Författare Ämne: Symfonirock  (läst 34313 gånger)

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #15 skrivet: sön 17 apr 2011 22:13:54 »
Du verkar väl insatt i ämnet! Vilken av alla dessa grupper är mest lik de som jag räknade upp först?

Du räknade upp Saga, Marillion, Rush, UK, Asia, Arena, Jehtro Tull.
Av dem har jag lyssnat ordentligt på Saga, Marillion och Jehtro Tull. Dessa tre är väl egentligen inte överdrivet lika så om det är definitionen på likhet skulle jag säga att de flesta av dem jag räknade upp klassar in.
När vi nu är igång kanske det är lika bra att gå igenom de brittiska grupperna också.

Gentle Giant
Komplex musik som ändå är melodisk (oftast).
Bästa skivorna:
Free hand
Octpus
Acquiring the taste
The missing piece

Moody Blues
Fantastiska låtar
Bästa skivorna:
Seventh sojourn
A question of balance
In search of the lost chord

Emerson Lake & Palmer
Behövs presentation?
Bästa skivorna:
Pictures at an exhibition
Brain salad surgery

Camel
Mycket synth. Lite jazzigare.
Bästa skivorna:
Mirage
Rain dances
The snow goose

Beggars opera
Inte mycket kända men bra.
Bästa skivorna:
Waters of change
Pathfinder

Barclay James Harvest
Förtjänade att bli mer kända än de blev.
Bästa skivorna:
Once again (ett mästerverk)
Time honoured ghosts
Octoberon

Cressida
På legendariska Vertigo-etiketten.
Bästa skivan:
Asylum

Gracious
Bästa (enda?) skivan:
This is..

Genesis
Behövs presentation?
Bästa skivorna:
Selling England by the pound
Nursery cryme
Wind & wuthering
A trick of the tail

Supertramp
Behövs presentation?
Bästa skivan:
Crisis what crisis (ett mästerverk)

Capability Brown
6-stämmig sång. Maffigt!
Bästa (enda?) skivan:
Voice

The Alan Parsons Project
Bästa skivorna:
I robot
Tales of mystery and imagination

Marillion
Bästa skivorna:
Misplaced childhood
Fugazi

Jethro Tull
Bästa skivan:
Thick as a brick

King Crimson
Bästa skivorna:
Lizard
+kanske någon mer som jag inte har hört

Yes
Bästa skivorna:
Relayer
Close to the edge
Fragile

Jon and Vangelis
Jon Anderson från Yes och grekiske syntfantomen Vangelis
Bästa skivan:
Short stories

Mandalaband
Bästa skivan:
namnlös (1975)
« Senast ändrad: tis 19 apr 2011 20:40:03 av Lampedusa »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #16 skrivet: mån 18 apr 2011 20:38:29 »
Camel, Genesis och Supertramp har jag lyssnat på en del. Glöm inte Yes - "Close to the egde" är en suverän låt!
Mycket att gå igenom nu...

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #17 skrivet: mån 18 apr 2011 21:37:11 »
Camel, Genesis och Supertramp har jag lyssnat på en del. Glöm inte Yes - "Close to the egde" är en suverän låt!
Mycket att gå igenom nu...

OK, jag lade till de grupper du redan kände till på listan, ifall det finns flera som är intresserade.
Jag har flera skivor med Yes men de har aldrig hört till mina absoluta favoriter. Men visst var de bra och hör helt klart hemma på en sådan här lista.
« Senast ändrad: mån 18 apr 2011 21:40:37 av Lampedusa »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #18 skrivet: mån 18 apr 2011 21:59:07 »
Men har du hört "Close to the edge"? Den är något i särklass.

Man bör nämna Kansas också, men de är väl från Canada, såsom Saga och Rush (?)

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #19 skrivet: mån 18 apr 2011 22:49:54 »
Men har du hört "Close to the edge"? Den är något i särklass.

Jag har skivan men jag har kanske inte hört den tillräckligt många gånger. Jag ska lyssna på den igen

Man bör nämna Kansas också, men de är väl från Canada, såsom Saga och Rush (?)

Som sagt, de är ju inte brittiska. Dessutom ligger de väl på gränsen mellan symfonirock och vanlig rock. Konstigt nog kan jag inte komma på några riktigt genuina symfonirockband från USA/Kanada.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #20 skrivet: tis 19 apr 2011 11:29:21 »
Jag har lyssnat igenom Close to the edge nu. Visst är den bra men om du frågar mig skulle jag säga att det finns bättre. Fast smaken är ju olika förstås. Direkt efter den satte jag på Per un amico med Premiata Forneria Marconi. Jag förbluffades då över hur lika de två skivorna faktiskt låter. Jag har inte tänkt på det förut att PFM är så lika YES. Du skulle definitivt gilla den skivan, om du gillar Yes. Båda är inspelade samma år (1972) förresten. Själv tycker jag att Per un amico är ett par snäpp bättre än Close to the edge. Bättre melodier och behagligare sångröst är de viktigaste skälen. Jag är inte så förtjust i Jon Andersons tunna röst. Den drar ned helhetsintrycket en del tycker jag.
« Senast ändrad: tis 19 apr 2011 11:34:28 av Lampedusa »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #21 skrivet: tor 21 apr 2011 16:10:21 »
Jag skall installera ett ljudkort i min dator i påsk och då skall jag lyssna. Hittade den på Youtube.
Fast jag är inte sådan att jag gillar allt av en grupp. Close to the edge är det bästa jag har hört av Yes, men andra låtar är väl inte så lyckade. Sådan är jag på många musikstilar - gillar vissa saker bland trance, jazzrock, hårdrock, klassiskt, visa, 80-talssynt mm.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #22 skrivet: tor 21 apr 2011 18:58:37 »
Jag skall installera ett ljudkort i min dator i påsk och då skall jag lyssna. Hittade den på Youtube.
Fast jag är inte sådan att jag gillar allt av en grupp. Close to the edge är det bästa jag har hört av Yes, men andra låtar är väl inte så lyckade. Sådan är jag på många musikstilar - gillar vissa saker bland trance, jazzrock, hårdrock, klassiskt, visa, 80-talssynt mm.

Det kan nog vara så ibland men jag tycker också att man ibland behöver höra hela LP:n som en helhet. Att rycka ut lösa låtar blir inte alltid detsamma. Därför är jag väl lite tveksam till att höra dem via Youtube. Ljudkvaliteten är väl inte på topp där heller?
Idag spelade jag Contaminazione  med RDM (se italienska listan). Den är helt sanslöst bra. Symfonirock med betoning på både symfoni och rock. Även den går att hitta på Youtube men även där blir nog effekten tveksam om man rycker ut enstaka låtar. Speciellt på denna skivan är det bland annat kontrasten mellan de olika låtarnas stil (barock-rock) och alla de olika instrumentljuden som är så effektfull.
« Senast ändrad: tor 21 apr 2011 19:04:32 av Lampedusa »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #23 skrivet: sön 1 maj 2011 13:55:25 »
Har haft en ny utrensning och där rök bl a Curved Air och Sky. Focus, Asia och UK har väl slutat ryka nu och gjort comeback genom två hål i ngns vägg... Bland allt det där dravlet behöll jag E,L& P sista Works2, som innehöll allt som man aldrig förknippade med symfonirock. Scott Joplin´s Maple Leaf Rag och Irving King´s
Show me the way to go home, t ex. Klassiska låtar ur den amerikanska songbooken.

Av Yes´ repertoar är just Close to the edge och Relayer kvar. Den första står sig bra än idag.
Tycker Queen´s första också kan platsa. Även om de bojkottade alla syntar kunde de med fräsiga arrangemang, produktioner och skickligt handgrepp på klassiska instrument platsa i ganska många kategorier.
Keep yourself alive, Doing alright, Great king rat och Liar... en mästerlig debut.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #24 skrivet: sön 1 maj 2011 18:57:08 »
Tycker Queen´s första också kan platsa. Även om de bojkottade alla syntar kunde de med fräsiga arrangemang, produktioner och skickligt handgrepp på klassiska instrument platsa i ganska många kategorier.
Keep yourself alive, Doing alright, Great king rat och Liar... en mästerlig debut.

Ja Queens första är en riktig topplatta. Den har jag också. Curved Airs första tycker jag är rätt bra men resten av deras produktion är väl på sin höjd hyfsad. Sky platsar fortfarande i min samling även om det var länge sedan jag lyssnade på skivorna.

lustiga_lena

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #25 skrivet: ons 11 jan 2012 16:19:28 »
Tycker Queen´s första också kan platsa. Även om de bojkottade alla syntar kunde de med fräsiga arrangemang, produktioner och skickligt handgrepp på klassiska instrument platsa i ganska många kategorier.
Keep yourself alive, Doing alright, Great king rat och Liar... en mästerlig debut.

Ja Queens första är en riktig topplatta. Den har jag också. Curved Airs första tycker jag är rätt bra men resten av deras produktion är väl på sin höjd hyfsad. Sky platsar fortfarande i min samling även om det var länge sedan jag lyssnade på skivorna.

håller defintivt med dig!

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #26 skrivet: tor 8 mar 2012 23:38:00 »
Numera finns ju det mesta tillgängligt på diverse sociala medier men frågan är om inte Queen måste anses
som föregångare även här. Tänka sig att ge en konsert på självaste julafton( 1975)?

En av deras bättre genom alla tider. Då finns även den starka Live Aid- spelningen från 1985 med
i minnet.
Julaftonen 1975 avslutades sähär på Hammersmith Odeon:

http://www.youtube.com/watch?v=YNVjf506H6s

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #27 skrivet: lör 10 mar 2012 00:10:27 »
Fick tips om en gammal svensk grupp som heter Änglagård. Har provlyssnat och det låter lovande. Tyckte inte att flöjten platsade i ljudbilden, men har man lyssnat in sig så kanske den är självklar.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #28 skrivet: lör 10 mar 2012 10:51:35 »
Fick tips om en gammal svensk grupp som heter Änglagård. Har provlyssnat och det låter lovande. Tyckte inte att flöjten platsade i ljudbilden, men har man lyssnat in sig så kanske den är självklar.

Ja, de var bra. Tillhörde symfonirockens revival. Jag har deras skiva "Hybris". Jag vet inte om de gjorde fler. En annan svensk grupp från samma tid är Landberk. Deras skiva "Lonely land" från 1992 tycker jag är mycket bra. Kolla upp den!

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Symfonirock
« Svar #29 skrivet: ons 21 mar 2012 17:45:37 »
Det finns en del skojiga och oväntade gästspel i den här kategorin. Såhär med facit i hand är det inte alls
överraskande att den här kapellmästaren inledde med det han gjorde på tunéerna 1979.

Med tiden har den här stycket kommit att förknippas med begravningar, men där och då
var det nog mest att anse som en cover på nåt som han gillade.  Såhär pompöst och pampigt
inledde ABBA sina konserter 1979.

( Kanske var det en flört med synthälskarna, som måste ha dreglat när de såg och
hörde vad det var för pjäs han spelade på ? )

http://www.youtube.com/watch?v=DN3woDK1RFA