Författare Ämne: Väggplatta  (läst 6402 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Väggplatta
« skrivet: sön 2 mar 2008 18:45:51 »
Jasså du dojlöse ängel, du gillar inte min fina Muranotupp från Seguso. Jag tror precis som du att den här kan mycket väl Kicki D köpa. Det är den typen av föremål som är lite för mycket för den konforma svenska smaken samtidigt som det tilltalar kitschpubliken.

Vad man än tycker om föremålet så går det inte att komma ifrån att det är ett oerhört skickligt handarbete bakom. Jag avskydde de här typen av föremål för några år sedan men har på sista tiden börjat gilla den italienska lite skrikiga smaken. Man går bakåt smakmässigt eller hur änglautanskor.

Fina dockmöbler måste jag säga. Hoppas jag inte börjar samla på det också fast när man ser det här blir man sugen. Den här helgen har varit relativt fyndfri. Det enda fyndiga är denna väggplatta som jag tycker är fin.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« Svar #1 skrivet: sön 2 mar 2008 18:54:11 »
Vad är väggplattan gjord i för teknik? Tycker det ser ut som ett bemålat glas som krossats för att få lite mosaikstuk.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« Svar #2 skrivet: sön 2 mar 2008 19:05:07 »
Nej det är tjock färglös glasyr på keramiskt material (majolika) som sedan har genomgått en planerad krackelering. Tekniken är vanlig hos tillverkarna Majolika Manufaktur Karlsruhe och Finska Arabia. Man får en känsla av glas vilket är en riktig iakttagelse brodertuck. Jag gillar dessa då krackeleringen gör att alla exemplar är olika och spontana.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« Svar #3 skrivet: sön 2 mar 2008 23:22:23 »
Sorry Reggis! Jag gillade inte väggplattan heller!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« Svar #4 skrivet: mån 3 mar 2008 08:35:54 »
Turligt nog är ni många som inte gör det vilket innebär att jag kan köpa upp dem för nästan inga pengar alls. Nere på kontinenten är de mycket uppskattade vilket ger en helt annan prisbild. Vilken tur jag har. Jag köper även Schäffenacker och Ruscha jämte Karlsruhe. Hittar jag en från Cadiner, vilket är ovanligt, så köper jag naturligtvis den också om priset är rimligt. Framför allt har jag koncentrerat mig på väggplattor. Detta är nog det enda jag håller på med som kan kallas för retro.


gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« Svar #5 skrivet: mån 3 mar 2008 21:36:10 »
Ruschakeramik är jag också förtjust i  ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« Svar #6 skrivet: tis 4 mar 2008 13:46:46 »
Du skall nog koncentrera dig på Schäffenacker och Karlsruhe de är de konstnärligt bästa utav de här tyska fabrikerna aven om naturligtvis Ruscha ofta har fina färger och pryder sin plats så har de inte samma ekonomiska potential. Men min favorit är naturligtvis den Majolika-Werkstatt Cadinen, Kaiserns egen fabrik. (Avknoppning från KPM, Berlin). Fast då pratar vi pengar, minst femsiffrigt och så. 

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« Svar #7 skrivet: tis 4 mar 2008 17:14:09 »
ALLT är inte pengar, Reggis ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« Svar #8 skrivet: tis 4 mar 2008 20:34:24 »
Jo pengar och kvalité hänger oftast samman. Det finns vissa undantag men de rättar alltid till sig med tiden.