Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 274678 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #345 skrivet: fre 17 okt 2008 13:16:46 »
John Cleese, den engelska skådisen har kommit med en lysande analys av Sarah Palin. Hon är en papegoja och förstår egentligen inte vad hon säger utan härmar bara andra. Men visst är hon lik Maud Olofsson? Hon förstår ju inte heller vad hon säger utan kör samma meningar oavsett vad hon får för frågor. Hennes favoritord, utanförskap, använder hon gärna som förstärkningsord i alla möjliga betydelser. Det ordet är föresten Alliansens mantra ungefär som Busch och hans talibaner

Läste i Metro om lite tips från coachen när det gäller att göra karriär. Vill du göra karriär skall du framstå som strukturerad, stresstålig och självgående. Fick mig att tänka på de där hoppande små djuren i Duracellreklamen. Är det ett framgångsrecept? Det tror jag inte på.

Annars så är det senaste inom mode just nu, jägarstilen. Hatt och stövlar i jägarsnitt samt rutigt därtill. Det är Britta som är föregångare där. Verkar spännande tycker jag och framför allt att kvinnor skall klä sig för just jakt när man går ut på lokal och roar sig. Kanske vi skall utrustas med någon form av vapen också. Då kan vi fälla någon ball tolvtaggare till man där på dansgolvet eller i baren och släpa hem för vidare bearbetning på slaktbänken eller i sängen beroende på läggning.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #346 skrivet: mån 20 okt 2008 09:39:43 »
I Aftonbladet kan man läsa uppmaningen: ”Ge dina pengar en bättre tillvaro”, underbart. Pengar beskrivs som om det vore något levande som skall vårdas. Tar pengarna slut så beror det på att de inte trivs hos dig, du sköter helt enkelt inte om dem. Snart kommer det kurser i penningvård ungefär på samma sätt som kurser till nyblivna föräldrar. Här får du lära dig att visa den ömhet som pengarna så väl behöver för att frodas och växa. Du får också lära dig hur du skall tvätta pengar och andra tips för att de skall föröka sig. Pengar har den lilla egenheten att vara könsmogna redan från början och sköter du pengarna rätt kommer de genast att föröka sig. Vid vanvård så tynar deras summa långsamt bort.

Klarar du inte själv av att vårda dina pengar så kan du lämna in dem på penningdagis vilka kallas för fonder. Där finns pengarnas motsvarighet till Supernannys som vet exakt vilka behov pengarna har. Nu finns det emellertid olika typer av penningdagis och olika uppfattning om vilket dagis som är bäst. Många hävdar också att penningdagisen bara är ett sätt för penningdagisets ägare, Banken, att tjäna pengar och att dessa Supernannys  egentligen ingenting kan.

Sen till den stora Norrlandsskandalen med parkbänken. I Solna finns det en parkbänk målad i AIK-färger. Nu har man tagit bort den inför kvällens derby mellan Hammarby och Djurgården. När Sigge i morse kom för att inta som vanligt inta sin frukost bestående av en starköl så hade han ingenstans att sitta, skandal. Sedan kom resten av gänget för att dricka frukost där och stirrade på platsen där bänken brukar stå. Sigge säger: ”Det känns som man blivit hemlös, visserligen är jag redan hemlös men bänken här är liksom min fasta plats i tillvaron.” Detta är så typiskt nu i Allianstider att ge sig på de som redan är drabbade. Vi får hoppas att bänken kommer tillbaka efter att derbyt är avklarat.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #347 skrivet: tis 21 okt 2008 08:31:01 »
Hetsjakten på våra stackars bankdirektörer är synnerligen osmaklig. Det är ju alltid så att de som tar smutsiga jobb skall ha extra betalt för det. Tänk på att förr hade bödlar extra betalt och pengar har alltid betraktats som smutsigt därför höga löner till bankdirektörer, det är rättvist. För övrigt är deras betalning inte speciellt hög i ett internationellt perspektiv och idag är vi globala. Ger vi inte våra bankdirektörer en ordentlig lön så kanske de lämnar landet och söker sig ut på den internationella marknaden. Efterfrågan på Svenska bankdirektörer i övriga världen är enorm enligt vad dom själva säger.

Tycker det är dags att bankerna sätter upp insamlingsbössor på bankkontoren så att kunderna kan få lämna ett litet bidrag till goa bankdirektörens julbonus.  Tänk vad det skulle kännas bra att få lämna ett bidrag till detta ändamål i stället för till dessa alkisar och uteliggare som alltid får och får vid jul. Nej i år är det bankdirektörernas tur och detta känns ändå mer rätt då deras bonus kommer att beskäras på grund av regeringens inblandning i deras löner. Vad har den fria lönesättningen tagit vägen, förbaskad kommunism det är vad det är. Jag har i alla fall gjort ett plakat och skall stå i Gamla Stan´ på första advent med insamlingsbössan. På plakatet står det ”Till julbonus åt bankdirektörer”.  Jag räknar med att Sveriges befolkning ställer upp med ordentliga gåvor så att bankdirektörerna känner att folket älskar dom.

Apropå smutsigt så såg jag i Metro att någon hade ollat sina arbetskamrater. Nyfiken som jag är så undrade jag vad i helsike man gör när man ollar någon. Jo det är när män, för det är bara män som kan olla av naturliga skäl, stryker sin penis mot en Post-It lapp och sätter upp lappen på någon annans arbetsplats. Jag var tvungen att läsa en gång till. Finns det män som ägnar sig åt detta på arbetet? Tydligen eftersom det till och med har ett namn.  Nästa gång det sitter en Post-It lapp på min arbetsplats så kommer jag först att se om det framgår vem som lämnat den. Är det en man så kommer jag att ta på mig plasthandskar innan jag tar i den och läser. Hur sjuka får män bli innan de är att betrakta som djur. Det här är ju för sjutton en form av revirpinkning.

Har ni föresten hört om Filippas insatser i Stockholms landsting som sjukvårdslandstingsråd. Hon har lyckats göra sjukvården så populär att köerna har ökat med 200 %. Ja den kvinnan är ett geni. Fast i sin tidigare hemkommun Täby och i grannkommunen Danderyd har det inte gått lika bra för Filippa. Där har köerna minskat. Ja man kan inte lyckas med allt.


« Senast ändrad: tis 21 okt 2008 08:35:31 av Reggis »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #348 skrivet: ons 22 okt 2008 09:05:39 »
Alliansen kommer att ge ut en ny tidning tillsammans och den skall heta ”Stormklockan”. Frågar Fredrik om man inte kommer att tänka på kommunism när man hör namnet. ”Nej”, svarar Fredrik, ”Vi i Alliansen vill svepa som en storm över landet med vår arbetsplikt. Klockorna ringer in våra medborgare till arbetsläger, förlåt arbetsplats skall det vara.”  ”Men finns det inte en kommunistblaska som hette Stormklockan,”försöker jag.” ”Det kan hända säger Janne Björklund men Folkpartiets partiblomma är en blåklocka så det passar bra ändå.”  ”Sen kommer alla att tänka på Skansen”, tillägger Maud och fortsätter: ”Ring, ring ut de gamla, ut från hemmet till arbete de vandra. Nej Stormklockan känns fräscht.”

Blir lite avundsjuk på dagens studenter som har sexdagar just nu. Där får de lära sig att göra sexleksaker och annat som man kan ha nytta av i livet. Jag fick minsann inte lära mig något som jag kan ha nytta av utan bara en massa teorier om ekonomiska modeller och annat teoretiskt blafs, suck.  Börjar ändra mig när det gäller Björklund och hans kritik av den socialdemokratiska flumskolan, den är berättigad nu när jag förstår vad han var ute efter.

Nu till forskarvärlden. För tre år sedan fick Karolinska institutet en mycket generös donation till forskning i så kallat komplementär medicin. Professor Martin Ingvar leder verksamheten. Forskningen går ut på att koppla ihop hjärnan med kroppen? Först ställde jag mig undrande inför detta. Jag upplever nämligen att min hjärna sitter just i kroppen som en till fullo integrerad del av min kropp. Men sen tänkte jag till och förstod att så kanske inte är fallet med alla människor. Därefter fick jag en aha upplevelse när jag såg Maud Olofsson på nyheterna. Har alltid undrat vad det är för fel på henne. Hennes mun bara mal och mal samma saker om och om igen, precis som en robot. Men nu förstår jag, hennes kropp och hjärna saknar förbindelser. Vi får hoppas att forskningen leder till resultat så att vi slipper höra hennes robotaktiga svammel.

Till sist lite mode igen. Luddigt och lurvigt skall det vara just nu. Så släng era rakapparater tjejer och sluta upp med att raka benen och se till ha en ordentlig buske mellan dem, det är högsta mode. Tyvärr så är det lite svårt att visa att man är inne just nu. Men det finns lösningar. Se till att ha extremt lågskurna brallor och en superkort topp. Då kan ni få en del av busken att sticka upp ovanför byxkanten till allmänt beskådande. Ja vad gör man inte för att visa att man hänger med.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #349 skrivet: tor 23 okt 2008 09:36:27 »
I går eftermiddag åkte jag några stationer med T-bana. Fick mig en svavelosande predikan till livs av en dam i övre medelåldern. Hon skrek i ett röstläge, på klingande finlandssvenska, så att pastor Ekman i Uppsala framstår som en lågmäld person.  Jag tycker vanligtvis att finlandssvenska är ett vackert språk men inte när det gallskriks rakt ut i 150 decibel så är det inte speciellt njutningsfullt. Hade lite svårt att hänga med men det handlade om Jesus och hur förtappade vi var. Det var inte bara det utan helvetets portar skulle öppna sig för oss stackars syndare om vi inte kom till insikt.

När jag kom hem så tappade jag upp ett ordentligt bad för att tvätta min syndiga kropp som smutsats ner av orena tankar. När jag legat där i badet en stund så kom jag på att nu, i finanskrisens tid, gäller det att spara. Kom att tänka på en artikel i Aftonbladet att i England minsann, där badade man flera för att spara på varmvatten. Ropade på min kille och erbjöd honom mitt begagnade badvatten. Han vart jätteintresserad under förutsättning att jag ingick i dealen, så romantiskt eller hur? Fast det låter mycket bättre än det är för det är trångt att ägna sig åt sex i ett vanligt liggbadkar.

Här snackas det om finansiell kris men jag har noterat att bensinpriset sjunkit ordentligt och det är väl bra. Volvo varslar så att avvecklingen av Göteborg kan börja. Börsen är slagig och förutsägbar så det är egentligen bara att berika sig på att köpa och sälja. Jag ser bara fördelar med den här finansiella krisen. Dessutom har mina placeringar i utländsk valuta gått upp som en raket i samband med att kronan dippar. Ja mera kriis det är vad jag vill ha. Till sist måste jag säga vad är det för fel på den här vicepresidentkandidaten Sarah Palin som vill lösa världens energiproblem genom att borra fler hål. ”Jag säger bara ”drill man drill”och särar villigt på benen. 


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #350 skrivet: fre 24 okt 2008 09:30:54 »
Disa Kohlström har skapat debatt med sitt stickade konstverk ”Garnfitta”. Jag tycker att konstverket är jättebra och dessutom rätt i tiden. Det skall ju vara lurvigt just nu och är det något som är just lurvigt så är det väl det kvinnliga könsorganet och dess omgivning i ”naturligt” utförande. Att dessutom verket är utfört i stickteknik gör det bara ändå mer i tiden för att spegla den populära lurvigheten.

Fast enligt Disa så är de flesta positiva men det finns kritiker. Egentligen så är det rätt märkligt att när den utan konkurrens populäraste kroppsdelen avbildas då jäklar kommer det fram diverse tyckare. Oftast är det personer som mer än gärna både undersöker och stoppar in sina ädlare delar där men att avbilda och tala om organet väcker fortfarande anstöt. Här är länken till en artikel i Expressen där ni som vill kan skåda konstverket på bild:  http://www.expressen.tv/1.1343897

Enligt Aftonbladet så har ninjamannen slagit till igen. Han har hotat vår kronprinsessa vilken han av någon anledning hatar. Han hotade hugga huvudet av en reporter, går omkring och hotar människor med en okopplad rottweilerhund, mm. ”Han verkar inte vara riktigt frisk” konstaterar polisen skarpsinnigt, vilken analas. Men sen kommer förklaringen till hans sjuka beteende, han är dansk och det förklarar ju det hela. För mycket bacon helt enkelt.

Volvo och Franska bilar har mest fel och Volvo toppar felstatistiken. 99 % av alla nya Volvo har småfel första året och nästan hälften har större fel som kräver åtgärd. Kan möjligen detta faktum ha med Volvos sjunkande försäljningssiffror att göra? Att Franska bilar befinner sig i botten är inte överraskande. Fransmän och teknik är liksom inte en kombination som är speciellt lyckad. Att Volvo jobbat sig ner till den absoluta botten samtidigt som man tar ordentligt betalt för sina krånglande bilar förvånar mig inte. Kan det vara en strategi, det talas ju om att Ford tänker sälja Volvo till någon Fransk biltillverkare och då måste ju bilarna ”förfranskas”. Detta väcker genast en idé hos mig. Kan man inte sälja hela Göteborg till Frankrike. Då slipper vi detta bidragsträsk och fransmännen får en bilfabrik som överträffar dom själva när det gäller produktion av krånglande bilar. En riktig mönsterfabrik för produktion av bilar med bristande kvalité.

Den här helgen får man ligga i. Fy sjutton vad med stora loppisar och liknande som går av stapeln. Just när man pustat ut efter sommarsäsongen så kommer denna toppning. Får önska alla jägare god jaktlycka i helgen. Själv är jag som en åsna mellan alla hötappar och har ännu ej bestämt mig för hur jag skall hantera detta överutbud. En sak är säker, jag kommer inte att hålla hastighetsgränserna när jag kör runt. Det kommer att bli tufft men som ni vet, jag gillar utmaningar.



Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #351 skrivet: mån 27 okt 2008 07:42:30 »
Jaha så var denna superloppishelg till ända. Som vanligt när det är många loppisar i samband med lön så slutade det i, om inte fiasko, så i alla fall långt under förväntningarna. Det är bara att konstatera att nu är det slut på festen tills nästa utomhussäsong. Svårt att göra fynd när man har handikappet att få komma in först när det öppnar. Då har redan fynden hamnat hos säljarna innan öppningen. I stort sett ingen större idé att gå dit. Fast några köp blev det men magert, mycket magert, jag är missnöjd. Det enda riktiga fyndet var i stort sett en antik italiensk apoteksflaska i keramik, fin men va fasen man vill ha mer.

Rätt kul det här med ordcensuren som finns på nätet och även här. Här blir det vanligaste namnet på det kvinnliga könsorganet censurerat och delvis ersatt med ”’*”.  Man undrar varför i jösse namn. Har hört att det kan komma in barn här på siten och se detta allmänt använda hemska ord. Jag törs inte tänka vad som händer då? Mardrömmar, sömnlöshet och behov av att ligga på soffan och prata med en psykiatriker kanske. Med tanke på att över hälften av Sveriges befolkning är utrustade med en riktig sådan ”humhum” så kanske det är bäst att utrusta alla med ögonskydd för båda ögonen. För vad kommer inte och hända om du skulle se en riktig ”humhum” när du absolut inte får säga det vanligaste namnet. Självmord, psykisk sjukdom, ja alternativen är många. Det är nog bäst att vi alla amputerar bort ögonen och förbjuda speglar så att du inte råkar se din egen ”humhum”, allt för att vi alla skall bli friskare och slippa se verkligheten.

Fattar egentligen inte vad man gnäller över när det gäller börsen. Jag tycker att börsen rockar fett. Det är ett jävla ös upp och ner fast mest ner men inte fasen är det stiltje inte. Detta gör ju att man ligger där i sängen som en huggfärdig kobra och bara väntar på att hugga hela tiden så fort man märker tillstymmelse till slag. Hade det bara gått utför varje dag så hade det inte varit kul men nu, det är bara att hugga, svälja och njuta men du hinner aldrig smälta maten innan det är dags att göra dig av med ditt förvärv för att hugga igen. En sådan här börs hela tiden och jag skulle kunna tävla med Zlatan när det gäller inkomster. Må krisen fortsätta och inte ta slut det närmaste året. Snart kan man nog köpa hela Göteborg för en krona eller så. Det verkar inte gå så bra för lastbilarna heller. Men va sjutton, det finns bättre investeringar för en krona än Göteborg. 

I GP kan man läsa om att Volvo måste lämna catwalken och i stället satsa på kvalité, Volvo klarar inte modekraven. Jag tycker Volvo skall satsa på enkelhet, en asketisk bil. Med detta menar jag inte att man utrustar den med en träbänk som stol utan bort med alla pojkleksaker i bilen och lite till.

Lånade en Toyota för ett par månader sen och den höll på att knäcka mig. Så fort man tog av sig säkerhetsbältet tjöt den värre än en gris som grillas levande på ett spett. Att öppna dörren var en plåga då den tjöt igen. En bil fullkomligt överladdad med en massa skit som man inte behöver. Dessutom råkade tidpunkten för någon sorts service ha inträffat just som jag lånade den och det talade den om genom att tjuta då och då. Nej ta fram en bil utan onödiga finesser det tror jag skulle bli en hit. Dessutom skulle den kunna bli betydligt billigare och sätt för faan in en modern radioanläggning med USB-port och ge katten i att integrera den med övriga funktioner utan använd standard. En sådan bil tror jag alla som ser bilen som ett transportmedel skulle uppskatta. Sen kan de som ser bilen som ett dataspel köpa Toyota.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #352 skrivet: tis 28 okt 2008 10:21:08 »
Björn Ranelid säger i dagens GT att han är värd en bättre lön än Fredrik Ljungberg. Hans argument för det är att han är mycket snyggare i kalsonger än vad Fredrik är. Jag har aldrig sett Björn i kalsonger men skulle inte ha något emot det. Jag säger bara upp till bevis Björn.

På Östermalm i Stockholm har man engagerat Carl Jan Granqvist för att få till ståndsmässig kvalité på maten på äldreboendet. Jag frågar Helena Bonnier, Moderat ordförande i stadsdelsnämnden, hur de kan ha råd att anlita Carl Jan som kock. ”Vi badar i pengar nu när pengarna fördelas mer rättvist än tidigare. Jag vet inte hur men jag tror att man tar den sammanlagda förmögenheten på invånarna i hela Stockholm och fördelar sedan totalsumman per stadsdel utifrån den samlade förmögenhet som varje stadsdelens befolkning har. Dessutom får vi ju pigavdrag då Carl Jan räknas som hushållsnära. Ja vad sjutton skall vi göra med alla pengar?”

I Jönköping där pågår en jakt på terrorister. Enligt tidningen ”Jönköping NU” så har klottrare skrivit  ”Jesus är död” på en av väggarna nere vid hamnen. Oerhört låter Jönköpingspolisen hälsa, vi måste få tag på terroristen som dessutom verkar ha tillgång till hemligt religiöst material som man offentliggör på det här sättet. Det är inte nog med det utan man har dessutom skrivit ”Göran Hägglund är en idiot” på väggen. Det är faktiskt i stort sett en statshemlighet som absolut inte får läcka ut, det måste stoppas.

När man snackar om terrorister så är det bara att gratulera USA till den stora framgången i kampen mot al-Qaida som raiden in i Syrien innebar. USA lyckades döda 4 barn som eventuellt hade kunnat växa upp till terrorister. Men inte nog med det, kampen förs nu ännu mer preventivt. Man lyckades även oskadliggöra en havande kvinna som bar på fostret till en möjlig terrorist. Grattis USA till framgångarna. Fler sådana här lyckade raider kommer att leda till väsentligt förbättrade möjligheter att komma till rätta med konflikten i Irak. Varför inte cyanidbomba hela Irak eller släpp några strategiska atombomber. Då blir området garanterat fritt från terrorister. Fast för säkerhets skull kanske man skall passa på och skapa en skyddskorridor genom att även bomba grannländerna. 



Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #353 skrivet: ons 29 okt 2008 08:37:36 »
Har ni varit på Nationalmuseums utställning ”Lura ögat”, den var sevärd. Framför allt den moderna delen med Christian Anderssons tegelsten som kommer rusande rakt ur väggen och
Nicole Tran Ba Vangs nakna kvinna som klär av sig. Nedan en länk för er som vill läsa mer. När jag gick dit så tog jag Tunnelbanan och gick av vid Kungsträdgården. Jag har tidigare aldrig tänkt på vilken fantastisk T-banestation Kungsträdgården är. Där kan man faktiskt få inredningsidéer. Ni som inte bor i Stockholm och kommer hit, ta en tur till Kungsträdgårdens T-bana, den är värd att ses.

http://www.nationalmuseum.se/sv/Besoka-museet/Utstallningar1/Aktuella1/Lura-ogat-Fem-seklers-blandverkII/


I dagens Metro fanns det en artikel om att röda kläder verkar attraherande på män, vilken nyhet. Finns det någon kvinna som inte känner till det undrar jag? Naturligtvis inte, det vet ju alla att är man utbjuden av en man och hemskt intresserad, fram med en åtsittande röd klänning. Handlar det om något enklare så fram med något flickaktigt i rött. Vet du att det finns ett intressant ligg på en fest, på med något rött och gärna åtsittande framför allt om baken, det är rena magneten.

I Expressen kan man läsa om mannen som litade blint på sin GPS och körde rakt ut i sjön. Typiskt män och deras övertro på tekniken, skulle aldrig kunna hända en kvinna. Jaha befinner jag mig på en skogsstig, det är inte möjligt, min GPS säger att jag är på E4-ran. Det här utmanar två typiska manliga egenskaper, en man kan aldrig köra fel och tekniken är ofelbar. Har en man bevisligen kört fel så är det Vägverkets fel, dålig skyltning eller att resesällskapet stört den tänkande mannen under bilkörningen.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #354 skrivet: ons 29 okt 2008 14:36:11 »

Nicole Tran Ba Vangs nakna kvinna som klär av sig.

Nu blir jag nyfiken, vad finns det mer att ta av när man är naken? :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #355 skrivet: ons 29 okt 2008 14:45:05 »
Tittar du på den bifogade länken så finns ett av verken i diptyken avbildat där. Här finns båda verken avbildade på nedanstående länk.

http://olhar-esquerdo.blogspot.com/2008/01/intimidade-eou-sensualidade.html

Edit: Ada kortar googlelänken, tips till alla: använda alltid länken efter "Nedan visas bilden i dess originalsammanhang på sidan:"
« Senast ändrad: tor 30 okt 2008 15:09:24 av ada »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #356 skrivet: tor 30 okt 2008 11:58:51 »
Madonna bara går från klarhet till klarhet, vilken kvinna. Hon hade ett kontrakt som reglerade mannens liv fullständigt. Bland annat var han tvungen att studera Kabbalahs texter dagligen i flera timmar. Bröt han mot detta så påminde Madonna honom med ordem: Kontraktet, glöm inte kontraktet.” Ja så skall dom hållas, sysselsatta med fullständigt meningslösa saker. I och för sig det är män i alla fall men det är extra bra om man får välja deras meningslösa sysselsättning. För sysselsatta måste män alltid vara för annars hittar dom bara på en massa ofog.

Din bank kan förlora milliarder på Mats S, kan man läsa i Expressen. Vadå min bank? Har jag plötsligt blivit ägare i den bank jag använder för att betala räkningar. Försök inte lägga över ansvaret på mig helt plötsligt och ge mig som bankkund någon sorts ansvar för bankens dåliga affärer. När det går bra så är det Banken, när det går dåligt så blir det plötsligt min bank, tvii.

Maria Larsson, ansvarig äldrevårdsminister säger: ”Att driva äldrevård är som att kränga hamburgare. Jag ser ingen skillnad, båda verksamheten ställer krav på service och jag tror att äldrevården har många idéer att hämta från till exempel Mc Donalds. Framför allt finns mycket att inspireras av när det gäller hygien och städning. Varför inte införa nattstädning så har de äldre något att titta på när de har svårt att sova. Även de här leksakerna som finns i de speciella kartongerna för barn kan vara något att ta efter. Våra äldre har ofta samma behov som barn. Jag känner mig inte alls främmande för att köpa äldreboende från Mc Donalds.”

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #357 skrivet: tor 30 okt 2008 15:12:18 »
Jamen sedär det var ju faktiskt en naken kvinna som klädde av sig , fast jag önskar det inre hade sett betydligt äldre och mindre perfekt ut för att ännu tydligare visa på vilken plastikopererad falsk fasad som brukar visas upp.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #358 skrivet: tor 30 okt 2008 16:48:01 »
Nu är det väl inte riktigt så det här verket skall ses Ada. Det handlar nog snarast om att hon tar av sig det yttre och vad hittar vi därunder, jo en kopia. Det enda vi utsatts för är i stort sett en imaginär, vårt sinne har lurat oss. Vi kan inte tro på allt vi ser. Det är i stort sett en oerhört skicklig bildmässig parafras på kejsarens nya kläder i fotoform. Fast lägg märke till kvinnans händer, det är manshänder som klär av henne. Det fanns ett verk till som jag tycker var en höjdare det var "Looking for Alice Fine" av Fredrik Wretman. Tvetydigt, kusligt, realistiskt och surrealistiskt på en gång.

Det kan ni se bild på via nedanstående länk:

http://www.pastan.nu/merpastan/nationalmuseum-lurar-ogat-till-aha-upplevelser-1.47408

Till sist vill jag speciellt omnämna Christian Anderssons tegelsten som kommer farande ut ur väggen så att tapetsplittret yr om det. Allt en fiktion som du själv skapar i din hjärna. Tyvärr går det inte att göra detta fantastiska verk rättvisa på bild, det måste ses live. Men jag bifogar bild ändå så ni förstår vad det handlar om.
 
« Senast ändrad: tor 30 okt 2008 16:53:30 av Reggis »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #359 skrivet: fre 31 okt 2008 09:28:10 »
Ja nu har champagnefolket fått luft i sina lungor. Drottningen, enligt egen uppfattning, en erkänd vargexpert uttalat sig om Kerstin Ekman: ”Varför fråga en författare som inte vet något om vargar?” Det är ju tur att vi har sådan expertis på vargar i slottet som vårt kungapar. Men drottningen är inte bara expert på vargar hon tycker också att kontrollen på Internet borde ökas framför allt med tanke på alla pedofiler där. Pedofiler finns liksom inte i kablarna utan det är ”riktiga” individer. Att vi inte ser dom på Internet gör inte att de försvinner.

I Aftonbladet tar man upp en kul grej, det där med att köpa kläder som ser likadana ut om och om igen. Där uttalar sig tre tjejer som sitter fast i upprepningsmanin. Visst är det så, man tänker som en gammal fältherre och har du hittat något koncept som är vinnande så är det lätt att upprepa. Det var därför de berömda fältherrarna oftast bara vann ett slag. Vid nästa tillfälle så visste ju fienden hur de skulle bete sig.

Själv har jag brutit mig loss ur det här. Jag kom nämligen på att mycket av detta är psykologi. Är det så att du är rädd för att se ”fånig” ut så ser du ”fånig” ut. Är du däremot övertygad om att du ser elegant och raffig ut så får du ett annat kroppsspråk och då ser du elegant ut. Det enda man skall tänka på är att inte välja kläder i färger som absolut inte passar. För min del är mossgrönt uteslutet. Man skall dessutom inte matcha kläder med nyanser av samma grundfärg där nyanserna ligger nära varandra. Då kan man få känslan av hopplock. Annars är det bara att tuta och köra.

Två saker till, undvik skärp om du är fyllig och ha inte svart annat än på kvällen. Annars så finns det en bok skriven av Madame Dariauxs, “A Guide to Elegance: For Every Woman Who Wants to Be Well and Properly Dressed on All Occasions.” Den boken som gavs ut på 1960-talet är fortfarande en källa att ösa ur och kan rekommenderas. Den finns på Svenska också och heter då: ”Elegans : en fashionabel guide till stil och grace.” Senaste Svenska utgåvan är från 2006 vilket visar på att detta mästerverk från 1964 fortfarande är läsvärt. Framför allt är avsnitten om hur man elegant förflyttar sig från en limousine till en entré tillsammans med sin knähund mycket användbart. I detta sammanhang skall ni inte läsa boken bokstavligt utan ersätt knähund med man så blir det mer aktuellt.

Nu ser jag fram emot en avkopplande Alla Helgona. Har tagit på mig strumpor med spindelvävsmönster för att matcha den högtiden. Ser rätt bra ut. Kommer nog att ha sådana vid andra tillfällen också. Man för köpa upp sig på några nu när de finns för de lär väl försvinna efter helgen.