Författare Ämne: Aino Aalto -Bölgeblick  (läst 7386 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Aino Aalto -Bölgeblick
« skrivet: lör 1 mar 2008 23:12:29 »
Mera bilder på lager:

Detta glas känner väl de flesta igen, då den nyproduceras, men hur många vet att det ursprungligen hette Bölgeblick (ett ord för ringarna som bildas på vatten), fyllde hela 75 år förra året, tillskrivs funktionalismen och att Aino Aalto vann en guldmedalj för denna serie på Milanotriennalen 1936. Jag läste nyss om det behändiga att ojämnheter i pressglasmassan doldes av ringarna, och vad tacksamma de är att använda, man tappar inte greppet om dem bara sådär.

Mina kära grannar har den fina tillbringaren, jag har nu två rökfärgade jag köpt på Film i Västs tidigare rekvisitaförråds, Filmdekors auktion -ser ni ett par sådana i en Film i Västfilm, så vet ni att det är jag som äger dem nu :)

Hade också en i klarglas som någon märkt med 5 kr, fast det tydligt stod Aino Aalto Iittala i botten, så jag köpte den, min favoritdiskare kraschade den igår, därför påmindes jag om att dessa glas inte hade presenterats i forumet. Vore kul att hitta sådana från 30-talet, jag tippar att det inte är inpressat samma text i botten.
« Senast ändrad: lör 1 mar 2008 23:15:32 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Aino Aalto -Bölgeblick
« Svar #1 skrivet: sön 2 mar 2008 01:33:30 »
Jag har ett rökfärgat med samma text i botten, dock utan klisterdekal. 9,0 cm högt och kostade även den en femma på ungdomshjälpens loppis vid redbergsplatsen för ca ett halvår sedan.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Aino Aalto -Bölgeblick
« Svar #2 skrivet: sön 2 mar 2008 18:10:49 »
Det som jag undrat över är vem som ursprungligen kom på idén bakom "Bölgeblick".

Exakt likadana glas producerades nämligen på 1930-talet åtminstone i Danmark (Holmegaards fina Broksö-serie av Jacob E. Bang) och som jag hört också i Tyskland.

Och ännu mer intressant är det när man vet att Aino också jobbat/studerat hos Holmegaard och i Tyskland...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Aino Aalto -Bölgeblick
« Svar #3 skrivet: sön 2 mar 2008 18:15:18 »
Ordet bölge är dessutom danskt... betyder våg, som i vågor man ser på stranden...
http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8lge

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Aino Aalto -Bölgeblick
« Svar #4 skrivet: mån 3 mar 2008 20:53:42 »
Efter en hel del googlande (i brist på Holmegaard-litteratur i hyllan) verkar det dock som om Jacob E. Bangs "Broksø" såg dagsljuset omkring 1938, dvs. rätt länge efter Ainos "Bølgeblik".

Detta kunde ju då eventuellt tala för att det ändå var Aino Aaltos idé som senare  kopierades av andra, med betoning på eventuellt...

Loppoholic

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Aino Aalto -Bölgeblick
« Svar #5 skrivet: tis 15 apr 2008 19:17:47 »
En utan text!!

Höjd 14 cm

Dia 15 cm

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Aino Aalto -Bölgeblick
« Svar #6 skrivet: tis 15 apr 2008 19:34:02 »
En utan text!!

Höjd 14 cm

Dia 15 cm

Kan tyvärr inte säga något om ditt glas, ville bara passa på att hälsa dig välkommen hit! *vinkar glatt* :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Aino Aalto -Bölgeblick
« Svar #7 skrivet: tis 15 apr 2008 20:41:39 »
En utan text!!

Höjd 14 cm

Dia 15 cm

Jag kommer inte åt mitt glas nu så att jag kan mäta om det är samma mått på det. Om det är gammalt så syns det kanske på glasmassan?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Aino Aalto -Bölgeblick
« Svar #8 skrivet: tis 15 apr 2008 21:07:49 »
Välkommen Loppoholic, det där är nästan lika stort som tillbringaren som är 172 mm http://iittala.fi/web/iittalacom.nsf/pages/8D203C44369FE122C2256FF0004BA51C?opendocument&lang=en&prodtable=1# , är det en liten klack på den också, eller är det en synvilla? Tycker det känns som varje ring ligger djupare på Iittalas, slutsats

Jag tror det är en funkisvas av någon annan, fin är den för det!


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Aino Aalto -Bölgeblick
« Svar #9 skrivet: ons 16 apr 2008 17:50:27 »
Skulle tro att den är dansk.

Har liknande, bara bredare och något lägre, serveringsskålar i samma färg som jag fått veta att de skulle vara danska Broksö-serien från Holmegaard.

Väldigt fin är den i varje fall :)