Författare Ämne: 144 miljoner kr i drömchansen!  (läst 22245 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
144 miljoner kr i drömchansen!
« skrivet: fre 29 feb 2008 22:01:21 »
Om man har alla rätt på Lotto och samtidigt minst två rätt på Joker så vinner man drömchansen som just nu är uppe i 144 miljoner kronor! 44 miljoner kronor är enormt mycket pengar - lägg sedan till 100 miljoner! Är detta för mycket pengar att vinna? Köper man ett superlyxhus i Sverige och ett i ett varmare land (där man är på vintern), inreder dessa med finfina möbler, köper några fina bilar och kanske ett par båtar så har man säkert minst hälften kvar. Visst kan man skänka pengar till välgörande ändamål, men när det blir stora summor så kan man inte lita på att pengarna verkligen kommer till de som verkligen behöver pengarna - risken är mycket stor att de hamnar i fickorna på de som redan har gott om pengar.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #1 skrivet: fre 29 feb 2008 22:23:02 »
Jag tycker detta är ren och skär idioti på väldigt hög nivå, här går Svenska spel hårt åt sina spelombud för att dom har olagliga spel i sina butiker och vad gör dom själv.........jo trissar med sina supervinster så svenska folket håller på och spela ihjäl sig, och då är det legitimt för att dom har någon liten text som frågar om man spelar för mycket >:(
Nä på ren ärlig svenska......fy fan vilket hyckleri, ta bort skiten och dela ut pengarna till ungdomsverksamhet inom sport och FRITID och gör något för ungdomen så dom slipper dra runt på stan och ställa till med jävelskap, för en sak ska ni veta, ungdommar är inte dum i huvudet.
Ursäkta mitt utfall men sånt här gör mig heligt förbannad, drömvinsten skulle väl kunna ha ett tak på kanske 10miljoner.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #2 skrivet: lör 1 mar 2008 10:17:26 »
... och jag tycker att det är en rimlig vinstsumma om den går till mig. Tänk så mycket kul jag kunde gjort för dem pengarna. Vinner min ovän dem så är det på tok för mycket pengar det är frågan om... i det fallet skulle jag bli gräsligt avundsjuk och missundsam.

Annars bekymrar jag mig inte så mycket om hur mycket vinstpengar det finns i olika potter. En miljon idag är ju inte så mycket pengar och ändrar ju ingenting för den som vinner på sikt.

Vann jag mycket pengar skulle jag förverkliga drömmar och sluta bekymra mig för hur mycket pengar jag tjänar, och jag skulle roa mig med att ägna mig med välgörenhet ochså för den delen.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #3 skrivet: lör 1 mar 2008 10:31:56 »
Jag kan helt ärligt säga att jag inte är intresserad av att vinna 144 miljoner. Jag skulle mer än gärna vinna ett mindre antal miljoner, kanske 10 så att jag kan köpa ett hus och ha över till att inreda, resa och skämma bort mig själv lite. Men 144 mille skulle förändra mitt liv alldeles för drastiskt, och jag tror inte att det skulle vara för det bättre. Jag tror inte att jag skulle ha koll på läget om jag plötsligt stod där med så sjukt mycket pengar, och jag tror att jag skulle tappa bort vem jag är.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #4 skrivet: lör 1 mar 2008 10:37:16 »
Jag skulle få den känslan oavsett om det är 100 000 eller 144 mille. 100 000 tar dock fort slut innan jag har hunnit halvvägs i min ambition att rädda världen och inte hinner jag rusta upp många polska barnhem för de pengarna heller... åh, så mycket jag hade kunnat förverkliga om jag bara hade pengar. Det är lättare att vara idealist om man är snuskigt rik.

Jag skulle göra en sak för mig själv, dock. Jag har ett drömhus, det skulle jag lätt kunna skicka in hundratvå hantverkare i, för att snabbt göra det i skick för att både kunna bo i och så bygga upp ena delen som en lanthandel, och sen hade jag haft riktigt kul med många av rästen av pengarna, återvända till en hel del av de barnhemmen som jag besökte under nittiotalet för att kolla igenom deras behov. När man har sett så många barn frysa och svälta så är kul för egen del inte att överösa sig själv med lyx måste jag säga...I ett sådant sammanhang är även 144 mille en spottstyver är jag dock rädd...

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #5 skrivet: fre 2 maj 2008 21:33:14 »
Nu är eländet uppe i ofattbara 161miljoner..............................161miljoner..................sanslöst.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #6 skrivet: fre 2 maj 2008 21:39:47 »
Nu är eländet uppe i ofattbara 161miljoner..............................161miljoner..................sanslöst.

Vad är uppe i 161 miljoner? Det är ju nästan lönt att börja spela jueh... åh, vad jag skulle vilja sätta tänderna i 161 miljoner, eller varför inte i 61 miljoner, eller åtminstone 1 miljon.. jag skulle inte bli ledsen eller få ont någonstans tror jag  ;D
Varför kan det inte bara komma en avi med posten där det står att "här har du, det är du värd?". *suck*

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #7 skrivet: lör 3 maj 2008 00:39:33 »
Jag kan inte komma på något annat jag skulle göra än att byta husbil. Den vi har nu är alldeles för stor med 7 sovplatser. Vi ska byta till en  med bara 2 långbäddar istället. F ö är jag absolut helt nöjd. Ja det förstås: Lilla Ä skulle få en sadel till sin ponny.

Potatisen är 30 cm hög nu. (Blasten förstås) Det gror och växer i alla lådor och krukor i växthusen. Körsbärsträden blommar. Träd och buskar i fruktträdgården har överlevt vintern.

Vi har kyl och frysar fulla med mas. Huset är varmt.

VAD mer har man rätt att begära när så många svälter och svälter ihjäl. När det är krig och annat otyg i världen. När det finns gatubarn...

Jag röstar också för maxtak på 10 miljoner. Fördela 151 millar på massor med 100 000:-vinster i stället.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #8 skrivet: lör 3 maj 2008 00:45:42 »
Jag kan inte komma på något annat jag skulle göra än att byta husbil. Den vi har nu är alldeles för stor med 7 sovplatser. Vi ska byta till en  med bara 2 långbäddar istället. F ö är jag absolut helt nöjd. Ja det förstås: Lilla Ä skulle få en sadel till sin ponny.


;D OM du får 144 millar, Reseda; så hoppas jag att du skickar den där husbilen till oss. Vi hade kunnat fylla den och jag drömmer om en mobil kareta, det vore något det...

Med 144 millar på fickan, eller om så bara en bråkdel av dem, så hade jag nog både kunnat hitta på något skoj, lärt ungarna att pengar inte är allt men att man kan ha roligare med dem och gjort något för att rädda världen på något sätt. Fast det där sista ingår förstås i att göra något sköj...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #9 skrivet: lör 3 maj 2008 01:00:49 »
Visst kan man skänka pengar till välgörande ändamål, men när det blir stora summor så kan man inte lita på att pengarna verkligen kommer till de som verkligen behöver pengarna - risken är mycket stor att de hamnar i fickorna på de som redan har gott om pengar.
Jag tänkte spontant när jag läste detta att då åker man ju ner själv och borrar en brunn och bygger en skola någonstans, så man vet att pengarna kommer till rätta

Vad är 144 miljoner? Själv drömmer jag om att få 40 000 att lösa det senaste studielånet med, det med de eländiga annuitetsvillkoren, lägga ihop det nya och det gamla är värdelöst för då får man de nya hemska villkoren med en ÄNNU högre kostnad, så jag får fortsätta betala ca dubbla summan tills jag blivit av med...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #10 skrivet: lör 3 maj 2008 19:45:44 »
Har du kollat upp om det inte blir billigare att ta ett banklån och lösa den ena studieskulden? Jag betalade i en evighet på mitt studielån och inte förrän det var nästan färdigbetalt kom jag underfund med att det hade blivit mycket billigare att ta ett banklån och gjort mig kvitt det :-\
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #11 skrivet: sön 4 maj 2008 01:09:56 »
Gitzie, när jag vinner 144 miljoner, så får du självklart den gamla husbilen om jag har den kvar då.

Sonen lovade mig ikväll, att när HAN kammar hem de 161 millarna, ska han ge mig en ny husbil (som jag fått rita inredning i för mig anpassad skåphöjd i).

Nu undrar jag: Ska jag köpa en ny när jag vinner 144 millar eller ska jag vänta tills sonen vinner 161 millar. NU är det verkligen svårt att bestämma sig  ;D ::) :o :-* ;D

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #12 skrivet: sön 4 maj 2008 07:42:45 »
Jag håller med dig Nisse, tycker det är på tok för mycket pengar och dessutom hyckleri av Svenska spel. Eftersom jag alltid haft så tur i kärlek så har jag aldrig vunnit på lotterier. Insåg det rätt så snabbt så nu köper jag inte några. Min man däremot kör på sitt lotto, det tycker han är jättekul och jag kan bara inte förstå det. Han har haft en stående rad eller vad det nu heter (4 gula kuponger) i massvis med år men aldrig vunnit mer än en hundralapp ungf. Att inte han lägger av och fattar att också han är sviken av Fru Fortuna. Däremot Venus håller honom under sina vingars beskydd (om hon nu har några vingar vilket jag betvivlar, åtminstone inte Bottichellis version).

Men men men, om jag nu skulle ha tippat en rad på lotta och vunnit dessa 161 millar vad skulle jag då har gjort? Shoppat, shoppat, shoppat och åter shoppat. Sedan hade jag sett till att de i min familj som behöver det fått en rejäl slant.

Jag skulle behålla lägenheten och landet. På landet skulle jag anställa personer som såg till stället och underhöll hus och trädgård när jag inte är där. Självklart skulle jag köpa mig en lägenhet el ett hus någonstans i Europa men vet inte säkert var. Jag skulle också köpa mig en ultralätt, stark och smidig skogsmaskin så att jag kunde göra mina "blädningar" (jag avskyr och är en stor motståndare av kalhyggen/slutavverkningar) utan att feta, djupa märken lämnades i jorden. ps. blädning är när man bara tar ut enstaka träd från en yta.

Sist men inte minst, oj vilka Barbisar och kläder jag skulle handla, ja jisses, ingen docka skulle vara för dyr ha ha.

Men oj så trist, åtminstone det med Barbisarna, då är vi där igen, drömma och längta. Detta ljuvliga tillstånd i sig. Vissa saker får gärna bli uppfyllda men inte allt, de ska förbli drömmar tror jag.

Sist men inte minst. Jag skulle inte sluta arbeta, aldrig i livet. Jag tror faktiskt inte något skulle förändras då det gäller jobbet. Möjligtvis att jag skulle vara tjänstledig lite fler veckor per år men inte så många.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #13 skrivet: sön 4 maj 2008 08:21:58 »
Fasen också. Jag glömde spela, så där gick mina planer om intet  :-\ Jag kunde ju suttit här och varit mångmijonär idag om jag bara hade lämnat in en rad. Jag har ingen tur, jag.... *suckar*

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: 144 miljoner kr i drömchansen!
« Svar #14 skrivet: sön 4 maj 2008 12:14:38 »
Men du har ju hästsvansen ;)
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)