Författare Ämne: Ort på vykort  (läst 14974 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Ort på vykort
« skrivet: lör 23 feb 2008 23:18:16 »
Två vykort men samma ort. Ã…tminstone en av er känner nog igen sig.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ort på vykort
« Svar #1 skrivet: sön 24 feb 2008 20:10:43 »
Nu när jag hinner kommentera efter söndagmiddagen:

På A svarar vi:

Stadsdelen Tureborg Uddevalla

Alla unga män i hushållet för närvarande håller med om att det ser precis likadant ut. Fotografen står en bit upp i backen, där vägen fortsätter finns fler höga kolosser till höghus, före det byggdes de fina gröna i stjärnformationer, bakom dem går Bäveån, och på andra sidan några finvillor och bakom dem gamla I17, det grötar ihop sig där men det är flera fina gmala byggnader där, man ser tre toppar liksom, det är ett hu som nu är fina andelsängenheter med fin utsikt, balkonger har tillkommit på de övre våningsplanen. Jag skulle också tagit en kopia av bilden och ritat ett kryss längst ner på huset under västra "toppen" , där har jag haft café (jag brukade hamna i såna situationer att jag på alu fått ta hand om nåt själv, som detta café när det var allaktivitetshus där, eller gästhamnen en annan gång)

Det vita huset är baksidan av stadsdelstorget (ligger alltså vänster om), inrymmer bl a en mataffär och bostäder

Bakom fotografen en bit upp i skogen står resterna av själva Tureborg. Tidningen Bohusläningens grundare som bodde i ett riktigt kråkslott, Villa Elfkullen, byggt 1888 tillbyggt 1901, med lönnfack både här och där (strax vänster om de gröna husen) trånade efter att bygga en riktig riddarborg, och det gav han sig i kast med, det var torn (varav ett är kvar) och vindbryggor, lönngångar, men det förföll efter hans död 1923(?), frun var inte lika intresserad, och skulle rustas upp på 50-talet, men brann tyvärr ner.

Därför heter alltså stadsdelen Tureborg (och jag vet så mycket för jag blev helt fascinerad av borgen och denne man, när jag var ny Uddevallabo)
« Senast ändrad: sön 24 feb 2008 20:12:24 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ort på vykort
« Svar #2 skrivet: sön 24 feb 2008 20:28:40 »
På B svarar vi:

Stadsdelen Skogslyckan

Jag blev så ställd för huset var så bekant men omgivningarna fick jag inte ihop, men till slut...

Jag har också tagit en åktur och bekräftat att det var så, det höga vita har fått balkongräcken av faluröd fasadplåt (hmm) annars är det sig likt.  Att jag gjorde denna åktur särskilt innebär att jag stalkade mitt ex, som bor i detta vita hus :) jag hämtar och lämnar son med dator i vänstra hörnet på detta hus :) Ännu bättre att sonen sa att jag borde haft kamera med och tagit samma kort, "ja det blir ju bra att stalka din far med kamera också" sa jag :)

Anledningen att det är svårt att känna igen är att det tillkommit en konsumaffär mitt framför, som avgränsar det avsmalnade stadsdelstorget.

Stadsdelen har sitt namn efter en gård som fann där och det byggdes mängder med bostäder till varvsarbetare här, somliga har faktiskt havsutsikt. De som bor längst ut bakom fotografen, och högst upp på backen till höger. (Uddevalla är VÄLDIGT kuperat)

I filmen Bäst i Sverige figurerar stadsdelen Skogslyckan inkl panoramabilder i början av filmen, de flyger drake från taket på ett hus t ex.


« Senast ändrad: sön 24 feb 2008 20:31:01 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ort på vykort
« Svar #3 skrivet: sön 24 feb 2008 20:57:06 »
Eeeeh... Nej detta är ju Falkenberg.... (???)




Skämt åsido, visst stämmer det!
Tack för den långa beskrivningen.
Bilderna är tagna av fotografen Träff (skall kolla upp förnamnet).

Det är svartvita fotografier som har kolorerats i efterhand och sedan har man tillverkat vykorten, de är alltså inte kolorerade var för sig som man gjorde i början av seklet.
De är utgivna på Lindenhags förlag och detta är den s k S-serien som jag samlar på av någon anledning - det finns drygt 200 st olika av från diverse orter - de flesta från Bohuslän och Västergötland.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ort på vykort
« Svar #4 skrivet: sön 24 feb 2008 21:37:01 »
Eeeeh... Nej detta är ju Falkenberg.... (???)

*skrattar* där satte jag i halsen en stund! Satt och studerade dina foton, och tänkte ändå att det fanns en gammal byggnad som KUNDE varit från gamla falkenberg, men sen insåg jag -som gammal falkenbergare- att det INTE kunde vara fråga om denna stad. Och nu såg jag din text och tänkte; va??????? Sen såg jag fortsättningen... *skrattar* Fick puls i 180 en kort stund där...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ort på vykort
« Svar #5 skrivet: mån 20 apr 2009 00:15:25 »
Jag tog en bild när jag stod och väntade vid hörnet på Konsum idag. Man ser de elegant inglasade balkongerna med den faluröda korrugerade plåten... Det man kan identifiera bilden mot vykortet på är att hustaket höger om det höga är lågt som förut, och ännu mer till höger ansluter ett tvåvåningshus med svart tak (längre bak ligger en högre byggnad) Torget blev tajtare när konsumbyggnaden byggdes och motsvarande bild som på vykortet skulle inte gå att ta.
« Senast ändrad: tor 8 sep 2011 16:45:50 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ort på vykort
« Svar #6 skrivet: tor 8 sep 2011 16:49:54 »
Har du vykorten till hands och kan säga om det finns nåt datum på dem? En arbetskompis har hittat Skogslyckanbilden på annan plats och vi undrar lite när det kan ha vart.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ort på vykort
« Svar #7 skrivet: tor 8 sep 2011 22:21:04 »
Nu blev det lite sent ikväll, men jag skall kolla i morgon. Svara på detta så jag hittar det lätt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ort på vykort
« Svar #8 skrivet: tor 8 sep 2011 22:35:58 »
Nu blev det lite sent ikväll, men jag skall kolla i morgon. Svara på detta så jag hittar det lätt.
Hitta tråden menar du? Här är den!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ort på vykort
« Svar #9 skrivet: sön 11 sep 2011 00:45:56 »
Det tog lite tid. Endast det ena av mina vykort är stämplade, och tyvärr så lätt att stämpeln inte går att utläsa årtal på. Men jag kollade med en lista som vykortsklubben har gjort och där står det 1967.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ort på vykort
« Svar #10 skrivet: sön 11 sep 2011 13:19:56 »
Det tog lite tid. Endast det ena av mina vykort är stämplade, och tyvärr så lätt att stämpeln inte går att utläsa årtal på. Men jag kollade med en lista som vykortsklubben har gjort och där står det 1967.
Ã…h tack så mycket för detta, vi diskuterar sånt här med liv och lust på jobbet. T ex divideras det väldigt om när husen jag bor i (som ser ut som 70-tal) är byggda. Jag har skickat frågan till min fastighetsägare.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se