Författare Ämne: Hallspegel  (läst 16891 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #15 skrivet: lör 8 mar 2008 22:04:57 »
Vill se fler bilder från ditt hem

Jag har röjt halva eftermiddagen och halva kvällen, men nu står sideboardet på rätt plats äntligen. Arrangerade upp lite för att kunna ta ett par bilder. En hel del skall ändras så småningom. Bilderna blev för mörka, men bättre bilder kommer senare när det är ljusare ute.


loppistanten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #16 skrivet: lör 8 mar 2008 22:48:46 »

Det är altså snyggt - inte som jag vill ha mitt hem - men snyggt ändå.

Får jag fråga - är det Krenitskålar som står på skänken?

Nagelstaken är bara cool - en sådan har jag haft - men den blev "omodern" så den åkte ut! Tss...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #17 skrivet: lör 8 mar 2008 23:11:32 »
Det stämmer att det är krenitskålar.

Nagelljustaken blir väl aldrig omodern?  :)
Sålde du din?

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #18 skrivet: lör 8 mar 2008 23:50:58 »
Krenitskålar , nagelljusstake?? har jag uppfattat detta rätt?
Eftersom jag aldrig hört talas om dessa föremål innan, så önskar jag att få veta mer om dessa föremål samt varför dom heter , det dom heter?

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #19 skrivet: sön 9 mar 2008 00:07:18 »
JJ....menar du att det ser ut så hemma hos dig??? Har du aldrig funderat över att det känns lite kalt eller opersonligt??????
Undrar hon som struntar i retro och som stoppar in det hon gillar  ;D ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hallspegel
« Svar #20 skrivet: sön 9 mar 2008 00:10:26 »
Ang krenitskålar, finns det något intresse för sådana? Vet att de för några år sedan hade lite värde i danmark, men hur är det här? Trodde knappt att man visste att dessa skålar fanns här i sverige, har inte sett dem ute annat än under min uppväxt, dvs, mina egna skålar som står i mammas källare... Jag har den stora röda salladsskålen, skall även ha några mellanstora och några helt små, i olika färger.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #21 skrivet: sön 9 mar 2008 00:46:59 »
JJ....menar du att det ser ut så hemma hos dig??? Har du aldrig funderat över att det känns lite kalt eller opersonligt??????
Undrar hon som struntar i retro och som stoppar in det hon gillar  ;D ;D

Så ser det ut hemma hos mig nu, och jag gillar det! Fast på motsatta sidan kommer det inom kort upp en stor stringbokhylla och där blir det lite mer personligt. Men det kommer att ändra sig en aning vid sideboardet - en matta kommer på golvet, väggen skall målas och en tavla skall upp (klockan kommer nog inte att sitta exakt där sedan).

Nagelljustakar finns det en egen tråd om här - har du missat den? Krenitskålar heter så eftersom tillverkaren hette Krenit - efter uppfinnarens efternamn Krenschel. Man ser Krenitskålar i bättre antikaffärer. Stora brukar kosta 1.000-8.000 kr (den allra största betydligt mer), de mindre 300-600 kr. Jag har gett: 500, 500, 500, 220, 100, 100.

loppistanten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #22 skrivet: sön 9 mar 2008 01:16:04 »
Nej  - nagelljusstaken lät jag stå kvar i förrådet när jag "möblerade" om mig till hippie - en mängd andra saker gick samma öde till mötes. När jag flyttade till Sverige hade människor "hjälpt" mig av med det mesta!

Jag är ju en "gammal" brutta på 60 bast - o var ung på 60-70-talet.

Mitt första hem var ett hopplock av diverse möbler o pinaler från mina föräldrar - bl. annat delar av "Royalsystem" - Stringhyllor - ett fiffigt litet teak arrangemang som bestod av 3 bord som kunde skutas ihop - - -  PH-lampor - istappslampor - ja - just nu kommer jag inte ihåg allt

O så kom revolutionen - o rubbet åkte ut - till fördel för  peace - love and understanding - som bäst fungerade på madrasser och under indisk inspirerade tyger och psykedelliplancher - benen sågades av teakborden och vi satt på kuddar på golvet - ja det blev flum för hela slanten :-[

Det är med en underlig känsla i magen att jag sitter här och spånar - och konstanterar att "en sådan hade jag oxå"!



gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #23 skrivet: sön 9 mar 2008 02:19:26 »
Nej, jag har inte missat nagelljusstaken, tyvärr ;D
När jag pratar om personligt ,menar jag det som ger en en känsla av hemtrevnad.
Hur många designmöbler som helst kan ge en mycket fin bild. men för att de ska komma till sin rätt krävs något annat ......
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hallspegel
« Svar #24 skrivet: sön 9 mar 2008 07:21:29 »
Man ser Krenitskålar i bättre antikaffärer. Stora brukar kosta 1.000-8.000 kr (den allra största betydligt mer), de mindre 300-600 kr. Jag har gett: 500, 500, 500, 220, 100, 100.

Ojdå, hur stor är den allra största? Vet du måtten på dessa? Tror jag skall åka till min mammas källare idag.
Jag har dock för mig att det kan finnas en och annan skavank, det syns säkert att den är använd under många decenniers tid liksom. Mina små är dels en i typ lagom storlek att käka flingor ur och de små är väldigt små.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hallspegel
« Svar #25 skrivet: sön 9 mar 2008 08:00:52 »
Ojdå, hur stor är den allra största? Vet du måtten på dessa? Tror jag skall åka till min mammas källare idag.
Jag har dock för mig att det kan finnas en och annan skavank, det syns säkert att den är använd under många decenniers tid liksom. Mina små är dels en i typ lagom storlek att käka flingor ur och de små är väldigt små.

Den största tror jag har en diameter på 38 cm, eventuellt minns jag fel på måttet. Men har de skavanker så sjunker värdet betydligt förstås - mina är i perfekt skick. Jag har även en med handtag på, men den har små skavanker. En samlarkompis hittade den på en loppis för en femma, och sedan fick jag den när han fick köpa några saker billigt.