Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 274556 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #480 skrivet: ons 11 feb 2009 08:27:01 »
Nu är det bara 130 dagar kvar till midsommar, bra eller hur? Fast redan i maj sätter utomhusloppisarna igång och då är det sommar. Såg att några redan smygstartar i april, vilken lycka. Då får man stoppa ner sina händer i en skitig låda med skräp igen och gräva runt. Leta på nätet och i tidningar efter alla loppisar med potentiella fynd som kan berika sitt hems inredning med eller berika kassan med kontanta medel.

Fast jag har redan börjat jobba med årets loppiskalender så man kan beställa hotellrum, bestämma när man skall vara i Skåne, åka på semesterresa och annat. Man vill ju vara där fynden dyker upp, eller hur?  Finns det något mer exalterande än när du går in och förgranskar en idrottsloppis innan försäljningen startar, går igenom alla tavlor som ligger i högar. Fram med luppen, är det ett tryck eller är det en akvarell?

Förra året vet jag att redan i maj blev det gynnsamt väder för friluftssex, mitt andra stora intresse här i livet. Jag ser fram mot att som vanligt ta en liten paus i gräset vid en parkeringsficka när jag susar fram till nästa loppis. Jag lever sunt med mycket motion och frisk luft.

Apropå att vara en gam, det går inte att förneka att jag är en sådan. Nu skall vi gamar utnyttja  finanskrisen till det yttersta. Pruta och var en besvärlig kund, det lönar sig. Som jag tidigare berättat har priset på spelrätter på exklusiva golfbanor sjunkit ordentligt. Där kan du göra jättefynd. Prisraset i det närmaste 85 %, ett tillfälle du bara inte kan missa. Spelar det någon roll om du spelar golf eller ej, spekulera och lägg spelrätterna på lager och sälj dem när tiderna vänder. Det är REA för faan, det kan du inte missa.  Jag själv skulle kunna spela golf dygnet runt och frottera mig med kändisar och miljonärer alla dygnets timmar med alla mina spelrätter. Fast vem faan vill spela golf, det verkar vara något för pangisar men som spekulationsobjekt är det intressanta. Aldrig missa ett fynd det är min melodi och det är inget speltvång som tur är. Man kan sitta i klubbens bar och zippa på en drink, det är allt.

I Expressen kan man läsa om Alicia Douvall, supermodellen och hennes beroende av plastikoperationer. Människan är tydligen kapabel att bli beroende av det mesta. Alicia Douvall har i stort sett gjort två plastikoperationer i veckan.

Fast egentligen är det inte så konstigt. Man börjar med någonting som till exempel plastikoperationer. Helt plötsligt så har det blivit en vana och då kan man inte tänka sig att vara utan. Jag känner en person som brukade må illa när hon skulle gå till jobbet och brukade spy vid en buske på vägen dit. Sen helt plötsligt så kunde hon inte låta bli och gå fram till de buskar hon såg och spy. Fast sedan började hennes kräkreflexer att aktiveras även i närheten av stora krukväxter inomhus vilket var ytterst pinsamt.

Det enda positiva är att det kunde ha varit värre, hon kunde ha varit en man. Män brukar ogenerat pinka i buskar efter ölförtäring. Man kan tänka sig hur pinsamt det skulle ha varit om detta beroende utvecklats på samma sätt. 

http://www.youtube.com/watch?v=-6GFN6CT7zs

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #481 skrivet: tor 12 feb 2009 08:42:20 »
I Torsby där har det varit jaktmässa och intresset var enligt Värmlands Folkblad stort. Parkeringen var proppfull med bilar. Vad bjöds det då på denna välbesökta mässa? Jo du kunde få smaka på kaffe kokat över öppen eld och kasta yxor, låter som riktiga höjdare, vilka upplevelser. Just att få kasta en yxa låter som något man bara vill göra, helst i huvudet på någon skjutglad jägare. Mässans höjdpunkt var annars likuppvisningen. Där visar olika glada jägare upp sina uppstoppade djurlik samtidigt som de berättar fabler för varandra.

Intressantast var Hasse Bergqvists historia om den ilskna ankan som attackerade hans hund Tusselus i somras. Han visade nu stolt upp den numera uppstoppade ankhonan som attackerade hunden vid Prostgården. Hasse hoppade modigt fram och med risk för sitt eget liv lyckades han ta ett struptag på ankan och strypa den. Efter det fick Hasse möjlighet att ladda bössan i lugn och ro och då som en sann jägare pumpa den döda ankan full med bly. För detta fick han jägarförbundets stora pris för utomordentligt mod. Dessutom sålde han det anddun som lossnat i samband med striden till Jysk och skänkte pengarna till Jägarförbundets fond för halta jakthundar.

Fast vår hjälte, tittar blygt ner i golvet och säger ”det var egentligen Mållgan som lyckades bemästra ankan. Jag hade ju bara att peppra den döda ankan full med bly för säkerhets skull”. Han är modig vår Hasse. Många är historien om när han trampade ihjäl en tam mus som rymt. Det var ett annat av hans hjältedåd, denna praktman från Jägarförbundet.

Nästa år kommer han att visa upp den numera uppstoppade dansmusen som lystrar till namnet  Forsgren efter Torsbys Jägarförbunds ordförande Eva Forsgren. Man har långt framskridna planer på att göra en skulptur av Forsgren och sätta upp på torget i Torsby.  Om det är musen eller Förbundsordföranden som avses med Forsgren är svårt att komma fram till. Spelar nog ingen roll då det är svårt att skilja dem åt på utseendet, det är bara via storleken man ser skillnaden. Där ser ni för övrigt att storleken har betydelse. I det här fallet är den livsavgörande. Annars skulle ju Hasse ha kunnat trampa på Förbundsordföranden av misstag.

Ja det finns ”avkopplande TV” ,” roligare TV”, etc, alla kanaler försöker profilera sig. Det märkliga är att ingen av kanalerna använder begreppet ”utvecklande TV”. Alla TV-kanaler vill fiska i samma damm, förströelsens damm. Jag vill inte påstå att man är ut efter att fördumma oss men jag börjar bli lite misstänksam. Har dom inte visat en hel del Calle Bildt på TV den senaste tiden?

http://www.youtube.com/watch?v=1ikTxcNUn-4

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #482 skrivet: tor 12 feb 2009 12:29:13 »
Ja det finns ”avkopplande TV” ,” roligare TV”, etc, alla kanaler försöker profilera sig. Det märkliga är att ingen av kanalerna använder begreppet ”utvecklande TV”. Alla TV-kanaler vill fiska i samma damm, förströelsens damm. Jag vill inte påstå att man är ut efter att fördumma oss men jag börjar bli lite misstänksam.

Jag tycker nog allt att Kunskapskanalen skulle kunna använda begreppet "utvecklande TV".

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #483 skrivet: tor 12 feb 2009 12:43:13 »
Håller med dig JJ. Troligen den kanal jag tittar mest på nu när BBC-Prime och Muzz numera förnekas mig av denna katastrof till distributör som heter ComHem. Skandalen ComHem har strypt dessa två kanaler som jag haft i halva mitt liv, de är ena riktiga fähundar.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #484 skrivet: fre 13 feb 2009 08:11:45 »
Nu kan vi se förfallet i skolan orsakade av Alliansens utbildningspolitik parad med nykonservativa strömningar från Kristdemokraterna. I Aftonbladet kan man läsa om en yngre kvinna som inte bara har blivit gravid en gång utan två gånger och barnen har kommit som kompletta överraskningar. Vad faan får dom lära sig i skolan i dag?  Är det sagan om den helige ande och den obefläckade avelsen?

Den här internutbildningen hos Polisen där namn som Neger Nigger, Svarta Skallen och liknande förekom som exempel stör mig inte så mycket på grund av den rasistiska bakgrunden. Jag blir mer störd av hur infantila ”vuxna” människor kan vara. Eller var det fråga om ett gäng med polisscouter? På vilken intelligensnivå är Polisen och vilken intellektuella ålder är dessa biologiskt vuxna män på? Det är sånt här som förekom i bondesamhällets så kallade drängstugor där obildade bonnpojkar med 3 års utbildning i princip levde U-landsliv. Där kan man i alla fall förklara det hela med de visste inte bättre.

Men när det gäller dagens Polis så går det tyvärr inte att förklara det med detta. Fast å andra sidan var har den lågbegåvade delen av befolkningen tagit vägen nu när bondesamhället är avvecklat och det inte går att försörja sig som dräng?  Det verkar som om Polisen har rekryterat de flesta av dessa tidigare drängar. Drängar har ju en egenskap som antagligen uppskattas i poliskretsar, de gör som de blir tillsagda, är oftast lydiga men som sagt var är det bara det polisledningen är ute efter kan de rekrytera hundar i stället. Det skulle bli mycket billigare och de är dessutom inte rasister. Ett tips till vår justitieminister.

I Vårgårda där finns de riktiga patrioterna för enligt Polisen Informerar där så har det stulits en flagga där. Ett sällsynt grovt brott enligt Polisen, der värsta som hänt sedan en person, troligen en 08, tog grillkorven i Kiosken och sprang utan att betala.  Vi har satt in alla våra tillgängliga resurser. Vi ser framför oss en allmän stöld av flaggor. Skulle situationen eskalera får vi lägga ner utredningen om hoten mot vår kår, där vi fått ett vykort som det står ”polisen är nötter” och koncentrera allt på flaggstölden. Det vore, om inte en katastrof, så i alla fall bedrövligt. Annars får vi kalla på förstärkning från Stockholm för att ta hand om vykortet. Vi har nämligen säkrat fingeravtryck på kortet.

Henrik Ripa den Moderate kommunstyrelseordföranden i Lerum anser att just kommunstyrelseordförande skall ha högst lön i en kommun. Hur det skall gå till talar han inte om. Skall man kontrollera vad all har i lön och sen ge Herr Ripa den lönen och en krona till.  Ett annat sätt att säkra att kommunstyrelseordförande har högst lön är att införa 100 % skatt på löner som överstiger kommunstyrelseordförandens lön. Det skall bli intressant och se vilken av metoderna Moderaterna väljer att lansera till nästa val.

Lite retromusik.

http://www.youtube.com/watch?v=U2DBcbZc3ck



ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #485 skrivet: fre 13 feb 2009 11:41:07 »

Är still going strong-lärare med ordning i grupperna och struktur på undervisningen. De elever som skulle klara ett "mycket fritt" arbetssätt överlever och utvecklas. De elever som har bekymmer på olika sätt mår förträffligt av struktur och utvecklas de också. I "flumundervisning" mår dessa elever oftast dåligt och irrar omkring i ett " vad var det jag skulle göra".
Missförstå inte nu. Jag står inte med pekpinnen i högsta hugg  ;D Man kan individualisera.......till en viss gräns med 28 elever i en grupp.
[/quote]

håller helt med dej, en stor ros till dej som fortfarande tänker i dessa banor, har två barn som en har haft stora svårigheter i skolan pga den pedagogiken som råder nu. tillbaks till katederpedagogiken, hur många hade svårigheter i skolan då, mot idag

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #486 skrivet: mån 16 feb 2009 08:59:48 »
I Bohusläningen kan vi läsa om att Bohuslän är det landskap där friheten har nått längst. Där finns det flest arbetsbefriade människor i Västra Götaland. Det är med förvåning man läser uttalanden som drabbade och liknande i tidningen Bohuslänningen. Drabbade av frihet eller vad? Nej låt Bohuslänningarna njuta av sin frihet utan att ge dem skuldkänslor för att så många är befriade från arbetets ok. Tacka vet jag Pelle Molin som sa:”Arbetes vedermödor är ett tungt ok att bära.” Det är en inställning jag delar. Varför är det så poppulärt att låta andra bestämma över din tid?

Ja så har vi en ny melodifestivalomgång och det vanliga marknadskriget mellan alla plasthoror och deras olika megafoner. Det är fusk, det är styrt, vi blev åsidosatta, etc. Är det så in i helsike svårt att erkänna att min låt kanske inte var den folk tyckte bäst om. Då tycker jag det är justare att säga: ”Fy faan vilken usel smak Svenska folket har.” Men det törs de inte fegisarna. Priset tar i alla fall Carolis som förra året sa: ”Jag är korsfäst, de har korsfäst mig.” Ack ja, får vi se några korsfästningar i år?

Expressen basunerade ut att nu vill krasch-kungen köpa Volvo. Det låter som rätt partner för Volvo tycker jag. Deras dåliga kvalité gör att de ofta är på verksstaden. Med högre kraschfrekvens så åker de inte så mycket på vägarna och servicebehovet borde då reduceras betydligt och trafiksäkerheten i stort öka. Låter som en hit. ”Volvo bilen som antingen är på verkstaden eller i diket. Bilen för dig som gillar spänning och tycker om överraskningar. Varje gång en Volvo startar är det en stor överraskning .”

Sen har Fredriks pappa torskat för rattfylla. Vi får se om Reinfeldt senior blir dömd. För som vanligt bland de Moderata kretsarna så nekar man till brott. Jo se när jag kom hem så kastade jag mig över en vinpava och halsade, det gör jag alltid när jag kommer hem lär Bruno ha sagt. Det är klart jag blev berusad, det var det som var meningen. Att jag körde vingligt berodde på att jag var nykter när jag körde. Jag blir mycket stadigare på handen när jag fått i mig min vinare.

http://www.youtube.com/watch?v=adYViK8Kw3Y

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #487 skrivet: mån 16 feb 2009 10:51:50 »
[quote author=ina link=topic=815.msg20076#msg20076 date=1234521667
håller helt med dej, en stor ros till dej som fortfarande tänker i dessa banor, har två barn som en har haft stora svårigheter i skolan pga den pedagogiken som råder nu. tillbaks till katederpedagogiken, hur många hade svårigheter i skolan då, mot idag
[/quote]
Tack ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #488 skrivet: mån 16 feb 2009 15:21:26 »
Det beror på vad man är ute efter. Katederundervisning, jag ryser. Någon som står framme vid en kateder och mässar ut sin uppfattning likt en diktator. Håll käft i klassen, lyssna och lär. Kritiska ifrågasättande, inte här det kan du göra på toaletten.  Tror inte det är den typen av undervisning man rustar framtidens medborgare med. Visst det kanske går att piska fram lydiga arbetsmaskiner. Stämmer i och för sig med Alliansens behov av billig arbetskraft som håller käften och är ett konkurrensmedel i den globala ekonomin.

Det är säkert rätt som ni säger att det ger mindre bekymmer i skolan men det kan inte vara skolans högsta målsättning att ha en bekymmerfri skoltid. Det måste väl vara att rusta individerna med självständigt kritiskt tänkande varvat med baskunskaper. I dagens samhälle där vi översvämmas med uppgifter, skall vi ha individer som lär sig så mycket som möjligt utantill utan att fråga sig är detta riktigt.

Att ni har en konservativ värdegrund är helt OK, men konservera inte den. Det ger ingen positiv utveckling.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #489 skrivet: mån 16 feb 2009 18:00:21 »
Katederundervisning, jag ryser. Någon som står framme vid en kateder och mässar ut sin uppfattning likt en diktator. Håll käft i klassen, lyssna och lär.skolans högsta målsättning att ha en bekymmerfri skoltid.
Man kan ha struktur på undervisningen/arbetsro utan ovanstående hemska scenario  ;D ;D
Det handlar om att ha tydliga mål för kunskapsutvecklingen, mål som eleverna känner till och vet vad de ska sträva mot. Ordning/arbetsro får du genom ömsesidig respekt, inte genom en diktator  ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #490 skrivet: tis 17 feb 2009 09:38:27 »
Sanna Bråding är huvudnyhet i Metro, nu är hon ute igen efter en månad på kåken. Vilken succé hennes fängelsevistelse har varit. ”Jag har aldrig fått så mycket press tidigare, jag känner mig som en riktig hjälte”, säger Sanna och fortsätter: ”Nu är det bara att berätta om ett litet återfall i knarkträsket så är man förstasida igen. Jag har ändrat min profil till ”Sanna Bråding, känd från kåken”, så ingen skall missa. Funderar även på at ta namnet Kåken så jag heter Sanna Kåken Brådíng. ”

Ja och nu går etablissemanget till attack mot konstutövare igen. SL vill ha skadestånd av Konstfack för att en konstnär utan tillstånd utsmyckade en tunnelbanevagn helt gratis. Inte en spänn tog konstnären för att bidra med sitt verk. Vad faan klagar dom på? Enligt Aftonbladet vart vår kulturminister så provocerad att hon hade svårt att få luft, vilken insats. Att göra ett konstverk som inte bara gör en minister stum utan dessutom gör henne andningsoförmögen, det är en prestation utöver det vanliga. En stor eloge till konstnären som lyckades med detta.

Det är ingen som undrar över varför den här typen av konst dyker upp just nu? Varför dyker det upp så här skrikiga verk? Kan det bero på att etablissemanget allt mer håller på och ta död på våra möjligheter att uttrycka oss fritt? Kan det bero på FRA och alla andra försök att kontrollera oss och det behov makteliten känner för att tysta allmänheten.

Via Internet har alla en möjlighet att nå ut till väldigt många människor med ett budskap. Ett budskap som inte makthavarna i form av censurkåt press och piping-Tom inspirerade myndigheter kan stoppa. Denna demokrati att fler än några få ”utvalda” har möjligheten att kommunicera ut sina budskap innebär naturligtvis en risk för en mångfald, en mångfald som etablissemanget annars talar sig varm för. Hyckleriet skördar nya segrar varje dag. Nu ser jag fram mot ett verk som inte bara gör politikerna stumma och andningsoförmögna utan ger dem hjärtstillestånd. Vad skulle det kunna vara för verk? Jag vet men min finkänslighet förbjuder mig att tala om det här.

Annars har jag hört att flatlössen sprider sig bland riksdagsledamöterna. Det pågår källforskning runt det här och lössens ursprung kommer nog snart att kunna fastställas för FRA är numera inkopplade. Elaka tungor säger att det är dags för Fredrick Federer att städa ut ludren ur garderoben igen för det är därifrån lössen kommer. De har sedan spridit sig bland partikamrater i Centerpartiet bland annat till Maud och vidare in i Alliansregimen.

http://www.youtube.com/watch?v=adYViK8Kw3Y


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #491 skrivet: ons 18 feb 2009 08:48:42 »
Den världsberömde konstnären Nug, ja han är i alla fall riksbekant, kan inte ens åka hem för där smyger Polisen för att finka honom. Så långt har det alltså gått att polisen ingriper mot seriösa konstnärer. I Aftonbladet kan man läsa om en reporter som ondgör sig över de konstverk som applicerats på hans garagevägg.

Med stigande förvåning noterar jag att ingen orkar analysera orsaken till den här situationen och hur ett repressivt samhälle stryper yttrandefriheten allt mer. Hur de kommersiella krafterna mer och mer tar över det offentliga rummet. Vem äger det offentliga rummet? Skadegörelse blir det när en konstnär utför ett verk men när H&M slänger upp sina reklamkampanjer då är det helt OK. När du knäpper på TV:n blir du matad med reklambudskap. När du slår på radion dränks dina öron av reklam. Lyfter du på telefonen så hör du en käckhurtig röst som frågar: ”Talar jag med Regina. Jag har ett erbjudande till dig.” När du slår upp tidningen kan du läsa ”Ingen Big deal” på en hel sida i tidningen, det är en annons från MC Donald.

Varför är det ingen som reagerar över det här? Är inte detta skadegörelse? Det är dessutom skadegörelse på en helt annan nivå för detta kludd inte bara syns, det hörs också, tvii. Nej den här nedskräpningen och skadegörelsen är helt OK för här handlar det om GUD själv nämligen reklamintäkten. Här handlar det om helt andra regler för här betalas det och betalar man då får man göra vad som helst.

Nästa steg blir nog återinförandet av slavbegreppet. Vad är det som säger att man inte skall få köpa människor? Personer med skulder kommer att förklaras för slavar och kan sedan säljas av borgenären till hugade spekulanter. Det finns ingenting som talar emot att en gäldenär som inte klarar av sin skuld inte har pantsatt sig själv. Låt pengarna tala.
 
Annars tycker jag att bara namnet på verket i sig är ett konstverk, ”Territorial Pissing” heter verket, kan man säga det bättre, suveränt.

I Expressen kan man läsa det enligt min uppfattning senila puckot Ulf Nilsson vars bäst före datum gick ut ungefär samtidigt som jag föddes. Hur i helsike kan en rikstidning, Expressen gör i alla fall anspråk på att vara det, lämna plats åt denna ”den tysta majoritetens röst”. Att läsa honom påminner om min barndom där jag en sommar vistades i en sommarstuga med torrdass och potta. Känslan när man tittade ner i den nattståndna urinen i pottan är den samma som att läsa ett inlägg från denna ”rättskaffens lydiga mönstermedborgare”.

Han kräver att Konstfacks ledning skall avgå på grund av de senaste konstverken. Varför framgår inte riktigt av hans rabiata inlägg. Men jag anar något om psykvårdens bristande resurser. Är det inte Filippa som är ansvarig för det i Stockholm och inte Konstfack? Han tycker dessutom att SL borde ha dragit till med en million i skadestånd för konstutsmyckningen och att Anna Odell borde ha spärrats in två månader på en stormavdelning.  Så talar en man från folket med betoning på man, vilken fjant.

Ernst Billgrens uttalande i samma tidning säger precis vad jag tycker: ”Sverige har ett konstklimat som från Tredje Riket.” 

Sen var det dags för nästa lag, Ipred-lagen som ger Hollywod rätt att snoka och läsa dina mail. Ja, snart framstår Nordkorea som frihetens högborg. Man undrar vad är det fråga om? Har Alliansen och Sossarna fått kontroll på hjärnan? När det gäller detta så pratas det inga pengar trots att det kostar oss skattebetalare miljoner om inte milliarder. Men när en konstnär drar resurser för några 1.000-lappar då jävlar, då snackas det pengar.

http://www.youtube.com/watch?v=FrfuogwPoAY


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #492 skrivet: tor 19 feb 2009 07:08:05 »
Hörde Fredrik Malm, Folkpartiet, ”vi skall ta alla pengar från Konstfack, jag skall prata med Björklund om det. Straffas, det skall dom på något sätt. Att sätta sig upp mot överhögheten på det här sättet.  Synd att man inte får skära tungan av alla människor med annan åsikt än den rätta, det vill säga min.” 

Snart kommer väl Folkpartiet med ett förslag om bokbål och skampåle också. Varför skall vi läsa annat än reklam, det är det enda som behövs? Du föds till en konsumtionsenhet och som sådan har du två uppgifter nämligen att arbeta och konsumera. Vad är det för övrigt för fel på den gamla skampålen och dumstruten?  Dumstruten är de signaler dagens barn behöver i skolan, det gäller att vara tydlig. Precis som barn behöver vuxna också signaler om vad som är rätt och fel och där har skampålen sin givna plats.

Inga pengar till SAAB säger nu Maud, skönt. SAAB har varit på deken länge. Det är bara bra att SAAB läggs ner. Det finns inte en sportsmössa att få den fabriken lönsam. SAAB är rökta helt enkelt. Jag förstår GM som har pumpat in milliarder i detta svarta hål som SAAB representerar, de vill ha ut något.

Det är beklämmande att höra fack, anställda och oppositionen stå och prata om statligt stöd. Till vad? En sorts dyr lekstuga där man monterar bilar ingen vill köpa, löjligt. Det är bättre att förtidspensionera hela bunten, det blir mycket billigare. Varför måste människor alltid ha ett jobb? Jag är fullt nöjd med lön, jobbet avstår jag mer än gärna från. Nej passa på, gå på konstfack och gör något kreativt i stället som att pissa på Maud Olofsson, det är konst det. Eller varför inte spela psyksjuka hela bunten och bli intagna, då kan man bygga om SAAB-fabriken till en psykklinik, tänk vad arbetstillfällen det skulle ge.

Tomas Eneroth näringspolitisk talesman för Sossarna skriver att Alliansregeringen har ett ansvar för att behålla en fordonsindustri i Sverige, vilket trams. Varför skall Sverige ha en fordonsindustri? För att det är kul att skruva ihop bilar? För att killar gillar brum, brum motorer. Är man varken tillräckligt innovativ för att utmärka sig eller kan skruva ihop bilen till ett lågt pris samt dessutom har kvalitetsbrister så har man inget på marknaden att göra, fatta det. Gubbarna kommer att överträffa varandra i  rosenröda drömmar om att SAAB är något att bevara. Tycker gubbarna det så kan de väl köpa var sin SAAB i stället för att gnälla om bidrag.

http://www.youtube.com/watch?v=XPcjjOrKmJw

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #493 skrivet: fre 20 feb 2009 08:25:06 »
Nu när SAAB går i graven finns andra bra objekt att satsa pengar på som jättepropellrar på land, det heter vindkraft. Låt oss bygga världens största propeller och smälla upp. Just propellrar på land är framtidens melodi. Att bemästra fusionskraft är inget vi skall satsa på utan propellrar det är grejen. Har hört från kanslihuset att Maud blir så glad varje gång någon säger propeller. Har hört att Fredrik brukar säga propeller lite då och då för att hålla henne på gott humör. Han har också funderat på att sätta upp en propeller på kanslihusets tak för då kommer Maud alltid att vara på gott humör, enligt Fredrik. Tyvärr så delade inte GM Mauds förtjusning för propellrar. Enligt uppgift så skall de ha skakat på huvudet när hon sa ”gör propellerdrivna bilar” den 15 gången. Det är klart att det inte går att sälja SAAB-bilar, de saknar ju propeller, var hennes mantra.

Vore jag GM så skulle jag genast profilera om SAAB:s varumärke  till porrindustrin. Då skulle märket få ett värde eftersom SAAB AB knappast vill bli förknippade med denna verksamhet. Det underlättar inte försäljningen av Viggen. Vid en sådan omprofilering finns det en chans att tjäna en slant på namnet. Har för mig att det redan nu finns en massa filmstudier i Trollhättan så egentligen är det en naturlig utveckling av SAAB. Har för mig att SAAB alltid har velat framstå som något med stake i, nu kommer chansen. Detta kan dessutom hjälpa till med att tillfredställa alla grabbars våta drömmar om en lönsam bilindustri i Trollhättan.

I samband med Pirat Bay kan jag bara konstatera att upphovsrätten är mycket viktigare än din hälsa, i alla fall om man tittar på det lagskydd som finns. Ganska intressant att en detaljist har inge som helst ansvar när det gäller hälsoskador som kan uppkomma på grund av en hälsovådlig produkt, det är importör/producentens ansvar. När det gäller till exempel en logga så har detaljisten ett ansvar att anmäla varumärkesintrång. För åsidosättande av det utmäts straff. Det innebär att skulle en affär sälja en tröja doppad i dödligt gift med Mimmi Anka på kommer detaljisten att dömas för brott mot upphovsrätten, det vill säga för olaga förfogande av Mimmi Anka. I till exempel Italien blir även kunden bötfälld för at ha köpt en T-skirt med Mimmi Anka på. Det dödliga giftet däremot har detaljisten inget som helst ansvar för så där händer det absolut ingenting. Vad drar man för slutsatser av det? Jo pengar är viktigare än människors hälsa.

http://www.youtube.com/watch?v=g4bBff9aBRw


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #494 skrivet: mån 23 feb 2009 08:53:56 »
Lyxfällan, man läser hela tiden om denna lyxfälla som slår till. Själv har jag inge ekonomiska problem men jag är bekant med andra som inte har det så fett. Är det lyx att ha mat och en bostad så sitter dom också fast i lyxfällan, lyxen att äta och sova. Jag har helt andra kriterier på vad som är lyx. Jag tror inte att de flesta som hamnar i denna berömda fälla gör det på grund av utsvävningar och ekonomisk infantilitet. Vad är det här för tramsbudskap, att de som har ont om pengar ägnar sig åt lyxkonsumtion. Det verkar vara ytterligare en känga i röven på de personer som inte är så ekonomiskt framgångsrika.

Nu har den Italienska maffian tagit över grönsaksodlingarna i Sydeuropa och besprutar dem med gifter insmugglade från Kina av Ukrainska ligor, allt enligt Aftonbladet. Det är farligt att äta. Det är finanskrisens fel och det vet ju alla vilka som är de egentliga skurkarna, det är bankerna. Nu vet ni att skulle ni drabbas av någon förlamningssjukdom på grund av giftbesprutning så är det Swedbank och SEB som bär skulden. Det är skönt att vi har fått syndabockar då kan alla investerare vars orimliga avkastningskrav är den egentliga orsaken till finanskrisen känna sig hela och rena. Till och med vår finansminister vars avkastningskrav på de statliga Aktiebolagen är runt 15 % kan andas
ut. Inte ens att tillväxten är negativ i år har fått finansministern att se över dessa krav.

Ja sen har vi tävlingen om vem som har det jobbigast. Är det Linda Skugge med sina krav på att vara en perfekt mamma eller är det Ebba von Sydow som vill vara en riktig partyprinsessa? Sen späs det hela på av Mymlan som berättar om hur hon övergiven av barnets far satt tillsammans i en stuga med sina tre barn, taket läckte, det var vinter och bilen hade pajat. Ett av barnen hade kolik, ett annat lunginflammation, osv. Det hela får mig att tänka på min salig farmors favoritbok ”Barnen från Frostmofjället” som hon högläste för mig i mina mycket unga år. Kan vi inte tävla i hur man har det bra i stället för att tävla om hur man har det så jävligt som möjligt?

http://www.youtube.com/watch?v=wwnMYZS1hSc&feature=related