Författare Ämne: Hallspegel  (läst 16979 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Hallspegel
« skrivet: lör 23 feb 2008 19:58:52 »
Här är min hallspegel - givetvis i massiv teak! Köpte den i en antikaffär för hela 50 kr... Det finns en liten skada på den som gjorde att den blev så billig, men med lite teakolja så syns det knappt. Om jag har tur så står det snart en riktigt snygg hallmöbel under den, även den i massiv teak.

Tavlan som speglar sig återfinnes under konstkategorin.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #1 skrivet: sön 2 mar 2008 18:47:44 »
Om jag har tur så står det snart en riktigt snygg hallmöbel under den, även den i massiv teak.

Igår var jag och hämtade hallmöbeln. Design: Arne Vodder från ca 1957. Det syns lite dåligt på bilden, men "handtagen" till lådorna passar bra ihop med formen på träet på spegeln, men den är svensktillverkad. Bakändan på vespan skymtar till höger.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #2 skrivet: sön 2 mar 2008 22:05:08 »
Ser riktigt riktigt bra ut men du ska väll tapetsera om snart så det matchar möblerna,det ser ju helfel ut annars  ;)

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #3 skrivet: sön 2 mar 2008 22:12:57 »
Ser riktigt riktigt bra ut men du ska väll tapetsera om snart så det matchar möblerna,det ser ju helfel ut annars  ;)

MVH Micke

Jo, egentligen borde det vara andra tapeter på väggarna, men jag har inte hittat den optimala tapeten än. Men denna tapeten är väldigt neutral så det går att härda ut...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hallspegel
« Svar #4 skrivet: sön 2 mar 2008 22:19:47 »
Jo, egentligen borde det vara andra tapeter på väggarna, men jag har inte hittat den optimala tapeten än. Men denna tapeten är väldigt neutral så det går att härda ut...

Asså, jag vet ett tapetlager som är helt fantastiskt som jag hoppas kunna lägga vantarna på innan det är helt förstört... jag tänker på det varje gång jag tänker på dig och dina möbler... det finns verkligen allt man kan tänka sig där, allt äkta femtiotal... *suckar djupt*. Tyvärr tyckte jag nog att de var i dåligt skick förra våren, och jag kan tänka mig att de inte är bättre i år... de ligger på en vind och har helt fel förhållanden där. Men förhoppningen är att se vad jag kan göra under våren, bara jag blir av med lite av det som ligger här först.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #5 skrivet: sön 2 mar 2008 22:21:10 »
En ordentligt mönstrad 50-tals tapet kommer lyfta möblerna många snäpp.Nu ser det nästan lite oigenomtänkt ut,typ som en första lya med saker köpta på loppis bara för att ha lite möbler så att säga.
Likaså golvet bode ju vara nån snygg gammal parkett.
Vad är det för lampa du har på bänken??
Vill se fler bilder från ditt hem,hur går det med stringhylle samlandet,får du upp det innan sommaren??

MVH Micke

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #6 skrivet: sön 2 mar 2008 23:08:13 »
Kikabara , blir så nyfiken på tapetlagret hur mycket pengar behövs det för att ta tillvara på tapeterna?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #7 skrivet: sön 2 mar 2008 23:10:48 »
En ordentligt mönstrad 50-tals tapet kommer lyfta möblerna många snäpp.Nu ser det nästan lite oigenomtänkt ut,typ som en första lya med saker köpta på loppis bara för att ha lite möbler så att säga.
Likaså golvet bode ju vara nån snygg gammal parkett.
Vad är det för lampa du har på bänken??
Vill se fler bilder från ditt hem,hur går det med stringhylle samlandet,får du upp det innan sommaren??

MVH Micke

Ordentlig mönstrad tapet - nja, jag vill nog ha det lite återhållet.

På golvet ligger det en plastmatta, och pga att det är en hyreslägenhet så lär det inte bli någon förändring där.

Lampan vet jag inte mycket om - lite Art Decostuk som jag tycker passar bra ihop med de andra.

Stringhyllan behöver fortfarande hyllplan som fattas. Jag har satt in köpesannons på fyra ställen på nätet men har inte hört ett knyst. I Fredags var jag inne i en antikaffär och innehavaren sade att han kunde fixa fram åtminstone 87 x 30 cm, kanske de andra också.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hallspegel
« Svar #8 skrivet: mån 3 mar 2008 00:53:55 »
Kikabara , blir så nyfiken på tapetlagret hur mycket pengar behövs det för att ta tillvara på tapeterna?

Det vet jag inte, har tänkt förhöra mig om det lite längre fram, när jag har möjligheten att göra en snabb affär med honom.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hallspegel
« Svar #9 skrivet: mån 3 mar 2008 00:57:45 »
Ordentlig mönstrad tapet - nja, jag vill nog ha det lite återhållet.


Jag ser nog en lite stramare tapet, ev i vit/gråa nyanser framför mig? Inte för bråkig och inte för mönstrad, och inte någon som tar över helhetsintrycket... men det är så jag har sett det framför mig?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #10 skrivet: mån 3 mar 2008 06:30:29 »
Jag ser nog en lite stramare tapet, ev i vit/gråa nyanser framför mig? Inte för bråkig och inte för mönstrad, och inte någon som tar över helhetsintrycket... men det är så jag har sett det framför mig?

Du har fattat grejen!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #11 skrivet: mån 3 mar 2008 12:12:23 »
Det tände inte till tyvärr, men tack ändå! I vardagsrummet skall jag måla på de gamla tapeterna så där blir det enfärgat, fast med tre olika färger.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hallspegel
« Svar #12 skrivet: mån 3 mar 2008 12:41:23 »
Det tände inte till tyvärr, men tack ändå! I vardagsrummet skall jag måla på de gamla tapeterna så där blir det enfärgat, fast med tre olika färger.

Hur blir det enfärgat med tre olika färger?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #13 skrivet: mån 3 mar 2008 14:40:45 »
Hur blir det enfärgat med tre olika färger?

Nu var jag kanske lite otydlig men varje vägg skall vara enfärgad, två väggar med samma färg och de andra två andra färger.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hallspegel
« Svar #14 skrivet: mån 3 mar 2008 15:01:43 »
Nu var jag kanske lite otydlig men varje vägg skall vara enfärgad, två väggar med samma färg och de andra två andra färger.

Ahaaa! Nämen då klarnade det en hel del!!  ;D