utveckling av mobiltelefoner och trådlösa nätverk så är luften full av signaler, men det finns ingen styrning i VAD eller VEM som får avlyssnas. Nu vill man sätta upp regler för HUR signalspaning får bedrivas.
GPS-kontroll finns redan i dag, till exempel så har linjemontörer på Relacom GPS på sina bilar för att de skall kunna spåras vid ensamarbete. Vet dock inte om den är "aktiv" hela tiden eller om den bara funkar om man behöver larma. GPS-spårning var annars på tapeten i åkeribranschen för några år sedan, speditörerna ville ha sändare på lastbilarna men det slogs tillbaka av chaufförerna.


pelle

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #258 skrivet: ons 13 aug 2008 13:59:37 »
Vid läsning av denna tråd såväl som en del andra får man intrycket att loppisgänget till 99% består av snedseglade lärare. Skulle man möjligen inte förbättra klimatet i skolorna om ni struntade i prylarna och ägnade er åt jobbet? Bara en filosofisk fundering...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #259 skrivet: ons 13 aug 2008 14:48:41 »
Jaha Brodertuck du tycker att om någon överträder dagens lagstiftning så skall det bli tillåtet. Då kan vi slopa lagen och i stället hänvisa till någon form av praxis. Skall denna godtycklighet gälla alla typer av överträdelser eller bara när överträdelsen begås av en myndighet?

Idag tyckte försäkringskassan att försäkringstagarna inte skulle få några pengar så de struntade i att betala ut. Polisen fick för sig att man skulle klå upp alla man såg som var under 15 år. I dag började gatukontoret att riva alla fastigheter på vänster sida av Hornsgatan för de tyckte att det var lite trångt.

Mot myndigheter som överträder lagen skall det naturligtvis vidtas åtgärder. Är det så att FRA ”signalspanar” utan att ha laglig grund för det skall de som ägnar sig åt detta på FRA lagföras. 

Det är Sveriges Riksdag som skapar lagar inte FRA får vi hoppas. Det kan inte heller vara så att myndigheter överträder lagen när de tycker att den är fel. Myndigheter måste naturligtvis precis som alla medborgare finna sig i att man inte alltid kan få göra som man vill.

Jag är i alla fall inte lärare Pelle så jag försummar inga elever.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #260 skrivet: ons 13 aug 2008 15:09:14 »
Mot myndigheter som överträder lagen skall det naturligtvis vidtas åtgärder. Är det så att FRA ”signalspanar” utan att ha laglig grund för det skall de som ägnar sig åt detta på FRA lagföras. 
Exakt den anledningen som du skriver Reggis är grunden till FRA-lagen. I dag finns inga lagar eller regler om hur signalspaning får göras, alltså har det tolkats som att det är fritt fram att avlyssna allt, eftersom man alltid gjort så. Är allt tillåtet kan ingen heller lagföras för överträdelser.



pelle

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #261 skrivet: ons 13 aug 2008 15:47:44 »
Problemet med att tillåta avlyssning av alla medborgare är inte att man kommer att lyssna mer vilket man iofs kommer att göra utan att man kan använda den insamlade informationen öppet. Det första området som blir aktuellt när dom tröttnat på att kolla alla som reser till St Peterburg blir att använda lagen för att slå till mot fildelare. Sen sätter ju endast fantasin gränser för hur man kan gå vidare i förtrycket.
Jag tycker det hade varit en god ide att låta FRA fortsätta med sin olagliga avlyssning som dom i vart fall bara kunnat använda till personlig tillfredsställelse. Faran med att göra sånt där lagligt är att man flyttar fram gränsen typ en mil. För dom kommer ju fortfarande att övertäda lagen, det hör egentligen till deras jobb.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #262 skrivet: ons 13 aug 2008 18:54:27 »

 Det är riktigt att Staten skall skyddas från medborgarna och inte tvärt emot.

 
 Kan någon förklara varför en "teorist" med mössan på rätt ställe inte skulle "kryptera" sina meddelande så att några Fra anhängare inte skulle förstå.

 Folk går på världens nitar, fattar noll verkar det som, tror på sagor i kubik.
 
 Att det finns servrar som grejar till ip nr. så inte en jäkel kan spåra är också bortglömt, det är också så att denna verksamhet med "dolda" kommer att blomstra för just dessa mest behövande, däremot kan den  lille utan 5000st ip adresser i minuten klämmas åt så det stänker om det.

 Uppåt 60000 man kommer att sättas in från skatteverkets sida i kontrollen av auktionsfirmor osv när det gäller överförningar, kommer nog en lag som påbjuder att deras transaktioner måste gå över en utländsk server.
 För att inte tala om det nya där all kontanthandel skall reg. i nya fina datorstyrda kassaapp.

 Kan ni redan nu höra skrammlet av kassaapp. på antikmässan i Helsingborg.

 Man får säga vad man vill men vårt parti utnyttjar folks bristande förmåga att tänka lite längre brilljant.
 Hur är det skall vi inte avskaffa fastighetsskatten?

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #263 skrivet: ons 13 aug 2008 22:36:41 »
Vid läsning av denna tråd såväl som en del andra får man intrycket att loppisgänget till 99% består av snedseglade lärare.
Jag kunde inte låta bli att skratta åt ditt inlägg.  ;D Som lärare kan jag inte låta bli att fråga på vilka kriterier du bedömer inläggen.........vad är typiskt för "snedseglade " lärare ::)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #264 skrivet: tor 14 aug 2008 13:16:48 »
Ja nu har Italien sällat sig till de länder som censurera nätet. När Kineserna blockerade några siter så var det ett jäkla liv om diktatur men när man gör samma sak i ett EU-land som Italien hörs inga protester.

Nu väntar vi bara på att få en angiverilag också så att vi alla kan spana på våra grannar och anmäla dem till myndigheterna när någon talar illa om Alliansregeringen eller majestätet. Låt FRA-lagen leda till ett nätverk av tjallare som kan hjälpa till och avslöja fiender mot Alliansregeringen. Det finns säkert mycket hjälp att få i en sådan etablering från pensionerade STASI-medarbetare som var verksamma i forna Östtyskland. Där var tjallarverksamheten väl utbyggd.

Sen detta brutala övergrepp som TV4 har begått mot Carolina Gynning. Alla hennes röster bara försvann. Jag vet inte vad omröstningen handlade om men Carolina är bara bäst på allt. Naturligtvis skall hon vinna.

Ja nu kan man tjäna pengar på alkisar och utslagna. Maria beroendecentrum kunde dela ut 6 millioner i bonus till var oh en av ägarna (summa 84 millioner). Jättebra att våra skattepengar går till bonus. Framför allt är det glädjande att det går att det blivit lönsamt med alkisar. Varför inte stimulera till ett ökat antal alkisar så kan vi få ordentlig fart på ekonomin. Gratis sprit borde vara regeringens nästa stimulansåtgärd. 

pelle

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #265 skrivet: tor 14 aug 2008 21:00:56 »
Angiveri används redan i stor omfattning av t ex Försäkringskassan och Skatteverket. Det är mycket verksamt att anmäla nån man tycker illa om för att han svartjobbar eller slår sina barn eller är knarkhandlare. Att det inte är sant är ju en naturlig del i angiveriet och myndigheterna bryr sig inte om såna petitesser.
Sverige har blivit ett sk-tland!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #266 skrivet: fre 15 aug 2008 10:03:12 »
Jag såg i dagens Expressen att MC Donalds har börjat visa porrfilm på sina hamburgerrestauranger. Jag säger bara äntligen några som gör något för att motverka den här nymoralismen som spridit sig i Sverige de senaste åren. Blev lite överraskad över att det var MC Donalds som tog fajten. Nu får vi bara hoppas på att denna nyvaknade porrighet hos MC Donalds även påverkar deras produkter. Kan man tänka sig en liten sexleksak i Happy mealpåsen?

Även själva formen och utseendet på till exempel pajen skulle kunna förbättras. Pajen skulle kunna formas som ett manligt könsorgan. Det vore väl något att bita i till kaffet eller hur?

I kväll kommer i alla fall jag att sitta som klistrad vid TV-apparaten. Då skall Maud Olofsson vara med i TV-studion och prata om OS. Jag säger bara, ”äntligen kan vi få kommentarer från någon kunnig person i ämnet och inte bara prat”. Maud är jämte Calle Bildt den mest insatta personen i världen i absolut allt. Säg något och Maud kan det. Hon är till och med insatt i det här med svampodling vilket kan vara bra att känna till i svamptider. Men på den punkten är inte Calle mycket sämre han. ”Ända sen jag var liten teling har jag haft fotsvamp så jag är mer eller mindre uppvuxen med svampar”, låter Calle hälsa från ett regeringssammanträde.

Samtidigt passar Calle på att tala om att det är inte bara är i Kaukasus som det uppstått en ny spänningszon i Europa utan att det även uppstått spänningar i regeringskansliet. ”Ja jag tog på mig ett par nya brallor i morse och tydligen har jag gått upp i vikt”, låter Calle hälsa. ”Brallorna spänner obehagligt över min mage ”, fortsätter han.



pelle

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #267 skrivet: lör 16 aug 2008 18:12:48 »
And now osv: Såg i bladen alls icke till min förvåning att Georgiens krigspropaganda sköts av en PR-firma som i vanliga fall kränger tvättmedel och andra nyttigheter. Har en svag aning om att Calle Pic var i Tiflis nyssens, han flänger ju runt på världens krutdurkar som en rykande tändsticka. Undrar om han i alla sina hyllningstal till Banditashvili drog sig till minnes att Georgiens enda märkbara bidrag till världens kulturarv var skomakarns Josef som sedermera tog sig namnet Stalin? Borde mana till en viss eftertanke även hos en flaxig utrikesminister från Evropas norra utposter.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #268 skrivet: mån 18 aug 2008 15:32:40 »
Ja plötsligt så stod hon på huvudet, vårt medaljhopp, inget att säga om det. Linus T hade otur med mattan kan det ha varit Aras fel? Han slängde ju en medaljen på mattan, kan det ha stört Linus? Kanotisterna orkade bara paddla i 100 meter sen la de av och en simmare som heter Marcus föredrog att dricka bira framför att simma.  Det är inga vidare insatser av de Svenska olympierna än så länge.

Fast värst känns det att vi inte fick någon medalj i dubbeltrapp. Det hade i alla fall jag räknat med efter Herr Dahlbys uttalanden. Det var ju i princip bara att hämta medaljen om man fick tro denna Dahlby. I stället för fler medaljer så har det blivit färre de sista dagarna. Sverige har faktiskt lyckats med att minska antalet medaljer vilket är något vi är ensamma om.

Nästa OS kanske vi skall sätta ribban till minus 5 medaljer. Det tror jag är en mer realistisk målsättning. Nu väntar vi bara på att Stefan Holm skall hoppa upp på läktaren i stället för över ribban. 

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #269 skrivet: tis 19 aug 2008 13:05:38 »
Det finns miljögifter i Björn Borgs kalsonger basunerar Expressen ut. Precis som vi inte redan skulle ha anat det. En person som tagit på sig Björn Borgs kalsonger drabbades av ilande bölder och fick åka in till sjukhus. Hur personen kommit över kalsongen framgår inte av texten men vi får väl hoppas att Björn Borg fortsättningsvis förser sina kalsonger med varningstext och ser till att ingen får tag på dem. Det finns miljöstationer där han kan lämna in sina förbrukade kalsonger. Kalsongbäraren kom från Nödinge vilket kanske kan vara en förklaring till det inträffade.

När Ryssarna avväpnar misstänkta terrorister i Georgien så kallar Svensk press det för plundring. Ryssarna tar ju vapnen från de stackars terroristerna. Rätt märkligt måste jag säga. När NATO och USA stödjer Kosovos utbrytning från Serbien så är det demokrati för folkflertalet där är ett annat folkslag och vill inte tillhöra Serbien. När Sydossetien och Abchazien kräver precis samma sak och Georgien anfaller dem med stridsvagnar och bombar städerna sönder och samman då är det demokrati. Hur enögd får man vara?

Såg också att ryssarna skall kärnvapenbestycka sina fartyg i Östersjön. Jag säger bara äntligen. Kan dom inte skicka en bomb på den där Calle Bildt så att man slipper höra honom. Den mannen är enligt min uppfattning senil och man borde fettsuga hjärnan på honom. Jag hörde att bland EU:s utrikesministrar kallas han för the Pez. Anledningen är han alltid vill bli klappad på huvudet av Bush.