Författare Ämne: Ni dockskåpsentusiaster  (läst 12187 gånger)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
Ni dockskåpsentusiaster
« skrivet: sön 24 feb 2008 10:57:11 »
Ta en titt på detta, ser jättespännande ut tycker jag: http://www.tradera.com/Lundby_Dockskap_Lerum_Leksaksfabrik_50_tal_60_tal_70_tal_-auktion-58978360

Hade jag själv haft plats till ett dockskåp hade jag bjudit på detta som ett nybörjarprojekt. Vilka fina inredningsdetaljer och tapeter!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #1 skrivet: sön 24 feb 2008 11:02:41 »
Huvva, jag tyckte att det var fint och orört framförallt. Lär gå ganska högt i sista ändan... men jag är lite nyfiken på vad det är för bordsskiva på matsalsbordet. Någon som vet om det kan vara ett perstorpsbord?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #2 skrivet: sön 24 feb 2008 19:46:37 »
Inte är jag någon dockskåpsentusiast men oj va sugen jag blir på att .... nej nej och åter nej. Nu räcker det härhemma med samlande. Fint var det i alla fall. Jag vet inte vad bordsskivan är i för material men jag har sett dockhusmatbord som har perstorpsskivan. Helcoolt.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #3 skrivet: sön 24 feb 2008 20:39:24 »
Jag ser inte heller hur bordsskivan ser ut, men modellen på bordet ser ju ut som ett typiskt "perstorpsbord". Det allra finaste tycker jag är köksklockan mot den tapeten.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #4 skrivet: sön 24 feb 2008 21:43:02 »
Tack för tipset jag är nu med på budgivningen på dockskåpet!!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #5 skrivet: sön 24 feb 2008 21:51:35 »
Ängla; sitt nu inte och höj budgivningen om någon bjuder över dig. Den har lång tid kvar, lägg den i minneslistern och vänta ut de sista minuterna, allra helst de sista 30 sekunderna, det är då det händer...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #6 skrivet: sön 24 feb 2008 21:58:45 »
Jag har sålt saker på Tradera där det har varit bud från fyra personer den sista minuten, och priset har gått upp från 300 kr till drygt 2.000 kr! Då känner man sig nöjd, speciellt då man har köpt det för 15 kr... (det var en gammal flaska om någon undrar)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #7 skrivet: sön 24 feb 2008 22:08:11 »
Det är ett typiskt fenomen även på ebay, många ser det som en utmaning att lägga vinnande bud med så få sekunder som möjlig till godo. Sniping kallas det. :)

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #8 skrivet: sön 24 feb 2008 22:16:52 »
Okej .jag fattar ska ha is i magen,

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #9 skrivet: sön 24 feb 2008 22:19:07 »
Det är ett typiskt fenomen även på ebay, många ser det som en utmaning att lägga vinnande bud med så få sekunder som möjlig till godo. Sniping kallas det. :)

Det finns programvara att ladda ned som automatiskt lägger bud vid en viss tid på eBay. En bekant kör med det, och han har ställt in det på tre sekunder innan auktionsslut, men då får han ställa in tiden i datorn efter en hemsida där man ser exakt världstid som även eBay använder.

Till Tradera finns dock inget sådant progam än, men ju mer likt eBay som Tradera blir så kanske det går inom kort.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #10 skrivet: sön 24 feb 2008 22:23:06 »
Att ninjabuda är ju ett fenomen på tradera med, men framförallt kan det vara bra att känna till det för det är så trist att ha högsta budet en vecka och ända in på upploppet och så glömmer man att sitta pass, och utgångsminuten har någon hittat maxbudet man har satt. Och så sitter man där med lång näsa...  :'(

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #11 skrivet: sön 24 feb 2008 22:24:05 »
Så även på tradera; det ÄR sista minuten det händer.

Grattis till dig, JJ!! Det måste ha varit spännande!!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #12 skrivet: sön 24 feb 2008 22:40:45 »
Perfekt till anja. För modern design på allt för min del ::)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #13 skrivet: sön 24 feb 2008 22:42:16 »
Grattis till dig, JJ!! Det måste ha varit spännande!!

Det var väl närmast en chock - en glädjechock! Jag hade hoppats på hälften. Det blev en grundsten till mitt soffbord.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Ni dockskåpsentusiaster
« Svar #14 skrivet: sön 24 feb 2008 23:14:03 »
Det finns programvara att ladda ned som automatiskt lägger bud vid en viss tid på eBay. En bekant kör med det, och han har ställt in det på tre sekunder innan auktionsslut, men då får han ställa in tiden i datorn efter en hemsida där man ser exakt världstid som även eBay använder.

Till Tradera finns dock inget sådant progam än, men ju mer likt eBay som Tradera blir så kanske det går inom kort.

Jag gör detsamma, dock inte med programvara utan en annan sida kopplad till ebay där man kan registrera ett bud som läggs automatiskt åt en det antal sekunder innan man önskar.