Författare Ämne: Söker "Jäniksen vuosi".  (läst 7176 gånger)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
Söker "Jäniksen vuosi".
« skrivet: tor 28 feb 2008 19:15:32 »
Har letat efter filmen en tid men inte funnit den på DVD.Nån som vet var den står att finna?Arto Paasilinna skrev boken,vem som gjorde filmen vet jag inte.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #1 skrivet: tor 28 feb 2008 20:10:15 »
Mera om "Jäniksen vuosi": http://imdb.com/title/tt0076252/

Den finns åtminstone hos www.cdon.se för 99 kr :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #2 skrivet: tor 28 feb 2008 20:40:36 »
"Harens år" på svenska får ni ju gärna vara artiga nog att tillägga :)

Jag har läst en knippe av hans böcker (hittade på loppis, lånat Kollektivt självmord innan) filmatiseringarna har jag ingen koll på, men Cdon kan man tydligen lita på
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #3 skrivet: tor 28 feb 2008 21:37:49 »
Att det var nått med hare och år förstod jag, men sen är det där med ändelserna som spökar för mig ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #4 skrivet: tor 28 feb 2008 23:00:23 »
Att det var nått med hare och år förstod jag, men sen är det där med ändelserna som spökar för mig ;D
Riskfritt att säga "Annas klara panna" med finsk brytning då, då du inte vet vad det blir på finska :)

(ni andra får ursäkta den finska utsvävningen, det kommer en censurerad översättning sedan :))
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #5 skrivet: tor 28 feb 2008 23:33:03 »
Ah, vad kul, fler paasilinnaläsare? Vi började med kollektivt självmord och åskgudens son, vi köpte bägge samtidigt och så läste vi varsin och bytte när vi var klara. Kan lova att vi hade skitroligt i sängen ett tag där  :P Stackars grannar- vi hade såna på den tiden och var stabor då- måste ha undrat...  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #6 skrivet: fre 29 feb 2008 13:11:53 »
Som utlovat: "Annas klara panna" utläses på finska "annas Klara panna" vilket betyder

"låt mej *censur* dej Klara"

("annas" är en dialektal/gammal imperativform)

Censuren är egentligen överdriven, då det inte är värre ord än det man gör med spisen när man ska koka vatten :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #7 skrivet: fre 29 feb 2008 17:02:07 »
Vrider på=elspis, tänder=vedspis?  Kan väl inte rendera i censur, eller?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #8 skrivet: fre 29 feb 2008 18:08:03 »
nej det är så sant ::)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #9 skrivet: lör 1 mar 2008 14:59:41 »
Tackar för hjälpen "th"! Sökte på "Harens år" på cdon men fick bara upp två böcker.Det föll mig aldrig in att söka på J.V. trots att jag uppenbarligen visste att den hette så på  originalspråket.

Kanske kan du också hjälpa till med titeln på en annan finsk roadmovie som var aktuell för ett 10-15 år sen.Minns inte så mycket mer än att det var en bisnissman och en liftare som kom samman under dråpliga omständigheter.Liftaren hade roligt åt att bilen hade "airpag"(airbag).Såg filmen på Canal+ .

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #10 skrivet: lör 1 mar 2008 15:07:11 »

Kanske kan du också hjälpa till med titeln på en annan finsk roadmovie som var aktuell för ett 10-15 år sen.Minns inte så mycket mer än att det var en bisnissman och en liftare som kom samman under dråpliga omständigheter.Liftaren hade roligt åt att bilen hade "airpag"(airbag).Såg filmen på Canal+ .

Det här är en film jag helt har missat tror jag? Är det en film du vill rekommendera om någon kan komma på titeln?

Min egen absoluta finska filmfavorit är Häjyt, eller finndjävlar som den heter på svenska. Den har fastnat lite speciellt för mig inte minst för att jag skojjade ang ett skämt i filmen (om finskt förspel om någon minns den) om att SÃ… fungerar en riktig man, skall jag någonsin ha en man igen så blir det en sån... sådär en två veckor senare stod min finne på malplacerad på stadens nattklubb som jag ymningt besökte vid tiden när tillfälle gavs, och tja. Där står han inte längre som ni vet! *sss*. Och hm, tja, han var inte mycket mer välfriserad än de tvenne herrar i filmen måste jag ju säga... varken på det ena eller det andra sättet, så nog fick jag mig en "riktig finne". Man skall akta sig för vad man ber om, vem vet när det slår in, rätt vad det är så står ödet där och grinar illa!  ;D

Enda som jag INTE tycker om i den filmen är slutet som ballar ur lite väl mycket. Jag brukar stänga av sådär när det är tio minuter kvar, för jag har lärt mig vid det här laget att den slutar lika illa varje gång...

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Söker "Jäniksen vuosi".
« Svar #11 skrivet: lör 1 mar 2008 20:17:28 »
Kanske kan du också hjälpa till med titeln på en annan finsk roadmovie som var aktuell för ett 10-15 år sen.Minns inte så mycket mer än att det var en bisnissman och en liftare som kom samman under dråpliga omständigheter.Liftaren hade roligt åt att bilen hade "airpag"(airbag).Såg filmen på Canal+ .

Hej,

Ett mysterium för mig också men får tippa: Kunde det vara Rosso du tänker på? http://imdb.com/title/tt0089937/

Ã… andra sidan var det nog inte nåt med Airbags i den som jag minns... och så är det också en 20 år gammal film.
« Senast ändrad: lör 1 mar 2008 20:22:09 av th »