Författare Ämne: Dagens filosofiska funderingar  (läst 271972 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #15 skrivet: mån 25 feb 2008 11:59:30 »
Det kanske är dags att skrota skolan helt? Ge alla ungar varsin dator och låt dem lära sig det de vill.

Det som behövs då, är någon som övervakar så de inte mördar varann i klassrummen.

Nej förresten, varför ska vi ha klassrum? Bättre att låta dem som gillar samma saker träffas hos varann då de känner för det.

De som har driftiga föräldrar, ser till att deras barn lär sig det som behövs.
De som inte har lust att lära sig något, ska förstås inte utsättas för tvång.

Man kan i tidig ålder hos ett barn mata in hur mycken kunskap som helst. De klipska barnen lyssnar och suger åt sig. De andra??? Ja inte ska de väl tvingas att sitta stilla och lyssna??

Då miniräknaren gjorde entre i hemmen, men förbjöds i skolorna före en viss ålder, gjorde jag ett litet experiment:
Jag lät eleverna 1 och 1  (de som ivrigast förespråkade, att miniräknare var det allena saliggörande då) låna miniräknare under mattelektionerna. De fick sätt sig vid en särskild bänk med den. Fick samma räkneuppgifter.

Vi kom gemensamt i klassen fram till: Man måste ha vissa grundkunskaper för att få rätt svar! Efter detta var det inget tjat om miniräknare.

Jag är av den gamla mossiga stammen, som förespråkar ordning och reda i klassrummen. Hut och diciplin i umgänge med alla människor. Respekt för den enskilda individen.

HUR ska vi förändra dagens skola?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #16 skrivet: mån 25 feb 2008 12:23:47 »

Nej det var en vanlig fest där man stoppat i sig lite kul droger och dansat och haft kul. 


Har de stoppat i sig droger så är det klart att polisen måste ingripa. Hos mig är det nolltolerans med droger. Tänk vad mycket elände det för med sig, både när det gäller vansinnesdåd och stölder för att få in pengar till drogerna. Dessutom är väl 95% av prostitutionen ett sätt för att få in pengar till droger.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #17 skrivet: mån 25 feb 2008 13:30:37 »
Reggis, "Nej det var en vanlig fest där man stoppat i sig lite kul droger".

Vanlig fest? Är det så i den värld du lever i, att droger räknas som vanligt och kul?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #18 skrivet: mån 25 feb 2008 14:35:56 »
JJ, då vet du inte vad det är. Det är klart att vi lever mitt i ett paradigmskifte.


Enligt en bok som jag läste för ca 20 år sedan så skall ett paradigmskifte ske på några år och inbegripa alla i samhället, och dessutom på alla plan - även religiöst. Men det finns många som idag lever precis likadant som för 20 år sedan och som aldrig har sett en dator.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #19 skrivet: mån 25 feb 2008 14:46:07 »
Ja det är det. Precis som du dricker ett glas vin så kan man röka på lite grann, det är ingen skillnad. Det farliga drogmissbruk som finns i Sverige är till 99 % relaterat till alkohol. Det är där skadorna finns, både sociala, mentala och fysiska.

Sen undrar jag varför polisen måste ingripa så fort ungdomar stoppar i sig lite droger JJ? Även om du är nykterist JJ så kan du väl unna oss andra att partaya lite och ha lite kul.

När det gäller skadeverkningar JJ, så är de att betrakta som pikanta bagateller i jämförelse med vad alkoholen ställer till med. Kopplingen mellan prostitution och droger är den bakvända. Det är prostitutionen som skapar drogmissbruk. Detta för att drogerna gör det lättare att stå ut med verksamheten i fråga. Vansinnesdåd begås inte av personer som partydrogar. Det står i huvudsak två kategorier av män för nämligen fulla män och gymmare som stoppas i sig anabola. Kombinationen anabola och alkohol brukar alltid ligga bakom svåra våldsbrott.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #20 skrivet: mån 25 feb 2008 14:51:43 »
Då får du läsa om JJ. Ränessansen som var ett paradigmskifte pågick i närmare 200 år vilket var snabbt på den tiden. Det var då vi gick över till ett vetenskapligt synsätt och lämnade den medeltid som byggde på förlegade uppfattningar av mystisistisk karraktär. 

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #21 skrivet: mån 25 feb 2008 16:15:14 »
Man får inte glömma av att renässansen var den tid då antiken blev högsta ideal. Alla upptäckter/vetenskapliga rön var förvisso inte nya, bara återupptäckta, därav rinascità, pånyttfödelse.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #22 skrivet: mån 25 feb 2008 17:59:38 »
Det betyder återfödelse och visst sökte man sig bakåt i tiden för att hitta nya avstamp. Fast jag vill i detta sammanhang påpeka att när man pratar renässansen så har man mest behandlat vetenskap och arkitektur.

Det stora var det självständiga tänkande som uppstod när kyrkans makt reducerades vilket gav utrymme för tänkare som Leonardo da Vinci. Detta var början på det man idag kallar människovärde. Att varje individ har ett värde och är inte till för någon annan som fursten, Gud eller vad man nu valde för att hålla människor i slaveri. Den delen av renässansen talas det inte så mycket om.


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #23 skrivet: mån 25 feb 2008 20:47:06 »
Ja det är det. Precis som du dricker ett glas vin så kan man röka på lite grann, det är ingen skillnad. Det farliga drogmissbruk som finns i Sverige är till 99 % relaterat till alkohol. Det är där skadorna finns, både sociala, mentala och fysiska.

Sen undrar jag varför polisen måste ingripa så fort ungdomar stoppar i sig lite droger JJ? Även om du är nykterist JJ så kan du väl unna oss andra att partaya lite och ha lite kul.

När det gäller skadeverkningar JJ, så är de att betrakta som pikanta bagateller i jämförelse med vad alkoholen ställer till med. Kopplingen mellan prostitution och droger är den bakvända. Det är prostitutionen som skapar drogmissbruk. Detta för att drogerna gör det lättare att stå ut med verksamheten i fråga. Vansinnesdåd begås inte av personer som partydrogar. Det står i huvudsak två kategorier av män för nämligen fulla män och gymmare som stoppas i sig anabola. Kombinationen anabola och alkohol brukar alltid ligga bakom svåra våldsbrott.


Jag kan inte hålla med dig helt där. Alkohol är visserligen värst när det gäller konsekvenserna av droganvändning, men eftersom alkoholen är en socialt accepterad drog så är det svårt att ändra på. Hade man hittat på alkohol nu så hade det inte varit lagligt att använda.

När det gäller narkotika så gillar jag inte din positiva bild. Många börjar kanske med marjuana som anses vara en ganska lätt drog, men det leder i många fall att man går över till tyngre droger som heroin och hasch när inte kicken infinner sig. Och vansinnesdåd i samband med LSD-rus är inte ovanligt - då är alla spärrar borta. Extacy kan ge liknande resultat och är väldigt vanligt idag. Och vissa tar även anabola och rohypnol i samband med narkotika som är rent livsfarligt, både för användaren och personer i omgivningen.

Jag känner flera personer som har använt droger i stor omfattning och som är glada att de lever överhuvudtaget idag. Själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att prova när jag har sett konsekvenserna. Världen skulle vara mycket bättre utan droger. Många har börjat när de har hört att det inte skulle vara så farligt, tänk på det innan du skriver som du gör!
« Senast ändrad: mån 25 feb 2008 20:50:11 av JJ »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #24 skrivet: mån 25 feb 2008 21:21:57 »
Jag skriver som jag gör därför att det finns så mycket fördomar mot droger. Det är dags att vi i Sverige slutar stoppa huvudet i sanden som strutsar och pratar om den bagatell som drogmissbruket utgör i stället för att fokusera på alkoholen och den stora skada den tillför det Svenska samhället. All fanatism eller fixering är skadlig så också ett överdrivet bruk av droger. Men det är på intet sätt skadligare än alkohol.

När det gällde polisens tillslag i Uppsala så har poliserna själva sagt att det var god ordning på festen. Det enda som störde dessa nitiska poliser var att ungdomarna hade kul. Då skulle naturligtvis dessa Gestapodrängar till poliser, likt ett fångläger i Gulag, komma dit med sina blodprovstagningar och störa festen. Varför gör aldrig polisen något nyttigt som att skydda den trakasserade familjen i Blekinge. Där såg vi inga poliser när det behövdes.

När de inte är ute och trakasserar ungdomar eller håller på och trakasserar befolkningen med fartmätare så ägnar de sig åt stölder av beslagtaget gods. Det fick vi se på uppdrag granskning. Jag tycker att vi kan avskaffa den här polisen och i ställe outsourca verksamheten till Polen. Dt skulle bli både billigare och effektivare.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #25 skrivet: mån 25 feb 2008 21:32:53 »
Reggis; har du mött människor någongång som inte haft en psykologisk konstellation för att klara av att hantera/uppleva/använda/bruka/missbruka droger med förståndet i behåll?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #26 skrivet: mån 25 feb 2008 21:36:40 »
Ett av problemen jag ser med droger är inte att de glorifieras eller ofarligförklaras av personer. Den största faran med droger är att de trots allt är ganska behangliga (bedrägligt inledningsvis?) att ägna sig åt... annars skulle ingen missbruka. Gäller de flesta berusningsmedel dock.

Och att de inte verkar farliga. Har nog inte träffat en enda tonåring som torskat på droger som inte har testat halvt vettskrämda av all propaganda de matas med, som ofta faktiskt inte har en verklighetsförankring för ungdomen där i den situationer som den befinner sig i, de verkar förvänta sig det mesta... men inte att det dels är ofarligt, behagligt och trevligt och underhållande. Och där börjar väl det som kan anses vara kört. Det är först senare de ser baksidan av användandet. Och det är väl ochså där någonstans när de har fastnat som man nyanserat kan se att det fanns lite substans i varningarna som man inte såg från början.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #27 skrivet: mån 25 feb 2008 21:48:34 »
Dessa personer som du talar om skulle under alla omständigheter ha blivit alkoholister om de inte valt att använda andra droger och det är inte bättre. Så länge samhället fortsätter med att tillhandahålla alkohol så tycker jag att man skall få välja andra alternativ. Vi får välja allt möjligt idag, var våra pensionsmedel skall placeras, elbolag, etc. När det gäller droger då bestämmer staten att du skall nyttja alkohol. Varför det? Alkohol är oftast både skadligare och farligare så varför gynna den drogen. Nej jag vill själv välja drog och inte bli påprackad det staten tycker jag skall ha.

Tänk om staten skulle välja våra kläder. Chicka små blå kjolar och skarf därtill. De skulle välja vår frisyr. Det skulle vi aldrig gå med på. Men att staten väljer just alkohol det verkar alla tycka är OK. Det tycker inte jag.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #28 skrivet: mån 25 feb 2008 22:04:59 »
Dessa personer som du talar om skulle under alla omständigheter ha blivit alkoholister om de inte valt att använda andra droger och det är inte bättre. Så länge samhället fortsätter med att tillhandahålla alkohol så tycker jag att man skall få välja andra alternativ. Vi får välja allt möjligt idag, var våra pensionsmedel skall placeras, elbolag, etc. När det gäller droger då bestämmer staten att du skall nyttja alkohol. Varför det? Alkohol är oftast både skadligare och farligare så varför gynna den drogen. Nej jag vill själv välja drog och inte bli påprackad det staten tycker jag skall ha.

Tänk om staten skulle välja våra kläder. Chicka små blå kjolar och skarf därtill. De skulle välja vår frisyr. Det skulle vi aldrig gå med på. Men att staten väljer just alkohol det verkar alla tycka är OK. Det tycker inte jag.
Ang alkohol så håller jag med dig i sakfråga. Men inte när det gäller andra berusningsmedel, som ren princip baserat på det otal jag har mött som INTE har klarat av att behålla en värdig livsnivå så fort drogerna har kommit in i deras tillvaro.

Ex så jobbade jag med en kille ett tag som ... kan han ha varit 19 eller 20? Som fick en akut psykos under sitt allra första tillfälle där han rökte på, och så här många år senare (han är nog 22-23 idag) har han inte heller visat någon bättring utan det är en konstant och kronisk psykos. Skillnaden mellan den här killen och andra jag har träffat med psykoslikande sjukdomar är att de har perioder som är akuta och perioder som inte är akuta och där de kan befinna sig i samma verklighet som vi själva.
Han befinner sig där han befinner sig för jämnan, det går upp och ner, men han är aldrig riktigt klar eller en "vanlig" tonåring, och hans verklighetsförsankringstid kan räknas i minuter. Man blir lycklig när han påvisar med få ord att han uppfattar det man hoppats att han uppfattat....

Det finns ingenting som säger att han skulle ha fått en psykos förr eller senare, inte heller att han inte skulle få det. Enligt hans mamma så hade han inte någon psykisk instabilitet eller annat utan var en helt vanlig kille fram tills dess, som drömde om att få egen moppe, lyssnade på hårdrock och faktiskt klarade av och skötte skolan utan skolk, ingen kriminell belastning och betyg i alla ämnen; han hade med andra ord en helt vanlig normal framtid att gå till mötes med alla de vanliga tonårsproblem och allt det där som följer. Han var 14 år, på fel plats vid fel tillfälle och det har påverkat rästen av hans och hans familjs tillvaro sedan dess.

Jag har ju träffat personer tidigare som har fastnat i en psykos, just efter haschpåverkan, så han är inte den första, men änddock den med mest otur och den som jag har stött på som varit yngst. Men jag förstår att han långt ifrån är ensam... det förekommer rätt frekvent inom psykiatrin att dessa personer stannar där pg droganvändande.

En drog som har en sådan riskfaktor måste naturligtvis betraktas som väldigt farlig. Självfallet har jag träffat massvis av personer som tycker sig klara av det, kan hantera det, men det verkar ändå finnas en gräns även för dessa förr eller senare, där man antingen väljer bort det eller så går det åt häcklefjell även för dessa? Jag har inte mött någon som klarar att hålla en konstant acceptabel nivå mätt med andras måttstock.

Har jag någonsin testat själv så jag vet vad jag förkastar? Ja, det har jag. Jag rökte bort en stor del av min tonårsperiod till ingen nytta.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens filosofiska funderingar
« Svar #29 skrivet: mån 25 feb 2008 22:24:18 »
Däremot måste vi avkriminalisera brukaren/människan självfallet. Vi måste ha en kriminalpolitik som bygger på en positiv människosyn, där vi snarare utvecklar socialpolitiken och det preventiva arbetet, genom kunskapsbaserade metoder om man frågar mig. Man kan inte förkasta den som är beroende , stänga vägar i samhället och faktiskt till och med så är det så idag att den som söker hjälp för sitt missbruk genast sett ur ett lagligt perspektiv är en kriminell person som riskerar ett fängelsestraff. Var finns logiken i detta?

Många av dem som jag har mött som har ett fd aktiva missbruk har berättat i efterhand, att det värsta inte var varken att fatta beslutet, eller att sluta knarka i sig. Inte att säga upp alla gamla bekantskaper och vänner etc och att kapa band. Utan det var utanförskapet och att man inte varken erbjöds eller kunde ta, välkomnades i övrigt i samhället och en plats; för vem vill ha en före detta knarkare till bords, eller bjuda hem "en sån"?
Det är ganska grymt om man frågar mig. Borde inte alla kunna se att man inte kan byta ut ett missbruk mot ett ingenting?