Musikinstrument och retro musik > Retro musik

Symfonirock

(1/7) > >>

JJ:
Kan någon tipsa om fler grupper som liknar detta:

Saga, Marillion, Rush, UK, Asia, Arena, Jehtro Tull.

Det finns ju Yes t ex, men det är lite äldre (men ändå bra). För mig är det mycket nostalgi i denna typ av musik. Lite vid sidan finns Mike Oldfield och Supertramp t ex.

Nastamuumio:
Tycker Emerson,Lake&Palmer är urtypen för det du söker.Naturligtvis föregångaren The Nice med Emerson också.Jethro Tull är inte att klassa som symfonitjosan.Hellre då en del av Genesis´tidiga plattor.Holländska bandet Ekseption är väl droppen som fick det att rinna över...
En och annan vill stuva in Wishbone Ash,Uriah Heep och King Crimson i symfonirock-facket.
Tycker det är en annan "påse",isht de sistnämnda.

JJ:

--- Citat från: Nastamuumio skrivet sön 24 feb 2008 19:58:58 ---Jethro Tull är inte att klassa som symfonitjosan.

--- Slut citat ---

Tycker du inte att albumen "A" och "Broadsword and the beast" är symfonirock? De tidigare och de senare albumen är det nog inte. Även Ian Anderssons första soloskiva (Walk into light) tycker jag tillhör musikstilen, även om det är 100% syntar. Det är nog en av de tre bästa skivorna som har gjorts tycker jag, kanske den allra bästa!

kikarbara:
Electric light orchestra?

Ã…h, de är onekligen en av mina gamla favoriter måste jag säga...

kikarbara:
Och när du ändå är inne på Oldfield, så är ju tangerine dream självnämnda. Och även Jarré förstås... inte så långt till andreas wollenweider, men nu har jag nog kommit långt ifrån mål.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion